Dopiero
wczoraj dotarła do mnie niezwykle smutna wiadomość, że w dniu 2 lipca 2023 roku
zmarł znakomity uczony, profesor pedagogiki szkolnej i historii myśli
pedagogicznej, były dziekan Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, profesor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Mirosław Stanisław Szymański (1954-2023). Z
niedowierzaniem przyjąłem tę informację, ale nekrolog na stronie jego
macierzystej uczelni pozbawił mnie wszelkich złudzeń.
W
tym samym czasie kończyliśmy studia na kierunku pedagogika - Mirosław S. Szymański
na Wydziale Pedagogicznym UW a ja na Wydziale Filozoficzno-Historycznym UŁ.
Razem uczestniczyliśmy w pierwszej Letniej Szkole Pedagogów Komitetu Nauk
Pedagogicznych PAN w Iławie, by w kolejnych latach pracy naukowo-badawczej i
dydaktycznej realizować własne projekty i kształcić młode pokolenia pedagogów i
nauczycieli.
M.S.
Szymański miał wybitnych Mistrzów, klasyków polskiej pedagogiki, bowiem
dojrzewał naukowo pod skrzydłami profesorów Wincentego Okonia i Czesława
Kupisiewicza. Jak pisał o sobie we wspomnieniu o profesorze Czesławie
Kupisiewiczu:
Pod koniec kwietnia 1984 roku obroniłem doktorat. Pięć
miesięcy później mój Doktorvater profesor Wincenty Okoń przeszedł w stan spoczynku.
Kierownictwo mojej macierzystej Katedry Dydaktyki Wydziału Pedagogicznego
Uniwersytetu Warszawskiego objął Profesor Czesław Kupisiewicz (przekazując je w
1990 roku profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu). Niczym dla Goethe’ańskiego
Wilhelma Meistra nastały dla mnie Lehr- und Wanderjahre – nastał czas nauki
akademickiego rzemiosła i czas pedagogicznej wędrówki. Była to nauka pisania i
tłumaczenia tekstów z zakresu nauk o wychowaniu; była to wędrówka po ośrodkach
akademickich w Polsce i Niemczech (Rocznik Pedagogiczny 38/2015, s. 347).
Znakomicie
łączył historię dydaktyki z jej zróżnicowanymi modelami, alternatywnymi
rozwiązaniami, a przy tym nie reprezentował w swoich studiach apologetycznego
podejścia do innowacji. Dzięki czteromiesięcznemu stypendium naukowemu
Niemieckiej Akademickiej Służby Wymiany (Deutscher Akademischer Austausch
Dienst – DAAD) w ramach współpracy między Uniwersytetem Warszawskim a
Universität des Saarlandes nawiązał kontakty z najwybitniejszymi pedagogami niemieckimi oraz rozwijał je przez kolejne lata swojej
służby nauce. Był kluczową
postacią w organizowaniu polsko-niemieckich i niemiecko-polskich konferencji
naukowych z udziałem członków komitetów naukowych krajowych akademii
nauk.
Twórczość zmarłego Profesora jest wyraźnym potwierdzeniem jego bardzo klarownej, rzetelnej i pełnej niezwykle twórczego zaangażowania drogi rozwoju zawodowego i naukowego przez wszystkie szczeble: od stanowiska asystenta po profesora zwyczajnego. Jego osiągnięcia są imponujące. Był jednym z nielicznych, a przy tym niewątpliwie wiodącym wśród polskich naukowców pedagogów, którzy tak dobrze znają zarówno dzieje myśli pedagogicznej Niemiec, współczesny stan badań komparatystycznych pedagogiki reform tego kraju, jak i z wysoką dbałością prowadzili badania międzykulturowe we współpracy z najwybitniejszymi profesorami obu krajów zanim to stało się powszechnym obowiązkiem w XXI wieku.
Dzięki rozprawom monograficznym oraz wydanym pod redakcją pracom zbiorowym czy organizowanym konferencjom międzynarodowym kontynuowany był w obu krajach, w sposób niezwykle profesjonalny, bilateralny dyskurs nad stanem i efektami rozwoju nauk o wychowaniu w Polsce i w Niemczech. Profesor był bowiem naukowcem o pokroju międzynarodowym i interdyscyplinarnym zarazem (filozofia wychowania, historia myśli pedagogicznej, dydaktyka ogólna, teoria szkoły i pedagogika porównawcza), którego dorobek i wkład w rozwój tej nauki w obu krajach jest doceniany przez przedstawicieli najwyższych gremiów naukowych.
Polskojęzyczne wydania zbiorów pokonferencyjnych opatrzone są wstępem i reprezentowane w tekstach autorskich przez przewodniczącego i członków Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN – profesorów: Tadeusza Lewowickiego, Czesława Kupisiewicza, Wincentego Okonia, Irenę Wojnar, Jerzego Nikitorowicza i in., zaś niemieckojęzyczne odpowiedniki tych rozpraw były poprzedzone wprowadzeniem i tekstami czołowych profesorów pedagogiki niemieckiej, jak m.in. członka zagranicznego PAN - prof. Oskara Anweilera, przewodniczącego Światowego Stowarzyszenia Nauk o Wychowaniu - prof. Wolfganga Mittera, współtwórcę światowej sławy Szkoły Laboratorium przy Uniwersytecie w Bielefeld prof. Klausa–Jürgena Tillmana.
Jak pisał w zakończeniu monografii "Pädagogische Reformbewegungen in Polen 1918-1939": Książka ta traktuje o polskiej przeszłości, ale postrzeganej w perspektywie przyszłych polsko-niemieckich stosunków w ramach Unii Europejskiej. (...) Moim zamierzeniem było uświadomienie i zainteresowanie niemieckiego czytelnika głównymi problemami polskiej pedagogiki w tym okresie, a równocześnie wzbudzenie zainteresowania jej dorobkiem. Książka ta powinna przyczynić się do wzajemnego porozumienia i pojednania między Polską a Niemcami (s.166-167). Powyższe założenie najlepiej ukazuje, jak znaczące i odpowiedzialne było Jego podejście naukowo-badawcze do współpracy międzynarodowej. Nie było w tym cienia przesady.
Dzięki
M.S. Szymańskiemu powstawały znakomite rozprawy z współczesnej dydaktyki i pedagogiki
szkolnej, ale także przekłady na język polski dzieł Oskara Anweilera, Detlefa
Glowki, Friedricha W. Buscha, Heine'go Rettera, Wolfganga Mittera, Ericha
E. Geisslera, Hansa-Petera Schäfera, Klausa-Jürgena Tillmanna czy Wolfganga Hörnera. Profesor M.S. Szymański
redagował z niemieckimi uczonymi przekłady na język niemiecki rozpraw polskich
pedagogów i socjologów edukacji, m.in.: Czesława Kupisiewicza, Wincentego
Okonia, Heliodora Muszyńskiego. Komitet Nauk Pedagogicznych PAN prowadził w
latach 80. XX wieku intensywną współpracę bilateralną z naukowcami Niemiec
Zachodnich dzięki twórczości i zaangażowaniu prof. M.S. Szymańskiego.
Skutkowało to obustronną wymianą naukową, wydawniczą i organizacją wspólnych
konferencji naukowych.
W okresie
PRL i transformacji ustrojowej M.S. Szymański publikował na łamach
"Kwartalnika Pedagogicznego" recenzje najnowszych publikacji uczonych
niemieckich oraz studia porównawcze myśli pedagogicznej, dzięki czemu mieliśmy
nieco uchylone okienko na świat nauki za Żelazną Bramą. W pewnym sensie
Profesor był indywidualistą w pozytywnym tego słowa znaczeniu, myślicielem
skoncentrowanym na dociekaniu prawdy o praktycznych wdrożeniach idei
alternatywnej pedagogiki, pedagogiki reformy.
Był
autentycznym Mistrzem, ekspertem, niepowtarzalnym przedstawicielem
humanistycznej pedagogiki, z którego mądrości nie skorzystała żadna władza
oświatowa. A szkoda, bo jak nikt inny znał najlepiej z nas wszystkich
kontynentalną pedagogikę szkolną. W stosunku do niektórych rozwiązań był
bardzo krytyczny, polemizując z potocznym do nich podejściem. Należał do
wymagających partnerów naukowych debat. Nie przyjmował
propozycji napisania podręcznikowych tekstów, gdyż był zwolennikiem
autorskiej narracji, która w żadnej mierze nie będzie zobowiązywać czytelników
do jej akceptacji czy traktowania jako obowiązującą.
Profesor Mirosław S. Szymański był wybitnym uczonym, doskonałym organizatorem i promotorem badań naukowych,
perfekcyjnym wręcz wykonawcą zadań o charakterze administracyjnym i
dydaktycznym, dysponującym własnym, oryginalnym warsztatem badawczym. Nie
zaniedbał żadnego z zadań akademickich i społeczno-oświatowych troszcząc się w
sposób szczególny tak o studentów, jak i o kształcenie młodych kadr
naukowych.
Wysoce ceniłem Jego głęboko refleksyjne, historyczne i
pragmatyczne podejście do określonych nurtów ideowo-wychowawczych. Potrafił bowiem
wykorzystać myśl filozoficzną, dzieje kultury, oświaty i znajomość języka
niemieckiego do własnych projektów naukowo-badawczych. Wykładał na
uniwersytetach w Niemczech, Szwajcarii i Kanadzie.
Profesor Mirosław Stanisław Szymański pozostawił kolejnym
generacjom ważne rozprawy, które nie stracą na aktualności:
Twórczość i style poznawcze uczniów, Warszawa 1987.
Proces kształcenia - podejście systemowe, Warszawa, 1999.
Niemiecka Pedagogika Reformy 1890-1933, Warszawa 1992.
Szkoła i pedagogika w
dobie przełomu. (współred. T. Lewowicki,
S. Mieszalski), Warszawa 1995.
Transformacja w oświacie a europejskie
perspektywy. (współred. W. Hörner), Warszawa 1998.
O metodzie projektów: z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, Warszawa: 2000.
Pädagogische Reformbewegungen in Polen 1918-1939. Ursprünge – Verlauf - Nachwirkungen. Mit einem Vorwort von
Oskar Anweiler und Wolfgang Mitter. Köln - Weimar - Wien: 2002.
Nauczyciel i kształcenie nauczycieli: zmiany i wyzwania, (współred. W. Hörner), Warszawa 2005.
Pedagogika społeczna – nowe wyzwania w Polsce i Niemczech (współred. A. Sander), Szczecin 2015.
Myślenie i działanie pedagogiczne w Drugiej Rzeczypospolitej. Esej polityczno-oświatowy, Warszawa: 2016.
W
1993 roku redaktor Lidia Jastrzębska przeprowadziła na łamach "Głosu
Nauczycielskiego" (nr 7, s. 9) wywiad z profesorem Mirosławem S. Szymańskim
po ukazaniu się jego książki na temat niemieckiej pedagogiki reformy. Jego
zdaniem (...) pedagogika reformy była narzędziem służącym do
zreformowania całej kultury. (...) mimo całej jej
różnorodności i dynamiki pedagogów wszystkich orientacji łączył protest
przeciwko zastanej rzeczywistości, wola reformowania kultury, prometejska wiara
w moc wychowania, entuzjazmu, poczuwania się do odpowiedzialności (...).
To M.S. Szymański wprowadził w swoich analizach
kategorię reeksportu idei pedagogicznych, które powstając w jednym kraju były importowane w innych państwach, by powrócić z nich do macierzy w nowym wydaniu. On sam uważał, że polska szkoła nie musi być jednorodna stylistycznie. Jak wówczas mówił: Sądzę, że wiele rozwiązań metodycznych można bez trudu
wprowadzić do praktyki, co zresztą na małą skalę się robi - choćby cały program
nauczania grupowego wymyślonego przez Petersena. Skoncentrowałbym się na
wykorzystaniu tego, co pozwala zreformować szkołę w kierunku współuczestnictwa
dzieci i młodzieży.
Od wielu lat M.S. Szymański zmagał się z trudami choroby. Podziwiałem w tym Jego dzielność, skromność i nieeksponowanie własnych problemów egzystencjalnych. Były środowiska i osoby, które powołując się na współpracę z Nim zyskiwały dla siebie nie zawsze zasłużone beneficja. Machał na to ręką, bo w gruncie rzeczy zależało Mu na pielęgnowaniu akademickiej nauki i universitas.
Jako członek Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN prof. M.S. Szymański zachowywał dystans do politycznej rzeczywistości dzieląc się naukową mądrością, nie doświadczając z drugiej strony, w akademickim środowisku szczególnych zaszczytów czy wyróżnień. Chyba miał świadomość tego, że
nauka rozwija się k'sobnie a "karawana ignorancji oświatowej" i tak idzie dalej. Wolał pracować z młodzieżą, kształcić doktorantów, promować doktorów, by
własny kapitał kulturowy mógł być dalej rozwijany przez innych.
Wypromował doktorów nauk humanistycznych/społecznych w dyscyplinie pedagogika, uczestniczył
w roli recenzenta w przewodach doktorskich, habilitacyjnych i na tytuł
profesora. Był też czynnie zaangażowany jako ekspert w prace Uniwersyteckiej
Komisji Akredytacyjnej. Znajdował jeszcze przy tak licznych zadaniach czas na
opracowanie i wdrażanie projektów oraz programów dydaktycznych w szkolnictwie
powszechnym i w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Mało kto wie, że był
autorem opracowanego w zespole i wprowadzonego do praktyki edukacyjnej
profilaktycznego programu wychowania w trzeźwości pt. Dziękuję – nie.
Żegna Profesora społeczność akademicka obu stołecznych uczelni. W APS pracował do ostatnich chwil swojego życia, będąc przecież już na emeryturze. W tej Uczelni realizował zadania w zakresie kształcenia doktorantów oraz recenzowania ich projektów badawczych. Władze APS odnotowały w nekrologu i podały informację o uroczystości pogrzebowej naszego Kolegi, wspaniałego Uczonego:
Człowiek wielkiej dobroci, ceniony naukowiec, nauczyciel i wychowawca kilku pokoleń pedagogów, badacz historii myśli pedagogicznej, zagadnień z zakresu pedagogiki między/wielokulturowej oraz dydaktyki ogólnej i polityki oświatowej. Pełnił funkcję Prodziekana ds. Naukowych i Współpracy z Zagranicą Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, a następnie Dziekana tegoż Wydziału. Był członkiem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, Zespołu Uniwersyteckiej Komisji Akredytacyjnej. Kierował Katedrą Dydaktyki na Wydziale Pedagogicznym UW, a następnie Katedrą Dydaktyki w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Z chwilą śmierci Pana Profesora polska pedagogika poniosła wielką stratę. Rodzinie i Bliskim Zmarłego składamy wyrazy serdecznego współczucia. Społeczność Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Msza pogrzebowa odbędzie się w kościele na Wólce Węglowej, w dniu 10 lipca 2023 roku o godzinie 9:00.
Żegnam
Uczonego, który wniósł znaczący wkład w rozwój polskiej myśli pedagogicznej oraz
pedagogiki porównawczej. Łączę się w bólu z Jego Rodziną. Niech spoczywa w pokoju!