https://youtu.be/W5KReNyf5T8
Nie po raz pierwszy zaskakuje nas oryginalnością badawczą Profesor Marek Kwiek z UAM w Poznaniu, któremu już nie wystarcza analiza Big Data do odkrywania prawidłowości w nauce. W nowym projekcie częściowo odstępuje od porównywania sparametryzowanych osiągnięć naukowych badaczy nauk ścisłych i przyrodniczych na całym świecie, by wykorzystać nową technologię komunikacyjną AI do metod badań w naukach społecznych, które wymykają się paradygmatom badań ilościowych.
Wraz z jednym z członków zespołu badawczego dr. Łukaszem Szymulą z Zakładu Sztucznej Inteligencji (do września ponownie w USA w doskonałym labie, w ramach grantu M. Kwieka) uruchomi krótki wywiad ze stworzonym przez nich asystentem AI.
Jak
sygnalizuje kierujący projektem, będzie to sześć pytań na temat sukcesu w nauce
i rezygnacji z prowadzenia badań naukowych. Nad przygotowaniem koncepcji
od strony merytorycznej, ale w znacznie poważniejszym zakresie od strony
technicznej, pracowali półtora roku. Nareszcie nastąpi przełamanie w
dotychczasowych badaniach Profesora opozycji w naukach społecznych:
badania ilościowe vs jakościowe.
W
dotychczasowych badaniach wielkopolski Uczony dokonał przełomu w
diagnozie BigData w naukach ścisłych i przyrodniczych. Teraz może
dzięki nowej technologii (AI) uzyskać od 1 tys., czy nawet 10 tys. wywiadów z
uczonymi na całym świecie aż po taką ich liczbę, której granicą będzie tylko
dostępność do danych adresowych i środków finansowych pokrywających koszty
pracy w chmurze oraz koszty pracy z oprogramowaniem AI, a te są w tym przypadku
znaczące.
Od
strony technicznej zaproszenie do dwuczęściowego wywiadu będzie następujące:
"Za
chwilę wezmą Państwo udział w wywiadzie przeprowadzonym przez asystenta
sztucznej inteligencji. Asystent zada kilka pytań – dokładnie tak, jak
przeprowadzający wywiad. Wywiad będzie dotyczył sukcesu w pracy akademickiej i
rezygnacji z pracy na uczelni. Orientacyjny czas to około 10-15 minut."
Rozmowa
będzie przypominać wymianę wiadomości SMS na telefonie. Najpierw pojawi się
pytanie, a następnie możliwość wprowadzenia odpowiedzi na dole ekranu. Przy
żadnym pytaniu nie ma ograniczenia czasowego. Historia pytań i odpowiedzi jest
zapisywana automatycznie".
Pierwsza
część wywiadu zawiera cztery krótkie pytania zamknięte dotyczące ogólnych
danych podmiotowych (płeć, wiek, dyscyplina i stopień), a druga część, która
jest główną będzie merytorycznym wywiadem z naukowcem. W przygotowanym
przez Zespół wywiadzie pojawi się interfejs do rozmowy z asystentem AI.
Kierujący zespołem badawczym prof. M. Kwiek gwarantuje, że wywiad będzie
anonimowy, gdyż dane nie są łączone z innymi danymi osób w nim
uczestniczących.
Rzeczywiście,
będzie to zupełnie nowy koncept diagnostyczny. Gwarantuję to osobiście.
Professor Marek Kwiek | Director, Institute for Advanced Studies in Social Sciences and Humanities (IAS)
UNESCO Chair in Institutional Research and Higher Education Policy | University of Poznan, Poland
Visiting Researcher | DZHW Berlin, Germany
Twitter @Marek_Kwiek; Bluesky @marek-kwiek.bsky.social
Coordinating Editor, Higher Education (SpringerNature)
37th Annual CHER Conference 2025, Poznan, Conference Chair
Selected publications:
M. Kwiek, L. Szymula (2025). Leaving Science - Attrition of Biologists in 38 OECD Countries. FEBS Letters (Featured in Nature News)
M. Kwiek, W. Roszka (2025). Are Scientists Changing their Research Productivity Classes When They Move up the Academic Ladder? Innovative Higher Education.
M. Kwiek, L. Szymula (2024). Quantifying Attrition in Science: A Cohort-Based, Longitudinal Study of Scientists in 38 OECD Countries. Higher Education. (Featured in Nature News).
M. Kwiek, W. Roszka (2024). Top Research Performance in Poland Over Three Decades: A Multidimensional Micro-Data Approach. Journal of Informetrics.
M. Kwiek, W. Roszka (2024). Once Highly Productive, Forever Highly Productive? Full Professors’ Research Productivity from a Longitudinal Perspective. Higher Education.
M. Kwiek, L. Szymula (2024). Young Male and Female Scientists: A Quantitative Exploratory Study of the Global Scientific Workforce. Quantitative Science Studies.
M. Kwiek, W. Roszka (2024). The Young and the Old, the Fast and the Slow: A Large-Scale Study of Productivity Classes and Rank Advancement. Studies in Higher Education.
------------