Dwanaście lat temu ukazał się pierwszy tom z serii autorskich
wykładów akademickich z pedagogiki, którego autorem był profesor Czesław Kupisiewicz. Zależało mi na tym, by odnowić spojrzenie na przedmiot naukowych badań tej dyscypliny nauk społecznych w kontekscie najbardziej palących dla praktyki problemów wychowawczych i dydaktycznych.
W ponowoczesnej dobie naukowa wiedza rozwija się z nieprawdopodobną dynamiką,
intensywnością i częstotliwością, toteż coraz trudniej jest adeptom tej
profesji odnaleźć się w jej labiryncie. Autorzy tej serii wydawniczej potwierdzają zarówno aktualność przekazywanej nam wiedzy, wartościowe i składające się
na jej kanon ponadczasowe wątki, jak i wychodzą w przyszłość z tym, co warte
jest zatrzymania, refleksji czy dalszych badań.
Właśnie dlatego nadałem tej serii tytuł: PEDAGOGIKA NAUCE I PRAKTYCE, bo każdy
z autorów pracując nad zakresem tematycznym własnej subdyscypliny naukowej,
łączy w akademickim i podręcznikowym zarazem przekazie teraźniejszość z
przyszłością, która na naszych oczach i tak staje się już przeszłością. Na tym
jednak polega istota nauki, że ścigamy się z temporalnym wymiarem naszej aktywności
zawodowej i społecznej, zachowując dla kolejnych pokoleń to, co jest
ponadczasowe. Zarazem dzielimy się tym, co może sprzyjać dalszemu rozwojowi
pedagogiki jako szeroko pojmowanej nauki nauk o wychowaniu i edukacji.
Szczególny urok i naukowa wartość autorskich wykładów akademickich polega na tym,
że są one swoistego rodzaju „akademicką robinsonadą”. Gdyby bowiem każdy z tych
autorów wbrew własnej woli wylądował na samotnej wyspie, to zapewne tą wiedzą
dzieliłby się z innymi samotnikami, poszukującymi drogi do prawdy o wychowaniu,
kształceniu, opiece, terapii czy resocjalizacji. Lektura zachęca do wspólnej debaty, krytyki i recenzji, które nie tylko
autorom pomagają w doskonaleniu własnej twórczości.
Po edycji zbiorowych podręczników akademickich przyszedł czas na autorskie
konstrukcje i rekonstrukcje współczesnej wiedzy pedagogicznej w ramach
poszczególnych subdyscyplin nauk o wychowaniu. Trzeba spojrzeć na ten rodzaj
pracy naukowej jak na swoiste teksty kulturowe, które pozwalają na opis i
wyjaśnianie różnych stanów oraz wizji świata kształcenia i wychowania, opieki i
resocjalizacji, terapii i diagnozy jako czegoś obiektywnie rozwijającego się od
szeregu lat, a nawet wieków i jako coś naturalnego w naukach społecznych.
Tom Czesława Kupisiewicza "Z
dziejów teorii i praktyki wychowania" jest propozycją symbolicznego wsparcia warsztatu teoretycznego, metodologicznego i
metodycznego kolejnych pokoleń badaczy, których wykładnikiem są syntetyczne formy przedstawiania wiedzy legitymizującej przyjęty w środowisku
uczonych jej porządek czy przynajmniej realizującej nowy sposób postrzegania dorobku danej
dyscypliny. Każdy z autorów mógł wybrać własny styl i
strukturę wprowadzania czytelników w tajniki reprezentowanej przez siebie wiedzy pedagogicznej.
Czesław
Kupisiewicz był członkiem rzeczywistym Polskiej
Akademii Nauk, profesorem Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu
Warszawskiego oraz kierowanej przeze mnie Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi. Wybitny dydaktyk, komparatysta i historyk myśli pedagogicznej,
wydawca i redaktor przekładów najznakomitszych ekspertów światowej pedagogiki dokonał rzetelnego i
arcyciekawego studium historyczno-porównawczego powszechnych dziejów myśli i
praktyki wychowania.
Historia jest wędrówką w przeszłość, by możliwe było zrozumienie
teraźniejszości i myślenie o przyszłości. Potocznie mówi się o tym, że historia
jest sztuką życia, ale, jak wykazują badania historyków w różnych regionach
świata, ludzie ciągle popełniają błędy, mimo, że gromadzona od tysiącleci
wiedza powinna być skarbnikiem wielu, rozpoznanych już przyczyn i mechanizmów,
które prowadzą do porażek.
Zachęcam do korzystania z rozprawy Cz. Kupisiewicza, której autor wydobywa z dziejów wychowania to, co buduje nadzieję i napawa optymizmem w naszej pracy. Widać wyraźnie, jak zmieniały się myśli, idee i praktyki wychowania. Skupienie narracji na ewolucji idei sprawia, że zachowane zostały zdobycze
minionych pokoleń oraz ich odpowiedzi na pytania pierwsze. Czy tego chcemy, czy nie, w jakimś
stopniu uczestniczymy w przebiegu procesów oświatowych, w
wychowywaniu własnych dzieci, kształceniu kolejnych pokoleń Polaków, toteż książka wprowadza nas w to, co jest trwałą wartością pedagogii.
Indywidualne dzieje każdego z nas, towarzyszących nam zdarzeń i procesów, są
zarazem historią naszych wychowawców, nauczycieli, środowisk czy
instytucji, które też mają swoją przeszłość. Odtwarzanie prymarnych źródeł i
zmienności wychowania, osób i wydarzeń, które wywarły spiralnie kumulatywny i
największy wpływ na współczesne postawy szeroko pojmowanych pedagogów, stało
się możliwe dzięki syntetycznej umiejętności rozpoznawania przez Kupisiewicza zmiennych o doniosłym znaczeniu dla całego świata.
Nie jest to pierwsza tego typu analiza. Nieco wcześniej wydał on bowiem w tej samej Oficynie swoje szkice z dziejów dydaktyki, pokazując tym samym, jak bardzo ścisły jest związek między tymi dwoma, fundamentalnymi dla naszej nauki, procesami. Nie ma kształcenia bez wychowania, i na odwrót.
Tym razem Czesław Kupisiewicz wydobywa z genezy i ewolucji nauki o wychowaniu perełki myśli, wydarzeń i procesów oraz informacje o ich twórcach, które w różnych regionach geograficznych świata, w różnych okresach ludzkiej cywilizacji i społeczno-politycznych przemian społeczeństw na różnych kontynentach, rzutowały na rozwój człowieka i jego kultury. W każdym jego zakątku ktoś, kogoś i w jakiś sposób wychowywał, formował czy wspierał rozwój, ale są też przykłady negatywnych praktyk w tym zakresie, które w tej rozprawie nie mają miejsca, gdyż została ona napisana zgodnie z pozytywistycznym paradygmatem badań.
Niech inni teraz
dociekają, w jakim zakresie mieliśmy do czynienia z odstępstwami, wypaczeniami
czy patologiami, z którymi warto w przyszłości także się rozprawiać, by
ostrzegać przed negatywnymi konsekwencjami ludzkich błędów mimo ich
(wy-)kształcenia. Piękne i profesjonalne wydanie rozprawy przez Oficynę Wydawniczą IMPULS w Krakowie czyni transmisję nauki nie tylko atrakcyjną, ale i estetyczną z możliwością
wykorzystania zastosowanych form edytorskich w kształceniu na odległość,
bezpośrednim czy w samokształceniu.