-
„Na naszych oczach zacierają się znaczenia wielu ważnych życiowo słów. Możliwe,
że jesteśmy ostatnią grupą zawodową, która może w tej sprawie zabrać jeszcze
głos. Upomnijmy się o to, co dla nas ważne, czyli o minimum czułości,
serdeczności, taktu, skupienia uwagi, spojrzenia, dotyku, szeptu, milczenia,
słuchania, wzruszenia, ale i stanowczości, aby móc powtrzymać kogoś słowem
przed niszczeniem świata i samego siebie.” – przekonuje Paluch.
Inicjatywa
stworzenia Słownika Wyrazów Ratujących Życie wpisuje się kategorie podkreślone
przez dr Konrada Rejmana w jego książce pt. Etyka radykalna jako emancypacja. O
wojnie i pokoju z perspektywy pedagogicznej, w której pisał: „Patrząc na
edukację poprzez kategorię etyczności, można wyartykułować – za Lechem
Witkowskim – ważne dla niej zadanie <<w postaci ontologicznego postulatu
etyczności świata społecznego>> […]. Witkowski wyjaśnia, że w tym
postulacie chodzi o <<otwieranie nowych pokoleń na sposób bycia w świecie
zwany etycznym, podczas gdy ów świat człowieka (lokalne otoczenie) wcale na tym
poziomie nie funkcjonuje w praktyce.>> (Rejman,
2021, s. 188) (Za: Witkowski,
2007, s. 146 - 196).
Dotychczas,
w ramach programu realizowanego przez UKSW pod kierownictwem pani dr hab. Anny
Fidelus prof. UKSW, opublikowano cztery monografie związane z badaniami
polskich szkół w czasie pandemii, które dostępne są pod linkiem.
Piąta,
planowana jeszcze na ten rok, publikacja zbiorowa pt. „Lekcje pokoju w czasie (po)wojennym”
odnosi się już bezpośrednio do kontekstu wojennego i powojennego.
Na
platformie programu https://pwpp.uksw.edu.pl/
realizowane jest ponadto poradnictwo rodzinne, wsparcie terapeutyczne oraz
liczne, specjalistyczne szkolenia dla nauczycieli.
[źródła: Rejman, K. (2021). Etyka radykalna jako emancypacja. O wojnie i pokoju z perspektywy pedagogicznej. Wrocław; Witkowski, L. (2007). Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli: T. II. (Warszawa)].