22 grudnia 2021

Minister rozpatrzył odwołania wydawców głównie krajowych czasopism naukowych


Po otrzymaniu mejlem listu z krótkim komunikatem, ale bez linku dostępu, o treści: "20211221_Scalony_wykaz_czasopism_naukowych_i_recenzowanych_materiałów_z_konferencji_międzynarodowych.pdf",  zastanawiałem się nad powodem zaadresowania go do mnie. 

Po co przysyła mi się informację, skoro 1 grudnia 2021 r. już miałem taki komunikat. Mogłem wówczas opublikować w blogu wyciąg z drugiej w tym roku aktualizacji wykazu czasopism MEiN tylko te, które zamieszczają rozprawy z pedagogiki.  

Tymczasem okazało się, że Minister Edukacji i Nauki opublikował z dniem 21 grudnia 2021 r. Komunikat o zmianie i sprostowaniu wcześniejszego komunikatu w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych  Na podstawie art. 267 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478, 619, 1630, 2141 i 2232) ogłasza się, co następuje: W komunikacie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 grudnia 2021 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych w załączniku do komunikatu wprowadza się następujące zmiany. 

Tym samym uaktualniam dla czytelników bloga wykaz tych periodyków naukowych, które mają odpowiednią wartość punktową (pełen wykaz jest na stronie MEiN). Kolorem żółtym zaznaczam korektę lub pojawienie się nowego czasopisma:

  

Tak wygląda ranking pism afiliujących PEDAGOGIKĘ: 


Unikatowy Identyfikator Czasopisma

Tytuł, numer ISSN / numer eISSN

Liczba punktów

7570

HIGHER EDUCATION 0018-1560 1573-174X

140

 

 


Unikatowy Identyfikator Czasopisma

Tytuł, numer ISSN / numer eISSN

Liczba punktów

200050

Biografistyka Pedagogiczna 2543- 6112 2543-7399

100

200014

Colloquium

100

200465

Edukacja Międzykulturowa

100

496705

Multidisciplinary Journal of School Education

100

200293

Polska Myśl Pedagogiczna

100

200354

Przegląd Badań Edukacyjnych

100

25749

Przegląd Wschodnioeuropejski 2081-1128

100

487024

Resocjalizacja Polska

100

 484780

Studia z Teorii Wychowania 2083- 0998

100    

 


 

Unikatowy Identyfikator Czasopisma

Tytuł, numer ISSN / numer eISSN

Liczba punktów

27730

Baltic Journal of English Language Literature and Culture 1691-9971 2501-0395

70

200452

Dyskursy Młodych Andragogów 2084-2740

70

200413

Eastern European Journal of Transnational Relations

70

200260

Edukacyjna Analiza Transakcyjna

70

200012

Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce

70

201013

Fides, Ratio et Patria. Studia toruńskie

70

200306

Forum Pedagogiczne

70

200010

HORYZONTY WYCHOWANIA

70

200401

International Journal of Research in E-learning

70

200054

Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio

70

200338

LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY

70

201144

Niepełnosprawność i Rehabilitacja 1642-1981

70

200352

PAEDAGOGIA CHRISTIANA

70

201087

Pedagogika Katolicka 1898-3685

70

200261

Podstawy edukacji

70

201046

Polityka Społeczna 0137-4729

70

200355

ROCZNIK ANDRAGOGICZNY

70

485397

Roczniki Nauk Społecznych

70

200240

Roczniki Pedagogiczne

70

200239

Seminare. Poszukiwania naukowe

70

486825

Studia Paedagogica Ignatiana

70

498122

Studia Pelplińskie

70    

 

Wychowanie w Rodzinie 

70    

200125

Zeszyty Naukowe KUL

70

  



Unikatowy Identyfikator Czasopisma

Tytuł, numer ISSN / numer eISSN

Liczba punktów

495241

Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

40

201177

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis „Studia de Securitate" 2657-8549

40

200330

Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

40

200337

Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia

40

200370

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Biologiae Pertinentia.

40

200371

Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae

40

201009

Ateneum Kapłańskie

40

200266

Biuletyn Historii Wychowania

40

200016

CZŁOWIEK NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ SPOŁECZEŃSTWO

40

482065

Edukacja

40

482997

Edukacja dorosłych 1230- 929X(

40

495355

Edukacja Etyczna

40

200119

Edukacja Ustawiczna Dorosłych. Polish Journal of Continuing Education

40

484003

Forum Oświatowe

40

200474

Konteksty Pedagogiczne.

40

200476

Kultura i Edukacja

40

201081

Kultura - Przemiany - Edukacja 2300-9888

40

200269

Kultura-Społeczeństwo-Edukacja

40

200428

Kwartalnik Pedagogiczny

40

200188

Logopedia 0459-6935

40

200402

Logopedia Silesiana

40

485018

Media - Kultura - Komunikacja Społ.

40

200324

Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne

40

200254

Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej

40

490588

Orbis Idearum 2353-3900(Orbis Idearum. European Journal of the History of Ideas)

40

201493

Paideía 2657-8670

40

200160

PEDAGOGIKA SPOŁECZNA

40

200018

Praca Socjalna

40

498239

Prima Educatione

40

200019

PROBLEMY OPIEKUŃCZO WYCHOWAWCZE

40

200255

PROBLEMY WCZESNEJ EDUKACJI

40

200377

Przedsiębiorczość - Edukacja

40

200309

PRZEGLĄD PEDAGOGICZNY

40

497330

Rocznik Lubuski

40

484157

Rocznik Pedagogiczny

40

201024

Roczniki Nauk o Rodzinie

40

476173

Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften

40

200380

Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne seria PEDAGOGIKA

40

493375

Społeczeństwo. Edukacja. Język 2353-1266

40

497036

Sport i Turystyka.

40

200274

Studia Edukacyjne

40

484807

Studia Ełckie

40

200302

Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne

40

200046

Studia Poradoznawcze

40

200021

Szkoła Specjalna

40

200311

Szkoła – Zawód – Praca

40

480758

Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja

40

200492

Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Pedagogika

40

 




496761

Ars Educandi

20

200022

Ars inter Culturas

20

201016

Christianitas

20

201023

Filozofia Chrześcijańska

20

498310

Filozoficzne Problemy Edukacji

20

496662

History Education Research Journal (HERJ)

20

200182

Homo Ludens

20

200268

Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej

20

488482

International journal of e-learning & distance education

20

200017

International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies

20

493499

Journal of Research in Higher Education

20

494035

Journal of Teacher Education and Educators

20

498815

Kształcenie Językowe

20

200376

Labor et Educatio

20

201241

Łódzkie Studia Teologiczne 1231- 1634

20

 

496698

Metodički vidici

20

495029

Paideia Revista de Educación

20

Parezja 

   20   

501810

Pedagogika. Studia i Rozprawy 2658-1213(Pedagogics. Studies and Dissertations)

20

200133

Półrocznik Językoznawczy Tertium

20

481654

Przegląd Historyczno-Oświatowy

20

497001

Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

20

201511

Rocznik Filozoficzno-Społeczny Civitas Hominibus 1896-1819 2391- 5145

20


200152

Rozprawy Społeczne

20

486493

Scientific bulletin of Chełm: section of pedagogy

20

496998

Sisyphus — Journal of Education

20

496375

Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae

20

201298

Studia Społeczne 2081-0008

20

470567

Synergies pays riverains de la Baltique

20

496439

Tendencias Pedagógicas

20

491012

The Modern Higher Education Review

20

 

Tymczasem dr hab. Emanuel Kulczycki, który w latach 2017-2018 zlekceważył  bez jakichkolwiek uzasadnień merytorycznych  opinie profesorów-ekspertów z komitetów naukowych PAN a dotyczące konieczności zmian w punktacji czasopism naukowych. Dzisiaj straszy min. P. Czarnka prokuratorem za podejmowane decyzje. To może prokuratura powinna w przyszłości wyjaśnić, na jakiej podstawie prawnej p. Kulczycki zdezawuował naukowe rekomendacje profesorów?   Czyżby lepiej od nich znał się na tym, który periodyk spełnia merytorycznie wysoki poziom naukowy, a który nie?    

21 grudnia 2021

Czasoprzestrzeń szkoły w polskiej demokracji

 

Jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia otrzymaliśmy wydanie dwóch kolejnych tomów z serii, którą zapoczątkowała w Wydawnictwie Wolter Kluwer śp. prof. Maria Dudzikowa i prof. UZ Ewa Bochno

Odejście naszej Mistrzyni pedagogicznego pióra i metafor, genialnie nasycającej polską myśl pedagogiczną i badania  naukowe wiedzą z nauk humanistycznych i społecznych, zatrzymało na jakiś czas edycję serii KULTURA SZKOŁY. W dużym stopniu wszyscy byliśmy dotknięci przedwczesną śmiercią Profesor, która potrafiła w toku Letnich Szkół Młodych Pedagogów przy KNP PAN odkrywać młode talenty i zachęcać uczonych do prowadzenia badań oraz publikowania ich wyników.

Powoli odrabiamy czas, który nie jest stracony. Może sprawił, że jeszcze głębiej, z większą troską i odpowiedzialnością podeszliśmy do postawionego nam zadania. Właśnie ukazały się dwa kolejne tomy z serii. Zachęcam do tomu nr 5 o czasoprzestrzeni szkoły: 

1.    Autorzy książki analizują rolę i znaczenie szkolnej czasoprzestrzeni oraz jej wielowymiarowość. Redaktorami tomu są profesor dr hab. Zenon Gajdzica z Uniwersytetu Śląskiego i prof. Uniwersytetu w Białymstoku - dr hab. Alicja Korzeniecka-Bondar

Tom otwiera znakomity rozdział prof. APS Jarosława Gary o archetypach egzystencjalnych nastawień poznawczych, które warunkują przesłanki edukacji.  Prof. UZ Inetta Nowosad przybliża nam w nowym ujęciu proces kształtowania kultury szkoły w aspekcie czasu i przestrzeni, podobnie jak Alicja Korzeniecka-Bondar osadza tę kwestię w okresie pandemii. Ze względu na tytułowe kategorie badawcze podejmuje też problem czasoprzestrzeni prof. Uniwersytetu Szczecińskiego - Justyna Nowotniak oraz w rozdziale pt. "Pytania o twórczy klimat w czasoprzestrzeni szkoły" - prof. UB Janina Uszyńska-Jarmoc i dr Beata Kunat.  Dr Marta Kowalczuk-Walędziak z tej samej uczelni pisze  współpracy międzynarodowej nauczycieli jako impulsie do (re)konstrukcji czasoprzestrzeni szkoły. 

Kolejne rozdziały autorstwa prof. UB Urszuli Wróblewskiej  na temat "Czasu zatrzymanego w przestrzeni szkolnej" oraz prof. Zenona Gajdzicy  pt. "Czas i przestrzeń różnicujące edukację włączającą uczniów z niepełnosprawnościami" odsłaniają temporalny charakter codziennych interakcji w szkołach.  Istotność procesów wychowania i kształcenia w podejściu dialogowym przedstawiają pedagodzy Kinga Długa, dr Beata Zamorska i Grzegorz Kotłowski z Poznania.  

Dr Rozalia Ligus rekonstruuje niedostrzegane dotychczas konteksty i perspektywy czasoprzestrzeni szkolnej jako kluczowego czynnika dla jakości procesu uczenia się. Natomiast całość zamyka niezwykle interesująca, socjologiczna i kulturoznawcza analiza nowych przestrzeni dla edukacji szkolnej. Jak informuje Wydawca

Publikacja jest próbą odpowiedzi między innymi na następujące pytania: Jakie obowiązują w szkole reguły dotyczące zarządzania wykorzystaniem czasu i przestrzeni? Czemu lub komu służy w szkolnej codzienności właściwe wykorzystanie czasu i przestrzeni? oraz Jakie działania są możliwe do podjęcia w zastanej czasoprzestrzeni szkoły?

Seria "Kultura szkoły" powinna znaleźć się w każdej placówce publicznej i niepublicznej edukacji, by sprzyjać wewnątrzszkolnej debacie w środowisku nauczycielskim. 

 Przypominam, że wcześniej ukazały się w tej serii: 



 

 

 












    















Kolejni autorzy pracują nad zaplanowanymi w tej serii tomikami, dzięki czemu łączymy naukę z praktyką, by nauczyciele mogli poszerzać swój obraz szkoły, zaś naukowcy brali pod uwagę realia tej placówki i sprzyjali autentycznym (a nie podporządkowanym partyjnym interesom władzy) zmianom w procesie kształcenia oraz wychowania młodych pokoleń.     

Dr Radosław Nawrocki przygotował i wydał w naszej serii tom 6, który jest poświęcony socjopolitycznym uwarunkowaniom demokracji w oświacie. Poszerza zatem makropolityczny kontekst meblowania szkolnej demokracji, której poświęciłem tom 2.  Może chociaż wiceminister edukacji znajdzie czas na lekturę tej serii, by nie podpowiadał swojemu przełożonemu nonsensownych rozwiązań, bo resort traci od lat nie tylko powagę urzędu.  




20 grudnia 2021

Refleksja krytyczna o "Refleksji krytycznej w edukacji i pedagogice"

 


    Bardzo ucieszyła mnie nowa książka profesora Henryka Mizerka, nad którą pracował przez ostatnie trzy lata, gdyż warto było na nią czekać. Tego typu studium przeglądowo-metapoznawcze będzie bardzo dobrze wspomagać pedagogów ubiegających się o przyjęcie ma studia III stopnia w wybranej przez siebie Szkole Doktorskiej. Wprawdzie w podtytule monografii jest pytanie, czy aby zawarta w intencji autora refleksja krytyczna w edukacji i pedagogice nie musi być wykonalna? ("Misja [nie]wykonalna?"), to jednak mimo wszystko warto się nad tym zastanowić. 

W świetle upełnomocnionej prawnie przez MEiN punktacji za wydaną monografię i artykuł naukowy można uzyskać tyle samo punktów, a za artykuł nawet więcej, bo nie 100, ale 140 lub 200 pkt. Za kilkunastostronicowy artykuł poświęcony tej samej problematyce autor może w kraju także otrzymać 100 pkt.,  więc tyle samo, co za książkę liczącą 171 stron. Warto zatem skierować pytanie do ministra Przemysława Czarnka: PO CO PISAĆ KSIĄŻKI, skoro praca nad nimi trwa wiele lat, a "zapłata" jest równoważna 5%-10% tekstu artykułu? 

Nie lepiej byłoby opublikować dziesięciostronicowy artykuł w periodyku za 140 czy 200 pkt. w języku angielskim, by nikt w kraju go i tak nie przeczytał, a jeśli nawet, to być może nie zrozumiał, gdyż zakres analizy treści musiał być powierzchowny, quasisyntetyczny? Dla profesora tej klasy, co H. Mizerek, napisanie takiego artykułu nie wymagałoby trzech lat, gdyż wystarczyłby tydzień, a może i jeszcze mniej.  

W świetle powyższego nonsensowna i demotywujaca jest ewaluacja publikacji. Jeszcze rok, dwa, a w pedagogice, socjologii, naukach o polityce, teologii, historii, filozofii itp. w ogóle nie będzie się "opłacało" pracować nad monografią, skoro jej wartość została zdewaluowana przez ministerstwo, które w nazwie ma edukację i naukę, a rządząca formacja ponoć troszczy się o narodową kulturę, język polski, historię, dziedzictwo narodowe itp.                

Wyznacznikiem rzeczywistych osiągnięć naukowych nie jest już monografia naukowa. Zniknęła z wymagań na tytuł naukowy profesora, a w przypadku habilitacji może być zastąpiona cyklem artykułów. Cykl nie jest dookreślony, toteż mogą go stanowić co najmniej 3 artykuły.     

Kiedy więc H. Mizerek pyta w "Słowie wstępnym" do swojej monografii: Czy możliwe jest napisanie książki o refleksji krytycznej, która byłaby jednocześnie najzabawniejsza i najzmyślniejsza? - to odpowiadam: TAK. Jak najbardziej. Ministerstwo zlikwidowało w aktach prawnych formalne parametry dla monografii, toteż może nią być nieopublikowana w żadnym czasopiśmie, zgodnie z wymogami PBN (z numerem ISBN) publikacja licząca 20 czy 40 stron. Dlaczego nie? Jest to najzabawniejsze i najzmyślniejsze.  

Nic dziwnego, że stateczni profesorowie nauk medycznych z tytułem profesora, na który zasłużyli w wyniku kilkudziesięciu lat pracy naukowo-badawczej, klinicznej, eksperymentalnej wyrażają swoje oburzenie na zaistnienie w naukach medycznych zdumiewającej akceleracji "rozwoju naukowego" wśród trzydziestolatków (liczonego sumą punków za kilka artykułów w zagranicznych czasopismach medycznych) oraz  najzabawniej i najzmyślniej działający akcelerator publikacyjny wzorem "Baksika" (do napisanego artykułu przez jednego autora, dopisywanych jest już nie kilkoro, ale nawet kilkudziesięciu "współautorów"). Dzięki temu każdy pacjent może być dumny, że ordynatorem szpitala jest 30-letni profesor tytularny. Taki mamy postęp. 

Powróćmy jednak do książki H. Mizerka, którą warto mieć na swojej domowej półce startując w akademickiej profesji. Dla studentów książka jest zbyt trudna, bo nie ma obrazków, memów, emotikonów. Może kilka osób na studiach uzupełniających sięgnie po nią z obowiązku zreferowania w pracy dyplomowej założeń pragmatyzmu pedagogicznego Johna Deweya czy koncepcję Donalda Schöna. O ile rozprawy Amerykanina są już w przekładzie na język polski, to - jak słusznie pisze autor tej książki - nikt jeszcze nie przetłumaczył w całości i nie doprowadził do ich wydania w Polsce. Znacznie lepiej sprzedają się banały Jespera Juula.   

Czytając jednak rozdział zatytułowany "Kategorie towarzyszące. Myślenie krytyczne" zrozumiemy, dlaczego jest to niemożliwe, tak u nas, jak i ponoć w USA (chociaż w to wątpię). Zanim bowiem przytoczyłbym wyniki badań m.in. I. Czaji-Chudyby, zastanowiłbym się nad ich wartością poznawczą ze względu na zastosowane przez nią narzędzia diagnostyczne i wnioski nieadekwatne do uzyskanych danych. Zostawiam to jednak na marginesie refleksyjnego myślenia. 

Rozprawa H. Mizerka jest ważna dla pedagogiki ogólnej, w tym metodologii badań pedagogicznych. Jedyna teza, której Autor sam zaprzecza w innym miejscu tej publikacji, wybrzmiała na s. 11: Pedagogika nie może rozmyć się w języku innych nauk o człowieku. Ma własny sposób widzenia rzeczywistości i formułowania problematyki badawczej. 

    Otóż pedagogika musi "rozmyć się" oraz "zanurzać" w innych naukach humanistycznych i społecznych, gdyż badają one te same fenomeny. Nasza dyscyplina nie posiada własnego sposobu formułowania problematyki badawczej, gdyż ten jest pochodną metodologii nauk humanistycznych i/lub społecznych, a nawet przyrodniczych w zależności od przedmiotu badań. Mizerek dość obficie korzysta w swojej argumentacji z filozofii (naukoznawstwa, ontologii i epistemologii) i psychologii, gdyż przywoływani przez niego (niektórzy) pedagodzy są niejako w swoich rozprawach "zakładnikami" także wspomnianych tu dyscyplin naukowych. 

Chyba, że Mizerek miał na myśli całkowite zatracenie się pedagogiki w innych naukach, to rzeczywiście byłoby wykreśleniem jej z dziedziny nauk społecznych i usunięcie z wykazu odrębnych dyscyplin naukowych. Jak pisze: 

Uznałem zatem, że przyglądając się refleksji oraz analizując jej oblicza prezentowane w różnych koncepcjach, lepiej jest podchodzić do nich w tradycyjny sposób niż uporczywie poszukiwać hipotezy, najlepiej takiej, którą można skomercjalizować [s. 11]. 

Rozprawa ma oryginalną strukturę, opartą na metaforze architektury warmińskiej chałupy oraz aktualny dobór treści, które są efektem rzetelnych studiów zagranicznej literatury przedmiotu. Czyta się ją zatem z dużą przyjemnością jako także uświadamiającą głębokie zaniedbania w sferze konceptualizacji badań przez coraz gorzej wykształconych współczesnych pedagogów, którzy nie tyle nie są bezstronni, bo tego wymiaru nie da się chyba uniknąć w nauce, co są bezrefleksyjni, bezkrytyczni, powierzchowni, otwierając dawno wyważone drzwi. Jak już natrafią przypadkowo na jakąś książkę, rzecz jasna - koniecznie amerykańską czy brytyjską - to natychmiast przypisują jej autorowi miano odkrywczej.  

Przywoływane w książce Mizerka różne koncepcje, typologie umiejętności czy uwarunkowania myślenia krytycznego są ciekawe, chociaż w Polsce niemalże zupełnie niepraktyczne, szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę postulat przestrzegania wysokich standardów etycznych i merytorycznych. Tak, jak nie były one przestrzegane przez recenzentów w postępowaniu na tytuł naukowy profesora Andrzeja Zybertowicza, tak też nie są stosowane przez ekspertów Prezydenta RP, którzy odmawiają nadania tego tytułu pozytywnie ocenionym przez specjalistów uczonym. Mam tu na uwadze uczelnianych profesorów z UW - Michała Bilewicza i z UMK - Waltera Żelaznego. 

Podobnie, uniwersyteckie oficyny wydają książki m.in. o rzekomym myśleniu krytycznym, ale w wykonaniu autorów, którzy tego nie potwierdzają poziomem metodologicznym zawartych w nich zalożeń badawczych. O tej patologii piszę w książkach:  




    







    





Znakomicie, że H. Mizerek odnosi się w swojej publikacji do nauczycieli polskich szkół, by stawali się lub utrzymywali status nauczycieli refleksyjnych, myślących, krytycznych, gdyż realizuje tym samym ważną funkcję łączności teorii z praktyką. Nauczyciele muszą być inaczej kształceni na uniwersytetach i w akademiach, skoro mają być  profesjonalnie wykształceni do założeń alternatywnej epistemologii dydaktyki szkolnej. Słusznie pisze: 

Konieczna jest radykalna zmiana koncepcji i programów kształcenia oraz jego filozofii w kierunku interdyscyplinarności i współpracy między wydziałami [s.68]

Potrzebne są jednak badania dotyczące nie tyle refleksyjności nauczycieli, co urzędników MEiN i władz tego resortu. Tak długo, jak długo zarządzać będą polityką oświatową ignoranci, którzy ubiegają się dzięki tej roli o bycie posłem w Parlamencie Europejskim (finansowa pokusa), tak długo refleksyjność i refleksywność nauczycieli będzie służyć tylko niektórym w ich zaangażowanej pracy dydaktycznej w szkolnictwie. 

Na marginesie muszę zwrócić uwagę, że Karol Wojtyła chyba jednak nie był w Polsce pierwszym filozofem rozróżniającym refleksyjność i refleksywność. Mylne może być uwzględnienie daty 2. wydania jego znakomitego dzieła "Osoba i czyn" (1985) a np. Wojciecha Chudego (1984). Być może warto to ustalić, chociaż nie jest to kluczowe dla pedagogiki. Marek Rembierz może tę kwestię ustalić, żebym nie wprowadzał w błąd czytelników. No, ale Mizerek pisze, by być refleksywnym, więc dał nam zadanie.




Trafnie H. Mizerek zachęca nas do wątpienia i kwestionowania różnych koncepcji, teorii, podejść badawczych czy praktyk pedagogicznych, do ogniskowania uwagi bardziej na tym, co społeczne, aniżeli indywidualne, chociaż tego ostatniego wymiaru nie wolno lekceważyć. No  i wreszcie zachęca do emancypacji, odwagi i bardziej precyzyjnego przedstawiania „kolorytu znaczeń" refleksji krytycznej, a ja dodałbym - także bezkrytycznej. 

Zachęcam raz jeszcze do lektury tak intersującej książki, która wejdzie do naukoznawczego dyskursu nie tylko w pedagogice.  


Ps.
O afiliacji czasopism pedagogicznych pisał dr hab. Sławomir Pasikowski