"Z nowym rokiem - nowym
krokiem". Otrzymałem pismo od dwóch redaktorek naczelnych periodyku "PAREZJA" - od dr hab. Alicji
Korzenieckiej – Bondar, prof. UwB i dr Katarzyny Szorc.
Informują w nim o zmianie w składzie zespołu redakcyjnego. Do końca 2023 roku
czasopismem młodych naukowców kierowała prof. Uniwersytetu w Białymstoku A.
Korzeniecka-Bondar, współzałożycielka z prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego Ewą
Bochno. Z nowym rokiem stery przejmuje dr K. Szorc, a obie wyjaśniają powody
tej zmiany, których w żadnej mierze nie należy łączyć z minionymi tak niedawno
wyborami parlamentarnymi:)
"Uprzejmie informujemy,
że decyzją zespołu redakcyjnego półrocznika „Parezja. Czasopismo Forum Młodych
Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN” od roku 2024 prowadzenie
czasopisma przejmuje nowy zespół.
U podstaw tej decyzji leży jedna z „idei
założycielskich” czasopisma, mówiąca o tym, że będzie to pismo tworzone przez/i
dla młodych badaczy. Dotychczasowy zespół w składzie: Alicja Korzeniecka –
Bondar (Uniwersytet w Białymstoku) – redaktorka naczelna, Ewa Bochno
(Uniwersytet Zielonogórski) – zastępczyni redaktor naczelnej, Bożena Tołwińska,
Katarzyna Szorc (Uniwersytet w Białymstoku) – sekretarze redakcji, Maksymilian
Chutorański (Uniwersytet Szczeciński), Przemysław Paweł Grzybowski (Uniwersytet
Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy) – członkowie zespołu
„przekazuje pałeczkę” nowemu
zespołowi, który tworzą:
Katarzyna Szorc (Uniwersytet w
Białymstoku) – redaktorka naczelna;
Aneta Makowska (Uniwersytet Szczeciński)
– zastępczyni redaktor naczelnej;
Colette Szczepaniak (Uniwersytet
Szczeciński),
Karol Motyl (Uniwersytet Jana Długosza w
Częstochowie) – sekretarze redakcji;
Tomasz Prymak (Uniwersytet w Białymstoku)
– członek zespołu.
Wydawcą Czasopisma nadal
pozostaje Uniwersytet w Białymstoku.
W ciągu dziesięciu lat
funkcjonowania udało się wydać wszystkie planowane, tematycznie zróżnicowane,
numery:
numer I - Parezja;
numer II –
Upokorzenie;
numer III –
Nieposłuszeństwo;
numer IV –
Nierówność;
numer V - Konsumpcjonizm
edukacji/w edukacji;
numer VI –
Irytacja;
numer VII – Wychowanie w
kulturze – Kultura wychowania;
numer VIII – Akademickie
teraźniejszości;
numer IX – Polityczne
konteksty edukacji;
numer X – Przeciw
banalności i równaniu w dół;
numer XI – Pedagogika
rzeczy;
numer XII – Droga w
górę, droga w dół;
numer XIII – Wymiary
profesjonalizmu nauczycieli;
numer XIV –
(Nie)pełno(sprawności);
numer XV – Opowieść;
numer XVI – Pedagogika w uniwersytecie;
numer XVII – Sensy bycia
pedagogiem;
numer XVIII – Metoda
poznania i niepewność w badaniach edukacyjnych;
numer XIX – Pedagogika i
edukacja w wikiświecie;
numer XX –
(Nie)obecności sztuk w edukacji.
Na – 2024 rok –
zaplanowane są kolejne dwa numery:
numer XXI - Generacja
antropocenu; co pedagogika i edukacja może/powinna/musi robić, by nie zostawiać
świata takim, jaki jest?;
numer XXII –
Rozwój.
Czasopismo znajduje się
w wykazie punktowanych czasopism Ministra właściwego ds. Nauki (Unikatowy
Identyfikator Czasopisma 201299) oraz jest indeksowane w szeregu Baz, w tym
Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku.
W związku z powyższą
zmianą, w imieniu ustępującego zespołu redakcyjnego, serdecznie dziękujemy
za dziesięć lat współpracy w radzie naukowej czasopisma. Jednocześnie, w
imieniu nowego zespołu, wyrażamy nadzieję na dalsze wspólne działania i
wsparcie."
Zachęcam nie tylko
młodych pedagogów czy uczestników Letnich Szkół Młodych Pedagogów im. Marii
Dudzikowej, gdyż czasopismo zasługuje na uwagę ze względu na łączenie debat
naukowych i publikowanie najciekawszych rozpraw, które były referowane w czasie
tych Szkół, ale nie tylko. Periodyk jest dostępny w sieci, a zatem każdy może
przeczytać interesujące go teksty, wywiady ze Szkolnymi Mistrzami czy recenzje
publikacji.
Kolejnemu zespołowi
redakcyjnemu życzę dalszych sukcesów. Dalszych, bowiem dotychczasowa redakcja wprowadziła półrocznik do wykazu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (b. MEiN) uzyskując dla autorów 20 pkt.