Władze Uniwersytetu Łódzkiego otrzymały z
Ministerstwa Edukacji i Nauki potwierdzenie, że odwołanie zostało pozytywnie
rozpatrzone i PEDAGOGIKA na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ ma
kategorię A.
Trudno,
by było inaczej. Łódzka szkoła PEDAGOGIKI ma trzy silne filary:
I
- to EDUKACJA ALTERNATYWNA na poziomie międzynarodowym, którą
zapoczątkowały na światowym poziomie międzynarodowe konferencje "Edukacja
alternatywna - dylematy teorii i praktyki", wykłady i publikacje (w tym
przekłady na język polski) rozpraw znakomitych uczonych, które ukazały się z mojej rekomendacji, często z wprowadzeniem do polskiego przekładu, redakcją naukową:
* nurtu
pedagogiki humanistycznej (Arthur Brűelmeier, Wilfried Lippitz,
Hubertus von Schoenebeck, Andreas Pehnke, Erich Dauzenroth, Volker Edlinger,
Kristian Kunert, Jűergen Roth, Jaroslav Balvín);
* pedagogiki reformy (Hein
Retter, Volker Buddrus, Jűrgen Roth, Karel Rýdl, Harald Ludwig, Jiři
Prokop, Johannes Kiersch);
* filozofii wychowania (Gerald L. Gutek, Friedrich W. Kron, ),
* teorii
socjalizacji młodzieży i dorosłych (Hartmut M. Griese, Horst
Stukenberg),
* pedagogiki komparatystycznej (Christopher Day, Stephan Ball, Olaf Axel-Burow, Noelle Fredefon, Ettore Gelpi, Jan Prucha),
* pedagogiki psychologicznej (Alena Valiśova, Jolana Manniova, Marie Bratska);
drugi nurt - to pedagogika społeczna, będąca kontynuacją linii pokoleniowej od Heleny Radlińskiej przez Irenę Lepalczyk i Ewę Marynowicz-Hetkę, a teraz Mariusza Granosika.
Koncentruję uwagę na tym pierwszym filarze, bowiem jestem jego współtwórcą i kreatorem dzięki znakomitej współpracy międzynarodowej, którą kontynuujemy po moim powrocie na UŁ od 2015 roku. Kontynuatorką edukacji konstruktywistycznej jest dr hab. Monika Wiśniewska-Kin, której projekt w sferze edukacji przedszkolnej jest znaczącym wkładem w zmianę w pedagogice wczesnej edukacji.
Trzeci , jakże znaczący nurt osiągnięć naukowych
łódzkiej pedagogiki - tworzy pedagogika twórczości, zarówno w wymiarze
historycznym i komparatystycznym, jak i szkolnym. Wśród jej kreatorów są
profesorowie Mirosława Zalewska-Pawlak i Krzysztof J. Szmidt.
Warto dostrzec
osiągnięcia naukowe historyków wychowania i oświaty, którzy
kontynuują szkołę badań prof. Eugenii Podgórskiej i Tadeusza Jałmużny, a koncentrują się głównie na
badaniach placówek opiekuńczo-wychowawczych i czasopiśmiennictwa okresu II
Rzeczpospolitej (doktorzy habilitowani: Iwonna i Grzegorz Michalscy, Beata Szczepańska, Joanna Sosnowska, Aneta Bołdyrew, zaś z łódzkiej szkoły andragogicznej prof.
Olgi Czerniawskiej - jej twórczy kontynuatorzy pod kierunkiem prof. Elżbiety
Kowalskiej-Dubas.
Mój wpis jednak
koncentruje się na moim zespole współpracowników, którzy dzisiaj prowadzą
ciekawe badania, zarówno z zakresu biografistyki pedagogicznej (prof.
UŁ Magda Karkowska), pedeutologii (dr Renata Góralska), edukacji
europejskiej (dr Joanna Leek, Marcin Rojek, Małgorzata
Kosiorek), edukacji dla zrównoważonego rozwoju (dr hab. Aneta
Rogalska-Marasińska) i pedagogiki komparatystycznej (doktorzy: Arleta
Suwalska i Dominik Chojnowski).
Jest zatem znakomity
zespół i nadzieja na utrzymanie nie tylko kategorii A, ale może i uzyskanie
wyższej.