28 grudnia 2024

Komitet Nauk Pedagogicznych PAN przyjął Stanowisko w sprawie projektu Rozporządzenia Ministry Edukacji o edukacji zdrowotnej

 

Komitet Nauk Pedagogicznych PAN i Jego Sekcja Pedagogiki Zdrowia przedstawiają opinię dotyczącą projektu ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia z dnia 29 października 2024 r. oraz ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej z dnia 29 października 2024 r.


Komitet Nauk Pedagogicznych i Jego Sekcja Pedagogiki Zdrowia przekazują poniższe uwagi, które odnoszą się zarówno do uzasadnień merytorycznych proponowanych rozporządzeń, ale także do procedur, które zdaniem Komitetu i Jego Sekcji, powinny być zastosowane na drodze wypracowywania treści rozporządzeń.

W pierwszym rzędzie pragniemy podkreślić, iż sama idea, czy też sens edukacji zdrowotnej jako elementu wychowania szeroko rozumianego, nie budzi wątpliwości członków KNP PAN i Jego Sekcji. Z poczuciem odpowiedzialności odnosimy się do istoty i celów tego procesu, mając na uwadze potrzebę takiego oddziaływania, zwłaszcza w kontekście kształtowania tożsamości osób edukowanych, a także zachodzących zmian społeczno-kulturowych.

Jednak biorąc pod uwagę treść przesłanych do konsultacji aktów, pragniemy podkreślić, iż otrzymaliśmy projekty dokumentów prawnych, których treść jest uzasadniona, jak również - budzi wątpliwości merytoryczne odnoszące się do uzasadnień teoretycznych, w tym aksjologicznych (zdrowie jako wartość aksjologiczna), stojących u podstaw edukacji zdrowotnej, jako procesu oddziaływania na człowieka. Uwagi formułowane przez członkinie i członków Komitetu Naukowego dotyczą zarówno formy jak i treści projektów rozporządzeń, a także procedury i kontekstu w jakim należy odczytywać jego treść.

W treści dokumentów zastosowano pojęcia, których konotacja znaczeniowa budzi wątpliwości, na przykład:

brak porządku pojęciowego, zgodnego z aktualną wiedzą pedagogiczną w zakresie zastosowania - w aspekcie zdrowia - takich pojęć jak: edukacja, wychowanie, kształcenie, nauczanie i uczenie się. Jednoznacznie wskazane zależności (porządku pojęciowego), będzie podłożem wysokiego poczucia odpowiedzialności za treść dokumentu, a przede wszystkim za cele, którym ta działalność edukacyjna ma służyć oraz funkcje jakie będą pełniły te dokumenty w zakresie realizowanej polityki, w tym edukacyjnej;

zastosowano pojęcie „zdrowie”, którego konotacja znaczeniowa ma wiele różnych odniesień. Należą do nich wszelkie sformułowania w formie przymiotników, przysłówków jak zdrowy, zdrowa, zdrowo itp. w stosunku nie do organizmów żywych, a do przedmiotów np.: zdrowe żywienie (czy stosuje się sformułowanie „chore żywienie?), zdrowe relacje interpersonalne (czy stosuje się sformułowanie „chore relacje...”?), zdrowa żywność, zdrowe nawyki żywieniowe, co znaczeniowo niewłaściwe - wyraźnie wprowadzające w błąd. Można napisać o żywności wartościowej (mało lub wysoko wartościowej), a jeśli już koniecznie należy użyć określenia odnoszącego się do zdrowia, to można powiedzieć o żywności korzystnej dla zdrowia lub prozdrowotnej. Trudno zaakceptować takie sformułowania, jak zdrowe nawadnianie (korzystniej byłoby napisać o zalecanych ilościach picia wody i innych rodzajów napojów). Nie do zaakceptowania jest stosowanie terminu „zdrowe posiłki”, a szczególnie „zdrowe” przekąski, które rzadko składają się z wartościowych produktów. Nie powinno się pisać o kluczowych składnikach odżywczych, bo wszystkie składniki odżywcze - z definicji - są niezbędne w żywieniu, a więc właściwie powinno być napisane „bogate w składniki odżywcze”.

 

Pragniemy podkreślić, iż treść dokumentów odwzorowuje m.in.: holistyczne podejście do zdrowia, osadzone w aktualnych koncepcjach teoretycznych (projekty uwzględniają różnorodne aspekty zdrowia, co pozwala na kompleksowe przygotowanie uczniów do dbania o siebie i swoje otoczenie); rozwijanie alfabetyzmu zdrowotnego (koncepcja health literacy promuje świadome decyzje dotyczące zdrowia, łącząc wiedzę teoretyczną z praktycznymi umiejętnościami); praktyczny charakter celów kształcenia (rozwijanie umiejętności takich jak monitorowanie zdrowia czy reagowanie na zagrożenia, co może wpłynąć na realne zmiany w postawach młodzieży); pedagogikę pozytywną (podkreśla motywację i poczucie własnej skuteczności - wzmacnia zaangażowanie uczniów; interdyscyplinarność (łączenie wiedzy z różnych dyscyplin naukowych i dziedzin nauki zwiększa atrakcyjność i praktyczność przedmiotu).


Poważne wątpliwości budzą kwestie m.in.: przygotowania nauczycieli (brak odniesień do szczegółowych wymagań dotyczących kwalifikacji nauczycieli, które mogą wpłynąć na jakość realizacji programu); możliwości wdrożenia w szkołach (rozbudowany program może być trudny do wprowadzenia w szkołach z ograniczonym zapleczem; potrzebne są materiały dydaktyczne i szkolenia dla nauczycieli); dostosowanie treści do wieku uczniów; zaangażowanie rodziców i społeczności lokalnych (brakuje konkretnych propozycji włączenia rodziców i społeczności lokalnej w proces edukacji zdrowotnej); brak treści dotyczących np. racjonalnego żywienia; „śladu węglowego” wraz z jego aplikacją w praktyce.


Poważne wątpliwości budzi również rozkład treści. Np. zagadnienie otyłości i jej profilaktyki powinno znaleźć się nie w III, a w IV dziale o tytule „Odżywianie”, bo choroba ta jest immanentnie związana ze sposobem żywienia oraz, oczywiście, z aktywnością fizyczną. W części „Dojrzewanie” na II etapie edukacyjnym: np. w klasach 4-6 są wymienione „zaburzenia miesiączkowania”, a dopiero w klasach 7-8 „dostępne na rynku produkty menstruacyjne” – chyba nie jest to prawidłowa kolejność itd. W wymaganiach dotyczących realizacji edukacji żywieniowej rozpoczyna się zalecenia od stosowania Talerza Zdrowego Żywienia. Tymczasem uczeń przede wszystkim powinien znać i umieć stosować zasady prawidłowego żywienia oraz zalecenia żywieniowe, m.in. dotyczące liczby i regularności spożycia posiłków, także zalecenia wyrażone w formach graficznych – piramidy żywieniowej oraz Talerza „Zdrowego” Żywienia.

 

Konkluzja

Przedstawione do konsultacji projekty rozporządzeń częściowo spełniają wymogi dotyczące merytorycznego uzasadnienia edukacji zdrowotnej jako takiej, form i treści jego realizacji. Projekty ukierunkowane są na współczesne potrzeby dzieci i młodzieży i dynamicznie zmieniające się wyzwania zdrowotne.


Jednak pragniemy podkreślić, iż popieramy powyższą ideę i potrzebę tego typu oddziaływania edukacyjnego, pod warunkiem przeprowadzenia stosownych, uwarunkowanych merytorycznie konsultacji, które będą uwzględniały aktualną wiedzę pedagogiczną dotyczącą praktycznych, teoretycznych, w tym aksjologicznych podstaw edukacji zdrowotnej. Uzupełnienie, zmodyfikowanie i rozwinięcie wskazanych elementów może uczynić projekty rozporządzeń skutecznym narzędziem wspierającym zdrowie i jakość życia młodego pokolenia.


Biorąc pod uwagę rolę i społeczne funkcje nauki, w tym dyskursu naukowego, a także to, iż badania naukowe (w tym realizowane przez pedagogów) dostarczają narzędzi służących rozumieniu świata (w tym świata społecznego), w powyższym zakresie Komitet Nauk Pedagogicznych może służyć pomocą ekspercką.

 

27 grudnia 2024

MASZYNA IDIOSENSORYCZNA DR. JERZEGO N. GRZEGORKA DLA ARTYSTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI

 

Profesor Dariusz Kubinowski przewodnicząc Sekcji Pedagogiki Sztuki Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk podzielił się relacją z wyjątkowych działań pedagoga kultury dr. Jerzego N. Grzegorka - tancerza, choreografa, reżysera teatralnego, a zarazem badacza idiomów tańca osób z różnymi niepełnosprawnościami, który jest założycielem i prezesem Fundacji „Ośrodek Praktyk Teatralno-Tanecznych TRUE” w Szczecinie. To  w jej ramach prowadzi autorski Teatr Ruchu Umownie Ewidentnego

Zajrzyjcie na stronę https://www.facebook.com/fundacjatrue , by przekonać się, jak animator aktywności artystycznej osób z niepełnosprawnościami stworzył i zrealizował na przestrzeni minionych 10 lat wzruszające spektakle teatralno-taneczne z ich udziałem. Fenomenalne jest skonstruowanie przez dr. J.Grzegorka i zastosowanie w terapii przez sztukę urządzenia, które nazwał Maszyną Idiosensoryczną. Dzięki niej wspomaga rozwój kreatywności ruchowej aktorów z niepełnosprawnością wzroku. 

(źródło: Fb

Ten innowacyjny patent - jak pisze prof. D. Kubinowski - "posiada wielorakie potencjały do twórczego wykorzystania w różnych dziedzinach, w tym w sztuce, edukacji, terapii, rehabilitacji, sporcie, nauce. Potwierdziły to warsztaty z udziałem osób z różnymi niepełnosprawnościami, tancerzy, choreografów, choreologów, pedagogów tańca, fizjoterapeutów, kinezyterapeutów, trenerów, opiekunów itd."  

Jak mówiła przed stu laty Maria Grzegorzewska - Nie ma kaleki. Jest człowiek


26 grudnia 2024

Serdeczne życzenia drugiego dnia Świąt Bożego Narodzenia




Dzisiejsze życzenia otwiera ich poetycka wersja - naszej wspaniałej poetki, prof. UJK Danuty Muchy, a ilustracją jest przepiękny witraż autorstwa wybitnej łódzkiej artystki Beaty Mirowskiej:  






Odwzajemniam życzeń tyle
i na harfie snując chwilę
dodać chciałam słów dziś kilka
- tamtych drgań 
na palcach 
przystań
***   
Z zapomnienia 
i spod powiek
wiatr
dogania 
myśli
płowe
za horyzont
nimi płynie
niczym wiatr
co
nagle
zginie


*** 

przesyłam wiele serdecznych słów pamięci i pozdrowień. Myślę, że to ważniejsze niż wszystko inne na tym świecie. Radujmy się więc jeszcze z atmosfery tych wyjątkowych świąt upamiętniających rocznicę narodzin Jezusa. Życzmy sobie  nade wszystko, aby narodził się On w naszych sercach a wówczas nawet największe przeciwności losu będziemy w stanie przezwyciężyć. Szczęść Boże.

*** 

w tym szczególnym dniu, w którym niebo łączy się z ziemią przesyłam życzenia. Niech ta , która w ten dzień tuliła do serca swojego Syna , przytula Pana Profesora i całą Pana rodzinę . Błogosławionych Świąt Bożego Narodzenia

*** 

Krásné a klidné prožití vánočních svátků a do Nového roku jen to nejlepší,
hlavně hodně zdraví a pohody v kruhu rodiny a přátel přeje

***

Na ten magiczny czas Świąt Bożego Narodzenia, w imieniu Mistrzów życzę, aby te święta były pełne spokoju, ciepła i radości, otulone miłością rodzinnej atmosfery, a Nowy Rok niech przyniesie spełnienie marzeń i szczęście 🌲🌲🌲

***

życzenia świąteczne i noworoczne, które płyną z głębi mego serca. Z całego serca życzę  zdrowia, pomyślności i nieustannej satysfakcji z każdego przeżytego dnia. Mądrość, życzliwość i oddanie nauce i ludziom są inspiracją nie tylko dla studentów, ale dla wszystkich, którzy studiują

*** 

Pięknych, zdrowych, rodzinnych i inspirujących do duchowej radości Świąt Bożego Narodzenia przesyła Aneta z rodziną, niech te Święta pozwolą umacniać się w cieple Waszej bliskości i zaufania, niech plany, które razem tworzycie - realizują się, a troski i przeciwności, z którymi trzeba się mierzyć - ustępują lub mają pomyślne rozwiązanie. Moc tego czasu jest wielka, a radość z Nowego Życia niezastąpiona. Wszystkiego, co najlepsze w duchu pokoju, otwartości, mądrego zaufania i szacunku wobec Bliźniego na cały 2025 r.!

*** 

wspaniałych Świąt Bożego Narodzenia. Niech czas przyjścia Boga-Człowieka napełni pokojem serca i rozpromieni codzienne trudy życia, zaś Nowy Rok obfituje zdrowiem i życzliwością dobrych ludzi. Wszystkiego najpiękniejszego 

*** 

życzenia, żeby zawsze z Tobą byli Arch.Gabriel, żebyś jasno widział znaki egzystencji, Arch. Rafael, żebyś był zdrowy i bezpieczny w podróżach, Arch. Uriel, żebyś szedł za Światłem i Arch. Michał, żeby chronił Cię od lęku i zwątpienia. Wszystkiego Dobrego

*** 

W świecie, gdzie tak wiele osób cierpi 
z powodu braku nadziei i poczucia sensu,
niech nasze rodzinne spotkania 
- te świąteczne i te codzienne - będą okazją 
do dawania innym miłości, radości i nadziei,
które przynosi nam Nowonarodzony.

W rozpoczynającym się Roku Jubileuszowym 2025
serdeczne życzenia radosnych i rodzinnych 
Świąt Bożego Narodzenia 
i Szczęśliwego Nowego Roku

*** 

24 grudnia 2024

BŁOGOSŁAWIONYCH ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA






BŁOGOSŁAWIONYCH ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA 

I POMYŚLNOŚCI W ROKU 2025.

Ks. Alfred Wierzbicki


Z nowego tomiku


MOJA OPOWIEŚĆ Z NARNI


Przyplątał się Giordano Bruno

tors ze strupami po ogniu okrywał moim płaszczem

na osmolone włosy nakładał moją czapkę z wełny

brąz o szpetnej fakturze spętany sznurami

dźwigałem w sobie ciągnął się za mną


Pomnik postawili antyklerykałowie na placu przed katedrą

gdy papież utracił państwo

faszyści schowali go w magazynie

po wojnie odnaleziony pod warstwami odchodów gołębi

nikt już nie chciał walki na argumenty z historii

aż w roku na przełomie tysiącleci

nie wytrzymali radykałowie

umieścili to popiersie na dziedzińcu ratusza

napisano: nie stosy lecz spory o idee


Nie powinna być to moja sprawa

zgrzyt w pielgrzymce

diabeł gmatwający plan podróży z Narni do Greccio

mogliśmy wybrać inną drogę

najlepiej z kojącymi krajobrazami pocieszającymi malowidłami


Samochód wspinał się pod górę

coraz szersze widoki milczące i głuche

coraz niżej miasteczka z labiryntami losów

dopiero w grocie gdzie Franciszkowe jasełka

brało mnie powoli oczyszczające wzruszenie

naprawdę leży na surowej skale

nagie pacholątko


(Szyszka pinii, Kraków: Wydawnictwo Znak 2024, s.28.)

*** 

życzymy, aby te Święta przyniosły wiele dobra i życzliwości, a dzieląc się opłatkiem z najbliższymi, składając sobie życzenia,  okazywali sobie uczucia, na które nie zawsze starcza czasu w codziennym życiu. Boże Narodzenie sprawia, iż stajemy się lepsi, a na świecie w tym szczególnym dniu jest więcej dobra niż zła, dlatego pomnażajmy je, dzieląc się miłością z innymi


*** 

Życzę wielu radosnych spotkań w Boże Narodzenie,

Ciepłych myśli, spokoju i odrobinę wytchnienia,

Nadziei na Nowy Rok 2025,

Niech zrealizują się wszystkie zamierzenia,
a marzenia niech nigdy Państwa nie opuszczają.


*** 


W świecie, gdzie tak wiele osób cierpi 
z powodu braku nadziei i poczucia sensu,
niech nasze rodzinne spotkania 
- te świąteczne i te codzienne - będą okazją 
do dawania innym miłości, radości i nadziei,
które przynosi nam Nowonarodzony.

W rozpoczynającym się Roku Jubileuszowym 2025
serdeczne życzenia radosnych i rodzinnych 
Świąt Bożego Narodzenia 
i Szczęśliwego Nowego Roku


***  


Czas mamy Świąteczny, pogłębiający nasze dusze w duchowym i ludzkim świecie. Życzę zdrowych i radosnych Świąt wraz pomyślnością na każdy dzień Nowego Roku!


*** 


wiele radości, ciepła i miłości.

Niech wigilijny wieczór przyniesie pokój i harmonię,

a blask choinki oświetla drogę do spełnienia marzeń.

Aby każda chwila tych Świąt była przepełniona serdecznością,

Nowy Rok 2025 obfitował

w zdrowie, szczęście i pomyślność.



*** 

Niech te święta będą dla Was czasem prawdziwego spokoju, miłości i radości spędzonym w gronie najbliższych. Życzymy, aby nadchodzący Nowy Rok przyniósł zdrowie, pokój i nowe możliwości zarówno Wam, jak i Waszym rodzinom. Wierzymy, że dzięki wspólnym wysiłkom możemy osiągnąć jeszcze więcej dobra!

Z całego serca dziękujemy, że jesteście z nami! 💙💛

*** 

Życzenia przenajpiękniejszych Świąt Bożego Narodzenia, 

(wzmocnione "trójchoinkowo", bo tyle drzewek tego roku u nas w domu, nie licząc jemioły i stroików), wytchnienia, wyczekiwanych spotkań, bezpiecznych podróży, muzyki (w tym śpiewu), kulinarnych zachwytów, cudownego samopoczucia, wymarzonej na ten czas pogody (w tym ducha)  i najpiękniejszych wzruszeń wśród wspaniałych osób

*** 

požehnané Vánoce, ať jste všichni zdrávi a v pohodě a Nový rok nechť vám všem přinese jen dobré a pozitivní situace

*** 


(foto: Watykan, BŚ)

23 grudnia 2024

Życzenia

 


Jest taki czas,  który u schyłku roku wnosi do naszego życia jedne z najpiękniejszych polskich Świąt - Bożego Narodzenia, które mają bardzo stare korzenie i tradycje narodowe. W okresie świąteczno-noworocznym część spośród nas kultywuje wartości chrześcijańskie, część dzieli je z bliskimi na wzmacnianie wzajemnych więzi, namysł nad mijającym rokiem i czekającymi nas wydarzeniami w 2025 roku. 

Narodziny Chrystusa stają się dla wielu z nas źródłem siły, nadając formę naszemu życiu, uwznioślając je, odrywając nas od własnego ja i otwierając na coś większego od nas: na Boga, wspólnotę i miłość. 

Szczególna symbolika gwiazdy betlejemskiej, żłóbka, rorat i Pasterki, wieczerza wigilijna w uświęconej przestrzeni rodzinnego domu - wszystko to niewątpliwie służy nawiązaniu kontaktu z Tym, Który Jest i odbudowaniu więzi międzyludzkich. Jesteśmy już w czasie głębokiej refleksji o sprawach ważnych dla każdego z nas, w okresie wyhamowywania biegu wydarzeń, by można było zastanowić się nad tym, co minione, rozważyć potencjalność, jaką przyniesie jutro i umocnić naszą miłość do tych, których kochamy najbardziej, mając ich zawsze blisko siebie.  

Warto pochylić się nad każdym, dokonanym przez nas czynem, nad dobrem i słabościami, by z dokonanego odkrycia i zadumy wyłonić  to, co może nam przynieść pokój i radość, prawdę i miłość. 

    Każdy, kto ma szczerą potrzebę uzyskania wiedzy na temat moich działań akademickich może ją uzyskać bezpośrednio ode mnie a nie w formie "głuchego telefonu" czy insynuacji, jakimi usiłuje się realizować ukryte cele, które są niegodne uczonych czy osób zaangażowanych w sprawy publiczne. W chrześcijańskim też duchu nie odpowiem "tym samym na to samo".  

Nie zamierzam zejść z drogi koniecznego ostrzegania pedagogów przed "brudnymi wspólnotami", pseudonaukowymi rozprawami, nierzetelnymi naukowo recenzentami, którzy są członkami rad wydziałów czy rad dyscyplin naukowych. Poziom nauki nie może być niszczony ze względu na czyjeś dobre samopoczucie, prywatne relacje, przyjaźnie, szantaże, manipulacje, ukryte interesy itp. Te odsłaniałem i będę to nadal czynić pomimo ataków, których podejmują wobec mojej osoby zwolennicy, sprawcy czy współsprawcy patologii akademickiej.         


Wyraziłem zgodę na honorowe przewodniczenie KNP PAN ze względu na pamięć o tych, których już nie ma wśród nas, ale obdarzali mnie takim właśnie przesłaniem, by pedagogika była nauką szanowaną a młode pokolenie miało przekonanie, że mające w naszym środowisku awanse i publikacje naukowe są niepodważalną wartością.       

Dziękuję za piękne życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia, które dotarły do mnie w okresie adwentu. Dzielę się nimi z czytelnikami bloga niezależnie od wyznań religijnych czy postaw świeckich, skoro niosą z sobą życzenia płynące z głębi serca, "aby nasz wigilijny i świąteczny stół stał się takim "stołem rybaków", przy którym nie zabraknie spokoju  w naszych sercach i pokoju na świecie". 

Trwajmy w obronie najwyższych wartości humanistycznych, wolności i potrzebnej naszej Ojczyźnie mądrości. 

*** 

W czasie szczególnie sprzyjającym nastrojowym chwilom i skłaniającym do pogłębionych refleksji nad rokiem, który mija oraz inspirującym do konstruowania planów na przyszłość, uprzejmie proszę o przyjęcie najlepszych życzeń Świątecznych i Noworocznych, przepełnionych serdecznością rodzinną i życzliwą przyjaźnią umocowaną nadzieją na spełnianie ambitnych planów i najskrytszych marzeń w nadchodzącym Nowym Roku.               

*** 

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia ja również życzę zdrowia, radości, świetnych pomysłów, zarówno tych naukowych jak i tych dotykających życia codziennego, ludzi o ciekawych poglądach i dyskusji, których nie warto przerywać.

***  

z okazji Świąt Bożego Narodzenia pragnę życzyć spokoju, zdrowia, rodzinnego ciepła oraz odpoczynku od codziennych trosk i problemów, a na Nowy Rok wszelkiej pomyślności osobistej i zawodowej. Z serdecznymi świąteczno-noworocznymi pozdrowieniami 


*** 

wszystkiego najlepszego na czas świąt, aby to, co jest źródłem, zwiastunem i nadzieją „Nowego” w symbolice wcielenia, dawało Ci siłę i niezłomność w obliczu upiorów „Starego”, i choć zaprzeszłego, wciąż poprzez swoje skrywane i poboczne cienie się przejawiającego. To, co Nowe zawsze staje się jasną karta - na przekór ciemnym siłom, nigdy nie mogącym wyjść poza przestrzeń własnych wypłowiałych i odstraszających cieni - w dziejach człowieka i jego ludzkiego doświadczenia. 

*** 

życzenia pełnych ciepła, spokoju i radości Świąt Bożego Narodzenia oraz pomyślności i samych sukcesów w Nowym 2025 Roku

*** 

Nech čas pokojný, neba plný hviezd sadá do našich sŕdc i na stromček sviatočný.

S láskou Vám želáme milostiplné Vianoce a zdravý šťastný Nový rok 2025 

*** 

Шановний Пане Професоре Богуслав Сліверскі,

Почесний доктор (HONORIS CAUSA) НАПН України!

Відділення професійної освіти і освіти дорослих Національної академії

педагогічних наук України щиро вітає Вас і Вашу Родину з Різдвом Христовим та Новим 2025 роком!

Традиційно у ці дні, які  символізують початок нового, чистого і світлого

життєвого етапу, усі бажають залишити в минулому всі негаразди. Роки

страшної російської війни проти України змінили нас, змінили наші цінності, погляди. Дякуємо Вам за те, що наша співпраця у сфері освіти і педагогічної науки за ці роки розширилась і поглибилась. Ваша неоціненна допомога десяткам тисяч українських біженців, організація навчання українських дітей у польських школах та інших закладах освіти назавжди вписана в історію України.

Нехай Різдвяна Зоря і Новий 2025 рік дарують Вам і Вашій Родині завжди мирне небо, щастя, радість, міцне здоров’я, натхнення й нові творчі здобутки на ниві освіти і науки Республіки Польща. З глибокою повагою і вдячністю за багатолітню плідну співпрацю 

  *** 

ať Novorozenec a Nový rok vám a vašim blízkým ukáží milost, laskavost, mír a hojnost. Ať nad vámi bdí Múzy a vaše vědecká práce podporuje další vědecký rozvoj. Doufám, že vaše tvůrčí inspirace bude plná publikací a vzdělávání studentů, které přinesou mnoho osobního uspokojení. Zdraví, radost a láska v rodině.Ať záře Betlémské hvězdy vyzařuje každý den nadcházejícího roku 2025

***

 najserdeczniejsze życzenia spokojnych, pogodnych Świąt Bożego Narodzenia, spędzonych w gronie najbliższych osób. Niech Święta te przyniosą radość, odpoczynek, miłość i nadzieję na lepszą przyszłość, a Nowy Rok wzbogaci o nowe doświadczenia, które przyniosą satysfakcję i sukcesy tak w życiu osobistym, jak i zawodowym.

*** 

Přeji Vám též a celé rodině hodně zdraví, štěstí a plodných myšlenek, které do pedagogického prostoru přinášíte svou erudicí, laskavostí a nadhledem. Děkuji za vše, co pro nás, Vaše studenty činíte a jak laskavě provázíte naše vědecké krůčky a jak vděčná jsem za Vaši podporu a laskavost... Přeji Vám slunce na cestách, třpyt hvězdy Betlémské, nechť provází Vaše kročeje a Boží požehnání pro celou Vaši rodinu. V úctě 

 *** 

Niech świąteczny czas wypełniony będzie radowaniem się z cudu Narodzenia Pańskiego. Niech będzie okazją do ponownego dotknięcia tajemnicy zbliżenia Boga do człowieka, do przyjęcia darów, które z niego płyną. W Nowym Roku życzę zaś dużo zdrowia oraz powodów do radości i satysfakcji - zarówno w życiu rodzinnym, jak i zawodowym. 

***

zgodnie z tradycją szczere pomyślne i bardzo serdeczne życzenia Świąteczne oraz Noworoczne. Oby w Nowym roku udało się rozproszyć większość mroków naszego globu. Słowem, w nawiązaniu  do naszej tradycji chrześcijańskiej abyśmy mogli obwieścić ,iż nastały oczekiwane anielskie czasy. Niechaj kolejny 2025 rok  przebiegać będzie z dala od szuwar i waśni (to za Leśmianem)  zrodzonych w publicznej przestrzeni. Zdrowia, pomyślności, radości  i nieustającej nadziei. Wszystkiego Najlepszego! 

*** 

Niech Święta Bożego Narodzenia, przyniosą radość, pokój i wzajemną życzliwość. Niechaj staną się źródłem wzmacniania ducha, który pomoże spełnić Wasze najskrytsze marzenia!

*** 

najserdeczniejsze życzenia na czas Bożego Narodzenia oraz w Nowym Roku 2025: 
- radości (zawsze wszystkim życzę, bo radość ważna jest - dodaje skrzydeł, lekkości, dystansu do spraw, które toczą się a to z naszym udziałem, a to poza nasza kontrolą;) 

- czasu celebracji bliskości rodzinnych i przyjacielskich relacji 
- odpoczynku w świątecznym tempie i klimacie odzyskanego
- uważności na prawdę chwili  

*** 

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia proszę przyjąć najserdeczniejsze życzenia. Niech ten magiczny czas napełni Pana serce radością, spokojem oraz ciepłem rodzinnych chwil.

Życzę, aby nadchodzący rok przyniósł wiele sukcesów w pracy zawodowej oraz osobistych spełnień. Niech każda chwila spędzona w gronie najbliższych będzie źródłem szczęścia i inspiracji. Wesołych Świąt oraz szczęśliwego Nowego Roku!

***  

Proszę przyjąć świąteczne życzenia: Zdrowych, radosnych i błogosławionych Świąt Bożego Narodzenia, rodzinnego ciepła, wewnętrznego spokoju i chwili zadumy  oraz wszelkiej pomyślności w Nowym 2025 Roku. Wesołych Świąt !!!

*** 

přeji nejen v tento sváteční čas pohodu, štěstí a zdraví.  

*** 

życzenia - szczęśliwych Świąt, dużo radości i zdrowia, odczytania znaków nadziei i życia, by to, co czynimy na co dzień, wpisywało się w dar miłości i ludzkiej solidarności. Życzymy, aby czas Świąt harmonizował wszystko to, co mogło być naruszone codziennością zadań, braku czasu czy niesprzyjających okoliczności. No i żeby zdrowie pozwalało na cieszenie się wspólną obecnością! Dużo pomyślności, betlejemskiego światła i nadziei, która pozwoli realizować ważne idee i pomysły w nadchodzącym, 2025 roku.

Po staropolsku dzieląc się Opłatkiem życzymy, by zimowa aura, piękno i tajemnica nieoczywistości pozwalały nam na odradzanie się mocy miłości i sensu życia.

***  

 A Święta to okazja wyrażenia wdzięczności tym, o których myślimy - osobom dla nas ważnym. Życzenia wszelkiego dobra od ludzi, zdrowia by się nim cieszyć każdego dnia. By duże i małe radości dostrzegać w tempie codzienności i czynić z nich święto. Wszystkiego co najlepsze

*** 

życzę Błogosławionych Świąt i rodzinnego przeżywania Tajemnicy Wcielenia.

*** 

Wesołych Świąt Wam życzę. Tym razem nasze święta nakładają się na siebie. Życzę więc Wam szczęśliwego przełamania się opłatkiem z Waszymi bliźnimi i świetlistej świeczki na Chanukę. I dużo zdrowia i najważniejsze żeby ten Nowy Rok był rokiem pokoju bez wojen. 

*** 

najlepsze życzenia spokojnych, refleksyjnych i odpoczynkowych Świąt Bożego Narodzenia oraz mało stresującego, a mimo to pełnego sukcesów, Nowego 2025 Roku! 

*** 

oby ten czas przyniósł wiele dobrych rodzinnych chwil, spokoju i radości, a rok 2025 wypełniła pomyślność!

*** 

dużo radości,
wiary przenoszącej góry,
nadziei, która nie gaśnie,
niech zbliżające narodziny Jezusa zwiastują dobrą nowinę
oraz pełnego pomyślności i szczęśliwego 2025 roku, 

*** 

Niechaj świąteczna kolęda pozwoli nam  przyjaźnie spojrzeć  na przeszłość

                 i  z nadzieją  odkrywać  ścieżki  niepokornej przyszłości

***


„Człowiek robi wszystko na odwrót.
Spieszy się, by stać się dorosłym,
a potem wzdycha z powodu minionego dzieciństwa.
 Poświęca swoje zdrowie dla pieniędzy,
a następnie wydaje pieniądze,
aby poprawić swoje zdrowie.
Myśli o przyszłości tak gorliwie,
że zaniedbuje teraźniejszość,
tak że nie ma ani teraźniejszości, ani przyszłości.
Żyje tak, jakby nigdy nie miał umrzeć
i umiera tak, jakby nigdy nie żył”.
(~ Paulo Coelho, Być jak płynąca rzeka)


Niech czas Świąt Bożego Narodzenia wymusi wreszcie w naszym sercu refleksje czy działania, jakie podejmujemy  każdego dnia „nie są na odwrót”. Życzę zatem tej zadumy, która powinna uświadamiać nam, jak bardzo wartościowy jest drugi człowiek, tak ten z mojej Rodziny,  mojego miejsca pracy i ta świadomość, jakie podejmuje działania, aby każdego dnia dobrze zapisywać się w sercu i świadomości moich bliskich. Bowiem to moje działa pokazują  kim naprawdę jestem dla drugich. Żyjmy zatem tak, aby Boże Narodzenie nie pozostało tylko faktem historycznym, ale świadomym, nowym rodzeniem się w stawaniu się bardziej szlachetnym człowiekiem. Skoro podczas Świąt potrafimy być lepszymi to podejmijmy  takie działania, aby ta zmiana trwała cały rok 2025.

*** 

Życzę pełnych rodzinnego ciepła, spokoju i radości Świąt Bożego Narodzenia oraz wszelkiej  pomyślności w nadchodzącym 2025 roku. Życzę zdrowia, spełnienia marzeń i satysfakcji z wielkich dokonań naukowych,

*** 

życzenia nasyconych ciepłem, serdecznością oraz rodzinną i przyjacielską bliskością Świąt, a w nadchodzącym roku zdrowia, (s)pokoju, nadziei na wszystko co budujące, dobre i oczekiwane. Niespiesznego biegu zdarzeń. Pokojowego Nowego 2025 Roku! 

*** 

Boże Narodzenie to święto pokoju. Pragnę złożyć życzenia nasyconych ciepłem, serdecznością oraz rodzinną i przyjacielską bliskością Świąt, a w nadchodzącym roku zdrowia, (s)pokoju, nadziei na wszystko co budujące, dobre i oczekiwane. Pomyślmy w tym wyjątkowym czasie Błogosławionych Świąt Bożego Narodzenia o tym, co nas łączy: o pragnieniu pokoju, wolności, bezpieczeństwa, wspólnotowości, sprawczości i dobrego życia. Razem mamy moc wprowadzania pozytywnych zmian. Razem możemy uczynić świat choć trochę lepszym. W tych dniach sercem i myślami łączymy się szczególnie ze środowiskiem uczonych z Ukrainy.   
Trwajmy w zdrowiu, sile, nadziei i zjednoczeniu. Spokojnych, pełnych ciepła i dobrych myśli Świąt oraz pomyślności w nadchodzącym Roku. Pokojowego Nowego 2025 Roku!

***  

najserdeczniejsze życzenia cudownych Świąt Narodzenia Pańskiego, magicznej świątecznej atmosfery pozwalającej na chwile relaksu od zgiełku i trudów dnia codziennego, zaś na Nowy Rok zdrowia, optymizmu, spełnienia marzeń oraz prawdziwej satysfakcji z realizacji planów osobistych i zawodowych.

*** 


(źródło fotografii - moje) 

22 grudnia 2024

Wołanie w czasach niepewności




Dziękuję Profesorowi Ryszardowi Maciejowi Łukaszewiczowi za Jego ważne PRZESŁANIE DLA NAS!    


21 grudnia 2024

Nie matura lecz chęć szczera

 



Chcąc udzielić odpowiedzi na pytanie, jak i co reformować w polskim szkolnictwie, powinniśmy najpierw ustalić związki zachodzące między globalnymi mechanizmami funkcjonowania polityki oświatowej oraz kontekstem sytuacji, w których reformatorzy i podmioty zmian występują względem siebie w relacjach zdeterminowanych przez struktury społeczne, kulturowe i instytucjonalne. Stanisław Ossowski opisał strukturę społeczną jako system stosunków międzyludzkich, które cechuje wzajemny lub jednostronny dystans, więź lub antagonizm. 

W sytuacji centralistycznej polityki oświatowej stosunki zależności między władzą MEN a nauczycielami sprowadzają się do jednostronnej relacji wzmacnianej środkami przymusu, by ich zmusić do pożądanego działania i postaw afirmowania czy przynajmniej popierania zmiany.

W państwie demokratycznym nie ma możliwości całkowitego podporządkowania nauczycielstwa monopolowi resortu edukacji, gdyż w systemie szkolnym istnieją obok placówek i szkół publicznych także niepubliczne, gdzie tym ostatnim nie można już narzucić jednostronnych zależności we wszystkich dziedzinach szkolnego kształcenia. Współzależność stron ma tu charakter nierównorzędny ze względu na kwestie ekonomiczne (np. wysokość subwencji państwa do edukacji uczniów w szkołach niepublicznych może być redukowana, ogranicza), programowe – obowiązek realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz  częściowo prawne – spełnienie minimalnych wymogów formalnych związanych z zatrudnianiem i kwalifikacjami nauczycieli.

System szkolny może zatem być zamknięty, jak miało to miejsce w okresie państwa quasi totalitarnego, jakim była PRL, albo otwarty czy częściowo otwarty, ze względu na prawo do wprowadzania w nim zmian różnego rodzaju (programowych, strukturalnych, metodycznych, aksjonormatywnych itp.). 

Nie wszystkie jednak współzależności mechanizmu życia zbiorowego unaoczniają się jego uczestnikom w sposób bezpośredni. Znaczna, we współczesnych złożonych społeczeństwach przeważająca ich część przebiega poza obszarem stosunków osobiście  doświadczanych, a nierzadko również uświadamianych przez uwikłane w nie jednostki (W. Narojek. Struktura społeczna w doświadczeniu jednostki. Studium z socjologii współczesnego społeczeństwa polskiego, Warszawa: PIWE 1982, s.11) .

Zarządzanie polityką oświatową w roku szkolnym III RP potwierdza, że politycy nie wyciągnęli żadnych wniosków z przeszłości, także tej  z lat 1997-2015, kiedy to zapoczątkowano odgórne niszczenie tej sfery publicznej partyjnymi interesami władz obejmujących resort edukacji. Wystarczy spojrzeć na wytwory pseudoreformy Barbary Nowackiej (odgórna ingerencja w metodykę kształcenia, profil absolwenta, podstawy programowe kształcenia ogólnego, itd.), które mają ściśle populistyczny charakter, a tym samym mają służyć propagandowej misji lewicy. 

 

Po raz kolejny czytam i doświadczam tego, że profil absolwenta szkoły ma być produktem konsultacji społecznej, a nie uzasadniony zgodnie z wymaganiami nauk społecznych, w tym teorii curriculum i teleologii kształcenia. Tak kompromitującej polityki nie prowadzi się w rozwiniętych gospodarczo, naukowo krajach, tylko w demokraturach. Odwoływanie się do idei i woli różnych sił społecznych jest populizmem przydatnym w prowadzeniu walki politycznej o władzę, ale nie o jakość kształcenia.  

 

Otóż o celach kształcenia i wychowania może stanowić populus, ale nic z tego nie wyjdzie, bo do procesu kształcenia potrzebni są dobrze wykształceni nauczyciele, którzy otrzymują wiedzę naukową a nie sondażową na temat tego, co się komu podoba lub na co nie ma ochoty. Nie będą zatem angażować się w realizację celów, które są zbiorem pobożnych życzeń. Edukacja jest zbyt poważnym procesem, by traktować ją tak niepoważnie. Kolejny rząd opowiada się za oświatą pozoru i grą fałszywymi kartami.          

Wszyscy znają się na edukacji, chociaż nie mają pojęcia o psychodydaktycznych uwarunkowaniach kształcenia dzieci i młodzieży. Nie matura lecz chęć szczera  nadal władzom z MEN doskwiera.   


A propos, czytaliście może Państwo o braku reakcji CKE na tzw. wycieki testów próbnej matury? To jest dopiero kompromitacja, która potwierdza, że nie o jakość kształcenia zabiega się w Polsce. Zignorowanie tak powszechnego faktu jest upełnomocnieniem pozoru, przyzwoleniem na zakłamanie w edukacji publicznej.  

Jak wynika z Międzynarodowych Badań Umiejętności Dorosłych (PIAAC /OECD) 2023 -  już 39 proc. dorosłych Polaków jest półanalfabetami, bo posiada najniższy poziom biegłości w czytaniu ze zrozumieniem i pisaniu, zaś 38 proc. Polaków ma tylko podstawowe umiejętności liczenia i adaptacyjnego rozwiązywania problemów.  Nie ma problemu. Jedni już są, a drudzy dostaną się do Sejmu.