Kiedy dowiedziałem się o teoretycznej koncepcji współczesnej dydaktyki określanej mianem DYDAKTYKI PALIATYWNEJ sądziłem, że mamy tu do czynienia z wiedzą z zakresu tanatopedagogiki. Tymczasem autor neologizmu - AXEL KROMMER wykorzystał metaforę paliatywnej opieki do wyjaśnienia zachodzącej na świecie rewolucji, z jaką mamy do czynienia właśnie w dydaktyce w wyniku zmian technologicznych i technicznych. Jego punkt widzenia jest odpowiedzią na pytanie, w jaki sposób media zmieniają wiedzę i uczenie się.
Dygitalizacja - zdaniem A. Krommera - radykalnie zmieni uczenie się w dotychczasowym systemie szkolnym. Częściowo doświadczamy tego boleśnie właśnie teraz, w okresie przymusowej kwarantanny i zamknięcia szkół. Nagle, wszyscy nauczyciele, ich uczniowie i rodzice uświadomili sobie, że NOWE MEDIA W HOMESCHOOLINGU (EDUKACJA DOMOWA) są jedynym ratunkiem, a zarazem darem ponowoczesnego świata, dzięki któremu nie musi być przerwany tradycyjny proces uczenia się.
W okresie pandemii zaczęto zdawać sobie sprawę z tego, że tradycyjna szkoła z systemem klasowo-lekcyjnym, prowadząca edukację w paradygmacie dydaktyki opartej na wynalazku Gutenberga, druku, książek, materiałów pisanych, które zawierają hidden curriculum (ukryty program indoktrynacji), wchodzi właśnie w stan agonii, jest dotknięty śmiertelną chorobą. Tak kończy się SZKOŁA ANALOGOWEGO PARADYGMATU.
Nadchodzi szkoła EDUKACJA TURINGA (od nazwiska jednego z twórców informatyki), ale zanim to nastąpi, zanim upadnie dotychczasowy system szkolnej edukacji, społeczeństwa muszą przejść przez fazę kryzysu, w której właśnie się znaleźliśmy. Już wiemy - jak twierdzi A. Krommer - klasyczna szkoła weszła w stan terminalnej choroby. Musi umrzeć, zejść z tego świata w takim właśnie wydaniu, które jeszcze usiłuje się ratować na wszelkie możliwe sposoby. Do tego potrzebna jest dydaktyka paliatywna (łac. pallium „płaszcz”).
Otulamy jeszcze płaszczem dobroci, spolegliwości, nieutulonego żalu szkołę jako chorego pacjenta znajdującego się w terminalnym (paliatywnym) stadium nieuleczalnej choroby. Celem dydaktyki paliatywnej nie jest wyleczenie chorej szkoły, patologicznej, nieskutecznej edukacji, ani też zatrzymanie procesu chorobowego, ale przede wszystkim rolą DYDAKTYKI PALIATYWNEJ jest poprawienie jakości życia nauczycieli i uczniów w tym stadium choroby, by przejść do nowego życia.
Uzyskuje się to przez: złagodzenie objawów choroby, a więc tłumaczenie, że szkoła musi boleć dla dobra każdego dziecka; przez likwidację bólu, kiedy udaje się m.in.: usunąć ze szkół toksycznych nauczycieli, zabronić korzystania z notebooków, smartfonów czy telefonów komórkowych, wyeliminować prace domowe, zastąpić stopnie szkolne ocenami opisowymi, zlikwidować testy, rywalizację między uczniami itp. Nadal jednak szkoła będzie w tej postaci umierać.
Szkołę toczy złośliwy nowotwór nieprzystawania do ponowoczesnego świata, do wirusa, który sukcesywnie niszczy jej komórki, osłabiając organizm i wykazując tym samym jego niezdolność do samoobrony. System immunologiczny szkoły zarządzanej centralistycznie, politycznie (partyjnie), odgórnie, w trybie systemu klasowo-lekcyjnego już jest tak chory, że nie da się go uratować. Jedyne co można uczynić, to otoczyć paliatywną opieką dydaktyczną odchodzącą edukację, otulić ją płaszczem wyrozumiałości, żalu, ale i życzliwymi dla niektórych nauczycieli czy podręcznikowych treści wspomnieniami.
DYDAKTYKA PALIATYWNA ma pomóc nauczycielom, uczniom i rodzicom w rozstaniu się z tradycyjną edukacją na rzecz uczenia się konektywistycznego, konstruktywistycznego, uczenia się z pomocą nauczycieli jako lekarzy ludzkich dusz, bo tutorami, przewodnikami, facylitatorami pokonywania przez uczniów kolejnych etapów zdobywania wiedzy i umiejętności. Dydaktyka paliatywna przedłuża jeszcze żywot szkoły wyposażając uczniów w media, które zastępują tabletem wydrukowane podręczniki, a tablicę szkolną z kredą i ścierką - tablicą interaktywną.
Jak pisze A. Krommer:
Życie szkoły podtrzymuje jeszcze monopol na wydawanie świadectw. Kto chce studiować, musi uzyskać świadectwo maturalne. Tak długo, jak długo jeszcze będą uznawane te certyfikaty, uda się utrzymać szkołę przy życiu. Kiedy jednak zaniknie wiara w szkołę, zniknie też ona jako instytucja. Szkoła jest - podobnie jak pieniądz - częścią społecznej rzeczywistości uzależnioną od zbiorowego interesu (por. Searle 2010): Szkoły są tak długo szkołami, jak długo wierzymy w to, że one są szkołami. W międzyczasie wiele firm stosuje własny system weryfikacji kadr, nie ufając już świadectwom szkolnym, co tylko potwierdza zbliżający się koniec powyższego paradygmatu szkoły.
Paliatywna dydaktyka oznacza otulenie starych zasad pedagogicznych teoretycznymi koncepcjami uczenia się z zastosowaniem digitalnych technik. Fatalny dla uczniów system nauczania frontalnego jest wypierany przez możliwość serfowania w sieci i korzystania z programów medialnych YouTube oraz rozwiązywaniu zadań-testów na zasadzie bodziec-reakcja, kiedy można błyskawicznie otrzymać informację zwrotną o poprawności rozwiązania zadania czy popełnionym błędzie. W sensie historycznym nie jest to żadna nowość, bowiem już Skinner wyjaśniał w 1954 r. funkcje maszyn dydaktycznych (Teaching Machine).
(źródło: Paradigmen und palliative Didaktik. Oder: Wie Medien Wissen und Lernen prägen, 2019)
18 kwietnia 2020
17 kwietnia 2020
Dobre myśli - ponadczasowe idee na trudne czasy - pod rozwagę politycznym hipokrytom
Dzisiejszy wpis dedykuję nie tylko tym, którzy mienią się chrześcijanami, konserwatystami, ale także i ich oponentom ziejącym jadem nienawiści. Katolicy postępują tak wbrew nauce społecznej Kościoła katolickiego, także na łamach prasy narodowo-katolickiej czy w innych mediach. Uprawiają społeczną krucjatę wrogości i nienawiści.
W tym roku akademickim Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie obchodzi Jubileusz dwudziestolecia, ale jego początki sięgają 1954 r., kiedy to powstała Akademia Teologii Katolickiej (ATK). To tę akademię przekształcono ustawą sejmową w uniwersytet państwowy. "Aktualnie uczelnia kształci około 10 000 studentów i doktorantów na 43 kierunkach studiów, posiada 13 uprawnień do nadawania stopnia doktora oraz 10 uprawnień do nadawania stopnia doktora habilitowanego". Jedno z uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego w dziedzinie nauk społecznych posiada ta Uczelnia dla dyscypliny naukowej - pedagogika.
Uczelnia ma piękną historię i akademickie tradycje sięgające swoimi korzeniami do Uniwersytetu Warszawskiego, na którym powołano w 1816 r. Wydział Teologiczny. Pragnę jednak dzisiaj przywołać wybrane myśli patrona UKSW - Prymasa Tysiąclecia kardynała Stefana Wyszyńskiego (3.08.1901-28.05.1981). Autorka znakomicie napisanej biografii Prymasa - Ewa K. Czaczkowska syntetycznie ujęła w swoim wprowadzeniu życie wybitnego Polaka:
"Urodził się, gdy Polska była jeszcze pod zaborami. Przeżył dwie wojny i powstanie warszawskie, widział śmierć, cierpiał głód i tułaczkę. W dzieciństwie przeżył śmierć matki. Przez długie lata zmagał się z chorobą" (s.30).
Książka o kardynale Stefanie Wyszyńskim pozostawi głęboki ślad w każdym czytelniku, który przeżył przynajmniej większość z czasu jego życia i działalności religijnej, patriotycznej, charytatywnej. Szczególnie teraz, kiedy doświadczamy kontrrewolucyjnej zmiany politycznej i aksjonormatywnej w życiu społeczno-politycznym, poglądy Prymasa Tysiąclecia są kluczowe ze względu na ich głębokie zakorzenienie nie tylko w losach i doświadczeniach z okresu okupacji i dramatycznego pozbawienia go przez reżim minionego ustroju prawa do przewodzenia Kościołowi katolickiemu w naszej ojczyźnie.
Dla współczesnej pedagogiki życie, dokonania, myśli i nauczanie Prymasa wpisują się w wyjątkową, a wciąż badaną przez współczesnych humanistów tradycję rozwoju nauki społecznej Kościoła katolickiego oraz w jej zakresie także pedagogiki chrześcijańskiej, która miała swoich mistrzów w okresie II Rzeczypospolitej. Mój wybór obejmuje kilkanaście cytatów ze względu na ich ponadczasowy charakter:
* "Wolność narodu wspiera się na wolności osoby ludzkiej. Wolność osoby jest więc początkiem wolności narodu i państwa" (s. 290);
* "Czy państwo musi wszystko wiedzieć, co czyni obywatel? Przecież takie państwo staje się więzieniem, nie jest już demokracją" (s. 339);
* "Zapewne nie wszystkie [przemiany społeczne] dadzą się pogodzić z katolicką nauką społeczną. Inne są zbyt bolesne dla człowieka pracującego, który dość często ma wrażenie, że jest niewolnikiem nowoczesnych faraonów i wszechwładzy państwa (...) Idzie tylko o uchronienie się od niebezpieczeństwa etatyzacji i biurokratyzmu, który z obywatela czyni niewolnika i zwierzę spożywcze" (s. 155);
* "Jeżeli uprawnienia obywateli, zagwarantowane w Konstytucji PRL, zależne są od jednego człowieka, to mamy do czynienia z ustrojem totalitarnym, a obywatele są niewolnikami jednego człowieka" (s. 339);
* Kościół żyje przez dwadzieścia wieków na ziemi dzięki temu właśnie, że umiał skupiać wokół siebie ludzi i budować przyszłość, choćby na ostatnim kamieniu dobra, jaki pozostał jeszcze w duszy, (…) że umiał stanąć przy człowieku, choćby ten stał pod szubienicą (s. 140);
* (...) niszczenie religii prowadzi do erozji moralności w życiu społecznym i ekonomicznym, a zatem obraca się przeciw całemu społeczeństwu; próby niweczenia Kościoła są równocześnie zamachem na ludzką uczciwość, prawość, sumienność i wzajemne zaufanie, do którego chrześcijaństwo nieustannie wychowuje swoich wyznawców" (s. 338);
* "Być świadkiem sloganowego kłamstwa, ciasnoty i tupetu półinteligenckiego - nie jest łatwo" (s. 340);
* "Jeżeli otwierają drogę, jeżeli dają trybunę, i to nie byle jaką, bo sejm, jeżeli nie stawiają warunków, jeżeli obiecują, że nie będą cenzurować przemówień poselskich - to nie wolno odmówić. Musicie wejść i demonstrować, że reprezentujecie inną kulturę, że jesteście z innego świata. Nie miejcie tylko zbyt wielkich złudzeń. Ale musicie mieć odwagę, by zaryzykować. Oraz odwagę, by odejść, gdy taka będzie potrzeba" (s. 347);
* Nie ma większego nieszczęścia dla Narodu, jak społeczeństwo zastraszone, milczące, niezdolne do wyznania prawdy!
* "Cóż bardziej dzikiego, jak wypędzać religię ze szkół, przedszkoli, dlatego, że władcy nie uczyli się religii lub stracili wiarę? (s. 75);
* "Rozluźnienie dyscypliny, demoralizacja, która w czasie wojny dotknęła całe społeczeństwo, jak widać, nie ominęła także duchowieństwa (...). Myśmy się stali "Kościołem siedzącym", zarośliśmy jak kamień w lesie, zatyło serce nasze, boimy się zmian, choć ciągle biadamy na miejsce zasiedzenia jak Hiob na nawozie. (...) Trzeba nam wrócić do obyczajów apostolskich! więcej ruchu, więcej wędrówki od wsi do wsi, od chaty do chaty! Niech plebanie nie będą twierdzami niedostępnymi, obrośniętymi krzewami, pośród których trudno znaleźć furtkę!"(s. 80);
* "Partia nie ścierpi najdrobniejszej samodzielności myślowej [...] nie można "dwóm panom służyć"" (s. 364);
* "Sprawować władzę to znaczy z pokorą służyć człowiekowi" (s. 365);
* (...) pytany o skonfiskowane kościelne majątki, mówił: "bardzo dobrze, że nam je zabrali. Majątki nie są nam potrzebne. Dzięki temu możemy się skupić na pracy duszpasterskiej" (s. 117);
* „życie społeczne tym większą ma wartość, im lepiej szanuje” istniejące w nim odrębności, im lepiej umie harmonizować i zespalać różne wspólnoty, które tworzą się, by zrealizować szczegółowe cele i potrzeby człowieka: gospodarcze, społeczne, kulturalne, religijne i moralne. Wzywał też do zachowania jedności, bo większą mądrością jest „jednoczyć niż rozbijać” (s. 72-73);
* "A więc nie jątrzyć, nie dzielić ludzi, nie przeciwstawiać ich sobie, nie wywoływać przygnębienia. Ale raczej godzić i uspokajać, jednoczyć i łączyć, zespalać w obliczu Boga, podnosić na duchu i dźwigać. (s. 140);
* Z powodu odmienności przekonań "nikt nie może być zniesławiony jako wróg. Doszukiwanie się wrogów w ludziach dlatego tylko, że dobra narodu pragną wedle swoich odmiennych przekonań, nie służy moralności społecznej i pozbawia naród wielu szlachetnych sił i inicjatyw" (s. 368);
* "lepiej umrzeć z głodu w kruchcie kościoła, niż dzielić władzę z bezbożnymi" (s. 141);
* "większości katolickich inteligentów brakuje kręgosłupa moralnego. Gotowi są iść na układy z komunistyczną władzą, dając się nawet użyć przeciw Kościołowi (...) wielu ludzi załatwia biurokratyczne obstalunki ideowe komunizmu (...) tworzy się warstwa ludzi tchórzliwych, którzy pospolite tchórzostwo, zamykające im usta przed wyznaniem prawdy, nazywają roztropnością. Jest to szkodliwe (s. 383);
* "Byłbym złym pasterzem i moglibyście słusznie nie słuchać głosu mego, gdybym od was żądał miłości i przebaczenia wszystkim nieprzyjaciołom, a sam nie stosowała się do tego przykazania. Stosuję się do niego w pełni i nikogo na świecie nie uważam za swojego wroga, bo w sercu moim nie znajduję żadnego uczucia wrogości do nikogo" (s. 387); "Ciągle was pouczam, że ten zwycięża – choćby był powalony i zdeptany – kto miłuje, a nie ten, który w nienawiści depce. […] Kto nienawidzi, już przegrał! (s. 395).
* "Musimy bardzo uważać, by nie pójść na konformizm. Kompromis musi być do ut des - daję, abyś dawał, ale nie dalej" (s. 621).
* "Partię trzeba leczyć" (...) ale większość nie pójdzie na dietę leczniczą, nie rozstanie się z malwersacjami, ze złodziejstwem, z wygodnymi willami i świadczeniami "lewymi czy prawymi" (...) Postęp nie jest dziełem partii, tylko narodu; musi zerwać z korupcją i z życiem na koszt kasy Państwa; musi się rozprawić ze złodziejami dobra publicznego; musi wypowiedzieć wojnę korupcji, defraudacjom i urządzaniu się "towarzyszy" na koszt Państwa; musi poprawić swój stosunek do społeczeństwa, do narodu i do praw obywatelskich ludzi; musi pozyskać zaufanie społeczeństwa. (s. 639).
Patrzcie, jak nic się nie zmieniło w tym zakresie w naszym kraju.
16 kwietnia 2020
Studenci wspierają nauczycieli, licealiści - dzieci służb medycznych, a PiS samorządowca w resorcie nauki i szkolnictwa wyższego
(źródło: Facebook)
Przeczytałam Pana wpis „Okazuje się, że można, że da się, że warto ...” i piszę, by podzielić się informacją o tym, że nie tylko nauczyciele angażują się w działania na rzecz pomocy innym nauczycielom w aktualnej sytuacji. Robią to również i studenci – przyszli/początkujący nauczyciele języka angielskiego.
W ramach działalności Koła Naukowego SNEC (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie), którego jestem opiekunem naukowym, prowadzimy akcję #studencidlanauczycieli. Akcja trwa już trzeci tydzień, pomoc nauczycielom rozpoczęliśmy z chwilą zamknięcia szkół i uczelni w Polsce.
Na facebookowej stronie koła SNEC studenci filologii angielskiej studiów magisterskich specjalność "Cyfrowy Nauczyciel" publikują teksty prezentujące ogólnodostępne narzędzia cyfrowe, które nauczyciele języków obcych (choć nie tylko) mogą wykorzystać w nauczaniu zdalnym.
Jest to nasz gest solidarności z nauczycielami w tym szczególnym czasie.
Strona z postami naszych studentów: www.facebook.com/kolonaukowesnec
Tutaj jest więcej informacji o Kole: http://kolosnec.weebly.com/
Z poważaniem,
Joanna Pitura
***
Z prasy natomiast dowiedziałem się o niezwykle cennej inicjatywie ucznia Liceum Ogólnokształcącego im Staszica w Warszawie - Janka Zająca, który uruchomił akcję pomagania w nauce dzieciom zajętych epidemią pracowników służby zdrowia. Znakomity pomysł mógłby znaleźć naśladowców w innych miastach.
Byłoby dobrze, gdyby zdolna młodzież uruchomiła pomoc dzieciom pracowników służb socjalnych, policji, straży pożarnej, a nawet pracownikom sklepów spożywczych czy komunikacji miejskiej. W istocie bowiem o losach naszego życia i jego jakości decydują nie tylko pracownicy służb medycznych. Na bezrybiu i rak rybą...
Gratuluję świetnego pomysłu. Rodzi się nadzieja, że po ogólnonarodowej kwarantannie znikną odpłatne korepetycje na tak szeroką skalę, bo to, że w ogóle, to nie wierzę.
***
(foto: Ministerstwo Rozwoju)
Tymczasem Prawo i Sprawiedliwość poparło rekomendację b. ministra nauki i szkolnictwa wyższego, by nowym szefem tego resortu został poseł na Sejm - mgr inż. Wojciech Murdzek. Zapewne lepiej zna się na szkolnictwie wyższym, projektowaniu, finansowaniu i prowadzeniu badań naukowych czy kształceniu studentów oraz kadr naukowych od swoich poprzedników.
Każdy następny minister musi być lepszy od poprzednika, bo - jak powiadał Leonardo da Vinci - kiepski to uczeń, który nie przewyższa swojego mistrza, a nominowany na sekretarza stanu był wiceministrem w Ministerstwie Rozwoju. Nauka to rozwój. Mnie się podoba. Jest przesympatyczny, uśmiechnięty, tryska optymizmem.
W polityce od trzech dekad obowiązuje zasada, że im mniej wiesz, tym lepiej. Zakrywajcie od dzisiaj usta, bo milczenie jest złotem.
Przeczytałam Pana wpis „Okazuje się, że można, że da się, że warto ...” i piszę, by podzielić się informacją o tym, że nie tylko nauczyciele angażują się w działania na rzecz pomocy innym nauczycielom w aktualnej sytuacji. Robią to również i studenci – przyszli/początkujący nauczyciele języka angielskiego.
W ramach działalności Koła Naukowego SNEC (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie), którego jestem opiekunem naukowym, prowadzimy akcję #studencidlanauczycieli. Akcja trwa już trzeci tydzień, pomoc nauczycielom rozpoczęliśmy z chwilą zamknięcia szkół i uczelni w Polsce.
Na facebookowej stronie koła SNEC studenci filologii angielskiej studiów magisterskich specjalność "Cyfrowy Nauczyciel" publikują teksty prezentujące ogólnodostępne narzędzia cyfrowe, które nauczyciele języków obcych (choć nie tylko) mogą wykorzystać w nauczaniu zdalnym.
Jest to nasz gest solidarności z nauczycielami w tym szczególnym czasie.
Strona z postami naszych studentów: www.facebook.com/kolonaukowesnec
Tutaj jest więcej informacji o Kole: http://kolosnec.weebly.com/
Z poważaniem,
Joanna Pitura
***
Z prasy natomiast dowiedziałem się o niezwykle cennej inicjatywie ucznia Liceum Ogólnokształcącego im Staszica w Warszawie - Janka Zająca, który uruchomił akcję pomagania w nauce dzieciom zajętych epidemią pracowników służby zdrowia. Znakomity pomysł mógłby znaleźć naśladowców w innych miastach.
Byłoby dobrze, gdyby zdolna młodzież uruchomiła pomoc dzieciom pracowników służb socjalnych, policji, straży pożarnej, a nawet pracownikom sklepów spożywczych czy komunikacji miejskiej. W istocie bowiem o losach naszego życia i jego jakości decydują nie tylko pracownicy służb medycznych. Na bezrybiu i rak rybą...
Gratuluję świetnego pomysłu. Rodzi się nadzieja, że po ogólnonarodowej kwarantannie znikną odpłatne korepetycje na tak szeroką skalę, bo to, że w ogóle, to nie wierzę.
***
(foto: Ministerstwo Rozwoju)
Tymczasem Prawo i Sprawiedliwość poparło rekomendację b. ministra nauki i szkolnictwa wyższego, by nowym szefem tego resortu został poseł na Sejm - mgr inż. Wojciech Murdzek. Zapewne lepiej zna się na szkolnictwie wyższym, projektowaniu, finansowaniu i prowadzeniu badań naukowych czy kształceniu studentów oraz kadr naukowych od swoich poprzedników.
Każdy następny minister musi być lepszy od poprzednika, bo - jak powiadał Leonardo da Vinci - kiepski to uczeń, który nie przewyższa swojego mistrza, a nominowany na sekretarza stanu był wiceministrem w Ministerstwie Rozwoju. Nauka to rozwój. Mnie się podoba. Jest przesympatyczny, uśmiechnięty, tryska optymizmem.
W polityce od trzech dekad obowiązuje zasada, że im mniej wiesz, tym lepiej. Zakrywajcie od dzisiaj usta, bo milczenie jest złotem.
15 kwietnia 2020
Świat w dziecięcych słowach w świetle badań prof. Haliny Zgółkowej
(rys. Hania Śliwerska)
Profesor Halina Zgółkowa z Instytutu Filologii Polskiej UAM w Poznaniu opublikowała wyniki swoich badań nad słownictwem dzieci w wieku od 2,6 do 7 roku życia, a więc maluchy, które przyszły na świat w latach 2007-2012. Ostatnie takie badania prowadzone były przez tę uczoną trzydzieści lat temu. Gdyby te badania przeprowadziła pod koniec tego roku, zapewne słownik dzieci uległby znacznemu poszerzeniu.
Nie znajdziemy w tym wydaniu takich słów jak wirus, koronawirus, epidemia, zagrożenie, kwarantanna, wybory a nawet prezydent. Jest natomiast wśród 2779 haseł - rzeczownik "prezes". Do najczęściej wymienianych przez 2586 dzieci rzeczowników są:
* mama - 882 wskazań
* babcia 535
* tata - 482
* pani - 400
* dziadek 210
* dom - 208
* ciocia - 188
* dzień - 177
* przedszkole 169
* raz; przykład - 165
* dziecko - 144
* pies - 125
* zabawka - 117
* pan - 116
Pojawiły się jednak terminy, które dzisiaj są szczególnie adekwatne do postnowoczesnej komunikacji, jak: laptop, komputer, komputerek, net Internet, network, notebook, iPad, iPhone, Samsung (telefon), esemes, xbox, a nawet YouTube i Facebook.
Są też w zasobach słownych przedszkolaków przekleństwa, stygmaty, przejawy czarnej pedagogii, jak: dupa, gówno, kurdupel, burak (wyzwisko), burdel, debil, głupol, gówniarz, koszmar, łapówka, morderca, pierdoła, pierdzenie, smarkacz, sranie, świństwo, włamywacz, złodziej, a wśród czasowników (tych było - 1772) np. wypierdolić.
Najczęściej występującymi czasownikami są:
* być - 3973
* mieć - 1920
* lubić - 598
* chcieć - 595
* wiedzieć - 568
* móc - 469
* bawić się - 414
* mówić - 406
* musieć - 356
* chodzić - 342
* robić - 335
* iść 298
* powiedzieć - 253
* trzeba - 213
* można - 210
* prosić - 207
* jeść - 209
* widzieć - 201
* zrobić - 175
* jechać - 170
* grać - 152
* zobaczyć - 149.
* dostać - 126
* dziękować - 118
* patrzeć - 116
* spać - 112
* dawać - 100
Uczona zarejestrowała jeszcze 579 przymiotników, 219 przysłówków, 45- zaimków, 49 - liczebników, po 32 - przyimki oraz spójniki , 33 partykuły, 364 - imiona i przezwiska osób, 87- imion zwierząt 123 nazwy miejscowe i ich mieszkańców, 88 imion i nazw postaci literackich, filmowych, zabawek i gier, 15 nazw przedszkoli i grup przedszkolnych, 23 nazwy sklepów, sieci i galerii handlowych, 44 tytuły tekstów literackich, filmów i gier, 470 neologizmów oraz 192 wykrzykniki i wyrazy dźwiękonaśladowcze.
Niezwykle interesująca jest druga część książki, w której zostały przedstawione autentyczne, spontaniczne wypowiedzi dzieci dotyczące najbardziej typowych zakresów ich codziennego życia. Autorka podzieliła je na kilka obszarów:
- Ja o sobie; Ja i mój dom; Ja wśród rówieśników; Ja w kręgu tradycji; Ja w świecie współczesnym; Ja i inni oraz Ja i mój świat.
Powyższe dane uzyskano na podstawie nagrań możliwie spontanicznych i autentycznych wypowiedzi dzieci, by móc stworzyć słownik frekwencyjny słownictwa dzieci w wieku przedszkolnym. Książka adresowana jest do tych specjalistów, "(...) których interesuje rozwój dziecięcej psychiki, rozwój intelektualny, kształtowanie repertuaru leksykalnego dzieci w wieku przedszkolnym i tych przychodzących do szkoły (...)" (s. 12.
Publikacja powinna zainteresować nauczycielki wychowania przedszkolnego, gdyż mogą skonfrontować obraz uchwyconego w badaniu dziecięcego słownictwa z tym, które posiadają ich podopieczni. Jest to także ciekawa ilustracja dziecięcego świata doznań, w którym odzwierciedlają się postawy ludzi dorosłych tak wobec maluchów, ich wychowawcze metody, sposoby reagowania na komunikaty dziecka itp.
Frekwencyjność pewnych haseł pozwala odczytać zachodzące zmiany w kulturze pedagogicznej rodziców i instytucjonalnych wychowawców.
Profesor Halina Zgółkowa z Instytutu Filologii Polskiej UAM w Poznaniu opublikowała wyniki swoich badań nad słownictwem dzieci w wieku od 2,6 do 7 roku życia, a więc maluchy, które przyszły na świat w latach 2007-2012. Ostatnie takie badania prowadzone były przez tę uczoną trzydzieści lat temu. Gdyby te badania przeprowadziła pod koniec tego roku, zapewne słownik dzieci uległby znacznemu poszerzeniu.
Nie znajdziemy w tym wydaniu takich słów jak wirus, koronawirus, epidemia, zagrożenie, kwarantanna, wybory a nawet prezydent. Jest natomiast wśród 2779 haseł - rzeczownik "prezes". Do najczęściej wymienianych przez 2586 dzieci rzeczowników są:
* mama - 882 wskazań
* babcia 535
* tata - 482
* pani - 400
* dziadek 210
* dom - 208
* ciocia - 188
* dzień - 177
* przedszkole 169
* raz; przykład - 165
* dziecko - 144
* pies - 125
* zabawka - 117
* pan - 116
Pojawiły się jednak terminy, które dzisiaj są szczególnie adekwatne do postnowoczesnej komunikacji, jak: laptop, komputer, komputerek, net Internet, network, notebook, iPad, iPhone, Samsung (telefon), esemes, xbox, a nawet YouTube i Facebook.
Są też w zasobach słownych przedszkolaków przekleństwa, stygmaty, przejawy czarnej pedagogii, jak: dupa, gówno, kurdupel, burak (wyzwisko), burdel, debil, głupol, gówniarz, koszmar, łapówka, morderca, pierdoła, pierdzenie, smarkacz, sranie, świństwo, włamywacz, złodziej, a wśród czasowników (tych było - 1772) np. wypierdolić.
Najczęściej występującymi czasownikami są:
* być - 3973
* mieć - 1920
* lubić - 598
* chcieć - 595
* wiedzieć - 568
* móc - 469
* bawić się - 414
* mówić - 406
* musieć - 356
* chodzić - 342
* robić - 335
* iść 298
* powiedzieć - 253
* trzeba - 213
* można - 210
* prosić - 207
* jeść - 209
* widzieć - 201
* zrobić - 175
* jechać - 170
* grać - 152
* zobaczyć - 149.
* dostać - 126
* dziękować - 118
* patrzeć - 116
* spać - 112
* dawać - 100
Uczona zarejestrowała jeszcze 579 przymiotników, 219 przysłówków, 45- zaimków, 49 - liczebników, po 32 - przyimki oraz spójniki , 33 partykuły, 364 - imiona i przezwiska osób, 87- imion zwierząt 123 nazwy miejscowe i ich mieszkańców, 88 imion i nazw postaci literackich, filmowych, zabawek i gier, 15 nazw przedszkoli i grup przedszkolnych, 23 nazwy sklepów, sieci i galerii handlowych, 44 tytuły tekstów literackich, filmów i gier, 470 neologizmów oraz 192 wykrzykniki i wyrazy dźwiękonaśladowcze.
Niezwykle interesująca jest druga część książki, w której zostały przedstawione autentyczne, spontaniczne wypowiedzi dzieci dotyczące najbardziej typowych zakresów ich codziennego życia. Autorka podzieliła je na kilka obszarów:
- Ja o sobie; Ja i mój dom; Ja wśród rówieśników; Ja w kręgu tradycji; Ja w świecie współczesnym; Ja i inni oraz Ja i mój świat.
Powyższe dane uzyskano na podstawie nagrań możliwie spontanicznych i autentycznych wypowiedzi dzieci, by móc stworzyć słownik frekwencyjny słownictwa dzieci w wieku przedszkolnym. Książka adresowana jest do tych specjalistów, "(...) których interesuje rozwój dziecięcej psychiki, rozwój intelektualny, kształtowanie repertuaru leksykalnego dzieci w wieku przedszkolnym i tych przychodzących do szkoły (...)" (s. 12.
Publikacja powinna zainteresować nauczycielki wychowania przedszkolnego, gdyż mogą skonfrontować obraz uchwyconego w badaniu dziecięcego słownictwa z tym, które posiadają ich podopieczni. Jest to także ciekawa ilustracja dziecięcego świata doznań, w którym odzwierciedlają się postawy ludzi dorosłych tak wobec maluchów, ich wychowawcze metody, sposoby reagowania na komunikaty dziecka itp.
Frekwencyjność pewnych haseł pozwala odczytać zachodzące zmiany w kulturze pedagogicznej rodziców i instytucjonalnych wychowawców.
14 kwietnia 2020
Kontakty
Koronawirus, jak i inne czynniki chorobotwórcze eliminują z naszego życia osoby bliskie, ale i związane z nami przez stosunki zawodowe czy społeczne. Przymus zostania w domu sprawił, że nie mogłem wysłać tradycyjnych listów do osób, które nie korzystają z e-korespondencji. Nawet nie mogę się dowiedzieć, jak się czują, czy mają wsparcie bliskich lub służb socjalnych.
Mam świadomość trudnej sytuacji wielu profesorów pedagogiki, wspaniałych uczonych, osób w wieku ryzyka, które z różnych przyczyn już od kilku czy kilkunastu miesięcy są pozbawieni kontaktu z własnym środowiskiem, niektórzy są hospitalizowani lub są poważnie chorzy.
Święta są też takim okresem, w którym notatnik z adresami także ulega redukcji danych. Okazuje się, że ci, którzy jeszcze rok temu wysyłali życzenia, w tym roku już tego nie uczynili, chociaż mogli - elektronicznie. Trudno. Przetasowania społecznych relacji są czymś naturalnym. "Umarł król, niech żyje król". Jednych tracimy - zyskując innych.
Zapewne wiele osób rozpoznaje po pewnym czasie, jak przez lata niektórzy pozorowali więzi czy życzliwość nawiązywanych relacji. Przyjaciół poznaje się w okresie kwarantanny tak samo, jak tych, którzy okazali się cynicznymi manipulatorami. Warto uwolnić ich od tzw. formalnych - z ich punktu widzenia - konieczności podtrzymywania relacji, które przez jakiś okres czasu osłaniali semantycznym lukrem rzekomej troski, przyjaźni, solidarności czy lojalności.
Święta Zmartwychwstania Pańskiego są odsłoną prawdy, która zatroszczyła się o siebie. Hipokryci jako osoby niezdolne do bycia autentycznymi, prawdziwymi, pozbawieni sumienia zawsze byli karłami moralnymi, połowicznymi uczonymi, nauczycielami, politykami, prezesami, nomenklaturą czy działaczami społecznymi. Im się wydaje, że nikt tego nie widzi, nie ma wiedzy na temat ich prawdziwych zachowań.
"Nie ma prawdy bez odwagi wyznawania jej przed ludźmi. Jeżeli społeczeństwo jest stale okradane z prawdy, rodzi się żałosne pokolenie ludzi niedorozwiniętych."(kard. Stefan Wyszyński, Warszawa 1990, s.1025)
10 kwietnia 2020
Wielkanoc 2020
Po raz pierwszy w życiu doświadczyłem czegoś, z czym nie spotkałem się nawet w okresie PRL, a mianowicie - rozesłane do kilkudziesięciu pracowników życzenia zostały przez jednego z profesorów potraktowane z niespotykanym dla mnie dotychczas protestem. Otóż napisał do nas wszystkich: "Szanowni Państwo, bardzo proszę o niezaśmiecanie mojej skrzynki religijnymi sprawami. Używanie służbowego maila do celów prywatnych, w tym religijnych, narusza moje dobra, a może i prawo".
Czyżbyśmy już tak dalece naruszyli czyjąś prywatność, czyjeś prawo, czyjeś dobro w dobie przymusowej kwarantanny, wymuszonego dystansu, że świąteczne życzenia, dobre słowa, wyrazy wspólnotowego przeżywania obecnego stanu jako przekaz kulturowy mogą zostać odebrane jako "zaśmiecanie" służbowego maila?.
Kiedy zacząłem wątpić w sens kierowania życzeń na adresy służbowe także do moich współpracowników, znajomych, przyjaciół - bo nie ma wśród moich trzech adresów służbowego i prywatnego (mój prywatny adres jest także adresem do kontaktów służbowych, a adresy służbowe są także do kontaktów prywatnych)- dotarły do mnie reakcje innych członków akademickiej społeczności. Jednak jeszcze jest UNIVERSITAS, skoro napisali:
* Dziękując za życzenia świąteczne, dla Wszystkich Państwa dobre myśli, życzenia zdrowia i szybkiego spotkania w realu;
* Szanowni Państwo: czasy przynoszą nam tyle rozterek, że każda okazja jest dobra, aby sobie życzyć jeśli nie zdarzeń wesołych to przynajmniej spokojnych i pewnego dystansu do spraw drobnych. Wszystkiego Najlepszego;
* Szanowni Państwo Profesorowie - czując się także adresatką Waszych świątecznych intencji, odwzajemniam je najserdeczniej, życząc wszystkim razem i każdemu z Państwa osobno, by nadchodzące Święta wzmocniły ducha, sprzyjały regeneracji sił i podtrzymały nasz wspólny mały heroizm... Pielęgnujmy nadzieję, że zły czas minie szybciej niż się obawiamy... ;
* Życzę Wesołych Świąt, a przede wszystkim zdrowia i wytrwałości w wyczekiwaniu końca tej trudnej sytuacji;
* W tym niecodziennym i trudnym czasie, życzę wszystkim aby zbliżające się Święta spędzili (mimo wszystko) spokojnie i rodzinnie! Dużo zdrowia, cierpliwości i pozytywnego myślenia, które przecież wynika z Wielkanocnej refleksji…
* proszę przyjąć serdeczne życzenia Wesołych Świąt - mimo wszystko, i rychłego końca tego, co nam w wesołym świętowaniu przeszkadza!
* Życzę Państwu Zdrowych Świąt, dużo cierpliwości i pogody ducha w przetrwaniu trudnego czasu. Wyrażam także nadzieję na rychłe spotkanie w świecie rzeczywistym z możliwością obdarzenia się uśmiechem bez maseczek na twarzach.
* Serdecznie dziękuję za życzenia a jednocześnie pragnę życzyć Wszystkim wszelkiego dobra z nadzieją że nie naruszam Waszego dobra i prawa;
* Mnie Państwo nie urazili, bardzo dziękuję za życzenia świąteczne, wszystkim życzę zdrowia i pomyślności! Dziękując Wszystkim za dobre myśli dorzucam dodatkowo życzenia zdrowia, optymizmu, nadziei, pogody ducha oraz serdeczności w tych trudnych dniach
* życzę, żeby chociaż część wcześniejszych życzeń się spełniła. Odporności na koronawirusa i pogody ducha
* Ja również życzę dobrych,spokojnych Świąt Wielkanocnych w tym trudnym czasie zarazy (i bez Ministra?).
* Pragnę serdecznie podziękować za złożone na tym forum piękne i naprawdę wzruszające życzenia świąteczne, w których, w co wierzę, każdy może odnaleźć coś dla siebie. Chciałbym i ja się do nich dołączyć, więc z całego serca wszystkim z Państwa je odwzajemniam w niecierpliwym oczekiwaniu na możliwość spotkania się z Państwem "w realu". Łączę serdecznie Wielkanocne pozdrowienia
* W tym szczególnym czasie dzielę się wielkanocną nadzieją życia i Zmartwychwstania i przesyłam Wszystkim Państwu najserdeczniejsze życzenia i pozdrowienia.
Niech to wielkanocne doświadczenie tajemnicy życia wzbogaci nasze serca, nasze rodziny i wspólnoty miłością, wzajemną życzliwością, radością, pokojem i wszelkim dobrem.
* Niech Jezus Zmartwychwstały będzie mocą naszego codziennego przezwyciężania trudności, lęków i smutku serca, abyśmy w naszym codziennym zatroskaniu, radościach i cierpieniach, w pracy i pragnieniach myśli i serc, umieli odczytać i odnaleźć piękno, sens i dar naszego ludzkiego życia.
*****
Święta, to czas zmagań z własnym sumieniem, to okres sprzątania, odnowy, budzącej się wiosny do życia. Dziś dodatkowo dotyka nas troska o życie, również tych bliskich. Niepokoi perspektywa utraty pracy i te dzieci nieznające głodu. Gdzieś na plan dalszy przesunęły się zmiany klimatyczne. Politycy coraz bardziej rozpychają się łokciami, a ja zastanawiam się, czy ta przynależna mi dusza będzie jeszcze moja?
Święta, to czas patrzenia w przeszłość, jak i w przyszłość. Dla wielu jest to moment pojednania się z Bogiem. Obchodzą go przy Wielkanocnym stole, uświęcanym przez Kościół, - ten sam, który jednoczył świadomość Polaków w czasach Rzeczpospolitej socjalistycznej, by ostatecznie się zhańbić w majestacie władzy przy władzy. Powiązany z Kościołem fundamentalizm czyni ze mnie istotę historyczną, uwikłaną w średniowieczny porządek świata, więc świętuję.
Święta to ludzie, - ci bliscy i ci których mijamy na klatkach schodowych. To dzięki nim, budzimy się w różnych formacjach świadomości społecznej. Zdarza się, że brak równości wyborów nie służy wszystkim na równi. Pamiętam, jak w grudniu 1981 roku ludzie płakali. To nie były łzy, to nie były plączące twarze, – wielu płakało całym ciałem. A dziś, gro ludzi z tamtego pokolenia solidaryzuje się ze sobą poprzez chleb i rozrywkę. Równość eliminuje wolność, dlatego zastanawiam się, gdzie –po Świętach – się znajdę/odnajdę.
Te Święta są inne od „innych”. Siadając przy Wielkanocnym śniadaniu, wiele miejsc będzie niezasiedziałych. A może i właśnie dlatego, z serdecznością pomyślę o każdym z Was.
***
(Autor: prof. Janusz Kirenko)
Historia Grobu Pańskiego
Niech w ten świąteczny Wielkanocny czas naszą najbliższą przyszłość rozświetli jasny, czysty i zdrowy promień nadziei na normalność tak przez wszystkich oczekiwaną. Niech na powrót spełniają się marzenia, niech raduje nas codzienność jaką tworzyliśmy i do jakiej przywykliśmy. Życzę Panu Profesorowi pomyślności, zdrowia i pogody ducha pośród najbliższych i przyjaciół oraz spełnienia wszelkich pragnień. Także rogu obfitości i pyszności świątecznego stołu oraz zajączkowych niespodzianek. Wszelakich dokonań, również nieustannych sukcesów naukowych, edukacyjnych, twórczych i należnej zeń satysfakcji. – ponadto spokoju, beztroski, szczęścia i radości, z całego serca, szczerze, w otoce dobrych wspomnień, po przyjacielsku! Pozdrawiam!
***
Z okazji Świąt Wielkiej Nocy napływają (...) serdeczne pozdrowienia z nadzieją, że w tych trudnych dniach (....?) pandemii, starcza nam sił fizycznych, psychicznych i duchowych w zmaganiach się ze wszystkimi trudnościami którym musimy się przeciwstawiać. Niech Dobry i Miłosierny Bóg towarzyszy każdego dnia i dodaje mocy.
W związku z tym, że nie nie mamy sposobności spotkać się bezpośrednio - szczególnie wobec tak wyjątkowych okoliczności, w jakich przyszło nam radzić sobie z pandemią -życzę optymizmu, wzajemnej życzliwości, wiary w to dobro i mądrość oraz nadziei, iż najlepsze jest jeszcze przed nami. Ze świątecznymi serdecznościami.
***
Nigdy nie myślałem, że kiedyś doświadczymy czegoś takiego, jak prawdziwa zaraza. Z pewnością świat nie będzie już taki sam. Może w miejscach publicznych będziemy w maskach, nie wiem też, czy kiedykolwiek wróci dawna dobra forma wykładów, które tak lubiłem - w jaki sposób będziemy się kontaktowali ze sobą. Mam nadzieję, że to ogromne dobro i wielki heroizm ludzi walczących o to, abyśmy moli żyć w miarę normalnie, mogli w ogóle przeżyć nigdy nie zostanie zapomniane i może stanie się początkiem jakiegoś opamiętania ludzi, dla których nienawiść i kłamstwo nie tylko, że jest stanem normalnym, ale też jedynym motorem działania.
Mimo tych i wielu innych pytań, a może właśnie ze względu na nie, życzę przeżycia Świąt Wielkiej Nocy w nowy, może nawet jeszcze głębszy sposób niż do tej pory. Niech Wasze Święta (i nie tylko Wasze) będą zdrowe, radosne w takim stopniu jaki tylko jest obecnie możliwy, niech przepełnia je niezachwiana nadzieja na normalną przyszłość, taką w której znów będzie się można cieszyć ze zwykłych, do tej pory tak bardzo niedocenianych chwil, które z perspektywy czasu okazały się chwilami prawdziwego szczęścia. Niech one wrócą i niech te dzisiejsze czasy będą źródłem jakiegoś wielkiego nowego dobra.
***
dziękuję za piękne życzenia. Życzę Panu Profesorowi pełnych radosnej nadziei świąt Zmartwychwstania Pańskiego, wiosennego nastroju, serdecznych spotkań w gronie rodziny i wśród przyjaciół oraz wesołego "Alleluja". Niech czas wielkanocny utrzyma nasze marzenia w mocy i żeby wszystkie życzenia okazały się do spełnienia.
***
Шановний Пане Професоре!
Відділення професійної освіти і освіти дорослих Національної академії педагогічних наук України сердечно вітає Вас зі світлим святом Воскресіння Христового! Нехай радісні святкові дні покладуть благодатні початки нових здобутків і
перемог на Вашому життєвому шляху. Бажаємо Вам і Вашій родині у ці весняні дні відчути повноту життя, щедроти рідної землі та родинне тепло. Дякуємо Вам за співпрацю і сердечну підтримку. Нехай Господь дарує вам любов, радість, мир та
злагоду на довгії літа.
***
Smutek wasz w radość się zamieni” (J 16,20)
Święta Wielkiej Nocy są związane z nadzieją na odnowę świata. Mam świadomość, że Święta A.D. 2020 dla wielu z Państwa mogą mieć szczególny charakter. Pamiętajmy jednak o ich podstawowym przesłaniu: Chrystus zmartwychwstał! Światło jest mocniejsze niż ciemność! Życzę Wszystkim radości paschalnej i pogody ducha,
***
„Otrzyjcie już łzy płaczący…”
Niech Ten, który zwyciężył śmierć
Pozwoli nam uwierzyć, że wszystko będzie dobrze!
Błogosławionych Świąt Zmartwychwstania Pańskiego
***
Tegoroczne święta Wielkanocne, chociaż tak odmienne od wcześniejszych, nadal niosą przesłanie nadziei i triumfu życia. Z tą nadzieją przesyłam serdeczne życzenia i pozdrowienia
***
życzę wszystkiego najlepszego z okazji Świąt Zmartwychwstania, oby ten czas był wypełniony miłymi i pogodnymi chwilami z Najbliższymi i stał się okazją do odpoczynku pozwalającego na nabranie sił do nowych wyzwań z jakimi przyjdzie rzeczywistość. Radosnych i spokojnych Świąt.
***
Radosnych Świąt Wielkanocnych, stołu suto zastawionego tradycyjnymi potrawami, przy którym nie zabraknie nikogo bliskiego sercu. Ale przede wszystkim niech w tym podniosłym dniu zagości w sercach Zmartwychwstały Jezus Chrystus i napełni je wiarą, miłością i pokojem. By te święta były czasem duchowej odnowy, wytchnienia i i odpoczynku.
***
odwzajemniając serdeczności, pragnę życzyć wszystkim zdrowych Świąt Wielkanocnych, pełnych Wiary, Nadziei i Miłości. Symbolem świąt, które właśnie przeżywamy jest życie, niech Zmartwychwstanie Pańskie pozwoli więc z ufnością patrzeć w przyszłość. A parafrazując znane słowa noblistki, życzę wszystkim, aby obecne nasze doświadczenie było źródłem czułości, pozwalającej dzielić się przeżyciami i wierzyć, że wkrótce będzie normalnie. Niech dzisiejszy czas pozwoli nam na nowo odczytać piękno codzienności.
***
W związku ze zbliżającymi się Świętami Zmartwychwstania Pańskiego proszę przyjąć - w tych epidemicznych okolicznościach - tym bardziej gorące życzenia zdrowych Świąt. Życzę, by poprzedzała je głębia przeżyć Triduum Paschalnego - by niosło ono nadzieję, refleksję nad codziennością i zbliżenie do prawdziwego sensu życia. Niech zagości w sercu Pana Profesora i Rodziny radość Zmartwychwstania, ten wyjątkowy rodzaj radości Wielkiej Niedzieli niosący optymizm, wiarę w lepsze jutro, a nade wszystko doświadczenie miłości Boga i człowieka. Z tradycyjnym: Chrystus Pan Zmartwychwstał !
***
życzę dużo zdrowia, szczęścia, radości i błogosławionych świąt Wielkiej Nocy oraz wszelkich potrzebnych łask przygotowanych przez Jezusa Zmartwychwstałego,
***
Nim zamilkną dzwony
Jeszcze dzisiaj biją dzwony
płacz żałosny płacz strwożony
męka Pańska coraz bliżej
oczy Syna coraz wyżej
wypatrują Ojca.
Jeszcze dzisiaj dzwony płaczą
z żalem gorzkim i rozpaczą
wkrótce siądą do wieczerzy
jeden nie zmówi pacierzy
tylko zdradzi.
Jeszcze dzisiaj mówią dzwony
jak zostanie upodlony
Bóg w ciele człowieka
jaka kaźń i śmierć Go czeka
nim duchem powstanie.
Jutro zamilkną już dzwony
świat zostanie pogrążony
w głuchej ciszy i żałobie
staną warty przy grobie
i wnet zasną.
Znów obudzą ich dzwony
śpiew radosny śpiew natchniony
odkupieniem win śmiertelnych
zatrzaśnięciem wrót piekielnych
powrotem do Ojca.
Nim zamilkną
coraz ciszej biją dzwony
coraz słabiej biją
ludzkie serca.
Krzysztof Kamil Baczyński
***
W związku ze zbliżającymi się Świętami Zmartwychwstania Pańskiego proszę przyjąć - w tych epidemicznych okolicznościach - tym bardziej gorące życzenia zdrowych Świąt. Życzę, by poprzedzała je głębia przeżyć Triduum Paschalnego - by niosło ono nadzieję, refleksję nad codziennością i zbliżenie do prawdziwego sensu życia. Niech zagości w sercu Pana Profesora i Rodziny radość Zmartwychwstania, ten wyjątkowy rodzaj radości Wielkiej Niedzieli niosący optymizm, wiarę w lepsze jutro, a nade wszystko doświadczenie miłości Boga i człowieka. Z tradycyjnym: Chrystus Pan Zmartwychwstał !
***
Z okazji Świąt Wielkiej Nocy, jako Wielkiej Tajemnicy Odrodzenia, wiary w życie, nadziei w odrodzenie i Zmartwychwstanie, oraz cykliczności przynoszącej radość, optymizm i nadającej sens temu, co czynimy, składam Tobie i Twoim Najbliższym życzenia wszystkiego, co najlepsze. Przede wszystkim życzę Wam dużo zdrowia, wytrwałości w tym, do czego jesteśmy zobligowani, w co wierzymy i co nam podpowiada rozum, a także radości z nadchodzącej ożywczej wiosny - rozkwitającej wokół nas, w naszych duszach i ciałach. Niech czas Wielkiej Przemiany zagości też w życiu doczesnym. Dużo pogody i siły!
***
w tym trudnym dla nas wszystkich czasie łączę się z bliskimi mi osobami, polecam ich Panu Bogu, a w tych dniach jako wyraz tej łączności ślę życzenia, by ten czas nie zakrył przed nami tajemnicy zamknięte w świętowaniu Wielkiej Nocy. Życzę, by żyjący Pan umacniał Pana Profesora i najbliższych w nadziei, jaką te święta z sobą niosą. Serdecznie pozdrawiam i dziękuję za doznawane wszelkie oznaki życzliwości doświadczanej ze strony Pana Profesora.
***
Proszę także ode mnie przyjąć najszczersze życzenia zdrowia, wiary i nadziei z okazji Świąt Zmartwychwstania Pańskiego. Niech najbliższe trudne dni będą czasem przebudzenia, przywracania równowagi, czasem harmonii i spokoju. Niech ten bolesny czas stanie się źródłem wzmacniania ducha!
***
Pange, lingua, gloriosi corporis misterium ...
W pierwszym dniu Paschalnego Triduum obchodzimy pamiątkę ustanowienia Eucharystii, lecz pomimo tego, iż jest ona zapowiedzią kaźni Boga-Człowieka za nasze przewiny, wiemy, iż pokonał On śmierć, zmywając winy owe i dając nam także nadzieję na zmartwychwstanie na końcu czasów. Oby w tych dniach wielorakich ograniczeń Chrystus Zmartwychwstały obdarował Bogdanie wraz z Tobą całą Twoją Rodzinę rozlicznymi darami, a nade wszystko odpocznieniem i radością z bycia społem!
A my serdecznie Was pozdrawiamy, pełni zdrowia życząc!
***
Proszę o przyjęcie tradycyjnych Życzeń Świątecznych z wyrazami podziękowania za lata życzliwości i przyjaźni, którą w różne formie Pan nam okazuje. Niech ta Wielkanoc, chociaż inna od wszystkich poprzednich, da nam odwieczną nadzieję, że Światło Zmartwychwstania rozproszy każdy mrok. Zdrowych i radosnych Świąt Wielkanocnych 2020 roku
***
Co prawda czas niewesoły, ale niech choć na chwilę ustąpi wspomnieniom, które zawsze ponadczasowe. Dużo zdrowia życzę!
***
Z okazji nadchodzących Świąt Wielkiej Nocy życzę Panu dużo wielkanocnej nadziei, która przyda się nam wszystkim w tym trudnym czasie. Niech te święta – mimo ograniczeń – będą dla Pana spokojne i radosne, przepełnione miłością i dobrymi relacjami z bliskimi, chociażby miały one być tylko przez telefon czy Internet.
***
Kochani, zdrowia i tylko zdrowia na Wielkanoc!! gdyż Wiosna sama się dzieje wokoło,rozkwita kolorami i ptaszki śpiewają, jak gdyby nigdy nic się nie wydarzało .....serdeczności
***
Oczywiście dołączam się jak i pozostali z Państwa do powinszowań z obszaru tak sacrum jak i profanum. Oby się nam wszystkim udało w czasie namysłu świątecznego pochylić także nad kwestia intelektualnej wolności i odpowiedzialności przed Twórcą Universum , dla innych zaledwie i aż Rozumem. . Mam na myśli wszelkie przyczyny które doprowadziły niebezpiecznie do dotarcia przez naród do „ślepego zaułka”. A mając na myśli Odrodzenie postuluje zbiorową emancypację odnowy. Jak zawsze życzę dobrostanu zdrowotnego i duchowo -jakościowego! Wesołych i Pogodnych Świąt !
**
W pierwszym dniu Paschalnego Triduum pragnę przesłać najserdeczniejsze życzenia i dobre myśli, które im towarzyszą. Z okazji Świąt Wielkiej Nocy proszę przyjąć najlepsze życzenia zdrowia, spokoju i pozytywnego wiosennego nastroju. Niech Święta Zmartwychwstania Pańskiego przyniosą odrodzenie na wielu niwach naszej ludzkiej aktywności, przyniosą duchową radość i otuchę oraz przyczynią się do odrodzenia sił, zmartwychwstania wartości i spraw dla nas ważnych, które często przyprósza pył codzienności. Niech duchowe spotkanie ze Zmartwychwstałym umacnia nas w naszej, chwilami jakże trudnej i wydaje się, pozbawionej nadziei, codzienności. Życzmy sobie życzliwości dookoła, myśli i słów ufnych. Niech będzie to czas serdecznych spotkań i radości przeżywanej bezpiecznie w domach w gronie najbliższych, czas prawdziwej nadziei, która odnawia siły, nadaje sens życia. Niech te Święta upłyną w rodzinnej, pełnej miłości atmosferze. Trwajmy w zdrowiu, sile, wytrwałości, nadziei i i zjednoczeniu.
***
w tych tak trudnych dniach, niech życzenia świąteczne przynoszą choć chwilę refleksji i radości.
***
Życzę, aby czas odrodzenia i powracającego życia utrzymał w mocy nasze marzenia i pokonał obawy. Byśmy potrafili nieść dobro i pamiętać o tym, co ważne umocnieni nadzieją na powrót lepszych czasów doznawali miłości, opieki i wzajemnej życzliwości.
***
Święta Wielkanocne w tym roku są szczególne i uzmysławiają z jednej strony kruchość naszego życia ale z drugiej strony dają pewność że Bóg Zmartwychwstały wszystko może odmienić na lepsze. Więc niech nam towarzyszy Psalm 91 w przepięknej, staropolskiej wersji Jana Kochanowskiego, bo przecież gdy uwierzymy wszystko jest możliwe
"(...) Iżeś rzekł Panu: "Tyś nadzieja moja",
Iż Bóg najwyższy jest ucieczka twoja,
Nie padnie na cię żadna zła przygoda,
Ani się znajdzie w domu twoim szkoda.
Aniołom swoim każe cię pilnować,
Gdziekolwiek stąpisz, będą cię piastować,
Na ręku nosić, abyś idąc drogą
Na ostry kamień nie ugodził nogą. (...)"
***
Zmartwychwstały Jezus objawia nam miłość jako podstawową i najważniejszą rację działania oraz podejmowanych i w praktyce realizowanych decyzji. Nie dziwi zatem, że nasz Patron Sługa Boży Stefan Kardynał Wyszyński tak często odwoływał się do miłości, przywołując jej ewangeliczny sens. Pisał: „Nie ma takich sytuacji, w których by jeszcze miłość nie miała czegoś do powiedzenia”, a także: „Czas to miłość”.
U progu Wielkiej Nocy przekazuję najlepsze świąteczne życzenia. Niech wypowiadane uroczyście w niedzielę zmartwychwstania słowa: „Chrystus zmartwychwstał. Prawdziwie zmartwychwstał” będą dla wszystkich źródłem nadziei; niech pogłębią chrześcijańską wiarę i wzmocnią pragnienie miłości otwierającej na Boga i bliźniego. Życzę, aby Święta Wielkanocne był czasem pokoju, ciepła, dobroci, bliskości z innymi, a także pamięci o osobach opuszczonych i oczekujących pomocy. Niech przeżywanie największych i najwspanialszych tajemnic wiary chrześcijańskiej pozwoli doświadczyć prawdziwej radości, jaka płynie ze Zmartwychwstania Chrystusa!
***
Nech sa tak stane aj Tebe aj Tvojim milovaným; nech Pán požehnáva Tvoje cesty vo dni sviatočné i po dni všedné
***
Święto Wielkiej Nocy to czas otuchy i nadziei, czas odradzania się wiary w siłę Chrystusa i w siłę człowieka. Niech Święta Wielkanocne przyniosą radość, zdrowie, pokój oraz wiele wzajemnej życzliwości w tym trudnym okresie. Niech staną się źródłem wzmacniania ducha!
***
Bardzo dziękuję za wiadomość i za piękne życzenia. Z okazji nadchodzących Świąt Wielkanocnych życzę Panu oraz Pana Bliskim tego, co dziś jest najcenniejsze, czyli trwałego zdrowia, a także spokoju, pogody ducha i nadziei na lepsze jutro.
Łączę wyrazy szacunku i poważania,
***
dzisiaj przeżywamy tajemnice krzyża i grobu, ale wkrótce Wielkanocny poranek ... Życzę błogosławionych Świąt Wielkiej Nocy, by były pełne rodzinnej bliskości i miłości oraz nadziei i źródłem siły w pokonywaniu trudów codzienności.
***
życzę dobrych Świąt Wielkanocnych. Chociaż zawsze są one trudne, to dające nadzieję i ogromną radość, niech i tym razem tak będzie. Pamięć o tym co było, co wspólne niech nas wzmacnia na ten trudny czas.
***
Nie umiem być srebrnym aniołem -
ni gorejącym krzakiem -
tyle Zmartwychwstań już przeszło ...
I wiem, gdy łzę swoją trzymam
podczas tej Nocy
zrozumie mnie mały Baranek
z najcichszej Wielkiej Nocy.
- wiele pokoju Bożego na trudne czasy, które przeżywamy (nasi rodzice przeżywali o wiele trudniejsze), i charakterystycznej dla Ciebie aktywności, ale przede wszystkim zdrowia dla całej Waszej Rodziny
***
Święta Zmartwychwstania Pańskiego niech napełnią nas mocą Chrystusa, głęboką wiarą i nadzieją, że po doświadczeniach cierpienia przychodzi zwycięstwo. Z modlitewną pamięcią o Tobie i Twoich bliskich
***
Bóg odrzucił ten kamień
Bóg odrzucił ten kamień jakby nic nie ważył
I wstał tak lekko z grobu,
że na twarzach straży
Nie było widać lęku i zdumienia
Może nie zobaczyli nawet,
że się świat odmienia
Bóg zmartwychwstał,
odwalił groby naszych domów
Gdzie tak już dobrze we śnie dusznym było
I nie przepuścił tej nocy nikomu
Spod ciepłych pierzyn wywlekał nas siłą
Bóg zmartwychwstał,
odwalił groby naszych domów
Byśmy stanęli. Na światło spojrzeli
Byśmy wołaniem wielkim odetchnęli
[Ernest Bryll]
Niech przeżywanie Tajemnicy Zmartwychwstania ożywia naszą wiarę, daje nadzieję i umacnia miłość.
***
Z okazji Świąt Wielkanocnych serdeczne życzenia zdrowia (!), pogody ducha oraz smacznego jajka (święconego tym razem w liturgii domowej)
***
Spokojnych i Zdrowych Świąt Wielkiej Nocy oraz Nadziei, że zaraza zostanie wkrótce opanowana
***
Czas Świąt był zawsze czasem niezwykle przez nas wyczekiwanym. Teraz jest inaczej... towarzyszą różne przeżywane odczucia od radości po lęk. To przeżycie jest nowe i obce. Ale to co jest piękne w takich chwilach to siła przesyłanych życzeń. Życzeń kierowanych do osób dla nas ważnych i o których chcemy pamiętać. Zatem, na świąteczny czas proszę przyjąć ode mnie przede wszystkim życzenia zdrowia, które w tym roku są niezwykle ważne i nośne, ale również życzenia pogody ducha, radości, optymizmu i nadziei na lepszy czas.
***
Niech dni Świąteczne, wypełnione będą obecnością Najbliższych , radością, miłością, spokojem i wiarą w lepsze jutro, - wszystkiego co najlepsze i najpiękniejsze życzę, chociaż czas dla nas wszystkich trudny.
***
proszę przyjąć życzenia zdrowych, spokojnych Świąt Wielkiej Nocy! Dzielę się nadzieją, że w tych wyjątkowych chwilach będziemy umieli dodawać sobie otuchy, obdarzać się życzliwością i wsparciem, że będzie to dla nas czas wzajemnej troski i solidarności.
***
z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych składamy Tobie i Twoim Bliskim życzenia, abyście razem z nami nie tracili nadziei, że wszelkie “plagi” kiedyś się skończą, ale Tischnerowskie wezwanie do “życia według wartości” wymaga codziennego i uporczywego zaświadczania o tym, że przy wartościach skłonni jesteśmy nie tylko stanąć, ale ich bronić, gdy zajdzie taka potrzeba.
***
przyjmij życzenia wielu błogosławieństw jakie płyną od Zmartwychwstałego. Bóg chciał, abyśmy najważniejsze tajemnice naszej wiary celebrowali w tym roku inaczej niż zwykle. Pokazuje nam po raz kolejny, że Jego myśli nie są myślami naszymi, ani nasze drogi Jego drogami.
***
proszę o przyjęcie - na ten wyjątkowy czas Świąt Wielkiej Nocy - życzeń nadziei i optymizmu płynących z faktu Zmartwychwstania Chrystusa. Niech ten świąteczny czas da Nam siłę do podejmowania wyzwań i pozwoli z optymizmem patrzeć w przyszłość. Z zapewnieniem o modlitewnej pamięci w intencji Twojej i Twoich Najbliższych oraz chrześcijańskim pozdrowieniem
***
***
Serdeczne życzenia wielkanocne oby wiosenne i kolorowe oraz sympatycznie spędzone w gronie najbliższych
***
Życzę, aby w tym szczególnym czasie dla nas Wszystkich Chrystus, który jest Dawcą prawdziwego pokoju udzielał wszelkich potrzebnych łask. Niech Ten, który pokonał śmierć daje swoje Błogosławieństwo, moc żywej wiary, w serca wlewa pokój i miłość, które płyną z Jego miłosiernego Serca. Niech Maryja- Matka Zmartwychwstałego Pana darzy nas swoją matczyną opieką w naszej codzienności i wyprasza łaski w dawaniu autentycznego świadectwa o Jej Synu.
***
w tym roku poza moimi życzeniami przesyłam te sformułowane po śląsku przez śląskiego artystę Grzesia Chudego
"no we te świynta (chyba) hazok prziniesie Wōm geszynki prosto do dōm!
Niy trza szukać we ôgrōdku, we lesie tyż niy!
Niy ma źle - bajtle sie Wōm niy zmaraszōm!
Winszuja Wōm uśmiychu - reszta bydziecie mieli ôd inkszych!”
a teraz moje
Życzę Wesołych Świąt Wielkanocnych 🐣 , dużo zdrowia, pogody ducha, wytrwałości w zmaganiach z przeciwnościami losu, nadziei na szybki powrót do normalności.
***
przede wszystkim zdrowych Świąt, dobrych myśli wypełnionych optymizmem,wiosennej radości i spokojnego (może też i leniwego) czasu w gronie najbliższych - tego wszystkiego w Święta, a po nich samych dobrych zdarzeń
***
na zbliżające się Święta Wielkiej Nocy przesyłam dla Was życzenia zdrowia i pogody ducha, która przecież w naszej chrześcijańskiej kulturze wypływa z radości Zmartwychwstania Pańskiego. Radujmy się więc także i w tych szczególnych okolicznościach a może tym bardziej, gdyż dzisiaj jesteśmy bliżej doświadczenia ostatecznej Prawdy,
***
Bardzo serdecznie pozdrawiam w tym trudnym i niezwykłym czasie wpisującym w tajemnice tych Wielkich Dni doświadczenie ludzkiego cierpienia i bezradności, co staje się dla nas wszystkich wielkim wyzwaniem i szansą, bo z Chrystusem przeżyte mogą nas z Nim i w Nim prowadzić do pełni wiary, radości i jedności. Wielu włącza się do podjętej inicjatywy: http://eucharystycznejerycho.pl Tak buduje się duchowa jedność, której wartość mamy szansę na nowo odkrywać i której wszyscy potrzebujemy. Więcej na temat: https://tarnow.gosc.pl/doc/6247646.Pandemia-modlitwy-rozchodzi-sie-na-swiat-szybciej-niz-wirus
Proszę też przyjąć moje życzenia na zbliżające się Święta Zmartwychwstania Chrystusa
***
Z okazji Świąt Wielkiej Nocy proszę przyjąć życzenia przed wszystkim zdrowia, ale również wiary i nadziei w tym szczególnym, trudnym czasie. Aby ten czas spędzony w gronie rodziny był dla dla Pana Profesora czasem refleksji nad tym co ważne, umacniania więzi i radości z wzajemnego przebywania. Dobrych, radosnych Świąt.
***
W Noc Paschalną wpatrzeni, choć tylko wirtualnie, w światło poświęconego paschału w Orędziu Wielkanocnym usłyszymy słowa: „O, zaiste błogosławiona noc, w której się łączy niebo z ziemią, sprawy boskie ze sprawami ludzkimi”. Zamknięte oczy Chrystusa na krzyżu, otwarły oczy ludzkości na szansę nowego szczęśliwego życia wiecznego. Potrzebujemy Jezusa i Jego wezwania; „Pokój wam” skierowanego do zalęknionych apostołów w Wieczerniku a dziś w naszych pozamykanych mieszkaniach.
Uwierzmy nadziei i przywracajmy ją zalęknionym i bezradnym. Jezus żyje! Jezus zbawia! Jezus jest z nami i w śród nas! Życzę Paschalnej nadziei, pokoju, zdrowia i obfitych Łask z rąk Zmartwychwstałego Pana
***
Chrystus prawdziwie zmartwychwstał! Niech ta podwójnie niezwykła chwila: Świąt Zmartwychwstania w czasie koronawirusa - będzie dla nas owocną lekcją: - pokory wobec ograniczeń naszych i współczesnego świata, - wdzięczności za to, co mamy, a czym nie potrafimy się cieszyć na co dzień, - umiarkowania, które pomaga ograniczyć się do rzeczy niezbędnych, - wiary, która potrafi przetrwać rozłąkę. Najlepsze życzenia z okazji Świąt Zmartwychwstania Pańskiego składają
***
nadeszła Wielkanoc, czas prawdy Zmartwychwstania... Życzę nieodmiennej Radości i pogody ducha w tym obecnym "czasie zarazy". Obyśmy wytrwali w zdrowiu i szlachetnej mocy. Serdeczności - -
***
niech Chrystusowe zwycięstwo nas do głębi przemieni i stanie się źródłem niezachwianej nadziei. Większej, niźli trwoga, w którą jesteśmy zanurzeni.
***
Przeżywamy tę Wielkanoc w szczególnych uwarunkowaniach, ale z tymi samymi: wiarą, nadzieją i miłością, które każdego roku są wzmacniane przez zwycięstwo Chrystusa nad śmiercią, złem i cierpieniem. W tegorocznych życzeniach Wielkanocnych życzę, aby Zmartwychwstały Pan w obecnym trudnym czasie stawał się dla nas jeszcze bardziej niż dotychczas płomieniem Wiary, źródłem Nadziei i chlebem Miłości. Z całego serca życzę, złączony w modlitwie, błogosławionych Świąt Wielkanocnych, pozostawania blisko Chrystusa Zmartwychwstałego, a zarazem blisko Rodziny, Współpracowników i Przyjaciół - mimo ograniczeń w możliwościach kontaktów - radosnego spędzenia Świąt Wielkanocnych - pięknych mimo wszystko, radosnych, błogosławionych i nadających sens życiu i ludzkiej pracy Świąt Wielkanocnych - Radosnego Alleluja!
***
przesyłamy życzenia, aby te Święta Wielkiej Nocy Zmartwychwstania w atmosferze których ciągle żyjemy, pozornie "uboższe", bo ogołocone z tradycyjnego nawiedzania grobów Pańskich w kościołach, z poświęcenia pokarmów, hucznej rezurekcji i uroczystego wielkanocnego śniadania w gronie licznej rodziny, ukazały prawdziwą istotę tego, co ciągle jeszcze świętujemy – pamiątki Męki i Śmierci Pana Jezusa i Jego chwalebnego Zmartwychwstania. Życzymy na nadchodzący czas autentycznej radości, pokoju i mocy z tego faktu, że Chrystus zmartwychwstał! Prawdziwie zmartwychwstał!
***
Aby nie zakłócać czasu świątecznej zadumy, od Wielkiego Piątku aż do Poniedziałku Wielkanocnego - nie będę publikować żadnych nowych treści.
Alleluja!
09 kwietnia 2020
Jakimi banałami zajmuje się Ministerstwo Edukacji Narodowej?
W okresie pandemii Ministerstwo Edukacji Narodowej skandalicznie lekceważy problemy tegorocznych ósmoklasistów i abiturientów, którzy wciąż nie wiedzą, kiedy wreszcie minister D. Piontkowski przestanie czynić ich zakładnikami gry politycznej o władzę i podejmie decyzję w sprawie zlikwidowania w tym roku egzaminów zewnętrznych?
Czym zajmują się urzędnicy MEN? Proszę bardzo. Nie obchodzi ich najważniejsza kwestia chaosu dydaktycznego, totalnych zaniedbań w szkolnictwie, w wyniku których nie ma możliwości prowadzenia we wszystkich placówkach i miejscowościach kształcenia na dystans, tylko przygotowywali "Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół".
Sądziłem, że ów projekt dotyczy kluczowych w obecnej sytuacji unormowań. Tymczasem skierowany przez Ministra Edukacji Narodowej do konsultacji publicznych oraz zaopiniowania projekt rozporządzenia świadczy o alienacji ministra i odklejenia się od rzeczywistości, by pozorować powagę urzędu i rzekomą przydatność jego pracy.
"Projektowane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół ma na celu dostosowanie przepisów rozporządzenia do rozwiązań wprowadzonych ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. poz. 1681 i 2248).
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz ustawy o finansowaniu zadań oświatowych wprowadziła nowy rodzaj oddziałów szkolnych – oddziały przygotowania wojskowego, których funkcjonowanie będzie możliwe w szkołach ponadpodstawowych (liceach ogólnokształcących i technikach) od roku szkolnego 2020/2021.
W związku z powyższym, projektowane rozporządzenie wprowadza w obowiązującym rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. poz. 639) następujące zmiany porządkujące:
1) w § 2 w ust. 3 dodano nowy pkt 7 wskazujący, że ramowy plan nauczania obejmuje również zajęcia realizowane w ramach programu szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 18 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.);
2) w załączniku nr 4 i załączniku nr 5 do rozporządzenia, w ramowych planach nauczania odpowiednio dla liceum ogólnokształcącego i technikum uwzględniono nowy rodzaj zajęć - zajęcia realizowane w ramach programu szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego wraz ze stosowną informacją w odnośniku, że wymiar godzin zajęć realizowanych w ramach programu szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego określają przepisy wydane na podstawie art. 18 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
Jednocześnie, projektowane rozporządzenie przewiduje wprowadzenie zmiany w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. c. Uwzględniając postulaty i wnioski wielu środowisk i podmiotów (m.in. Ministra Zdrowia) w zmienianym rozporządzeniu wskazano tematykę dotyczącą istotnych problemów społecznych (zdrowotnych, prawnych, finansowych, klimatycznych i ochrony środowiska), która w szczególności powinna być wzmacniana i omawiana podczas zajęć z wychowawcą w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych od roku szkolnego 2020/2021.
Ze względu na wyzwania cywilizacyjne dzisiejszego świata i zagrożenia z tym związane, zasadne jest zwrócenie szczególnej uwagi m.in. na zagadnienia, które kształtują postawy prozdrowotne uczniów oraz ugruntowują wiedzę na temat ochrony klimatu, podkreślają korzyści ze znajomości prawa w codziennym życiu czy gospodarowania posiadanymi środkami finansowymi, w tym oszczędzania. Realizacja wskazanej tematyki podczas zajęć z wychowawcą może odbywać się z udziałem zaproszonych specjalistów w danej dziedzinie, wolontariuszy, przedstawicieli stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły.
Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Taki termin wejścia w życia jest zasadny ze względu na konieczność umożliwienia dyrektorom szkół ponadpodstawowych (liceów ogólnokształcących i techników), w których będą utworzone oddziały przygotowania wojskowego, dostosowania organizacji pracy szkół, w tym uwzględnienia tych oddziałów w arkuszach organizacji szkoły. Ponadto wejście w życie rozporządzenia powinno być możliwe najbardziej skorelowane czasowo z wejściem w życie procedowanego jednocześnie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie szkolenia w oddziale przygotowania wojskowego. Zaproponowane w zakresie terminu wejścia w życie rozporządzenia rozwiązanie nie narusza zasad demokratycznego państwa prawnego oraz jest podyktowane ważnym interesem publicznym. W związku z powyższym proponowany termin wejścia w życie rozporządzenia jest zasadny i nie stoi w sprzeczności z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461).
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa Edukacji Narodowej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r. poz. 248) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny, zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. z 2016 r. poz. 1006, z późn. zm.).
(...) Jednocześnie należy wskazać, że nie ma możliwości podjęcia alternatywnych w stosunku do rozporządzenia środków umożliwiających osiągnięcie zamierzonego celu.
Moim zdaniem są alternatywne możliwości. Zdymisjonować ministra D. Piontkowskiego, zlikwidować MEN, co umożliwia przyjęta w środę przez Sejm nowa "tarcza antykryzysowa". Rząd zapisał w niej szybszą możliwość zwalniania urzędników w ministerstwach, departamentach, urzędach wojewódzkich, inspektoratach itp. Premier może wydać specjalne rozporządzenie o redukcji etatów lub o zmniejszeniu pensji urzędnikom. "Zaproponowane zmiany, mają na celu wprowadzenie elastycznego mechanizmu ograniczenia kosztów osobowych funkcjonowania administracji rządowej".
Subskrybuj:
Posty (Atom)