Dyrektorzy szkół w naszym kraju otrzymali drogą elektroniczną list, który nie został podpisany, natomiast
stanowi swoistego rodzaju presję na nich i ich nauczycieli, by szkoły zostały
dostępne dla wszystkich dzieci i młodzieży bez względu na rządowe ograniczenia. Mail
jest długi, obszerny w treści, których nie zamierzam tu publikować. Zawiera odwołania do źródeł, informacje, oskarżenia, których nie mam zamiaru sprawdzać. Od
tego są specjaliści, także media.
Udostępniam zatem tylko fragmenty pisma, o
którym w ogóle warto wiedzieć, a szczególnie powinni nim zainteresować się
politolodzy, specjaliści z nauk o prawie i socjolodzy, bowiem odzwierciedla
klimat społecznego oporu, z jakim zmagają się rządy we wszystkich państwach
dotkniętych pandemią.
Nie wiemy, kim są nadawcy, ale albo jest
to prowokacja polityczna, albo jedna z wielu akcji środowisk radykalnie narodowych, którzy protestują przeciwko wszelkim ograniczeniom, jakie nałożyli rządzący na społeczeństwo. Nie dopuszczają w ogóle powodów walki z liczbą zachorowań i przedwczesnymi zgonami osób na Covid-19.
Chyba już każda rodzina jest dotknięta śmiercią lub poważnym przebiegiem tej
choroby we własnym środowisku, wśród znajomych czy miejscu pracy. Nadawcy mejla to ignorują. Zapewne na dobre bawią się na podziemnych dyskotekach.
W obawie o wyniki
nauczania i represje wobec naszych dzieci piszemy jako zjednoczeni
rodzice anonimowi. Do Dyrekcji, grona pedagogicznego, pracowników szkoły i
rodziców.
Pragniemy przypomnieć,
że Konstytucja RP nakłada na obywateli obowiązki wobec kraju, w którym się
urodzili i w którym żyją. Każdy obywatel ma min. obowiązek interesować się
losami swojego kraju i, gdy zachodzi taka potrzeba, wnosić wkład w jego
bezpieczeństwo, które przekłada się na bezpieczeństwo jego mieszkańców.
Niniejszym pismem informujemy i oczekujemy wywiązania się przez Państwa z
obowiązku względem Rzeczypospolitej Polskiej.
(...)
Mając na uwadze wagę
tych informacji i potrzebę uświadomienia ludności cywilnej o dramatycznej
sytuacji, informujemy także, że za zatajenie powyższych informacji przed
społeczeństwem i niewywiązanie się z obowiązku wobec RP grozi odpowiedzialność
karna z tytułu Art. 118 KK:
[Art. 118a. Udział w
masowym zamachu Dz.U.2020.0.1444 tj. - Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. -
Kodeks karny
§ 1. Kto, biorąc
udział w masowym zamachu lub choćby w jednym z powtarzających się zamachów
skierowanych przeciwko grupie ludności podjętych w celu wykonania lub wsparcia
polityki państwa lub organizacji:
1) dopuszcza się
zabójstwa,
2) powoduje ciężki
uszczerbek na zdrowiu człowieka,
3) stwarza dla osób
należących do grupy ludności warunki życia grożące ich biologicznej
egzystencji, w szczególności przez pozbawienie dostępu do żywności lub opieki
medycznej, które są obliczone na ich wyniszczenie, podlega karze pozbawienia
wolności na czas nie krótszy od lat 12, karze 25 lat pozbawienia wolności albo
karze dożywotniego pozbawienia wolności.
§ 2. Kto, biorąc
udział w masowym zamachu lub choćby w jednym z powtarzających się zamachów
skierowanych przeciwko grupie ludności podjętych w celu wykonania lub wsparcia
polityki państwa lub organizacji:
1) powoduje oddanie
osoby w stan niewolnictwa lub utrzymuje ją w tym stanie,
2) pozbawia osobę
wolności na czas przekraczający 7 dni lub ze szczególnym udręczeniem,
3) stosuje tortury lub
poddaje osobę okrutnemu lub nieludzkiemu traktowaniu,
4) dopuszcza się
zgwałcenia albo stosując przemoc, groźbę bezprawną lub podstęp w inny sposób
narusza wolność seksualną osoby,
5) stosując przemoc
lub groźbę bezprawną powoduje zajście przez kobietę w ciążę w zamiarze
wpłynięcia na skład etniczny grupy ludności lub dokonania innych poważnych
naruszeń prawa międzynarodowego,
6) pozbawia osobę
wolności i odmawia udzielenia informacji dotyczących tej osoby lub miejsca jej
pobytu lub przekazuje nieprawdziwe informacje dotyczące tej osoby lub miejsca
jej pobytu, w zamiarze pozbawienia takiej osoby ochrony prawnej przez dłuższy
okres, podlega karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 5 albo
karze 25 lat pozbawienia wolności.
§ 3. Kto, biorąc udział
w masowym zamachu lub choćby w jednym z powtarzających się zamachów
skierowanych przeciwko grupie ludności podjętych w celu wykonania lub wsparcia
polityki państwa lub organizacji:
1) naruszając prawo
międzynarodowe zmusza osoby do zmiany ich zgodnego z prawem miejsca
zamieszkania,
2) dopuszcza się
poważnego prześladowania grupy ludności z powodów uznanych za niedopuszczalne
na podstawie prawa międzynarodowego, w szczególności politycznych, rasowych,
narodowych, etnicznych, kulturowych, wyznaniowych lub z powodu
bezwyznaniowości, światopoglądu lub płci, powodując pozbawienie praw
podstawowych, podlega karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat
3.].
(...)
Szanowna Dyrekcjo,
Nauczyciele , Pracownicy szkół i Wy drodzy rodzice niniejszym powiadamiamy, że na podstawie rozporządzenia nie można w
aktualnym stanie prawnym, panującym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
„zamknąć szkół”. W dniu 16.03.2021 r. (Sygn. akt II KK 64/21, Sygn. akt II KK
74/21, Sygn. akt II KK 97/21) Sąd Najwyższy wydał jednoznaczne wyroki, gdzie
wskazał, że restrykcje wydawane w formie rozporządzeń nie mogą skutecznie
nakładać na obywateli daleko idących ograniczeń, związanych z najbardziej
newralgicznymi sferami życia, do których odnoszą się zapisy Ustawy
Zasadniczej
W tej sytuacji, z
ostrożności procesowej jesteśmy zobowiązany poinformować, że zgodnie z
obowiązującym prawem realizacja obowiązku szkolnego przewidzianego zapisami
USTAWY z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe [dalej nazywanej w skrócie
UPO będąc świadomymi obowiązków wynikających z UPO Art. 40 ust. 1. pkt 2 i
konsekwencji wynikających z nieprzestrzegania tego obowiązku według UPO art.
42, informujemy, że nasze dzieci nie mogą uczestniczyć w działaniach
organizowanych w ten sposób, zarówno ze względów prawnych, technicznych jak i
etycznych.
W związku z tym, mając
na uwadze obowiązki dyrektora szkoły wskazane w przywołanej UPO, zwracamy się o
pilne wskazanie podstawy odwołania lekcji od dnia 22.03.2021 r. lub
zorganizowanie zajęć dla wszystkich dzieci w sposób opisany w USTAWIE z dnia 14
grudnia 2016 r. Prawo oświatowe Art. 10 ust. 1 pkt. 1 oraz Art. 103 ust. 1.
Jednocześnie z
ostrożności procesowej informujemy, że nigdy nie składaliśmy wniosku wskazanego
w zapisach UPO Art. 37 ust. 1.
Zwracamy uwagę, że
zgodnie z hierarchią aktów prawnych, która została potwierdzona przez wyroki
Sądu Najwyższego z dnia 16.03.2021 r. Sygn. akt II KK 64/21, Sygn. akt II KK
74/21, Sygn. akt II KK 97/21, rozporządzenia nie mogą zmieniać praw
ustanowionych aktami wyższego rzędu. W szczególności zaznaczamy, że w przypadku
ogłoszenia stanu epidemii minister może wyłączyć stosowanie niektórych
przepisów, a w ich miejsce wprowadzić odrębne unormowania.
Sprowadza się to do
tego, że pewne kwestie mogą zostać zmodyfikowane. Forma wprowadzania
modyfikacji ogranicza jednak ich zakres, bo zmiany ustanowione są w
rozporządzeniu, a to znaczy, że nie mogą nakładać obowiązków, te bowiem
zarezerwowane są dla władzy ustawodawczej zgodnie z Art. 31 Konstytucji. Art.
30C UPO wskazuje, że zmodyfikowana może zostać organizacja pracy jednostki
systemu oświaty.
Czasowe ograniczanie
funkcjonowania szkoły jest zmianą organizacji pracy. Nauczanie zdalne wychodzi
natomiast grubo poza delegację ustawową i prowadzi do zmiany organizacji życia
uczniów i ich rodzin a także organizacji życia nauczycieli i ich rodzin.
Zwracamy również
uwagę, że rozporządzenie nie może zmieniać przepisów, które odnoszą się do
innych podmiotów. Jeśli zgodnie z UPO rodzice mają obowiązek dopilnować, aby
dziecko uczęszczało na zajęcia do szkoły, to rozporządzenie ministra nie może
rozszerzyć katalogu obowiązków o obowiązek przystosowania życia całej rodziny
do nauczania zdalnego.
Jeśli zgodnie z UPO
nauczanie domowe realizowane jest na wniosek rodziców, którzy zobowiązują się
zapewnić ku temu odpowiednie warunki, to rozporządzenie ministra nie może
narzucać rodzicom takiej formy nauki i żądać od nich zapewnienia odpowiednich
warunków. Minister może w drodze rozporządzenia modyfikować jedynie działania
samej szkoły.
Ponadto organizując
działanie jednostek systemu oświaty musi zapewnić prawidłową realizację celów i
zadań tych jednostek, których to nauczanie zdalne nie spełnia.
Ponadto informujemy,
że nie jesteśmy w stanie ocenić możliwości spełnienia przez Dyrektora wymagań
wskazanych w obwieszczeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 września 2020
roku w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i
niepublicznych szkołach i placówkach, w szczególności w zakresie paragrafu 2 i
paragrafu 19 ustęp 1.
Brak zapewnienia
bezpieczeństwa w tym zakresie, może prowadzić do niedotrzymania obowiązków
nauczyciela wskazanych w Ustawie Karta Nauczyciela z dnia 26.01.1982 r. art. 6,
co w konsekwencji może doprowadzić do odpowiedzialności dyscyplinarnej
nauczycieli i dyrekcji placówki oraz doprowadzić do wydalenia ich z zawodu.
Postępowanie dyscyplinarne może zostać wszczęte z urzędu.
W tym miejscu
stwierdzić należy, iż działanie Szkoły w przypadku braku organizacji lekcji w
budynku jest bezprawne i sprzeczne z Konstytucją, która zabrania ograniczania
prawa do nauki, co w tym przypadku ma miejsce. W ustawie można określić sposób
wykonywania obowiązku szkolnego, ale tak, aby prawo do nauki żadnego ucznia nie
było naruszone.
Konstytucja
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Art. 70 ust. 1
Każdy ma prawo do
nauki. Nauka do 18 roku życia jest obowiązkowa. Sposób wykonywania obowiązku
szkolnego określa ustawa.
USTAWA z dnia 14
grudnia 2016 r. Prawo oświatowe Art. 36 ust. 8
Obowiązek szkolny
spełnia się przez uczęszczanie do szkoły podstawowej publicznej albo
niepublicznej.
Trybunał Konstytucyjny
stwierdził w powyższym zakresie, co następuje:
8.3.2. Podmiotem prawa
do nauki jest każdy. Państwo ma zatem obowiązek takiego kształtowania
przepisów, by każdy miał realny dostęp do edukacji w zgodzie z własnymi
predyspozycjami i umiejętnościami. Ograniczenie możliwości edukacji w danym
typie placówek niearbitralnych i nie dyskryminacyjnych, powinno zatem
zależeć wyłącznie od talentów i kwalifikacji ucznia (zob. wyroki TK z 16
stycznia 2007 r., sygn. U 5/06 i 24 września 2013 r., sygn. K 35/12).
Źródło: wyrok
Trybunału Konstytucyjnego z dnia 22 czerwca 2015 r., SK 29/13
Z powyższego
orzecznictwa wynika jednoznacznie, że prawo do nauki nie może być ograniczone
nawet po wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej, a jedynie stan wyjątkowy lub
stan wojenny uprawnia władze do wprowadzenia takiego ograniczenia.
Ponadto odbieranie
dzieciom prawa do nauki w rażący sposób narusza art. 18 pkt 3, art. 19 pkt 1
oraz art. 28 Konwencji Praw Dziecka z dnia 20.10.1989 przyjętą przez ONZ,
Ratyfikowaną przez rząd Rzeczypospolitej Polskiej.
Podsumowując:
· Zgodnie z UPO
Dyrektor ma organizować zajęcia w szkole dla wszystkich, których dotyczy
obowiązek szkolny.
· W rozporządzeniu
Minister jedynie nakazuje dyrektorom umożliwić realizowanie zajęć z
wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Dyrektor nie ma
obowiązku ani możliwości ograniczenia zajęć w szkole na podstawie informacji
medialnych.
· Zgodnie z UPO,
Dyrektor ma zapewnić świetlicę dla wszystkich dzieci, których pracujący rodzice
o to wnioskują. W rozporządzeniu Minister nie zwolnił Dyrektora z tego
obowiązku.
· Zgodnie z
przepisami, Dyrektor ma organizować zajęcia wychowania fizycznego w określony
sposób. W chwili obecnej, w naszej opinii, nie ma możliwości organizacji takich
zajęć w sposób zdalny.
Jeżeli mają Państwo
inne zdanie w tej sprawie, proszę o informację.
Kierowani troską o
dobrostan Dyrekcji i ciała pedagogicznego stwierdzamy, że nie ma uwarunkowań
prawnych zakazujących organizacji zajęć w szkole i prawidłowe spełnianie
obowiązku szkolnego. Minister nie zakazuje realizacji prawa w zakresie nauki.
Przestrzeganie przepisów w tej materii należy do Dyrektora szkoły włącznie z
ich egzekwowaniem od podległego personelu.
Kierując się dobrą
praktyką, własnym doświadczeniem, odpowiedzialnością społeczną wzywamy dyrekcję
do niezwłocznego zorganizowania zajęć w szkole od poniedziałku 10.05.2021 r.
zgodnie z obowiązującym na terenie RP prawem.
Powiadamiamy, że
jeżeli zajęcia nie będą prowadzone w szkole w sposób określony w planie zajęć
opublikowanym w dzienniku elektronicznym, będziemy zmuszeni dokumentować ten
fakt, dla potrzeb prokuratury, na okoliczność popełnienia przestępstwa z art.
231 § 1 przez Dyrekcję Szkoły.
Ponadto, zgodnie z
obowiązującymi przepisami, będziemy zmuszeni zwrócić się do Państwowej
Inspekcji Pracy, o zbadanie BHP w zakresie wykonywania pracy przez
zatrudnionych nauczycieli.
Trzeba podjąć decyzję,
czy nadal wspierać bezprawne działania rządu i osobiście łamać Konstytucję RP,
czy odpowiedzialnie realizować swoją misję nauczania.
Rekomendujemy zapoznać
się z poniższymi badaniami naukowymi: (...)
W związku z powyższym
zmuszeni jesteśmy określić, że nauczanie zdalne jest sprzeczne z funkcjami
szkoły oraz sprzeczne z Ustawą Prawo Oświatowe. Nauczanie zdalne może być
jedynie opcjonalne, jeśli ktoś ma ku temu warunki oraz akceptuje wszystkie wady
i zalety takiego rozwiązania.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 18 marca 2021 r. jednoznacznie wskazuje, że
zajęcia mogą być prowadzone w szkole, co w świetle obowiązujących przepisów
jest w chwili obecnej obowiązkiem dyrekcji wynikającym z UPO. (...)
Alternatywą jest
czwarty filar władzy- Demokracja pryncypialna, z której zasadami ogólnymi mogą
się Państwo zapoznać w załączniku. (...) Jeśli udałoby się wprowadzić
tylko część z tych rozwiązań, moglibyśmy kontrolować ustawodawstwo poprzez
obywatelskie veto, referendum oraz inicjatywę.
Będzie to wymagało
większej świadomości politycznej i społecznej, której jednak dłużej nie możemy
unikać, jeśli jako ludzkość chcemy przetrwać. Prawda jest taka, że to nasza
ignorancja i wygodnictwo doprowadziło do sytuacji, w której się wszyscy
znaleźliśmy, gdzie bezrefleksyjnie powierzyliśmy nasze bezpieczeństwo, zdrowie
i przyszłość ludziom, o których nic nie wiemy i których nie potrafimy
kontrolować
Bez wątpienia
dotarliśmy do punktu zwrotnego w naszej historii, w którym musimy się wszyscy
przebudzić i wziąć odpowiedzialność za rzeczywistość, którą nieświadomie
wykreowaliśmy i którą musimy teraz naprawić, by móc za parę lat spojrzeć w oczy
naszym dzieciom.
Apelujemy zwłaszcza do
kadry nauczycielskiej: historyków, językoznawców, polonistów, biologów,
chemików, fizyków, informatyków. Sięgnijcie do historii, swojej wiedzy i
postarajcie się zauważyć szeroki kontekst obecnych wydarzeń, ponieważ jesteście
intelektualną elitą tego narodu i w Was pokładamy nadzieję. Możecie pomóc
przerwać "wykuwanie nowego porządku świata", o którym bez ogródek
wspominał wielokrotnie M. Morawiecki.
Z poważaniem i troską
o wspólną sprawę, jaką jest edukacja naszych dzieci oraz godność I wolność
obywateli RP - zjednoczeni rodzice.
(...)