Nauczyciel akademicki ma prawo do wyrażania swoich przekonań światopoglądowych, filozoficznych i religijnych w życiu publicznym. Konstytucja RP wyraźnie gwarantuje to każdemu. Jeżeli czytam, że prof. Ewa Budzyńska została ukarana, ponieważ przekazywała studentom m.in. wiedzę zgodną ze swoim światopoglądem, to dociekam realnych powodów odmawiających jej tego prawa. Jak można zostać za coś takiego ukaranym? Przecież to jest naruszenie wolności nauki i kształcenia.
O sprawie socjolog - prof. Ewy Budzyńskiej pisałem dość dawno sądząc, że zostanie ona wygaszona jako nonsensowna, gdyż ma podłoże wojny światopoglądowej w środowisku, które powinno być od niej wolne. Być może nie znam ani ja, ani opinia publiczna kulis całej sprawy, gdyż była ona wszczynana, potem zawieszana i ponownie podejmowana przez rzeczników dyscyplinarnych, a nawet rejonową prokuraturę. O co kruszy się tu kopię? O wolność słowa czy jej ograniczanie?
O wolności akademickiej pisze w swoim
niezwykle interesującym studium pt. "Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy
wolności, wiedzy i władzy" (Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls"
2009) profesor Zbyszko Melosik, dhc Uniwersytetu Szczecińskiego,
prorektor UAM w Poznaniu. Adresował tę monografię do środowisk akademickich, polityków i mediów nie jako przedstawiciel władz politycznych, instruktor ds propagandy, czyli
ekspert w zakresie komunikacji społecznej, ale jako wybitny uczony, który
odbywał staż naukowy w amerykańskich uczelniach. Tam doświadczał wolności
akademickiej i podzielił się nią z polskimi naukowcami.
Odnoszę wrażenie, że niektórzy
profesorowie prawa w roli uniwersyteckich rzeczników dyscyplinarnych nie tylko
nie znają treści tej książki, ale i studentów oraz ich opiekunów akademickich
nie interesują uniwersalne wartości demokracji i naukowej wolności. Uczynią
wszystko, by dla ochrony wartości ideowych jednych środowisk (nie jest to
istotne - prawicowych czy lewicowych) zaprzeczyć wartościom ponadnarodowym,
ponadczasowym, które są fundamentem kształcenia i prowadzenia badań w
cywilizowanych krajach demokratycznych naszego świata.
Zacytuję z książki ważny dokument,
do którego odwołują się amerykańskie stowarzyszenia profesorów uniwersyteckich,
władze ich uczelni, co musi rzutować na ich właściwe funkcjonowanie.
STATEMENT OF
PRINCIPLES ON ACADEMIC FREEDOM AND TENURE:
Po pierwsze, naukowcy i nauczyciele
akademiccy mają prawo do wyboru własnego przedmiotu badań, jak również do
prezentowania ich wyników, bez poczucia zagrożenia, że zostaną instytucjonalnie
ukarani za polityczne, religijne lub ideologiczne tendencje, które mogą być
widoczne w tych badaniach, przy czym warunkiem jest tu gotowość do poddania się
"obiektywnej profesjonalnej ewaluacji ze strony równych im rangą
naukowców.
Po drugie, naukowcy i nauczyciele
akademiccy mają prawo do nauczania bez poczucia zagrożenia, że zostaną
instytucjonalnie ukarani za polityczne, religijne lub ideologiczne tendencje,
które uwidaczniają się w ich działalności dydaktycznej - jeśli "wypełniają
swoje obowiązki w sposób satysfakcjonujący racjonalne cele
edukacyjne".
Po trzecie, naukowcy i nauczyciele
akademiccy mają - jak każdy obywatel - prawo do swobodnych wypowiedzi na tematy
publiczne, jak również prawo do działalności w organizacjach politycznych bez
poczucia zagrożenia, że zostaną instytucjonalnie ukarani - jeśli tylko
"potrafią dokonać rozróżnienia między krytycznym zaangażowaniem się a
prowadzonymi przez siebie badaniami".
Po czwarte, naukowcy i nauczyciele
akademiccy mają prawo do wyrażania swoich opinii na temat polityki edukacyjnej
i instytucjonalnych priorytetów szkół, w których pracują, bez poczucia
zagrożenia, że zostaną instytucjonalnie ukarani - przy założeniu, iż
"szanują swoich kolegów i chronią swoją szkołę przed pomówieniami, które
godzą w jej dobre imię w społeczeństwie" (s. 11-12).
Prosimy Pana Ministra o nieustanne
monitorowanie tej sprawy, a także o wprowadzenie i wdrożenie rozwiązań prawnych
wzmacniających zasadę wolności słowa na polskich uczelniach. Pozostajemy z
najwyższym szacunkiem
prof. dr hab. Andrzej Nowak (Uniwersytet
Jagielloński, PAN)
prof. dr hab. Wojciech Polak (Uniwersytet
Mikołaja Kopernika w Toruniu)
prof. dr hab. Jan Draus (Uniwersytet
Rzeszowski)
red. Bronisław
Wildstein
dr hab. Sylwia Galij-Skarbińska, prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
red. Krzysztof Wyszkowski
prof. dr hab. Tadeusz Wolsza (Uniwersytet
Kazimierza Wielkiego, PAN)
prof. dr hab. Jan Żaryn (Uniwersytet
Kardynała Stefana Wyszyńskiego)
prof. dr hab. Piotr Franaszek (Uniwersytet
Jagielloński)
prof. dr hab. Włodzimierz Suleja (Instytut
Pamięci Narodowej)
prof. dr hab. Marek Szulakiewicz
(Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
prof. dr hab. Aleksander Nalaskowski
(Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
dr hab. Tomasz Kozłowski, prof.
Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
dr Jarosław Wąsowicz, Archiwum
Salezjańskie Inspektorii Pilskiej
prof. dr hab. Krzysztof Pilarczyk
(Uniwersytet Jagielloński)
prof. dr hab. Piotr Tomasik (Uniwersytet
Kardynała Stefana Wyszyńskiego)
dr hab. Mirosław Supruniuk (Uniwersytet
Mikołaja Kopernika w Toruniu)
dr hab. Sławomir Magala, prof.
Uniwersytetu Warszawskiego