Skoro
od nowego roku szkolnego wychowawcy mają otrzymać dodatek w wysokości 800 zł,
to powinni wiedzieć, za co będzie im ono wypłacane. Zapewne minister edukacji mógłby wydać Rozporządzenie w sprawie wytycznych
do pracy wychowawcy klasowego po to, by podporządkować wychowawców
klas w publicznych szkołach ogólnokształcących określonym przez władze państwowe celom partii władzy. Taki dokument jest już w budynku tego resortu, gdyż został opracowany przez lewicowych poprzedników.
Szkoła
w Polsce ma za zadanie wychowanie młodzieży do aktywnego udziału w budownictwie
społeczeństwa demokratycznego a wychowawca będzie odpowiedzialny za stan i
poziom pracy wychowawczej w swojej klasie. Głównym zadaniem wychowawcy
klasowego będzie wychowanie uczniów powierzonej mu klasy zgodnie z zadaniami
wychowawczymi szkoły. Do obowiązków takiego wychowawcy należy:
"1) wszechstronne
poznanie uczniów swej klasy, skupienie wokół siebie aktywu najlepszych
uczniów i mobilizowanie przy jego pomocy całej klasy do podnoszenia wyników
nauczania i wychowania;
2) stałe
badanie postępów w nauce i w zachowaniu uczniów w szkole i poza
szkołą; zwracanie szczególnej uwagi na uczniów źle się uczących lub
niewłaściwie sprawujących się, analizowanie wspólnie z zespołem klasowym, nauczycielami
i rodzicami przyczyn zaniedbywania się uczniów w pracy szkolnej i podejmowanie
środków zaradczych; mobilizowanie uczniów średnich i dobrze uczących się do
dalszego podnoszenia wyników w nauce;
3) prowadzenie
pracy uświadamiającej z uczniami, urabianie jednolitej opinii zespołu
klasowego w sprawach związanych z zachowaniem się, postępami w nauce i pracą
społeczną uczniów i wychowanie uczniów w poczuciu odpowiedzialności za honor
klasy i szkoły; wdrażanie uczniów do świadomego postępowania zgodnie z
zadaniami regulaminu uczniowskiego, tak aby stały się one głęboko zakorzenionym
nawykiem w postępowaniu w szkole i poza szkołą;
4) troska
o regularne uczęszczanie uczniów do szkoły, wnikliwe i konsekwentne badanie
przyczyn opuszczania lekcji przez uczniów; pomoc w należytym zorganizowaniu
dnia pracy ucznia;
5) utrzymywanie
osobistego kontaktu z uczniami; udzielanie szczególnej pomocy, rad i
wskazówek uczniom znajdującym się w trudniejszych sytuacjach wychowawczych;
szczególna troska o uczniów z domów dziecka i rodzin zastępczych, stały i
systematyczny kontakt z ich opieką wychowawczą;
6) troska
o zdrowie młodzieży i stały kontakt z lekarzem rodzinnym i
pielęgniarką szkolną; systematyczne przeglądanie kart zdrowia uczniów i
porozumiewanie się w sprawach zdrowia uczniów z rodzicami; zaprawianie uczniów
do stałej dbałości o stan higieniczny klasy, do przestrzegania zasad kultury
życia codziennego;
7) stała
i systematyczna praca wychowawcza nad kształtowaniem i rozwijaniem
zainteresowań uczniów, w celu ułatwienia im podjęcia świadomej decyzji co
do wyboru zawodu lub kierunku dalszego kształcenia się zgodnie z ich
uzdolnieniami i potrzebami państwa; współpraca w tym zakresie z
rodzicami;
8) pomoc
w całokształcie pracy organizacji harcerskiej, a w szczególności w
organizowaniu drużyny harcerskiej; branie udziału w jej zbiórkach;
9) sprawowanie
opieki nad samorządem klasowym, zapewnienie mu opieki i pomocy w
pracy; organizowanie zebrań klasowych celem omówienia zagadnień związanych z
pracą klasy i sposobów podniesienia tej pracy na wyższy poziom, a zwłaszcza
narad semestralnych nad wynikami nauczania; organizowanie dyżurów uczniowskich
w klasie oraz kontrola ich wykonywania; dbałość o porządek w klasie i o jej
estetyczny wygląd, stała troska o stan inwentarza klasy, wpajanie w uczniów
zasad poszanowania własności społecznej;
10) mobilizowanie
uczniów do aktywnego udziału w pracach pozalekcyjnych i pozaszkolnych zgodnie
z ich zainteresowaniami i uzdolnieniami oraz kontrola udziału ich w różnych
formach tych prac;
11) organizowanie
narad z nauczycielami swojej klasy celem wspólnego omówienia
wytycznych do planów pracy wychowawcy klasowego, wypracowania jednolitych
wymagań wobec uczniów i obmyślenia środków pomocy uczniom w nauce szkolnej i w
pracy społecznej oraz uregulowania obciążenia uczniów pracą domową i
obowiązkami społecznymi;
12) współdziałanie
z nauczycielem-bibliotekarzem szkolnym, nauczycielami i rodzicami w
zakresie należytego zorganizowania czytelnictwa uczniów swojej klasy;
13) utrzymywanie
stałego kontaktu z rodzicami w sprawach postępów w nauce i zachowaniu uczniów
przez indywidualne z nimi rozmowy, odwiedzanie uczniów w domu i zapoznawanie
się z ich warunkami domowymi, zwoływanie zebrań rodziców, omawianie z rodzicami
problemów wychowawczych, nieustanny wysiłek w kierunku skupienia klasowej
trójki rodzicielskiej wokół zadań wychowawczych realizowanych przez
szkołę;
14)
wychowawca klasy zbiera i przekazuje do sekretariatu szkoły
dokumenty uczniów, prowadzi dziennik i arkusze ocen, wypisuje świadectwa
uczniów, sporządza zestawienia statystyczne swej klasy, opracowuje na koniec
roku szkolnego charakterystykę każdego ucznia; w ciągu trzech dni po
zakończeniu semestru wychowawca sporządza w ciągu pięciu dni zestawienia ocen
nauczania, zachowania, frekwencji swych uczniów;
15)
wychowawca klasowy opracowuje do 10 września roczny plan swojej pracy.
Plan pracy wychowawcy klasowego wynika zarówno z wytycznych ogólnoszkolnego
planu pracy i zakresu obowiązków i zadań wychowawcy, jak i z zadań stojących
przed daną klasą".
Zainteresowanym podam źródło :)