Problem zła i wszelkich patologii w życiu szkoły nie jest bowiem
jedynie naukową spekulacją. Z perspektywy działania jest przede wszystkim tym
czymś, czego nie powinno być, lecz co musi zostać zwalczone. Jeśli jest mitem,
to pod jego wpływem myśl spekulatywna powinna kierować się do tyłu, ku
początkom, pytając - skąd i jakie zło? W perspektywie działania szkoła powinna
poszukiwać odpowiedzi na pytanie – jaki rodzaj zła w niej występuje i jak
sprzeciwiać się złu?
Błąd wychowawczy jest faktem zachodzącym w toku interakcji między wychowawcą a wychowankiem. Polega on na dostarczaniu wychowankowi doświadczeń wadliwego funkcjonowania społecznego, pozbawianiu go wiary w siebie, wywoływania czy utrwalania w nim poczucie krzywdy, niesprawiedliwości lub wdrażania go do bierności, posłuszeństwa. Jest to takie zdarzenie w życiu wychowanka, które niesie ze sobą skutki niekorzystne dla jego rozwoju, a więc jest szkodliwe. Zależy on od właściwości oraz „historii”, biografii wychowawcy i wychowanka, od ich wzajemnych nastawień oraz od kontekstu społecznego interakcji.
Błąd wychowawczy to takie zachowanie wychowawcy, które stanowi
realną przyczynę (lub ryzyko) powstania szkodliwych dla rozwoju wychowanka
skutków, wpisując się na trwałe negatywnie w jego pamięć. (A.
Gurycka, O sztuce wychowania, Wyd. CODN, Warszawa 1997, s. 75)
Przeprowadziłem wśród nauczycieli sondaż na temat tego, jakie
zdarzenia w swoich szkołach postrzegają jako błędy wychowawcze? Do najczęściej
występujących błędów po stronie nauczycieli jako sprawców błędów, czyli
swoistego rodzaju zła, zaliczyli następujące fakty:
·
Niechęć czy opieszałość
wśród niektórych nauczycieli do udzielania bezinteresownej pomocy uczniom poza
zajęciami lekcyjnymi w zrozumieniu treści nauczania;
·
Przenoszenie osobistych
problemów życiowych do szkoły i obciążanie nimi uczniów bądź też przenoszenie
na nich agresji z powodu niemożności poradzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
·
Stosowanie wobec uczniów kar
jako zemsty za własne niepowodzenia życiowe;
·
Ciche przyzwolenie na
łamanie przez uczniów niektórych norm w obszarze życia szkolnego np. palenie
papierosów, ściąganie, wagary itp.
·
Niesprawiedliwe ocenianie
uczniów, które jest wynikiem porównywania ich z najlepszymi osiągnięciami
rówieśników;
·
Brak precyzyjnych kryteriów
ocen. Dominacja subiektywizmu w zależności od rozkładu osobistych sympatii i
antypatii;
·
Publiczne ośmieszanie
uczniów w trakcie odpytywania przed klasą czy wizytatorem;
·
Brak konsekwencji w
egzekwowaniu wiedzy i ocenianiu za nią w sytuacji, kiedy promuje się do
następnej klasy ucznia, którego oceny jednoznacznie powinny go dyskwalifikować;
·
Wykorzystywanie oceny
niedostatecznej jako instrumentu represji wobec ucznia nie za brak wiedzy, ale
za jego niewłaściwe zachowania się w czasie lekcji;
·
Zaniedbywanie przez
nauczyciela wiedzy o środowisku życia ucznia, jego rzeczywistych możliwościach
uczenia się i uzyskiwania wsparcia ze strony rodziców;
·
Narzucanie uczniom własnego
punktu widzenia, brak tolerancji wobec odmienności postaw czy form zachowań
uczniów (np. brak akceptacji dla nietypowych fryzur czy ubrań itp.);
·
Poniżające traktowanie
ucznia;
·
Krytyka nauczyciela przez
innego nauczyciela w obecności uczniów;
·
Stosowanie odpowiedzialności
zbiorowej;
·
Pobłażanie czy
niekonsekwencja w egzekwowaniu od uczniów form aktywności czy zachowań, w
wyniku zmiany własnego nastroju, humoru itp.;
Wśród błędów wychowawczych, których źródła są poza nauczycielami, wymieniono takie, jak:
·
Podporządkowywanie procesu
oceniania uczniów pozaszkolnym kryteriom i rankingom;
·
Szantażowanie rodziców
koniecznością dokonywania wpłat na komitet rodzicielski, by szkoła mogła
dysponować środkami finansowymi na swoją działalność;
·
Brak ujednoliconych w szkole
wymagań wobec uczniów wobec spraw typowo wychowawczych, jak np. spóźnienia, nie
odrabianie prac domowych, brak dyscypliny, nie okazywanie szacunku nauczycielom
itp.;
·
Pozorowanie pracy dla
zaspokojenia oczekiwań nadzoru pedagogicznego;
·
Brak współdziałania między
środowiskiem domowym uczniów a nauczycielami czy gminnymi władzami oświatowymi.
Następstwem błędów wychowawczych są
m.in.: wypaczenia, zaburzenia w rozwoju indywidualnym i społecznym, zerwanie
więzi, interakcji, brak porozumienia i współdziałania, naruszenie harmonii
wzajemnych relacji, obniżenie w oczach wychowanka oceny wychowawcy jako
partnera interakcji.
Eliminacja błędu wychowawczego wymaga dokonania wglądu w
całokształt sytuacji, w której błąd wystąpił oraz trafnego rozpoznania
(zidentyfikowania) faktu, zdarzenia czy procesu jako błędu ze względu na jego
efekt psychologiczny, społeczny czy normatywny.