Z przykrością informuję, że w dniu 29 marca 2015 r. zmarł dr hab. Stanisław Rogala, psycholog, człowiek wielki sercem, do ostatnich chwil ciekawy świata i wiedzy, miłujący ludzi, naukowiec z pasji i rozumu.
Profesor był już na emeryturze, ale nadal czynnie kształcił specjalistów w zakresie psychologii i pedagogiki społecznej w Wyższej Szkole Zarządzania i Administracji w Opolu, gdzie kierował Zakładem Wpływu Społecznego. Wcześniej pracował na Uniwersytecie Opolskim, na Wydziale Historyczno-Pedagogicznym, w Instytucie Psychologii. O tym, jak bardzo miłował nauki psychologiczne i pedagogiczne oraz swoją profesję najlepiej świadczą jego publikacje naukowe, które wydawał w ostatnich latach, skupiając się przede wszystkim na geragogice i psychologii starości. Znajdziemy wśród nich m.in.:
Rogala S., Psychologiczno–społeczne uwarunkowania procesu starzenia się człowieka, WSZiA, Opole 2007.
Rogala S., Społeczna empatia a ludzie starsi, Opole 2009.
Rogala S., Starość i jej konsekwencje społeczno-rodzinne, red. S. Rogala, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji, Opole 2010.
Rogala S., Pamiętaj o swojej starości, red. S. Rogala, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji, Opole 2011.
Pedagodzy pamiętają pisma pomniejsze Profesora UO na temat problemów wychowania dzieci i młodzieży w procesie eurointegracji; efektywności edukacyjnej w kształceniu młodzieży akademickiej; nauczycielskiej refleksji; z tanatopedagogiki - pedagog wobec umierania czy na temat przymusu w wychowaniu młodzieży.
Przedstawiciele nauk społecznych, którzy podejmują problematykę badawczą z pogranicza andragogiki i geragogiki czy gerontologii społecznej niewątpliwie będą korzystać z rozpraw zmarłego Profesora.
Rodzinie, przyjaciołom i współpracownikom Profesora przekazuję wyrazy współczucia.
Miałem okazję poznać Profesora na początku lat 90-tych, gdy recenzował mój program autorski. Upatrywał wówczas szansy dla polskiej edukacji w procesie jej demokratyzacji, w tym demokratyzacji szkoły. Wierzył, że proces ten zyska wsparcie, gdy nauczyciele-wychowawcy będą kształceni również w oparciu o zajęcia warsztatowe mające charakter treningu psychopedagogicznego i społecznego, i praktycznie opanują kompetencje w zakresie rozwijania relacji podmiotowych w wychowaniu, między nauczycielami i uczniami.
OdpowiedzUsuńZnałam Profesora, niestrudzonego organizatora opolskich konferencji gerontologicznych. Współpracowaliśmy wielokrotnie, umiał tak pięknie zapraszać do aktywności. Był dobrym, ciepłym i skromnym Człowiekiem. Żal, wielki żal... Zofia Szarota
OdpowiedzUsuńZnałam Profesora, niestrudzonego organizatora opolskich konferencji gerontologicznych. Współpracowaliśmy wielokrotnie, umiał tak pięknie zapraszać do aktywności. Był dobrym, ciepłym i skromnym Człowiekiem. Żal, wielki żal...
OdpowiedzUsuńbędziemy za Tobą tęsknić..
OdpowiedzUsuńProfesor Stanisław Rogala był człowiekiem wielkim sercem i duchem.Niestrudzenie pracował,realizował się,czerpiąc z tego radość i spełnienie.Energię czerpał od ludzi młodych,dając im wzamian wiedzę,ale też oparcie i zrozumienie.Adam Kosmala.
OdpowiedzUsuń