Kiedy
odchodzą znakomici naukowcy z mojego środowiska akademickiej pedagogiki,
nauczyciele nauczycieli, a w tym przypadku przyjaciele młodzieży studenckiej,
którzy prowadzą badania pozwalające głębiej poznać i lepiej zrozumieć jej
dylematy, którzy bezinteresownie poświęcali swój czas, formalne i nieformalne
zaangażowanie w to, by kandydaci do zawodu pedagoga, nauczyciela byli
zadowoleni z toku studiów, to serce łamie się szczególnie. Taką zaś była zmarła
w dniu wczorajszym prof. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy dr hab.
Ewa Danuta Kubiak-Szymborska.
Od
roku była już na emeryturze, ale to w żadnej mierze nie zdejmowało z Niej
potrzeby i interesowania się życiem, sukcesami i problemami macierzystej universitas. Odeszła
niezwykle ceniona Profesor Instytutu Pedagogiki, która od ukończenia przez
siebie studiów na pedagogice w 1975 roku rozpoczęła swoją drogę rozwoju
naukowego, najpierw jako asystentka w Wyższej Szkole Pedagogicznej, zaś po
obronie dysertacji doktorskiej, którą przygotowała na
temat „Psychospołeczne uwarunkowania stabilizacji zawodowej nauczycieli
przysposobienia obronnego" - na stanowisku adiunkt w zespole teorii
wychowania.
Na
organizowanych konferencjach naukowych z tej właśnie subdyscypliny naukowej
przedstawiała wyniki własnych badań podstawowych, bo dotyczących kategorii
pojęciowych, teleologii wychowania, istoty procesu i metod wychowania.
Znakomicie łączyła teorie naukowe z deontologią nauczycielskiej profesji.
Stopień doktor habilitowanej w dziedzinie nauk humanistycznych, w dyscyplinie
pedagogika uzyskała na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie
w 2004 roku przedłożyła do oceny swoje osiągnięcia naukowe, w tym rozprawę
habilitacyjną p.t. "Podmiotowość
młodzieży akademickiej. Studium statusu podmiotowego studentów okresu
transformacji".
Od
2005 roku kierowała przez prawie czternaście lat Zakładem kierowała
Zakładem Teorii Wychowania i Deontologii Nauczycielskiej. O wyjątkowym
poświęceniu sprawom organizacyjnym na Wydziale Pedagogiki i Psychologii
Akademii Bydgoskiej w latach 2003-2008 świadczyło podjęcie się niezwykle angażującej
funkcji prodziekan ds. studiów stacjonarnych, a przecież wdrażając się do
administracyjnych obowiązków, przygotowywała się do postępowania
habilitacyjnego. Pięknie to pogodziła, co wcale nie jest tak łatwe przy tego
typu obciążeniach.
Jako
autorka znaczących monografii naukowych stworzyła w swoim zespole bydgoską
szkołę badań w zakresie teoretycznych podstaw wychowania i pedeutologii,
nawiązując niejako do jednej z fundamentalnych zasad w wychowaniu
zobowiązujących każdego wychowawcę, nauczyciela, pedagoga do tego, by był dla
swoich podopiecznych autentyczną osobowością, promieniującą na nich nie tylko
autonomia moralną, ale także pogodą ducha, osobistą pasją, zainteresowaniami
czy budzącymi ich podziw umiejętnościami pragmatycznymi (artystycznymi, rzemieślniczymi,
technicznymi itp.).
E.
Szymborska-Kubiak doskonale znała tych, do których adresowała wyniki swoich
badań, prowadzenia żmudnych studiów literatury przedmiotu dotyczącej - jak
pisała - "mozolnej codzienności transformacji". Zmiana ustroju
politycznego implikowała przecież konieczność zmian przede wszystkim w teorii
wychowania, która musiała wyzwolić się z piętna monistycznej, usłużnej
totalitarnej władzy PRL pedagogiki socjalistycznej. Miała znakomity słuch
społeczny, toteż Jej rozprawy były fundamentalnym wyjściem ku teoriom wychowania
w społeczeństwie transformacji ustrojowej, otwartym, pluralistycznym,
przezwyciężając dysonans między zniewoleniem a wolnością.
Jestem
przekonany, że musi nastąpić powrót do szerokiego i otwartego na różnice
kulturowe, światopoglądowe, ideologiczne ustawicznego ponawiania debat,
dyskusji na temat naukowych podstaw wychowania zarówno w płaszczyźnie formalno-leksykalnej,
jak i teoretyczno-metodologicznej. Podejmowaliśmy zgłaszaną przez E.
Kubiak-Szymborską potrzebę weryfikowania przedmiotu badań teorii wychowania ze
względu na nowe zjawiska społeczno-kulturowe, mody, trendy, przenikającą do
socjalizacji popkulturę, a także włączania do zespołów badawczych wychowania
ekspertów z innych nauk, dyscyplin pedagogicznego pogranicza czy innych
subdyscyplin pedagogicznych.
W
powyższym zakresie wydała wraz z Dariuszem Zającem interesujący wybór tekstów i
dokonała ich opracowania pod wspólnym zakresem tematycznym "O wychowaniu i
jego antynomiach" (Bydgoszcz, 2008).
To także znakomite zbiory debat w
gronie badaczy wychowania, jak:
"O
wychowawcach i wychowaniu. Perspektywa myślenia pedagogicznego" (red. E.
Kubiak-Szymborska, Bydgoszcz, 2010);
"Teoria
wychowania w okresie przemian" (red. E. Kubiak-Szymborska, D. Zająć,
Bydgoszcz, 2008).
Będziemy
sięgać do tak ważnych rozpraw Ewy Kubiak-Szymborskiej, jak:
"Podstawowe
problemy teorii wychowania. Kontekst współczesnych przemian" (współautorstwo
z Dariuszem Zającem) - Bydgoszcz, 2006 (znaczne pogłębienie wcześniejszej
monografii współautorskiej p.t. "Wokół podstawowych zagadnień teorii
wychowania", Bydgoszcz, 2002).
"Wychowanie. W kręgu pytań" (współautor D. Zająć, Bydgoszcz, 2013).
Wciąż
inspirują badania E. Kubiak-Szymborskiej w środowisku akademickim, które
inspirują do ich kontynuowania w środowisku pedagogiki szkoły wyższej. Tu ważne
są monografie zmarłej pedagog:
Podmiotowość
młodzieży akademickiej. Studium statusu podmiotowego studentów okresu
transformacji" (2003)
„Nauczyciele
akademiccy – studenci. Między partnerstwem a pozorną stycznością"
(2005).
Bydgoska
Profesor opuściła świat offlife, ale jest z nami na kartach swoich rozpraw i
monografii zbiorowych, w naszej pamięci, wspomnieniach wspólnych spotkań i
dyskusji, które niosą swoją treścią ważny i ponadczasowy przekaz naukowy,
kulturowy, a więc wartościowy pedagogicznie.
Zapamiętamy
prof. Ewę Kubiak-Szymborską jako wspaniałą Koleżankę, Współpracowniczkę,
Uczoną, która trafnie łącząc teorie wychowania z deontologią nauczycielską
zwróciła uwagę naszego środowiska na konieczność "odkrywania
wychowawcy", co jest fundamentalna przesłanką obok imperatywu odkrywania
dziecka. Jak pisała:
"Od
tego bowiem jacy będą wychowawcy (wychowujący), zależą w znacznej mierze efekty
i "moc" wychowania" (O wychowawcach i wychowaniu, op. cit.,
s.8).
Łączę
się w bólu z Rodziną i bliskimi. Niech spoczywa w pokoju!
(źródło fotografii - Fb)