Czwarta fala pandemii przepływa przez naszą
codzienność tak, by sprawujący władzę nie musieli podejmować już żadnych
decyzji mających na celu ochronę dzieci, młodzieży i dorosłych przed potencjalnym zarażeniem wirusem Sars-Cov-2. Z każdym dniem media informują o
wzrastającej liczbie osób z diagnozą infekcji oraz umierających na nią chorych bez względu na ich wiek życia.
Wiosną tego roku redakcja kwartalnika "Studia z Teorii
Wychowania" zaplanowała tematyczny numer (3/2021), który miał być
poświęcony edukacji, wychowaniu i socjalizacji w okresie, jak nam się wówczas
wydawało, zanikającej już pandemii. Jednak fala zachwytów władz państwowych nad
zainteresowaniem szczepieniami obywateli i młodzieży powyżej 12 roku życia była wygaszana komunikatami premiera o tym, że
stan zagrożenia jest już za nami. Nie był, nie jest i nie będzie.
Tym
samym rozprawy, które miały dotyczyć tego, co powinno być już za nami, nabrały aktualności i prospektywnego charakteru. Polecam artykuły zaproszonych do udziału w tym projekcie autorów,
znakomitych profesorów, ale i młodą kadrę adiunktów i doktorantów, którzy z
perspektywy własnych nauk i ich subdyscyplin podzielili się z czytelnikami
swoimi studiami, esejami i wynikami badań empirycznych.
Marek Pawlikowski - Dylematy współczesnej medycyny
Marek Budajczak - Edukacja domowa wobec pierwszych „fal” plagi XXI wieku
Oskar Szwabowski - Pirackie sieci
edukacyjne, korporacyjna kontrola i odwrócony panoptykon: o nieziszczonej
obietnicy pandemii
Jacek Pyżalski - W jaki sposób
możliwe były główne edukacyjne relacje w edukacji zdalnej?
Stefan Tomasz Kwiatkowski - Stres nauczycieli w
kontekście pandemii koronawirusa COVID-19 – perspektywa relacji
nauczyciel-uczeń
Marek Piotrowski - Dowód koronny
Nauczyciele, uczniowie i ich rodziny porzuceni w czasie II fali pandemii
Piotr Plichta - Ocena zdalnych działań edukacyjnych i wspierających adresowanych do osób z niepełnosprawnością intelektualną w czasie pandemii COVID-19
Karolina Walczak - Człapińska, Gabriela Dobińska, Katarzyna Okólska - Indywidualne i wspólnotowe uczenie się nauczycieli akademickich w czasie pandemii Covid-19
Natalia Bednarska - Style działań edukacyjnych oraz style nauczania nauczycieli a doświadczanie podmiotowości uczniów w czasie lekcji zdalnych w klasach I-III szkoły podstawowej podczas pandemii COVID-19.
Rita Kosiewicz-Budnicka - Kształcenie zdalne studentów pedagogiki w czasie pandemii Covid-19
Dominika
Gruntkowska- Uczenie (się) w literaturze. "Casus"
polskiego romantyzmu krajowego
Hanna Markiewicz
- Działalność opiekuńczo-wychowawcza praskich salezjanów w latach Polski
Ludowej
Arkadiusz Żukiewicz - Pedagogika społeczna jako oferta
studiów magisterskich w powojennej Polsce (1945-1949)
Iwona Czarnecka - Program nauczania historii liceów
ogólnokształcących po reformie 1932 roku na łamach „Wiadomości
Historyczno-Dydaktycznych” (1933-1939)
Bogusław Śliwerski Modele edukacji zdrowotnej w Polsce. Wybór literatury