Pierwsze wyniki powszechnego testowania uczniów nie pojawiły
się dopiero w latach 70. XX wieku czy w związku z wprowadzeniem egzaminów
państwowych, ale zapewne w 1934 roku, o czym świadczy wydana przez Romualda
J. Buczkowskiego książeczka. Przy Oddziale ZNP m.st. Warszawa działała wówczas
Sekcja Kierowników Szkół Powszechnych, która zorganizowała dla nauczycieli kurs
mający ich przygotować do kontrolowania pracy i wiedzy uczniów. Co ważne,
efekty tego kursu miały służyć przede wszystkim nauczycielom, formowaniu ich
odpowiedzialnej pracy z dziećmi i młodzieżą oraz do pracy nad sobą.
Uczestniczący w kursie przygotowywali na zaliczenie referaty,
wśród których, oprócz kwestii prawnych i dydaktycznych aspektów oceniania
uczniów, podejmowano tak ważne kwestie, jak m.in.:
- stopnie jako postrach,
- samoocena i samokontrola,
- testy wiadomości jako normy wymagań,
- wolne charakterystyki dzieci i charakterystyki
indywidualne na tle środowiska socjalnego.
"Ideą przewodnią wszystkich tych referatów było
ulepszanie i doskonalenie sposobów kontrolowania i oceniania pracy ucznia, a w
związku z tem zrewidowanie zasad i sposobów klasyfikacji i promowania uczniów.
(...) Podkreślano stale, że z tych względów niezbędna jest gruntowna
znajomość psychiki poszczególnego dziecka, że w tym celu gromadzić należy
wszelkie materjały ułatwiające poznawanie dziecka, że wreszcie te
materjały winny być jedną z zasadniczych podstaw, na których opierałaby
się nasza nowoczesna ocena pracy ucznia" (s.7).
W podsumowaniu rozmów i dyskusji z uczestnikami kursu
Buczkowski wymienił następujące problemy, które rzutują na jakość oceniania
prac uczniów:
1. Różni nauczyciele oceniając tę samą pracę ucznia,
wystawiają mu różną ocenę;
2. Oceniając pracę tego samego ucznia w różnym czasie
nauczyciele wystawiają różną ocenę.
3. Błędnie jest określany czas dany uczniom na rozwiązanie
zadań testowych;
4. Nie jest jasne, czy zadania testowe mierzą wiedzę uczniów
czy także poziom ich inteligencji;
5. Nauczyciele stosują testy, które nie są wystandaryzowane.
6. Nie każdy nauczyciel zdaje sobie sprawę z tego, jaką
funkcję ma spełnić test, który zlecił uczniom.
Publikacja zawiera wystandaryzowane testy dla uczniów różnych
klas szkoły powszechnej (wychowawcze, dydaktyczne: z rachunków,
przyrody-geografii-historii oraz z języka polskiego).