W Niemczech od wielu lat Prezydent tego kraju patronuje inicjatywie organizacji pozarządowych, w tym tak znaczącym dla rozwoju nauki i oświaty Fundacjom - Robert Bosch Stiftung GmbH oraz Heidehof Stiftung, które wiosną każdego roku przyznają laur najlepszym szkołom w Niemczech.
W tym roku szczególny akcent położono na problemy edukacji zdalnej i hybrydowej, by wzmocnić nowatorski ruch nauczycieli rozwiązujących na co dzień najtrudniejsze problemy dotyczące procesu kształcenia i uczenia się oraz kwestie wspomagania rozwoju psychofizycznego uczniów w dobie pandemii Covid-19.
W
dn. 10 maja 2021 r. Prezydent Republiki Niemiec Frank-Walter
Steinmeier skierował per video do uczestników Konkursu na szkołę najlepiej radzącą sobie w okresie pandemii wyrazy szczególnego uznania
dla uczniów i ich nauczycieli oraz poinformował o przyznanej przez kapitułę statuetce i nagrodzie finansowej w wysokości 10 tys. Euro, która jest
ufundowana przez w/w fundacje. Kolejnych jedenaście najlepszych szkół otrzyma
wyróżnienie wraz z premią 5 tys. Euro.
Nie
jest tak istotna wysokość nagrody finansowej, jak uzyskany tytuł a wraz z nim
prestiż placówki. Szkoły w Niemczech, a raczej w niemieckich Landach, są bardzo
dobrze finansowane, zaś zatrudnieni w nich nauczyciele należą do wysoko opłacanej klasy
średniej. Miesięczna pensja mieści się bowiem w przedziale 4 tys. - 8 tys. Euro.
Szkolnictwo
w Niemczech jest zdecentralizowane. W każdym kraju związkowym (Landzie) działa
regionalne ministerstwo kultury czy ministerstwo kultury i edukacji
zarządzające oświatą publiczną i wspierające finansowo, organizacyjnie
wszystkie placówki edukacyjne, by mogły one jak najlepiej, tzn. nowocześnie i w
trosce o uczniów realizować założone funkcje.
W
2021 r. wpłynęło na Konkurs "SZKOŁA ROKU" aż 366 wniosków. Kapituła
musiała dokonać wyboru i nominować do finalnego rozstrzygnięcia tylko 18 szkół.
Zwycięskimi mogło być już tylko siedem szkół, których koncepcje kształcenia i
ich wdrażanie w życie w 2020 r. były najbardziej przekonujące ekspertów.
Zwyciężyły
szkoły z Hamburga, Mülheim an der Ruhr, Lengede, Marburg, Nordhorn,
Münster i Duisburgu. Już od czerwca zaczyna się okres rejestrowania
wniosków do Nagrody w 2022 roku za najlepsze rozwiązania pedagogiczne w
edukacji dzieci i młodzieży w 2021 r. O nominację zwycięskie szkoły mogą
ubiegać się co dwa lata. Dzięki temu możliwe jest wpuszczenie na podium także
innych placówek.
Informując
w tym roku szkoły o uzyskaniu najwyższego wyróżnienia w powyższym
konkursie Prezydent Niemiec podkreślił w przemówieniu, że pandemia odsłoniła
pewne słabości czy niedoskonałości systemów szkolnych, ale zarazem wyzwoliła
nieprawdopodobną energię twórczych zmian, dzięki którym udaje się rozwiązywać
kryzysowe zdarzenia dla dobra każdego ucznia.
Także Joachim
Rogall, szef marketingu Fundacji Roberta Boscha podkreślił w swojej
wypowiedzi: „Dzięki odwadze, konieczności działania i kreatywności uczestniczące
w tym konkursie szkoły stały się laboratoriami idei dla szkół przyszłości.
W
Polsce zaś mamy szkoły-laboratoria przeszłości. Nikogo już z władz nie
interesuje inwestowanie w edukację szkolną, w nowatorstwo pedagogiczne, bo tak
uczniowie, jak i ich nauczyciele muszą być skazani na przystosowanie dydaktyki
i organizacji procesu kształcenia do ideologicznych założeń partii
władzy.
Nawet
część konserwatywnych profesorów przestała już czytać i afirmować najnowsze
rozstrzygnięcia naukowe w zakresie dydaktyki, bo albo wolą być cynicznymi
konformistami, albo już im się nie chce. W końcu - konserwa.
W ubiegłym roku prezentowałem najlepsze szkoły A.D. 2019. W tym roku
scharakteryzuję tegorocznych laureatów, a zatem c.d.n.