Wchodzimy w nowy rok kalendarzowy, który -
w przypadku szkolnictwa wyższego - jest tylko kwartalnym zaangażowaniem w prace
naukowo-badawcze, dydaktyczne i organizacyjne. Przed nami bowiem dziewięć
miesięcy do zakończenia roku akademickiego 2022/2023. Jednak, czy tego chcemy,
czy nie, urzędujące władze będą oczekiwać od nas sprawozdań za 2022 rok. Już
mam zlecenie na podsumowanie współpracy międzynarodowej, a lada moment trzeba
będzie zamknąć miniony rok wykazem opublikowanych rozpraw.
Czas zatem na remanent, a więc spojrzenie
wstecz i sprawdzenie, które z rozpraw przesłanych do redakcji czasopism i
wydawców już się ukazały, a które czekają w swojej kolejce. Na szczęście
ewaluacja dyscyplin naukowych jest co cztery lata. W tym roku akademickim mamy
jednak ocenę pracowników, więc nie ma co, trzeba przejrzeć katalogi i
informacje wydawnicze. Podaję zastem poniżej dane o moich publikacjach, bo być
może ktoś będzie zainteresowany tym, by zapoznać się z ich treścią, poddać
analizie, a nawet krytyce, która zawsze sprzyja doskonaleniu własnego warsztatu
badawczego i wydawniczego.
MONOGRAFIE NAUKOWE
1. Śliwerski B. (2022). Kultura
rywalizacji i współpracy w szkole, Warszawa: Wolters Kluwer, ss.379. (ISBN 978-83-8286-274-4)
2. Śliwerski B. (2022). Metody aktywizujące w kształceniu
i doskonaleniu pedagogów, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", ss.224
(ISBN 978-83-8294-207-1)
WSPÓŁREDAKCJA MONOGRAFII ZBIOROWEJ
1. Ewa
Lewandowska-Tarasiuk, Jan Łaszczyk, Bogusław Śliwerski (2022) (RED.).
Pedagogika homo amans. Inspiracje. Modele. Perspektywy, Warszawa: Difin, s.
299. (ISBN 978-83-8270-121-0)
ARTYKUŁY W
ROZPRAWACH ZBIOROWYCH
1)
Śliwerski
B. (2022). Słowo wstępne, w: W.G. Kremień, W.W. Iljin, Człowiek wobec wyzwań
cywilizacji: od przeszłości do przyszłości, przeł. Franciszek Szlosek, Jarosław
Nakhlik, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, s.
13-18. (ISBN 978-83-7789-682-2).
2)
Śliwerski
B. (2022). Niewykorzystana szansa polskiej edukacji na rzecz demokracji
liberalnej, W: Tożsamość pedagogiki współczesnej. Wydanie jubileuszowe z okazji
XXV – lecia Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w
Poznaniu 1993-2018, red. A. Cybal-Michalska, A. Gromkowska-Melosik, K. Kuszak,
M. Piorunek, W. Segiet, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 13-32. (ISBN
978-83-232-4040-2; ISBN 978-83-232-4041).
3)
Śliwerski
B. (2022). Znaczenie krytyki w pedagogice, w: Wyzwania pedagogiczne
w XXI wieku. Zagrożenia społeczne- edukacja-terapia. Tom jubileuszowy z okazji
35-lecia pracy naukowej Profesor Anny Nowak, red. Maciej Bernasiewicz, Monika
Noszczyk-Bernasiewicz, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT” s.c.,
s. 15-30.(SBN 978-83-66951-20-4).
4)
Śliwerski
B. (2022). Edukacja w dobie pandemii w świetle międzynarodowych badań, w: Wsparcie
psychologiczno-pedagogiczne w polskiej szkole w sytuacji pandemii i
postpandemii Od wsparcia online po zmiany offline, red. Kamil Kuracki, Żaneta
Tempczyk-Nagórka, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2022, s. 7-27 (ISBN
978-83-8180-649-7).
5)
Śliwerski
B. (2022). Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, pedagogiki homo amans, w:
Pedagogika homo amans. Inspiracje. Modele. Perspektywy, red. Ewa
Lewandowska-Tarasiuk, Jan Łaszczyk, Bogusław Śliwerski, Warszawa: Difin, s.
7-13 (ISBN 978-83-8270-121-0).
6)
Śliwerski
B. (2022). Pedagogika pozytywna Marii Łopatkowej, w: Pedagogika homo amans.
Inspiracje. Modele. Perspektywy, red. Ewa Lewandowska-Tarasiuk, Jan Łaszczyk,
Bogusław Śliwerski, Warszawa: Difin, s. 172-187. (ISBN 978-83-8270-121-0).
7)
Śliwerski
B. (2022). Alternatywne enklawy. Problemy prowadzenia badań naukowych, w: Drogi
i bezdroża edukacji w okresie pandemii, red. Ryszard Bera, Stanisława Byra,
Nella Nyczkało, Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 83-96.(ISBN 978-83-227-9625-2).
ARTYKUŁY W
CZASOPISMACH NAUKOWYCH
1. Śliwerski B. (2022). Socjohistoryczne
podejście do analiz uspołecznienia polskiej edukacji w duchu
konserwatywnej myśli pedagogicznej w latach 1980-2021, Polska Myśl
Pedagogiczna nr 8, s. 79–102; doi:10.4467/24504564PMP.22.005.16058 ; https://www.ejournals.eu/PMP/2022/Numer-8/art/21844/
2. Śliwerski B., Bohatkiewicz M. (2022), Co młodemu
człowiekowi w XXI wieku może dać harcerstwo? Studia z Teorii Wychowania;
XIII (2 (39)): s.133-153 DOI: 10.5604/01.3001.0015.9264; ISSN: 2083-0998; E-ISSN: 2719-4078
3. Śliwerski B. (2022). Polityczne
uwarunkowania trwania systemu klasowolekcyjnego w szkolnictwie publicznym,
„Wychowanie w Rodzinie” t. XXVI (1/2022), s. 123-134 , ISSN 2082-9019;
e-ISSN 2300-5866; DOI: 10.34616/wwr.2022.1.123.134.
4. Śliwerski B. (2022). Edukacja
między polityką spowalniania globalizacji a redukcją norm i praktyk demokracji
liberalnej; Studia z Teorii Wychowania; XIII (2 (39)): 227- 232; DOI: 10.5604/01.3001.0015.9269; https://sztw.chat.edu.pl/resources/html/article/details?id=230761
5.
Śliwerski B. (2022). The
reception, comparatistics and timeliness of Sergei Hessen’s pedagogical
thought, Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка». № 37
(1) s. 21-31. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.373; ISSN
2311–2409 (Print) ISSN 2412–2009 (Online) https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/326
6. Śliwerski B. (2022). O
uniwersyteckim harcowaniu. Artykuł recenzyjny: B. Karpińska-Musiał (2021).
Harcowanie na planie. Her-storia stawania się matką akademiczką w polskim
uniwersytecie. Lublin: Wydawnictwo Episteme, ss. 496, Studia z Teorii
Wychowania; vol. XIII (4 (41)): 447-456; DOI: 10.5604/01.3001.0016.1656.
7. Śliwerski
B. (2022). Komu i po co jest potrzebne
myślenie krytyczne?, Studia z Teorii Wychowania, TOM XIII: NR 1(38), s.
111-120.
8. Śliwerski B. (2022). Historycy wychowania o losach
polskich dzieci w czasach dwóch wojen światowych: W. Theiss, Dzieci syberyjskie 1919-201. Z Syberii przez Japonię i
Stany Zjednoczone do Polski, Kraków: Muzeum Sztuki i Techniki
Japońskiej 2020; T. Matsumoto, W. Theiss, Dzieci
syberyjskie. Pomoc Japonii dzieciom polskim w latach 1919-1922. Siberian
Children. Japan’s Aid for Polish Children in the Years 1919-1922, Warszawa:
Wydawnictwo Sejmowe 2018; W. J. Chmielewski, Dzieci polskie w Nowej Zelandii. Obóz w Pahiatua
(1944-1949), Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w
Krakowie; w: Polska Myśl Pedagogiczna vol. 8, s. 429–436
doi:10.4467/24504564PMP.22.022.16075 www.ejournals.eu/PMP.
9. Śliwerski B. (2022). Nie jesteśmy
„edukowani” do wojny, czyli o błędnej przesłance Konrada Rejmana,
Biografistyka Pedagogiczna, Rok 7, nr 1, s. 563-579; issn 2543-6112; e-issn
2543-7399 doi: 10.36578/bp.2022.07.15.
KSZTAŁCENIE KADR AKADEMICKICH
Wypromowałem 2 zagranicznych doktorów nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika:
1. dr Šarka Honova. Pes v procesu vzdělávání (Možnosti a omezení na prvním stupni základní
školy v ČR) Pies w procesie kształcenia (Możliwości i ograniczenia
związane z ksztalceniem elementarnym w szkole podstawowej w Republice Czeskiej). Obrona 12.04.2022 928.04.2022
zatwierdzona przez Radę Akademicką DSW)
2. dr nauk przyrodn. Jana Motyková,
Vzdělanostní aspirace mladých lidí vychovávaných v dětských domovech
v České republice na prahu sekundárního a terciárního
vzdělávání (Aspiracje edukacyjne w zakresie wykształcenia wyższego
wychowanków domów dziecka w Republice Czeskiej.), obrona 27.10.2022, zatwierdzona przez Radę Akademicką DSW, 3.11.2022
RECENZJE PRAC DOKTORSKICH
1. dr Aleksandra Zalewska-Królak pt. „Głos
dziecka jako wyraz podmiotowości w perspektywie socjologiczno-antropologicznej”
napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Barbary Fatygi i promotor pomocniczej dr
Bogny Kietlińskiej w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu
Warszawskiego, Warszawa 2022, ss.230.
2. dr Justyna Legutko pt. „Myśl pedagogiczna
Tadeusza Strumiłły (1884-1958). Zarys koncepcji wychowania i działalności
społeczno-organizacyjnej”, napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Janiny
Kostkiewicz i promotor pomocniczej dr Dominiki Jagielskiej na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, ss. 468.
3.
Agnieszka Leśny pt. „Szkoła pod Żaglami”
Krzysztofa Baranowskiego. Wychowanie morskie, adventure education czy autorska
koncepcja edukacyjna?" - napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Anny Wiłkomirskiej na Wydziale
Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego, ss. 493.
4.
dr Anna Abramczyk - Tytuł rozprawy: Zusammenhang zwischen der Kompetenzentwicklung und der Einbeziehung einer
bestimmten Strategie in die pädagogische Praxis am Beispiel des kooperativen
Lernens napisana pod
kierunkiem Prof. dr. Susanne
Jurkowski (Universität Erfurt) w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu, ss.189.
5. dr ing. Lucie Honová pod názvem:
VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ V NÁRODNÍ OBCHODNÍ ORGANIZACE, pod
vedením doc. Ing. Miroslava Dopita, Ph.D. w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu, ss.190.