W Niemczech nie prowadzi się rankingów czy
konkursów mających wyłonić szkoły o najwyższych osiągnięciach uczniów (np.
liczba sukcesów w olimpiadach przedmiotowych). Od 2006 roku organizowany jest
na zasadach pełnej dobrowolności konkurs dla szkół, które chcą poddać się
sprawdzianowi przez ekspertów od pedagogiki szkolnej w zakresie realizowanej
innowacji pedagogicznej. Dotyczy on zatem kategorii "Szkoła Roku...." (Schulpreis), ale ... . No właśnie, jakże istotne jest to "ale", bo
to ono czyni różnicę:
Po pierwsze, w tym konkursie, można
uczestniczyć dobrowolnie, raz na trzy lata, a zatem nie corocznie. Dzięki temu
także inne szkoły mogą odsłonić swój potencjał pedagogiczny w zakresie
rozwijania jakiejś kluczowej kompetencji uczniów, nauczycieli czy sił społecznych,
a nie skumulowanego zestawu wymagań, bez względu na to, z jakich środowisk
domowych pochodzą uczniowie, jakich są wyznań, narodowości, itp.
Po drugie, kryterium oceny windującym do
nagrody Szkoła Roku nie są oceny szkolne uczniów, ich zwycięskie olimpiady, ale
mocna strona jakości kształcenia w ramach jednej z siedmiu kategorii, która
będzie weryfikowana naukowymi metodami. Bierze się zatem pod uwagę np.
innowacyjny potencjał i zaangażowanie nauczycieli w alternatywne rozwiązanie
dydaktyczne albo rozwijanie innowacyjnego potencjału uczniów, ich środowisk
codziennego życia, itp.
Eksperci przyjęli do oceny za 2021 rok
następujące problemy, które wymagają pilnych i nowatorskich rozwiązań. Zgłaszające
się do konkursu szkoły dokonują wyboru jednego z nich, by w swojej
autoprezentacji wykazać oryginalność własnych rozwiązań:
1.
- wspieranie indywidualnego rozwoju
uczniów;
2.
- współkształtowanie relacji
międzyludzkich;
3.
- wzmacnianie szans edukacyjnych
uczniów;
4. - implementowanie digitalnych form i metod uczenia się w toku zajęć;
5.
- umożliwianie uczniom samodzielnego
zarządzania własnym procesem uczenia się;
6.
- rozwijanie umiejętności tworzenia sieci
społecznych;
7.
- wzmacnianie współpracy w grupie,
zespole.
Do 2020 roku szkoły nominowane były tylko w 5 kategoriach. Jak widać, czas pandemii Covid-19 spowodował konieczność uwzględnienia jeszcze dwóch problemów dydaktycznych.
Kapitułę
konkursu tworzy, w zależności od liczby zgłoszonych szkół, gremium 50-60
ekspertów spośród najwybitniejszych naukowców z całego kraju, którzy
prowadzą badania naukowe w zakresie pedagogiki szkolnej oraz z osobowości
nauczycielskich (ok. 10 praktyków, refleksyjnych nauczycieli, autorów książek,
ale niekoniecznie podręczników szkolnych). Są oni powołani przez dwie fundacje,
będące organizatorem i fundatorem nagrody - Fundacja Roberta Boscha i
Fundacja Heidehof.
To kapituła tego projektu ustala narzędzia
diagnozy, dzięki którym będzie można wyłonić innowacyjne szkoły roku w ramach
jednej z w/w kategorii. Nie chodzi tu zatem o to, by tworzyć jakąś
hierarchiczną strukturę windującą jedne szkoły kosztem innych, tylko dokonuje się wyboru najlepszych 15 szkół, by docenić ich oryginalne rozwiązania oraz wyróżnić je odpowiedniej wysokości nagrodą
finansową przyznając im zaszczytny tytuł. Tym samym szkoły nie rywalizują
między sobą ze względu na spełnienie w najwyższym stopniu jakichś eksperckich
kryteriów, bo jest to niemożliwe ze względu na zróżnicowanie środowisk szkolnych, zasobów
kadrowych wśród nauczycieli, kapitału kulturowego uczniów, wielkości placówek,
miejsca ich działalności, wyposażenia, tradycji itp.
Proces wyłaniania alternatywnych spośród innowacyjnych odbywa się w kilku etapach, ale nie na podstawie
wypełnienia przez kierownictwo szkół jakiegoś formularza z danymi
statystycznymi, bo papier wszystko przyjmie. Tu procedura jest bardzo złożona,
by wyłonienie realizacji najciekawszych koncepcji innowacyjnych rozwiązań
pedagogicznych w szkole było rzetelne, sprawiedliwe i przekonujące dla opinii
publicznej oraz specjalistów.
W czerwcu roku poprzedzającego wyłonienie
„szkół roku" eksperci ustalają, co ma być przedmiotem oceny, by
uwzględniała ona aktualną sytuację w kraju, kluczowe dla życia i rozwoju
młodych pokoleń problemy, oczekiwania, potrzeby.
W październiku szkoły (grono pedagogiczne
wraz z młodzieżą szkolną i jej rodzicami) przygotowują raport autoewaluacyjny,
w którym dokumentują oryginalność rozwiązań dydaktycznych i wychowawczych świadczących o innowacyjnym charakterze rozwiązań wskazanej przez nich jednej
z siedmiu sfer innowacyjnych rozwiązań oraz deklarują gotowość poddania się
ocenie eksperckiej.
W Niemczech jest 16 krajów związkowych,
które mają własne, a więc autonomiczne systemy szkolne oraz szkoły międzynarodowe, które są prowadzone przez podmioty prywatne. Szkoły publiczne mają autonomię
pedagogiczną do realizacji przyjętego w kraju curriculum.
W listopadzie rozpoczyna się proces
weryfikacji eksperckiej nadesłanych zgłoszeń. Każdego roku liczba ta mieści się między 250-350 szkół. Właśnie dlatego jest tak liczny skład jury, żeby
można było podzielić się na zespoły oceniające szkoły w ramach wskazanej przez nie kategorii celów, a także, żeby możliwe było dokonanie terenowej diagnozy. Rozpoczyna ją wywiad
telefoniczny lub wideokonferencja z przedstawicielami różnych podmiotów
szkolnych i pozaszkolnych, by ustalić, nie tyle zgodność zapisów z tym, co w
placówkach ma miejsce, gdyż nie są to wizytacje inspektorów szkolnych, ile by
porozmawiać o tym, dlaczego ich zajęcia wyglądają tak, a nie inaczej, jakie
przyjęto założenia, co one nowego dają uczniom, biorąc pod uwagę przyszłość młodych pokoleń itp.
W grudniu eksperci udają się do szkół, by
przeprowadzić w nich trzydniową wizytację na podstawie otrzymanych z kraju
zgłoszeń i już przeprowadzonych wywiadów (w 2021 roku dotyczyło to 121 placówek z ponad 330). Diagnoza terenowa kończy się zaproszeniem wszystkich placówek na trzydniowe zajęcia w
formie zdalnej (digitalnej) z końcem lutego następnego roku. Przebywając w
szkołach eksperci nie interesują się zgodnością planów i programów kształcenia (curriculum) z tym, co jest realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych, ale biorą pod uwagę w
trakcie obserwacji oryginalność ich realizacji, efekty, radzenie sobie z
różnicami indywidualnymi uczniów, kwestię odpowiedzialności, klimat
szkoły/życia szkolnego i relacje z partnerami spoza placówki oraz to, w jakim
stopniu szkoła jest rzeczywiście uczącą się instytucją.
Natomiast w trakcie trzydniowego
zgrupowania przedstawiciele 121 szkół prezentują swoje dokonania w jednolitych
grupach problemowych/tematycznych. W ramach warsztatów (Workshops)
przedstawiają swoją koncepcję, by poddać ją pod dyskusję. Przekonują się w toku
tych spotkań, jakie warunki powinny być spełnione, żeby ich koncepcja mogła być
upowszechniona. Uczestniczące w takim zgrupowaniu online gremium eksperckie
podejmuje ostateczną decyzję, które szkoły powinny być rekomendowane do
dalszego etapu.
Przykładowo, jeśli jakaś szkoła nie
przywiązuje szczególnego znaczenia do wykorzystywania w edukacji mediów
cyfrowych, to jej w żadnej mierze nie wyklucza z konkursu. Ważne jest, by
przekonała ekspertów o tym, dlaczego preferuje inne podejście do kształcenia i
wychowania. Startują bowiem w tym "konkursie" np. szkoły leśne czy
wykorzystujące inne techniki kształcenia, by uczynić proces uczenia się bardziej interesującym,
znaczącym dla uczniów. Muszą jednak przekonać ekspertów o wartości własnej
koncepcji edukacji i ich szkoły.
W marcu następnego roku kapituła dokonuje
finalnej nominacji 20 szkół, które będą podlegać jeszcze wirtualnej,
wielogodzinnej hospitacji. W jej trakcie eksperci przeprowadzą rozmowy z
nauczycielami, rodzicami, uczennicami i uczniami oraz z pozaszkolnymi
partnerami tych placówek. Jury rozstrzygnie w trakcie swojego trzeciego posiedzenia
pod koniec marca, które z tych szkół otrzymają nagrodę. Tytuł "Szkoły Roku" otrzymają po dwie najlepsze placówki w ramach zadeklarowanej i potwierdzonej przez ekspertów
jednej z siedmiu w/w kategorii.
W I połowie maja następuje wirtualne
spotkanie z Kanclerzem Niemiec, który poinformuje o przyznaniu tytułu "Szkoły
Roku" oraz o możliwości odebrania nagrody. Na podium może znaleźć
się tylko piętnaście szkół, przy czym główna nagroda dla "Szkoły Roku" w
jednej z siedmiu kategorii wynosi 100.000 Euro, zaś osiem pozostałych
otrzyma po 30.000 Euro. Każda z nominowanych 20 szkół, która nie
znajdzie się na finałowej liście 15 placówek, dostanie 5.000 Euro i certyfikat bycia nominowaną do głównej nagrody.
Do tytułu „Szkoła Roku 2022” nominowane są następujące szkoły (lista alfabetyczna):
- Deutsche Europäische Schule Singapur
- Evangelisches
Lichtenstern-Gymnasium Sachsenheim, Baden-Württemberg
- Ganztagsgemeinschaftsschule
G. E. Lessing, Salzwedel, Sachsen-Anhalt
- Ganztagsgrundschule Saarbrücken-Scheidt, Saarland
- Gemeinschaftsschule Harksheide, Norderstedt,
Schleswig-Holstein
- Gesamtschule Höhscheid, Solingen,
Nordrhein-Westfalen
- Geschwister-Scholl-Schule,
Solingen, Nordrhein-Westfalen
- Grundschule
Bogenstraße, Solingen, Nordrhein-Westfalen
- Grund-
und Werkrealschule Villingendorf, Baden-Württemberg
- Hans-Jonas-Gesamtschule
Neuwerk der Stadt Mönchengladbach, Nordrhein-Westfalen
- Hans-Thoma-Schule
Laufenburg, Baden-Württemberg
- Havelmüller-Grundschule, Berlin
- Heinrich-Lübke-Schule,
Brilon, Nordrhein-Westfalen
- IGS Buchholz, Niedersachsen
- Ludwig-Uhland-Schule
Gießen, Hessen
- Montessori
Zentrum Angell Freiburg, Baden- Württemberg
- Otto-Nagel-Gymnasium, Berlin
- Paula-Modersohn-Schule, Bremerhaven, Bremen
- Placida-Viel-Berufskolleg,
Menden, Nordrhein-Westfalen
- Regionales Berufliches Bildungszentrum Müritz, Waren, Mecklenburg-Vorpommern
Natomiast tytuł “Szkoła Roku 2021” został przyznany w 2022 roku siedmiu szkołom w ramach poszczególnych kategorii (hipoerłącze pozwala na zajrzenie do szkoły via YouTube):
- wspieranie indywidualnego rozwoju uczniów - Evangelisches Gymnasium Nordhorn,
Niedersachsen
- współkształtowanie relacji międzyludzkich - Grundschule am Dichterviertel, Mülheim
an der Ruhr, Nordrhein- Westfalen
- wzmacnianie szans edukacyjnych uczniów - Grund- und Stadtteilschule Alter Teichweg,
Hamburg
- implementowanie digitalnych form i metod uczenia się w toku zajęć - IGS Lengede, Integrierte Gesamtschule, Niedersachsen
- umożliwianie uczniom samodzielnego zarządzania własnym procesem
uczenia się - Mosaikschule Marburg, Förderschule, Hessen
- rozwijanie umiejętności tworzenia sieci społecznych - Städtische Gesamtschule Körnerplatz, Duisburg,
Nordrhein-Westfalen
- wzmacnianie współpracy w grupie - Städtische Gesamtschule Münster-Mitte, Nordrhein-Westfalen.