Szanowni Państwo,
podczas ogólnopolskiego seminarium podoktorskiego Katedry
Teorii Wychowania Uniwersytetu Łódzkiego, które odbyło się 14 marca 2022,
rozmawialiśmy z dr Konradem Rejmanem o tym, w jakim stopniu i zakresie
pedagogika staje się jednym z czynników wychowania nie tylko do pokoju, ale i
do wojny. Dr Michał Paluch z Wydziału Nauk Pedagogicznych UKSW w
Warszawie udostępnia koncepcję interdyscyplinarnej publikacji, do której
współtworzenia zaprasza wszystkich zainteresowanych.
O książce dr. K. Rejmana wspomniałem już w blogu.
Michał Paluch mówił wówczas: Człowieczeństwo stale wystawiane jest na egzystencjalną próbę – zarówno
w czasie pokoju jak i wojny. Ale jest jeszcze jeden ważny okres, choć niezwykle
krótki – powojnie. To moment decydujący o odrodzeniu się narodu w duchu
głębokiego humanizmu. Sowietyzacja polskiej pedagogiki odebrała nam tę
możliwość po II Wojnie Światowej, a jej westernizacja zaprzepaściła
przywrócenie spójnej myśli pedagogicznej po upadku komunizmu.
Nie
zmarnujmy tego momentu teraz, wyciągajmy wnioski i dzielmy się tym
doświadczeniem z innymi. Pomóżmy sobie i naszym sąsiadom w przebudzeniu
zdolności do tworzenia własnej myśli pedagogicznej, adekwatnej do wyzwań
naszych czasów i naszych bogatych kultur. Traktuję planowaną publikację jako
impuls kojący a zarazem impuls mobilizujący do odpowiedzi na transgresyjne,
(po)wojenne pytanie: jak stawać się coraz bardziej ludzkim w nieludzkich
warunkach? Właśnie od tego zależy nasze zdrowie psychiczne i egzystencjalne
oraz zdolność do właściwego kształcenia kolejnych pokoleń.
Treść książki powinna sygnalizacyjnie odpowiadać na
następujące pytania:
1) Jakie
obszary, motywy, zagadnienia polskiej myśli pedagogicznej i humanistycznej
(historycznej
i współczesnej) można przekazać ukraińskim pedagogom, którzy dziś mierzą się z
wyzwaniami edukacji w warunkach wojennych, ale jutro rozpoczną odbudowę
mentalną pierwszego pokolenia powojennego.
2) Jakie
badania i wnioski z zakresu sowietyzacji i westernizacji polskiej edukacji mogą
przysłużyć się ukraińskim pedagogom w celu uniknięcia transferu obcych
kulturowo treści, hamujących rozwój własnych uzasadnień i koncepcji
pedagogicznych.
3) Jakie
są możliwe obszary wspólnych – polsko-ukraińskich badań teorii i
praktyki kształcenia – z myślą o rozwoju egzystencjalnych zasobów
społeczeństw umożliwiających im pełne pojednanie.
Publikacja zostanie wydana w ramach
realizowanego w UKSW projektu pt. Program Wsparcia
Psychologiczno-Pedagogicznego dla Uczniów i Nauczycieli. Na Państwa
artykuły czekamy do ostatniego dnia czerwca (30.06.2022), z myślą o
premierze publikacji podczas tegorocznego Zjazdu Pedagogicznego.
W razie dużego zainteresowania zastrzegamy sobie prawo wyboru tekstów
najbardziej adekwatnych do obranej tematyki. Planujemy następujące sekcje
tematyczne:
1)
pedagogiczno-psychologiczną;
2) politologiczną;
3) filozoficzną;
4) teologiczną;
5) historyczną;
6) lingwistyczną.
Planujemy, aby artykuły były krótkie (do 6 stron),
inspirowały i stanowiły podstawę do dalszych badań niż ich pełne rozwinięcie.
Osoby zainteresowane złożeniem artykułu proszę o
osobisty kontakt na podany numer lub mail do 15 kwietnia, w celu
ustalenia szczegółów i deklaracji uczestnictwa.
dr Michał Paluch
Katedra Filozofii i Socjologii Wychowania
Wydział Nauk Pedagogicznych, UKSW