21 stycznia 2025

Podsumowanie nie tylko rocznej działalności Rady Doskonałości Naukowej (kadencja 2024-2027)

 




Rada Doskonałości Naukowej, zgodnie z art. 232 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571), działa na rzecz zapewnienia rozwoju kadry naukowej zgodnie z najwyższymi standardami jakości działalności naukowej wymaganymi do uzyskania stopni naukowych, stopni w zakresie sztuki i tytułu profesora. 

Nie ulega wątpliwości, że Rada Doskonałości Naukowej dysponuje demokratycznym mandatem naukowym, bowiem wszyscy jej członkowie zostali wybrani do RDN jako najbardziej godni zaufania własnych środowisk akademickich w ramach reprezentowanej przez siebie dyscypliny naukowej.  W wyborach wzięło udział ok. 20 tysięcy osób uprawnionych do głosowania, a byli nimi uczeni posiadający stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora. Oddali oni łącznie ok. 45 tysięcy ważnych głosów na poszczególnych kandydatów do tego organu, którzy - jak powiedział Przewodniczący RDN prof. Bronisław Sitek - "by móc kandydować, musieli uzyskać poparcie podmiotów posiadających odpowiednią kategorię naukową. Posiadają zatem silny i demokratyczny mandat środowiska naukowego".

Dobrze, że pojawia się krytyka działalności także tego organu, bo to oznacza m.in., że dobrze spełnia on swoją rolę w ocenie rzeczywistych osiągnięć naukowych. każde podsumowanie działalności jest potrzebne tak członkom określonych gremiów naukowych, jak i pośrednio tym, dla których podejmowane są powyższe zadania. Nikt nie twierdzi, że nie popełnia błędów, bo te są w każdym środowisku akademickim. Istotne są świadomość ich przyczyn, przejawów następstw dla poziomu naukowego kadr akademickich. 

Każde podsumowanie sprzyja doskonaleniu własnych procedur, działań, prowadzeniu dalszych analiz i podejmowaniu dyskusji, mających na celu także doskonalenie prawa o nauce i szkolnictwie wyższym. Każda bowiem nowelizacja ustaw i aktów wykonawczych sprawia, że rodzi się w gronie młodych naukowców poczucie niepewności, czy aby prowadzone przez nich badania i publikowane ich wyniki są wystarczającym dowodem materialnym i duchowym nie tylko ich indywidualnego rozwoju naukowego, ale ich istotnego/znaczącego wkładu w rozwój własnej dyscypliny naukowej.     

Liczba złożonych przez kandydatów do stopnia naukowego doktora habilitowanego czy na tytuł profesora wniosków w poszczególnych latach jest zróżnicowana w zależności od dziedziny i dyscypliny naukowej, ale przede wszystkim uzależniona jest  od ich własnej aktywności naukowo-badawczej oraz warunków, w których jest prowadzona. 

W dziedzinie nauk społecznych, która obejmuje 12 dyscyplin naukowych, w tym pedagogikę, liczba złożonych wniosków w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego była w kolejnych latach następująca: 

2019 - 9; 

2020-127; 

2021-198; 

2022-166; 

2023-249 i w 

2024 roku - 214, 

Łącznie - 963 wnioski w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego. 

Natomiast suma złożonych wniosków w sprawie nadania tytułu profesora w dziedzinie nauk społecznych była znacznie niższa w stosunku do wniosków habilitacyjnych w poszczególnych latach: 2019-6; 2020-35; 2021-58; 2022-81; 2023-110 i w 2024 roku - 112, obejmując łącznie 402 wnioski.  

RDN rozpatruje jeszcze szereg innych wniosków, jak m.in. odwołania osób od  odmowy nadania im stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego czy tytułu profesora, nadania jednostkom uprawnień do prowadzenia odpowiednich postępowań awansowych, zażalenia na odmowę dopuszczenia do obrony pracy doktorskiej itp. Podnoszenie świadomości osób co do wymagań naukowych znakomicie wspierają nie tylko opublikowane przez ten organ poradniki wraz z komentarzami, specjalistyczne publikacje profesorów prawa administracyjnego, ale także dostępne na portalu RDN relacje z cyklicznie prowadzonych przez członków prezydium tego organu szkoleń  na temat postępowań o awans naukowy.    

O problemach w powyższym zakresie wypowiadają się na łamach "Forum Akademickiego" czy w mediach społecznościowych władze RDN i niektórzy członkowie zespołów  dziedzinowych, by wyjaśniać to, co bywa niezrozumiałe lub zniekształcane czy zmanipulowane przez osoby, które nie posiadają wiedzy i doświadczeń w zakresie recenzowania wniosków naukowych na stopień czy tytuł naukowy, a tym bardziej o rzeczywistej działalności pracowników i członków powyższego organu. 

Jak podkreślał Przewodniczący RDN, członkowie tego organu rzetelnie badają przedkładaną im do oceny dokumentację w sytuacji rozpoznania zaistniałych w każdym postępowaniu błędów proceduralnych czy wyjaśnieniu sporów merytorycznych. Przykładowo, na 51 odwołań w sprawie o odmowie nadania stopnia doktora habilitowanego w naukach społecznych, pozytywnie rozpatrzono je w 22 przypadkach. Stopień naukowy doktora czy doktora habilitowanego nadają bowiem uczelniane organy (rady dyscyplin naukowych) a nie RDN. 

Wszyscy czekamy na konieczne zmiany w prawie o nauce i szkolnictwie wyższym, gdyż ustawa 2.0 wzmocniła jedne strony działalności naukowo-badawczej i dydaktycznej, ale doprowadziła do nowych form i postaw patologii w nauce oraz jej opiniowaniu.