Każdy z tekstów może być bardzo dobrym przewodnikiem dla studentów kierunków pedagogicznych i nauczycielskich oraz doktorantów poszukujących syntetycznych analiz wiedzy pedagogicznej ukierunkowanej na nieco inne przedmioty badań i praktyk oświatowych. Zachęcam zatem do lektury:
Pierwsza część wyszła w 2020 roku w tomie XI, Nr 2(31), obejmując następujące
rozprawy:
1. Aleksander Nalaskowski - Co nazwiemy pedagogiką? Pesymistyczny
esej
2. Zbigniew Marek - FORMACJA (CHRZEŚCIJAŃSKA) PEDAGOGICZNYM
WSPOMAGANIEM ROZWOJU OSOBY
3. Iwona Jazukiewicz - Pedeutologia XXI wieku jako pozytywna nauka społeczna
4. Bożena Matyjas - Pedagogika rodziny. Aktualna problematyka i nowe
obszary badawcze.
5. Zdzisław Wołk - Współczesna pedagogika pracy. Obszary problemowe
6. Aleksandra Aszkiełowicz, Andrzej Ładyżyński - Od poradnictwa do poradoznawstwa. Dorobek teoretyczny
i obszary badawcze subdyscypliny
7. Elżbieta Dubas - Geragogika jako subdyscyplina pedagogiczna
8. Zofia Szarota, Krzysztof Pierścieniak - Refleksja andragogiczna – współczesna specyfika
dyscypliny
9. Irena Mudrecka - WYBRANE KIERUNKI ROZWOJU POLSKIEJ TEORII I PRAKTYKI
RESOCJALIZACJI
10. Dominik Chojnowski - Rewolucja demokratyczna w szkole
Natomiast w najnowszym numerze - Tom XII,
Nr 1 (34) opublikowane zostały następujące studia z subdyscyplin
nauk pedagogicznych:
12. Maria Czerepaniak-Walczak - Teoretyczne i badawcze osiągnięcia pedagogiki
krytycznej w Polsce
13. Alina Wróbel - W trosce o tożsamość teorii wychowania. Ciągłość i
zmiana w wieloparadygmatycznej przestrzeni badań pedagogicznych
14. Dorota Klus-Stańska - Dydaktyka ogólna: dobre tradycje, stare pułapki, nowe
perspektywy
15. Marek Budajczak - „Mapa” nauk o pedagogice i edukacji – propozycja
16. Janusz Gajda - Pedagogika kultury i jej rozwój u progu trzeciej
dekady XXI wieku
17. Jolanta Andrzejewska, Ewa Lewandowska - Polska pedagogika przedszkolna w XXI wieku.
Poszukiwania badawcze i implikacje do praktyki
18. Józefa Bałachowicz, Zuzanna Zbróg - Kierunki przemian teoretycznych i badawczych w
polskiej pedagogice wczesnoszkolnej – od mono- do polidyskursywności
19. Anna Gaweł - Koncepcje i obszary badań pedagogiki zdrowia