Fundacja im. JerzegoZaremby oraz Fundacja Bezpieczne Gniazdo – Safe Nest przy wsparciu Zespołu
Szkół im. Juliusza Verne’a w Kielcach zorganizowały
Ogólnopolską Konferencję dla nauczycieli, rodziców, samorządowców i szeroko
pojmowanych pasjonatów zmian w edukacji, której tytuł przewodni brzmiał: Edukacja na miarę człowieka. Strategie przyszłości
szkoły". W obliczu katastrofalnej polityki MEiN środowiska oświatowe muszą oddolnie ratować nie tylko siebie, godność nauczycielskiej profesji, ale przede wszystkim swoich uczniów, by myśl pedagogiczna, dydaktyczna, które stanowią podstawę nauczycielskiego profesjonalizmu, służyły dobrostanowi osób uczących się, satysfakcji wszystkich podmiotów edukacji, w tym także władz samorządowych zamierzających godnie wydawać środki na rozwój szkolnictwa publicznego i niepublicznego w swoim regionie.
Organizatorzy tak zarekomendowali na Facebooku tę debatę:
Jesteśmy kreatywni i
uwielbiamy to wykorzystywać oraz podpatrywać twórcze działania innych. Dlatego
wymyśliliśmy tę konferencję. Trzymamy rękę na pulsie aktualnych trendów
realizacji podstawy programowej. Mamy też własne, autorskie rozwiązania. Jednak
potrzebujemy wsparcia – planujemy na nowo szkołę w średniej wielkości mieście,
w środku Polski. I mogłaby to być również Twoja szkoła Nauczycielu, Dyrektorze,
Burmistrzu, Rodzicu, Uczniu. Szkoła, która się wszystkim udaje. – od Samorządu
Uczniowskiego poprzez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców po Rady Gmin i Miast.
Idealne planowanie
Jesteśmy ninja myślenia o edukacji.
Planujemy i realizujemy edukację skrojoną jak najlepiej do potrzeb naszych
uczniów i naszych własnych. Robimy wszystko, żeby i uczeń i jego nauczyciele
lubili chodzić do szkoły a wywiadówki nie były pasmem udręk wszystkich stron
dramatu. Chcemy się uczyć od osób, którym spełniają się zaplanowane działania
edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze.
Profesjonalny zespół
Złożony oraz wielowymiarowy charakter
zagadnień dotyczących kształcenia i wychowania są jednym z głównych założeń
współczesnego systemu edukacji. Tymczasem sytuacja epidemiologiczna gwałtownie
wymusiła na nas wszystkich - zaangażowanych w procesy edukacyjne - zmianę
spojrzenia na szkołę i jej funkcje . Wdrażamy gwałtownie i niekiedy po omacku
szereg zmian opierając się często na bardzo starej wizji rzeczywistości
szkolnej.
(PrSc Agnieszka Kuźba - szefowa Fundacji Bezpieczne Gniazdo)
Jedno jest pewne - podstawą sukcesu edukacyjnego szkoły jest zespół –
zaangażowany i gotowy na rzeczy, które mogą wydawać się niemożliwe. Dlatego
właśnie zaprosiliśmy do współpracy praktyków, profesjonalistów w dziedzinie
tworzenia szkoły realizującej potrzeby i prawa wszystkich jej bywalców.
Pozytywne poznawanie świata – czy to się może udać w szkole ? TAK !Chcemy wspólnie odpowiedzieć na pytania:
1.Jak skutecznie przygotować przyszłych
absolwentów polskich szkół do następstw gwałtownych zmian klimatycznych i
potrzeb gospodarki w erze sztucznej inteligencji i e-technologii?
2.Które usługi we współczesnej szkole są obecnie najbardziej pożądane ?
3.Jak wspierać rozwój poznawczy uczniów i nie zapomnieć o kształtowaniu ich
kompetencji społecznych i emocjonalnych?
4.Czy rozwój fizyczny i odporność na uzależnienia, choroby fizyczne i
psychiczne uczniów również należą do zadań szkoły przyszłości?
Odpowiedzi na te i inne pojawiające się
w toku rozmów pytania posłużą do opracowania strategii zmian w szkole, jej
fundamentów, zasad wdrażania i ,,mapy drogowej“ dla działań na najbliższe 10
lat. W związku z powyższymi zagadnieniami proponujemy następujące obszary
tematyczne:
Nauki humanistyczne w szkole przyszłości.
,, … czucie i wiara … - po co
nam w szkole Mickiewicz, muzyka i wiedza o społeczeństwie?
Przestrzenie edukacji. ,, … do tych
pagórków leśnych, do tych łąk zielonych … ”szkoła wobec zagrożeń zdrowia, zmian
klimatycznych i działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Nauki ścisłe w szkole przyszłości. ,, …
mędrca szkiełko i oko …” czy Alexa i sztuczna inteligencja będą uczyć
nasze dzieci.
Jak widać przenikają w powyższych zagadnieniach modele procesu kształcenia i wychowania liberalnego, demokratyzacyjnego oraz egzystencjalno-personalistycznego. Słusznie. W obliczu dewastowania polskiego ustroju szkolnego przez kolejne partie władzy trzeba powracać do pytań pierwszych: Po co jest szkoła w XXI wieku? Dlaczego rodzice oddają swoje dzieci pod zarządzanie ich rozwojem placówkom, w których część nauczycieli jest toksyczna, zastraszona, sproletaryzowana a system klasowo-lekcyjny jest nieefektywny? Dlaczego godzimy się na szkołę NUDY i LĘKU?
Nie referuję w tym miejscu przebiegu plenarnych obrad, gdyż zainteresowani mogą zapoznać się z treścią wystąpień na Facebooku.