Prof.
UŁ Arkadiusz Wąsiński otworzył wykładem o autokreacji galę podsumowującą
wyniki całorocznego udziału zdolnych uczniów z województwa łódzkiego programu w
projektach badawczych pod opieką promotorów z Wydziału Nauk o Wychowaniu
Uniwersytetu Łódzkiego. Podzielił się z młodzieżą aspirującą do studiów
wyższych współczesnym spojrzeniem dydaktyki ogólnej na sens i sztukę
uczenia się, ale także na to, jak ważna jest autoedukacja, uczenie się w głąb.
Uczniowie
zaś, prezentujący wyniki badań naukowych prowadzonych przecież niezależnie od
obowiązku szkolnego, który był ich podstawową i najważniejszą działalnością
życiową w trakcie roku szkolnego, potwierdzili potencjał własnej pasji
poznawczej i autokreacji. Znaleźli czas na dodatkową aktywność, która wymagała
poświęcenia własnego czasu wolnego i osobistej odwagi, by autorefleksyjnie
rozwiązać problem badawczy za pomocą metod i technik nauk społecznych.
Z
kolejnymi, młodymi osobami Zuzanną Kosztowną z XXIV Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w
Łodzi i Miłoszem Urbaniakiem z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Emilii Szczanieckiej w Łodzi
przygotujemy publikacje, by przybliżyć pedagogom, nauczycielom, ale i
instruktorom harcerskim problemy, których nie dostrzegają lub pomijają w swoich
środowiskach pracy zawodowej lub społecznej.
Zuzanna
badała bowiem postawy harcerzy i ich instruktorów wobec wspólnych dla Dekalogu
i Prawa Harcerskiego wartości, uwzględniając zarazem ich stosunek do wiary. Miłosz
natomiast badał wśród uczniów pięciu łódzkich liceów ich postawy wobec
cyfryzacji procesu kształcenia, w tym ich własnego jak i nauczycielskiego
potencjału w tym zakresie. Wyniki badań są druzgocące dla obu środowisk
socjalizacji i edukacji młodzieży oraz ich wychowawców.
W trakcie wczorajszej gali wyniki badań prezentowała też uczennica II klasy Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego im. Romualda Traugutta w Zgierzu - Nikola Laskowska. Prowadziła je pod opieką uniwersyteckiej psycholożki na temat związku między wypaleniem a dobrostanem szkolnym uczniów. Wyniki nie były tak zatrważające jak wśród polskich piętnastolatków, którzy w pomiarze PISA 2022 odsłonili fatalny stan polskiego szkolnictwa, skoro znaleźliśmy się na ostatnim miejscu wśród wszystkich krajów należących do OECD i biorących udział w tym badaniu.
W
piątek będą kolejne prezentacje wyników badań prowadzonych przez uczniów pod
kierunkiem uczonych z wszystkich wydziałów Uniwersytetu Łódzkiego. W imieniu JM
Rektora zostaną im wręczone certyfikaty udziału w tak interesującym programie
oświatowo-akademickim "Zdolny uczeń - świetny student". Już wiem, że
będą to za rok lub dwa wspaniali studenci, którzy doświadczyli uroku
prowadzenia badań naukowych. Nie narzekajmy zatem na polską młodzież.