Z ogromną radością wezmę dziś udział w
uroczystym XXXIV Podsumowaniu Ruchu Innowacyjnego w
Edukacji.
Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i
Kształcenia Praktycznego organizuje już po raz trzydziesty czwarty uroczystość
uhonorowania najzdolniejszych uczniów, nauczycieli upowszechniających i
realizujących różnorodne innowacje programowe, metodyczne i/lub organizacyjne
w systemie oświatowym oraz wybitnych uczonych wspierających praktykę i teorię kształcenia .
Łódzkie Centrum prowadząc i koordynując
prace nad powstawaniem nowatorskich projektów pedagogicznych oraz ich
wdrażaniem do praktyki szkolnej wyróżnia primus inter pares
zróżnicowanymi certyfikatami. Kapituła Ruchu Innowacyjnego w Edukacji musi
dokonać wyboru spośród utalentowanych uczniów oraz profesjonalistów, którzy są
autorami, promotorami czy wspomagającymi działalność innowacyjną w oświacie nie
tylko na forum lokalnym, ale także wojewódzkim i ogólnopolskim.
Od kilku lat, podczas Podsumowań
Ruchu Innowacyjnego w Edukacji, przyznawana jest STATUETKA SKRZYDŁA
WYOBRAŹNI – nagroda za szczególne osiągnięcia w działalności
innowacyjnej dla edukacji. W bieżącym roku statuetkę otrzyma pięć osób,
wśród których znalazły się wspaniałe Uczone polskiej pedagogiki (obie z
Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy):
1. Prof. dr hab. Teresa
Hejnicka-Bezwińska
jest emerytowaną
profesor UKW w Bydgoszczy, która wniosła swoimi badaniami ogromny
wkład w dekonstrukcję i demistyfikację pedagogiki socjalistycznej, ale i
każdej innej, także współcześnie odradzającej się pedagogiki instrumentalnej,
adaptacyjnej. Jej rozprawy stały się fundamentem dla badaczy
historii pedagogiki i praktyki edukacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem XX
wieku. Jak pisała w jednej ze swoich monografii:
Dla zrozumienia i wzbudzenia woli zmiany konieczne wydaje mi się
poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o genezę zjawisk uznanych za szkodliwe oraz
ich uwarunkowania, aby móc podjąć dzieło zmiany. Jestem przekonana, że tej
zmiany nie uda przeprowadzić się pokoleniu o programie ahistorycznym, bez
przeszłości, bez pamięci o tym, skąd jesteśmy, które przyjęło skróconą
perspektywę czasową do „tu i teraz”.
Jej zainteresowania naukowe związane są z
dyskursami edukacyjnymi oraz dyskursami o pedagogice i polityce reform
oświatowych, które najpełniejsze odzwierciedlenie znalazły w ponad 10 pracach
zbiorowych, będących dorobkiem Zespołu Pedagogiki Ogólnej przy Komitecie Nauk
Pedagogicznych PAN. Prof. T. Hejnicka–Bezwińska przewodniczyła temu Zespołowi w
latach 1999-2014.
Nie można oddzielać procesów edukacyjnych
od polityki państwa w stosunku do kultury jako całości oraz poszczególnych jej
dziedzin, toteż książki tej Uczonej pozwalają zrozumieć, że edukacja i
polityka oświatowa niewiele już mają wspólnego z kulturą. Jest to następstwem
wąsko pragmatycznej (a nie filozoficznej i pedagogicznej) realizacji
interesów neoliberalnych rządów niezależnie od tego, czy miały one ideologiczne
fundamenty lewicy, prawicy czy środowisk politycznych afirmujących się jako
liberalne.
Wyróżniona "Skrzydłami
Wyobraźni" jest autorką ponad 150 artykułów oraz kilku podręczników akademickich
z pedagogiki, które były kluczowe w kształceniu pedagogów i kandydatów do
zawodu nauczyciela przedmiotu. Wśród najważniejszych monografii są: W
poszukiwaniu tożsamości pedagogiki. Świadomość teoretyczno-metodologiczna
pedagogiki polskiej (1989); Orientacje życiowe młodzieży (1991); Edukacja
– kształcenie – pedagogika (Fenomen pewnego stereotypu) (1995); O
zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości (2000); Praktyka
edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej (2015).
2. Prof. dr hab. Ewa Maria
Filipiak -
od ponad 30 lat Pani Profesor jest związana akademicką pracą naukową z Uniwersytetem
Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, gdzie aktualnie pełni funkcję kierownika
Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji oraz kierownikiem i pomysłodawczynią powołania do życia Laboratorium Zmiany
Edukacyjnej – Centrum Badań nad Uczeniem i Rozwojem.
Jej publikacje naukowe oraz prowadzone
przez Nią zajęcia dla studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej są
znane i cenione w środowiskach nauczycielskich, dla których rozwinęła
jeden z najbardziej wymagających radykalnego zbliżenia się do poziomu nauki
światowej zakres badań teoretycznych i empirycznych z pedagogiki
wczesnoszkolnej w paradygmacie konstruktywistycznym.
W pierwszych latach swojej pracy
naukowo-badawczej i dydaktycznej była kontynuatorką i badaczką
freinetowskiego modelu kształcenia wyzwalającego twórczość dzieci i wspomagającego
rozwój ich zdolności oraz zainteresowań poznawczych. Jej współpraca z światowej
klasy konstruktywistami sprawiła, że wprowadziła do polskiej pedagogiki reform
wczesnoszkolnych innowacyjny model pracy
nauczyciela/studenta z dzieckiem na I etapie edukacji: nauczania rozwijającego
według koncepcji Lwa S. Wygotskiego.
Od wielu lat prowadzi badania ukierunkowane
na podnoszenie jakości pracy szkoły oraz sprawuje opiekę naukową nad
innowacjami (eksperyment Interakcyjny Model Edukacji Językowej,
eksperyment Bydgoskie Gimnazjum Klasyczne Szkołą Kompetencji
Kluczowych, Zdolni znad Brdy, Akademickie Centrum Kreatywności –
nauczanie rozwijające według Lwa S. Wygotskiego), upowszechnia i
popularyzuje dobre praktyki edukacyjne, prowadzi tzw. Laboratorium
myślenia oraz jest organizatorem debat poruszających gorące problemy
współczesnej edukacji.
Upowszechniany przez Profesor model
szkoły wspierającej aktywność i samodzielność dziecka, zapewnianie mu warunków
dla twórczej ekspresji i uczenia się w bogatych, intensywnych interakcjach ze
środowiskiem i rówieśnikami, znakomicie wpisuje się w rozwiązania edukacyjne
XXI wieku które wciąż są zadaniem, wyzwaniem dla kolejnych pokoleń nie tyle
nauczycieli, co polityków. Ci ostatni bowiem nie rozumieją, czym jest edukacja
i od czego zależy efektywność procesu kształcenia oraz wychowania.
O dokonaniach prof. E. Filipiak w
ostatnich latach pisałem w blogu, kiedy została wyróżniona Nagrodą Ministra Nauki i Szkolnictwa
Wyższego czy o zorganizowanej przez Nią debacie o oddolnych innowacjach szkolnych.
Z powodu pandemii COVID-19 spotkanie
będzie miało formę hybrydową, ograniczając grono obecnych w siedzibie Łódzkiego
Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego do kilku osób,
natomiast większość gości będzie obecna online.
Gratulacje należą się wszystkim laureatom tegorocznego Podsumowania Ruchu Innowacyjnego. Jest to także wyjątkowa sposobność poznania wyjatkowych osób - od utalentowanych uczniów po naukowców.
Serdecznie gratuluję Profesorom i firmom wspomagających szkoly Skrzydeł Wyobraźni, bowiem dodają swoją twórczością i zaangażowaniem odwagi
wszystkim tym nauczycielom i pedagogom, którym zależy na twórczym rozwoju ich
podopiecznych.