Wiele osób myli edukację domową z kształceniem na odległość. Nawet dziennikarze zaczynają posługiwać się tą kategorią jako tożsamą z realizacją obowiązku szkolnego przez dzieci szkół publicznych w warunkach domowych na skutek zamknięcia szkół.
Różnice
jednak są kolosalne między tymi rozwiązaniami oświatowymi, a fundamentalna
sprowadza się do tego, że EDUKACJA DOMOWA w ścisłym tego słowa znaczeniu
jest realizowana przez środowisko rodzinne dziecka w wieku obowiązku
szkolnego z własnej, nieprzymuszonej woli. W Polsce jest
to prawnie dopuszczalne od nowelizacji ustawy oświatowej w 1991
r.
Znakomicie
opisał ten model WOLNEJ EDUKACJI jako w dużej mierze niezależnej od
instytucjonalnych (publicznych czy niepublicznych) rozwiązań szkolnych prof.
UAM Marek Budajczak, promotor renesansu w nowej Rzeczpospolitej tego
podejścia do kształcenia dzieci, ale także animator i badacz ruchu rodziców
zaangażowanych w wolną edukację.
Wspominam o
częściowej niezależności od zinstytucjonalizowanego systemu szkolnego w państwie,
gdyż jeśli rodzice chcą, by kierowana przez nich autoedukacja własnego dziecka
była drożna poziomo (z możliwością na skutek różnych przyczyn powrotu dziecka
do edukacji szkolnej z jego rówieśnikami) i drożna pionowo (z możliwością
kontynuowania kształcenia na coraz wyższym poziomie edukacji), to muszą
zapewnić mu opanowanie wiedzy i umiejętności określonych rozporządzeniem
ministra w sprawie podstaw programowych kształcenia ogólnego.
Natomiast uczenie się dzieci i młodzieży w warunkach domowych online, na skutek zamknięcia ich szkół (publicznych czy niepublicznych), nie jest edukacją domową. Nadal jest to edukacja szkolna, bowiem proces kształcenia sterowany jest i współorganizowany przez profesjonalnie przygotowanych do tej roli nauczycieli. Rodzice muszą jedynie zapewnić swoim pociechom dostęp do środków komunikacji elektronicznej, na dystans, a jeśli nie jest to możliwe lub ich dziecko nie może samodzielnie pozostać w domu, bo rodzice są zatrudnieni w służbie zdrowia, to szkoła musi zapewnić takiemu dziecku dostęp w jej przestrzeni do uczenia się na odległość.
O
ile pod koniec 2015 r. dane resortu edukacji wskazywały na wzrost liczby rodzin
wyłączających swoje dzieci z uczenia się w szkole, by mogli zapewnić im
edukację domową, co było i nadal jest możliwe dzięki wsparciu
pozarządowych podmiotów (fundacji, stowarzyszeń oświatowych), o tyle z dniem 1
września 2016 r. zaczęło maleć zainteresowanie tym rozwiązaniem edukacyjnym z
dwóch powodów: po pierwsze nowa minister edukacji prawicowego rządu Anna
Zalewska obniżyła subwencję oświatową dla podmiotów prowadzących
edukację domową do 40 % oraz wprowadziła jej rejonizację, tzn. nie można było
rejestrować dziecka w szkole z innego województwa niż miejsce
zamieszkania, a mającej za zadanie eksternistyczne sprawdzanie wiedzy i
umiejętności dziecka edukowanego domowo, by można było mu wydać
świadectwo ukończenia odpowiedniego poziomu kształcenia.
Prawicowa
prasa grzmiała, że było to uderzeniem w interesy własnego elektoratu, bowiem
zgodnie z Konstytucją i naturalnymi prawami rodziców do podejmowania decyzji w
sprawie wychowania i kształcenia przez nich dzieci, rola państwa ma mieć
jedynie charakter pomocniczy, a nie zawłaszczający. Jednak krążyły w środowisku władzy tłumaczenia powyższych
obostrzeń, w świetle których ponoć chodziło tu o uderzenie (zemstę) w biznes b.
ministry edukacji Katarzyny Hall. Ta bowiem po swojej kadencji rozwinęła Stowarzyszenie
Dobra Edukacja, które świetnie prosperowało od 2013 r. dzięki
finansowemu wsparciu z budżetu państwa dla prowadzonej przez to Stowarzyszenie edukacji domowej.
Akcję
tę poprzedziły liczne artykuły o nadużyciach finansowych innego organizatora
takiej edukacji, który nieprawidłowo rozliczał otrzymywaną na każde dziecko
subwencję, eksponowano nieuzasadnioną w stosunku do ponoszonych przez niektóre
NGO kosztów wspomagających edukację domową wysokość subwencji, a nawet
wydawanie świadectw dzieciom bez rzetelnej weryfikacji ich wiedzy.
W politycznym klimacie i decyzji finansowych obecnej władzy - "RODZINA NA SWOIM" szef resortu P. Czarnek ogłosił, że podwyższa się subwencję dla edukatorów domowych do 80% oraz uwalnia przymus rejonizacji.
Jest to zapewne efekt licznych interpelacji posłów z prawicy, ale także wzrostu liczby rodzin, które doświadczone koniecznością uczenia się dzieci zdalnie w okresie pandemii doświadczyły, że w gruncie rzeczy nie jest to takie trudne i skomplikowane. Dzieci już się przyzwyczaiły do nieuczęszczania na stacjonarne lekcje w szkole, toteż zarejestrowanie ich w placówce, która zapewni im możliwość jedynie przystąpienia do końcoworocznych egzaminów, zarazem uzyskanie wsparcie w stowarzyszeniu przejmującym organizację edukacji domowej, zachęca coraz więcej rodzin do wyłączenia ich z realizacji obowiązku szkolnego na terenie danej placówki.
Alternatywy
myślenia o/dla edukacji. Wybór tekstów pod red. Z. Kwiecińskiego, IBE, Warszawa
2000
Birkenbihl V.F.,
Szkoła bez stresu, Dom Wydawniczo-Księgarski „KOS”, Katowice 1999.
Bogart J. Szkoła w domu. Opowieść mamy pięciorga dzieci o jej wzlotach , upadkach i przygodach z edukacją domową, przeł. N. Wiśniewska, Kraków: Wydawnictwo Literackie 2020.
Budajczak M.,
Edukacja domowa. GWP, Gdańsk 2004.
Budajczak M.,
Fińskie Sampo – o łamaniu kodu edukacyjnego słów kilka, Forum Oświatowe 2009 nr 2.
Budajczak M., O naukowym podejściu do edukacji domowej, Problemy Wczesnej Edukacji 2010 nr 1.
Budajczak
M., O kondycji polskiej edukacji domowej jako społecznego „subimago” (albo o niebezpieczeństwach metaforyzacji), Kultura-Społeczeństwo -Edukacja 2012 nr
2.
Buehl
D.: Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie
uczyć się. - (tłum. B. Piątek) - Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne,
2004.
Chłodna
I., Edukacja amerykańska. Drogi i bezdroża, Lublin: Wydawnictwo KUL 2008.
Edukacja
domowa w Polsce. Teoria i praktyka, red. M. i P. Zakrzewscy, Warszawa: Oficyna
Wydawniczo-Poligraficzna „Adam” 2009.
Edukacja Elementarna
2013 nr 4.
Egan
G., Kompetentne pomaganie. Model pomocy oparty na procesie rozwiązywania
problemów, przekład J. Gilewicz i E. Lipska, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2002.
Fijałkowski
A., Z dziejów myślenia o tutoringu – krótki zarys historii indywidualnego
kształcenia i wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny" 2009, nr 2 (212), s.
5-33.
Gribble
D., Edukacja w wolności, W poszukiwaniu idealnego systemu kształcenia, Kraków:
Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2005.
Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy
edukacji, GWP, Gdańsk 2003.
Hartkamp
P., Zamiast edukacji przymusowej. Apel o przestrzeganie praw dziecka w
edukacji, przeł. Martyna Mentel,
Gliwice: Wydawnictwo Element 2017.
Holt J., Zamiast edukacji. Warunki do
uczenia się przez działanie, tłum. Dorota Konowrocka, wprowadzenie B. Śliwerski,
Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2007.
Illich I., Odszkolnić społeczeństwo, tłum. Łukasz Mojsak, Warszawa: Wydawnictwo bęc zmiana 2010.
Kupisiewicz
Cz., O reformach szkolnych. Wybór rozpraw i artykułów z lat 1977 – 1999, red.
naukowa Adam Knap, Alicja Siemak-Tylikowska, Mirosław S. Szymański, Wydawnictwo
Akademickie „Żak”, Warszawa 1999.
Kwieciński
Z., Tropy-ślady – próby. Studia i szkice z pedagogiki pogranicza, Wyd. Edytor,
Poznań-Toruń 2000.
Mazurek E., (2020).Ewaluacja w edukacji domowej, „Kwartalnik
Pedagogiczny” nr 1(225), s. 65-64.
Matyszkowicz
M., Życie bez tornistra, W drodze 2012
nr 6
Mazurek Emilia,
(Nie)Zaufanie
społeczne względem samodzielności edukacyjnej rodziców w homeschoolingu,
Przegląd Pedagogiczny 2016 nr 2, s. 88-104.
Mendel
M., Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie
amerykańskiej,
Nawrot
– Borowska M., Nauczanie domowe na ziemiach polskich w II połowie XIX i początkach
XX wieku – zapatrywania teoretyczne i praktyka, Bydgoszcz: WN UKW 2011.
Orwat K.W. , Jak zacząć edukację domową i nie zwariować? e-book.
Orwat K.W., Jak być mamą w edukacji domowej i nie (dać się) zwariować? e-book.
Szkoła polska od średniowiecza do XX wieku między tradycją a innowacją, pod red. Ireny Szybiak, Adama Fijałkowskiego, Janiny Kamińskiej, przy współpracy Katarzyny Buczek, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, 2010.
Śliwerski
B., Wyspy oporu edukacyjnego,
Teoretyczne
podstawy edukacji alternatywnej, red. B. Śliwerski, Kraków: Oficyna
Wydawnicza „Impuls” 2009.