Wczoraj
dotarła do mnie smutna i bolesna wiadomość o śmierci w dn. 18 października 2020
r. prof. dr hab. Adama Frączka - psychologa
społecznego specjalizującego się w swoich badaniach w problematyce agresji,
psychopatologii i niedostosowania społecznego młodzieży.
Takim Go zapamiętam jak na powyższej
fotografii, którą można znaleźć w sieci wpisując nazwisko Profesora - jako
radosnego, dowcipnego, o niezwykłej kulturze osobistej, coraz rzadziej
spotykanej elegancji gentelmana.
Po moim odejściu z Uniwersytetu Łódzkiego
zabiegał o to, bym zatrudnił się właśnie w Akademii Pedagogiki Specjalnej im.
Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, o którą troszczył się, by rozwijała swój
potencjał naukowo-badawczy i dydaktyczny. Kierował tą znakomitą w skali naszego
kontynentu Uczelnią przez trzy kadencje (w
latach 1991–1994 i 2002–2008). Po nim przejął stery -
na mocy zmienionych ustaw - wyjątkowej klasy pedagog specjalizujący się w edukacji
medialnej i pedagogice twórczości - prof. APS Jan Łaszczyk.
Profesor A. Frączek był absolwentem psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie uzyskał stopień naukowy doktora w 1965 r. , a w 1977 r. stopien doktora habilitowanego. Tytuł profesora otzrymał w 1987 r.
Kierował na UW Katedrą Psychologii Edukacyjnej. Liczne badania
realizował nie tylko w UW, ale także w Instytucie Psychiatrii i Neurologii
Ministerstwa Zdrowia, Instytucie Psychologii PAN oraz w APS.
W
APS kierował jako kurator Katedrą UNESCO im. Janusza Korczaka oraz Zespołem
Badań nad Socjalizacją i Agresją w Instytucie. Psychologii Stosowanej. Wykładał
na uczelniach amerykańskich m.in. University of California, University of
Illinois, University of Michigan oraz na uniwersytetach w Niemczech i
Holandii. Zasiadał w radach naukowych tak znaczących periodyków
psychologicznych, jak: "Aggressive
Behavior”, „Polish Psychological Bulletin” i „Studia
Psychologiczne”.
Prof. Adam Frączek był autorem koncepcji
form gotowości do agresji interpersonalnej oraz współautorem narzędzia
diagnostycznego - Inwentarz Gotowości do Agresji Interpersonalnej (IGAI),
które jest wykorzystywane w międzykulturowych badaniach porównawczych.
W 1971 został członkiem Komitetu Nauk
Psychologicznych PAN. Przewodniczył Radzie Programowej Fundacji im. Jana
Amosa Komeńskiego, a także był członkiem rady Fundacji Wspólna Droga oraz
Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Był zawsze bliski pedagogice
wspierając w Akademii młodych naukowców. Jego rozprawy są nadal aktualne,
chociaż w ostatnich latach już mniej pisał. Pochłaniała go aktywność w sferze
wspomagającej rozwój kadr naukowych i zarządzania Uczelnią.
Ważniejsze publikacje:
- Feshbach, S., Frączek, A. (1979). Aggression and
Behavior Change. Biological
and Social Processes. Praeger (red. naukowa i współaut.)
- Frączek A. (1980). Z zagadnień psychologii agresji : prace Zespołu Badawczego Psychologicznych Mechanizmów Czynności Agresywnych IP UW [Instytutu Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego] i PIPS [Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej] Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
- Frączek A. (1985). Moral Approval of Aggressive Acts: A Polish-Finnish Comparative Study, Journal of Cross-Cultural Psychology, vol.1.
Frączek, A. (1986). Studia nad uwarunkowaniami i regulacją agresji interpersonalnej : sprawozdania z badań i rozprawy, Wrocław : Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Adam Frączek; Horst Zumkley; Tatiana Klonowicz (1993). Socjalizacja a agresja Warszawa: Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk : Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
- Frączek, A ( 1996). Violence and Aggression in Children and Youth. W: European Review: J. of Academia Euro-paea; -Frączek, A., Zumkley, H. (1992). Socialization and Aggression. Springer Verlag.
- Frączek, A., Zwoliński, M.(1999). Some Child-hood
Predictors of Sense of Coherence. Polish Psychological Bulletin, 22.
- Frączek, A. (2002). O naturze i formowaniu się psychologicznej regulacji agresji interpersonalnej. W: I. Kurcz, D. Kądzielowa (red.), Psychologia czynności. Warszawa: SCHOLAR.
Społeczność Akademnii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie żegna JM Rektora podzielając z Jego Rodziną i Bliskimi ból rozstania.
Dla społeczności Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej był Mentorem, Mistrzem, Szefem - a nade wszystko naszym Przyjacielem.
NON OMNIS MORIAR