03 listopada 2021

Co czytają w Ministerstwie Edukacji i Nauki w porównaniu z tym, co czytali 10 lat temu w Ministerstwie Edukacji Narodowej?

 


Jakie gazety i czasopisma są prenumerowane przez urzędników Ministerstwa Edukacji i Nauki? Jeśli komuś zależy na dotarciu z ważnym przekazem do władzy, powinien na to zwrócić uwagę. 

Czytelnicze gusta ulegają zmianie. Za rządów koalicji Platformy Obywatelskiej z Polskim Stronnictwem Ludowym prenumerowano znacznie więcej periodyków i nieco innych wydawców, niż czyni to obecna koalicja partii prawicowych. 

Porównajmy zatem, co prenumerowano w Ministerstwie Edukacji dziesięć lat temu z tym, co zaprenumerowało na rok 2022 Ministerstwo Edukacji i Nauki. Tabela zawiera dane w prawej kolumnie dwóch subministerstw - byłego MEN na Szucha i byłego MNiSW na Wspólnej. Zaznaczam nazwą ulicy odrębność obecnych subministerstw, gdyż nie prenumeruje się w nich w większości tych samych czasopism:



2012 r. Koalicja PO - PSL

Ministerstwo Edukacji Narodowej

2022  Koalicja partii prawicowych (PiS+)

Ministerstwo Edukacji i Nauki

Archiwista Polski

-

Atest

-

Bliżej Przedszkola

-

Błyskawica-Informacja miesięczna o stawkach robocizny oraz o cenach wybranych robót, materiałów i sprzętu

-

Biuletyn cen asortymentów robót

-

Biuletyn cen modernizacji i remontów

-

Biuletyn cen robót elektrycznych

-

Biuletyn cen robót instalacyjnych

-

Biuletyn cen robót remontowo-budowlanych oraz zabytkowych

-

Biuletyn cen robót naziemnych i inżynieryjnych

-

Brief

-

Doradca Dyrektora Szkoły

-

Doradca Dyrektora Przedszkola

-

Doradca Zawodowy

-

Do Rzeczy

MEN                                         MEiN – Szucha

Dyrektor Szkoły

-

Dziennik Gazeta Prawna

 

MEN                                                       MEiN – ul. Wspólna i Szucha

Dziennik Trybuna

-

Edufakty - Uczę nowocześnie

-

Europejski Przegląd Sądowy

-

Fakt

 

MEN                                      MEiN – Szucha

Finanse Publiczne

-

Forbes

-

Forum

-

-

Forum Akademickie – ul. Wspólna

Gazeta Polska

 

MEN                            MEiN – Szucha

Gazeta Polska Codziennie

 

MEN                                          MEiN – Wspólna i Szucha

Gazeta Samorządu i Administracji

-

Gazeta Wyborcza

 

MEN                                     MEiN – Szucha

 

Głos Nauczycielski

 -

Głos Pedagogiczny

 -

Gość Niedzielny

 

MEN                                     MEiN – Szucha

 

 

-

 HR Business Partner 

- MEiN - Wspólna

 

Informacja o cenach materiałów budowlanych

-

Informacja o cenach materiałów elektrycznych

-

Informacja o cenach materiałów instalacyjnych

-

Informacja o stawkach robocizny kosztorysowej oraz o cenach pracy sprzętu budowlanego

-

It w Administracji

-

-

Kadry i Płace w Administracji

 

- MEiN - Wspólna

 

Media i Marketing

-

Monitor Prawniczy

 

Monitor Zamówień Publicznych. Forum zamawiających i wykonawców

 

Murator

 

Nasz Dziennik

 

MEN                                          MEiN – Wspólna i Szucha

Newsweek

 

MEN                                     MEiN – Szucha

Niedziela

 

MEN                                     MEiN – Szucha

Nowe media

-

Ochrona mienia i informacji

-

Państwo i prawo

-

Personel i Zarządzanie

MEN                                     MEiN – Wspólna

 

-

Perspektywy – miesięcznik

 

        MEiN Szucha

Polityka

 

MEN                                     MEiN – Szucha

 

Polska

MEN

Polska The Times

 

       MEiN Szucha

 

-

Poradnik Rachunkowości Budżetowej

MEiN – Wspólna

Press

MEN                                     MEiN – Szucha

 

Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze

 -

Przegląd

 

MEN                                     MEiN – Szucha

Przegląd Legislacyjny

 

Przegląd Obrony Cywilnej

-

Przegląd Oświatowy

-

Przegląd Pożarniczy

-

Przetargi Publiczne

MEN                                     MEiN – Wspólna

Przekrój

-

Puls Biznesu

MEN                                     MEiN – Szucha

Rachunkowość budżetowa

-

Rzeczpospolita

 

MEN                                     MEiN – Szucha,  Wspólna

Samorząd Terytorialny

-

Serwis Płatnika ZUS

-

Serwis PP - Prawno Pracowniczy

MEN                                     MEiN – Wspólna

Spotkanie z zabytkami

-

Strażak

-

Super Express

MEN                                     MEiN – Szucha

-

The Economist

 

       MEiN – Wspólna

 

 

Times Higher Education

 

      MEiN – Wspólna

 

Tygodnik Powszechny

-

Ubezpieczenia i Prawo Pracy

-

Uważam Rze

-

W Sieci

Sieci

MEiN – Szucha

Wprost

MEN                                     MEiN – Szucha

Wspólnota

-

Zamówienia Publiczne - DORADCA

-

Można analizować dobór prenumerowanych pism ze wzgledu na różne kryteria: 


1. ilość pism a zatem zakres zainteresowań problemowych oraz ponoszone koszty - 

MEN  - 96  

MEiN - 34  


2. Źródła oświatowe/pedagogiczne dla nadzoru systemu szkolnego/oświatowego 

2.1. w MEN - prenumerowano 10 periodyków popularnooświatowych, pedagogicznych 

2.2. w MEiN - nie zaprenumerowano  żadnego czasopisma popularnonaukowego czy naukowego 


3. Samorządność - wspólnotowość 

3.1. w MEN - prenumerowano 4 pisma 

3.2. w MEiN nie zaprenumerowano żadnego 


 





   

02 listopada 2021

Nowa kategoria badań genderowych

 



Raport dr. Michała Gulczyńskiego pt. Przemilczane nierówności. O problemach mężczyzn w Polsce, który wydał w 2021 r. Klub Jagielloński nie był recenzowany, toteż należy go traktować jako osobiste opinie autora na temat płci i demografii w polityce. Cytowanie  pseudonaukowego raportu szkodzi polskiej edukacji, a zarazem jest wskaźnikiem tego, jak poważne problemy metodologiczne ujawniają w swoich pracach osoby ze stopniem naukowym doktora.   

Autor przedstawia się jako doktorant w dziedzinie polityki publicznej i administracji na Uniwersytecie Bocconiego w Mediolanie, absolwent ekonomii międzynarodowej i iberystyki w ramach Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych na Uniwersytecie Warszawskim, studiów wschodnioeuropejskich na Wolnym Uniwersytecie Berlińskim oraz europejskich studiów interdyscyplinarnych w Kolegium Europejskim w Natolinie. Jest członkiem Collegium Invisibile, a co ważne dla pedagogów, to zaangażowanym  w liczne projekty edukacyjne.

Punktem wyjścia do analizy zjawiska nierówności mężczyzn w stosunku do kobiet jest dla Klubu Jagiellońskiego rewolucja płci (gender revolution), która doprowadziła do istotnego przewartościowania ról społecznych. Czyżby nie dotyczyła ona środowisk konserwatywnych?  Jak piszą we wstępie do raportu:  główny ekspert Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego dr Marcin Kędzierski  oraz jego dyrektor - Paweł Musiałek

Za tymi zmianami idzie także rozwój gender studies, które analizują zmieniającą się rzeczywistość z punktu widzenia płci. Nie sposób nie dostrzec, że niemal cała refleksja poświęcona identyfikacji obszarów życia społecznego, w których istnieją nierówności, jest skoncentrowana na kobietach i wskazywaniu pól, w których ich pozycja nie dorównała pozycji mężczyzn. Dominująca narracja o dyskryminacji kobiet zdaje się dla wielu nie do pogodzenia z myślą, że określona grupa mężczyzn, zwłaszcza tych gorzej wykształconych i mieszkających na prowincji, może znajdować się w gorszym położeniu niż kobiety [s.7].

Zapowiada się zatem ciekawie, bo z jednej strony są to klasyczne gender study, a z drugiej strony autor stara się nas przekonać, że jego study nie mają z tym nic wspólnego, gdyż są "suchą” diagnozą, bo pozbawioną ideologicznego wymiaru.  Zachęcam wszystkich pedagogów, socjologów i psychologów podejmujących badania genderowe, by tak, jak M. Gulczyński już we wstępie zastrzegali, że są one "suchą" diagnozą

Mamy zatem nową kategorię w metodologii badań społecznych - suche badania ideologicznie.

Skoro już ktoś naczytał się genderowej literatury na Zachodzie, co zapewne doprowadziło do ideologicznego "przemoczenia" umysłu, to musi sięgnąć po ideologiczną "suszarkę" i zabezpieczyć się przed gorszącymi konserwatystów w Polsce badaniami płci kulturowej. Te, jak się okazuje, mogą być "suche" lub "mokre".  "Mokrymi" są te "gendery", których autorzy przyznają się do jedynie słusznego zakorzenienia własnych założeń teoretycznych.

 W odróżnieniu od tego, co dzieje się w krajach Zachodniej Europy, w naszym kraju - zdaniem raportującego - nastąpiła radykalizacja wśród młodych mężczyzn i młodych kobiet. Jak stwierdza: 

Z perspektywy środowiska odwołującego się do wartości chrześcijańskich nie możemy bagatelizować kluczowego zagrożenia wynikającego z pogłębiających się nierówności, napięć i różnic. Coraz głębsza polaryzacja wartości, idei, stylu życia utrudniać. W efekcie stanowi zapewne dużo istotniejsze zagrożenie dla rodziny budowanej w oparciu o związek kobiety i mężczyzny niż wiele procesów cywilizacyjnych, na których koncentrują dziś swoją uwagę środowiska katolickie i konserwatywne [s. 8].

Zapewne powyższa teza nie ma ideologicznego charakteru. Pojawiają się zatem w raporcie diagnozy, wśród których interesuje mnie tylko socjalizacja i edukacja:

1. W Polsce kobiety tak się wyemancypowały, że mężczyźni zostali zepchnięci do kąta czy - jak kto woli - "pod ich pantofel". To one awansowały społecznie i zawodowo, zaś mężczyźni nie chcą pełnić ról tradycyjnie przypisanych kobietom. 

2.   Kobiety mają wyższe wykształcenie niż mężczyźni, co przekłada się ponoć na ich lepsze zarobki, lepszy awans społeczny, poglądy i aktywność polityczną, zdrowie i długość życia. 

3. Męska klęska zaczyna się jednak w szkołach, w których chłopcy znacznie gorzej radzą sobie w testach sprawdzających umiejętności czytania ze zrozumieniem.  Mamy empiryczny dowód na deformę szkolną, którą wprowadziła mgr Anna Zalewska. W jej nastęstwie chłopcy zdobywają (...) średnio o 10 p.p. mniej na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego i o 6 p.p. mniej na egzaminie maturalnym z języka polskiego (poziom podstawowy) od swoich rówieśniczek. (...) Podczas gdy różnica między średnimi wynikami chłopców i dziewcząt wynosi 33 punkty (w OECD: 30), w pierwszym decylu jest to aż 46 punktów (w OECD: 42), a w ostatnim – 22 punkty (w OECD: 18). Jeszcze wyraźniej widać różnicę w przypadku odsetka osób nieosiągających minimalnego poziomu na teście z czytania – dotyczy to 10% dziewczynek i aż 20% chłopców (w OECD odpowiednio: 18% i 28%) [s.16 - dane PISA 2018 dop. BŚ]

Dane są tak dobierane, żeby kumulowały się ze względu na samosprawdzającą się hipotezę o niższym poziomie wykształcenia i socjalizacji chłopców w stosunku do dziewcząt. Autor przywołuje zarazem dane sprzed 7 lat, ale dotyczące sytuacji chłopców w szkołach Francji, Szwecji i Finlandii, które mają potwierdzać tożsamą sytuację w ... Polsce.   

4. Powodem słabszych wyników chłopców w szkołach jest feminizacja zawodu nauczycielskiego, bowiem w szkołach podstawowych jest ich aż 83 proc., zaś w szkołach średnich - 69 proc. Kiedy stwierdza, iż według niektórych autorów nauczyciele tej samej płci lepiej utrzymują uwagę uczniów oraz stanowią dla nich wzór do naśladowania

5. Chłopcy nie mają wzorów męskich, gdyż wychowywani są ponoć przez matki i babcie, które - jak wskazano wcześniej - nie pełnią tych ról, gdyż pracują i robią karierę. Ten kit danych jest rzeczywiście suchy, bo nie da się nim zakleić dziur w oknach wiedzy. W przywoływanych danych statystycznych przeważają sondaże opinii, które nie są w owej sklejce wiarygodne, gdyż każda z diagnoz dotyczyła innej kwestii.

 Wniosek z tak pseudonaukowego raportu, brzmi: 

Należy odejść od koedukacyjnej edukacji, dostosować kanon lektur odrębnie dla chłopców i dziewcząt oraz zaangażować trenerów sportowych do promocji czytania. Ciekawe, bo ponoć tak świetnie wykształcony doktor nie prowadził badań wśród absolwentów pedagogiki sportu czy Akademii Wychowania Fizycznego. Skąd wie, że  mogą być promotorami czytania? Czy dlatego, że uczestniczą w akcji: "Nie czytasz - Nie pójdę z tobą do łóżka"? Tylko, że w tym przypadku czytającymi znowu są kobiety.  


01 listopada 2021

Od ubiegłorocznego Dnia Wszystkich Świętych odeszli od nas pedagodzy różnych pokoleń

 


Pragnieniem każdego, kto kocha i jest kochany, kto ceni i jest doceniany, kto pamięta i jest pamiętany, kto obdarza innych Dobrem i jest nim obdarzany, kto jest nauczycielem i uczącym się, jest to, by najbliższa mu osoba była wciąż obecna, niejako w pobliżu, w sile wieku i zdrowia, w myślach, sercu i pamięci minionych wydarzeń, wspólnych doświadczeń, przeżyć, spotkań, rozmów, gestów, a nade wszystko - tak rzadko doświadczanych w akademickim świecie  - dowodów wyjątkowego WSPÓŁISTNIENIA.         

Od ubiegłorocznego Dnia Wszystkich Świętych odeszli od nas, pozostając w pamięci, sercach, dziełach własnej myśli i dokonań w kształceniu młodych pokoleń i kadr akademickich następujący pedagodzy: 


2 listopada 2020 r.  - Profesor OLGA  CZERNIAWSKA  




11 listopada 2020 r. - Profesor  CZESŁAW BANACH 



12 listopada 2020 r. - Prof. HENRYK MOROZ 




13 grudnia 2020 r. - Profesor ANDRZEJ JANOWSKI  



13 grudnia 2020 r. - dr WANDA HEMMERLING 




11 stycznia 2021 r. - Prof. HALINA TABORSKA 




8 marca 2021 r. - dr PRZEMYSŁAW FLORCZAK 




12 marca 2021 r. - dr MARIA LIDIA PIENKIEWICZ 




3 kwietnia 2021 r. - Prof. WIESŁAW JAMROŻEK 



19 kwietnia 2021 r. - Prof. CZESŁAW KOSAKOWSKI



28 maja 2021 r. - Prof. HENRYK SAMSONOWICZ 



26 lipca 2021 r. - Prof. LECH MOKRZECKI 




25 sierpnia 2021 r. - Prof. JÓZEF PÓLTURZYCKI 



12 października 2021 r. -  Prof. UWr. WITA SZULC