W piątą rocznicę śmierci św. Jana Pawła II portal ONET opublikował sondaż, w którym wzięło udział 65 351 osób! Respondenci mieli odpowiedzieć na pytanie: Które dzieła Jana Pawła II
czytałeś/ałaś? Wydawało mi się, że gdzie jak gdzie, ale w Polsce, w kraju Papieża-Polaka wskaźnik odpowiedzi będzie przynajmniej zadowalający.
Tymczasem wyniki były dla mnie zaskakująco przykre:
a) czytałem co najmniej jedną encyklikę 3037 (4%)
b) czytałem
biografię Jana Pawła II 5543 (9%)
c) inne
dzieło 1826 (3%)
d) nie
czytałem żadnego dzieła Jana Pawła II 33580 (51%)
Co zatem przeczytali Polacy?
Tryptyk
Rzymski 4670 (8%)
Pamięć
i tożsamość 4240 (7%)
Przekroczyć
próg nadziei 3311 (5%)
Miłość
i odpowiedzialność 1974 (3%)
Brat
naszego Boga 2250 (3%)
Osoba
i czyn 872 (2%)
Pieśń
o Bogu ukrytym 733 (1%)
Dar
i Tajemnica 1585 (2%)
Wstańcie,
chodźmy 1730 (2%)
Od śmierci Wielkiego Polaka upłynęło 15 lat. Ojciec Święty zmarł 2 kwietnia 2005 r. Nie wiem, czy po powyższym sondażu był przeprowadzony jeszcze jemu podobny. Ciekaw jestem, czy w toku studiów humanistycznych, a więc na filozofii, czy na studiach a nauk społecznych sięga się przynajmniej do niektórych dzieł św. Jana Pawła II (Karola Wojtyły).
To, że korzystają z dzieł JPII studenci i pracownicy naukowi wydziałów czy instytutów nauk teologicznych, jest pewne. Jednak w/w prace kierowane były nie tylko do nich. Może poniższy apel spowoduje zainteresowanie nimi wśród młodej inteligencji?
Szanowni Państwo Profesorowie, Nauczyciele Akademiccy,
Drodzy Doktoranci i Studenci,
Zwracamy się do Państwa z Apelem, który kierujemy w czasie, gdy szczególnie wspominamy Karola Wojtyłę, profesora, wielkiego nauczyciela akademickiego, filozofa, kardynała i papieża. Pragniemy przypomnieć jego znaczący wkład w rozwój nauki, przede wszystkim w dziedzinie antropologii i humanizmu.
Drodzy Doktoranci i Studenci,
Zwracamy się do Państwa z Apelem, który kierujemy w czasie, gdy szczególnie wspominamy Karola Wojtyłę, profesora, wielkiego nauczyciela akademickiego, filozofa, kardynała i papieża. Pragniemy przypomnieć jego znaczący wkład w rozwój nauki, przede wszystkim w dziedzinie antropologii i humanizmu.
Miesiąc październik, tradycyjnie związany jest z początkiem roku akademickiego w naszych uczelniach, w tych dniach, 16 października, przypada także 42 rocznica wyboru Jana Pawła II. Rok 2020 jest jubileuszem jego setnej rocznicy urodzin. To dobra okazja, by kolejny raz sięgnąć w programach naszych wykładów, zajęć dydaktycznych i pracy naukowej, do nauczania Karola Wojtyły, w aspekcie filozoficznym, kulturowym i społecznym, do czego Państwa zachęcamy.
W dzisiejszym świecie, w którym obserwujemy homogenizację kultury,
przewartościowanie postaw społecznych oraz różnorodność opinii, rolą
Uniwersytetów i uczelni jest poszukiwanie pewnych punktów odniesienia i
wartości nadrzędnych, będących spoiwem naszych społeczeństw. Kierunki na tej
drodze profetycznie wskazywał św. Jan Paweł II. W encyklice „Fides et ratio”
napisał, że w sferze osobowego samopoznania: im bardziej człowiek poznaje rzeczywistość
i świat, tym lepiej zna siebie jako istotę jedyną w swoim rodzaju, a zarazem
coraz bardziej naglące staje się dla niego pytanie o sens rzeczy i jego
własnego istnienia.
To poszukiwanie niezaprzeczalnego sensu jest dziś wyzwaniem dla naszych studentów,
w otaczającej ich coraz bardziej skomplikowanej rzeczywistości. Rozwój
technologiczny i pojawiające się wraz z nim coraz bardziej nieograniczone
możliwości wirtualnej komunikacji, są wielką szansą, ale stwarzają również
niespotkane dotąd zagrożenia.
Wobec tych faktów, nauczanie papieża z Polski i jego życiowa postawa, mogą inspirować młodych ludzi, do dążenia ku prawdzie i wewnętrznej wolności.
Wobec tych faktów, nauczanie papieża z Polski i jego życiowa postawa, mogą inspirować młodych ludzi, do dążenia ku prawdzie i wewnętrznej wolności.
Dlatego zachęcamy, by używając współczesny środków
przekazu i nowych metod dydaktycznych, wykładowcy akademiccy nawiązywali do
dorobku naukowego, artystycznego i duchowości św. Jana Pawła II.
Odwaga i niezłomna postawa św. Jana Pawła II w dążeniu do prawdy, stają się dziś autentycznym świadectwem i pomocą w poszukiwaniu odpowiedzi na kluczowe pytania egzystencjalne. Ojciec Święty zwracał uwagę, że uniwersytety w swej działalności są na służbie prawdy poznawanej i przekazywanej, które są warunkiem niejako organicznym podmiotowości całego społeczeństwa.
Stąd tak ważne jest twórcze towarzyszenie młodym ludziom i formowanie ich do
odpowiedzialnego podejmowania ról społecznych. We wspomnianej encyklice „Fides
et ratio” czytamy zaś, że wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch
ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy.
Korzystajmy z tego potencjału
w naszych środowiskach akademickich. Niech nauczanie św. Jana Pawła II będzie
zachętą dla studentów do podejmowania wyzwań i rozwoju osobistego!
(fot. Karol Wojtyła i Józef Tischner)
***
Z inicjatywy Fundacji Futura-Iuwenta i Fundacji Świętego Mikołaja – Instytut
Kultury św. Jana Pawła II będzie niezwykle interesująca okazja do posłuchania wykładów i refleksji dotyczących najważniejszych problemów współczesnego Kościoła i świata w odniesieniu do
nauki i życia św. Jana Pawła II.
Będzie to cykl
webinariów, który zacznie się w piątek 23 października debatą zatytułowaną
„Solidarity, religion and inter-faith dialogue”. Udział w niej wezmą: Lord Alderdice
(chair), Dariusz Karłowicz (Teologia Polityczna), Nazila Ghanea (University of
Oxford), Daniel Greenberg (Jewish Law and Ethics), Jarosław Kupczak OP (St.
John Paul II Institute of Culture, Angelicum / Pontifical University of John
Paul II, Kraków).
Informację o tym, jak i kolejnych webinariach znajdziemy pod linkiem .