Zanim udam się na urlop, w czasie którego będzie
przerwa w zamieszczaniu w blogu postów, podzielę się kolejną, radosną dla
akademickiej pedagogiki, informacją o podpisaniu nominacji profesorskiej dla
pedagog porównawczej z Instytutu Pedagogiki w Uniwersytecie Zielonogórskim -
prof. UZ Inetty Nowosad. Zapewne w najbliższym czasie, a po okresie
urlopowym, odbędzie się w Pałacu Prezydenckim uroczyste wręczenie
profesorskiego dyplomu.
Wielokrotnie pisałem w blogu o znakomitych rozprawach
naukowych Pani Profesor, która zajmuje się w swoich badaniach naukowych
problematyką kultury szkoły i studiami porównawczymi reform szkolnych na
świecie. Jej książka "profesorska" zachwyciła nie tylko recenzentów
Rady Doskonałości Naukowej, bo rzeczywiście jest wyjątkowym dziełem, które
powinni poznać pedagodzy, socjolodzy oraz politycy oświatowi i rządzący
szkolnictwem.
Jej rozprawa o singapurskich reformach oświatowych wpisuje się w najlepsze tradycje polskiej myśli pedagogicznej i współczesnej metodologii badań komparatystycznych na świecie. Ma to ogromne znaczenie dla dostrzeżenia tak przez badaczy nauk społecznych, jak i humanistycznych w naszym kraju, że nie wolno lekceważyć pedagogiki jako nauki.
Prof. I. Nowosad perfekcyjnie odkrywa makropolityczne, ekonomiczne, strategiczne gospodarczo i kulturowo mechanizmy oraz procesy uczynienia przez Singapurczyków własnego, wielokulturowego i wielowyznaniowego społeczeństwa jednym z najlepiej wykształconych na świecie, a zarazem spójnego aksjonormatywnie i społecznie.
Książkę "profesorską" czyta się z wielką satysfakcją, gdyż wiele
zawartych w niej treści przywołuje pamięć o wybitnych polskich pedagogach,
którzy myśleli i głosili podobnie, jak mądrzy politycy Singapuru, ale nie byli
ani czytani, ani słuchani, a tym bardziej szanowani w swoich wizjach
koniecznych zmian w polskim szkolnictwie. Po tę książkę powinni sięgnąć
samorządowcy, mądrzy politycy, którym zależy na rozwoju naszego społeczeństwa.
Nie po to, by reprodukować singapurskie rozwiązania czy projekty zmian, ale by
zrozumieć, że nie wolno reformować szkolnictwa w tak lekceważący naukę sposób,
jak ma to miejsce w naszym kraju.
Osiągnięcia Profesor I. Nowosad są dostrzegane w kraju i poza granicami, bardzo wysoko cenione w środowisku komparatystów i pedagogów szkolnych. Zachwyca swoją pracowitością i twórczym podejściem do badań naukowych. Wkrótce możemy spodziewać się jej kolejnych rozpraw z pedagogiki porównawczej.
Badacze procesów edukacyjnych i pedeutolodzy spotkają się
ponownie we wrześniu na VII Ogólnopolskiej Konferencji z cyklu SZKOŁA I
NAUCZYCIEL na temat "Indywidualizm a wspólnotowość w edukacji. Konferencja
odbędzie się 23-24 września 2024 r. w Łagowie Lubuskim.
Gratuluję nominacji i życzę dalszych sukcesów
naukowych oraz satysfakcji z recepcji własnych dzieł.