06 czerwca 2025

Zdolni licealiści jako młodzi badacze

 


Prof. UŁ Arkadiusz  Wąsiński otworzył wykładem o autokreacji galę podsumowującą wyniki całorocznego udziału zdolnych uczniów z województwa łódzkiego programu w projektach badawczych pod opieką promotorów  z Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Podzielił się z młodzieżą aspirującą do studiów wyższych współczesnym spojrzeniem dydaktyki ogólnej na sens i  sztukę uczenia się, ale także na to, jak ważna jest autoedukacja, uczenie się w głąb.

Uczniowie zaś, prezentujący wyniki badań naukowych prowadzonych przecież niezależnie od obowiązku szkolnego, który był ich podstawową i najważniejszą działalnością życiową w trakcie roku szkolnego, potwierdzili potencjał własnej pasji poznawczej i autokreacji. Znaleźli czas na dodatkową aktywność, która wymagała poświęcenia własnego czasu wolnego i osobistej odwagi, by autorefleksyjnie rozwiązać problem badawczy za pomocą metod i technik nauk społecznych. 



Z kolejnymi, młodymi osobami Zuzanną Kosztowną z XXIV Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Łodzi i Miłoszem Urbaniakiem z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Emilii Szczanieckiej  w Łodzi przygotujemy publikacje, by przybliżyć pedagogom, nauczycielom, ale i instruktorom harcerskim problemy, których nie dostrzegają lub pomijają w swoich środowiskach pracy zawodowej lub społecznej. 

Zuzanna badała bowiem postawy harcerzy i ich instruktorów wobec wspólnych dla Dekalogu i Prawa Harcerskiego wartości, uwzględniając zarazem ich stosunek do wiary. Miłosz natomiast badał wśród uczniów pięciu łódzkich liceów ich postawy wobec cyfryzacji procesu kształcenia, w tym ich własnego jak i nauczycielskiego potencjału w tym zakresie. Wyniki badań są druzgocące dla obu środowisk socjalizacji i edukacji młodzieży oraz ich wychowawców. 



W trakcie wczorajszej  gali wyniki badań prezentowała też uczennica II klasy Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego im. Romualda Traugutta  w Zgierzu - Nikola Laskowska. Prowadziła je pod opieką uniwersyteckiej psycholożki na temat związku między wypaleniem a dobrostanem szkolnym uczniów. Wyniki nie były tak zatrważające jak wśród polskich piętnastolatków, którzy w pomiarze PISA 2022  odsłonili fatalny stan polskiego szkolnictwa, skoro znaleźliśmy się na ostatnim miejscu wśród wszystkich krajów należących do OECD i biorących udział w tym badaniu. 



W piątek będą kolejne prezentacje wyników badań prowadzonych przez uczniów pod kierunkiem uczonych z wszystkich wydziałów Uniwersytetu Łódzkiego. W imieniu JM Rektora zostaną im wręczone certyfikaty udziału w tak interesującym programie oświatowo-akademickim "Zdolny uczeń - świetny student". Już wiem, że będą to za rok lub dwa wspaniali studenci, którzy doświadczyli uroku prowadzenia badań naukowych. Nie narzekajmy zatem na polską młodzież.