W dniu wczorajszym dobiegły końca obrady Międzynarodowej Konferencji „Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości", którą zorganizował zespół pod kierunkiem prof. Jolanty Szempruch z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Rzeszowskiego. Nie mogłem w niej uczestniczyć stacjonarnie ze względu na akademickie obowiązki w Łodzi, ale obie części obrad plenarnych zostały zarejestrowane i jest udostępnione w sieci.
Zainteresowani mogą zatem odtworzyć
ich przebieg siedząc wygodnie w fotelu czy na kanapie, by przekonać się, że
zaplanowany przez ministra edukacji i nauki wykład inauguracyjny z okazji roku
akademickiego 2022/2023 w tej uczelni został poprzedzony ważnymi referatami
uczonych.
Przewodnicząca Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN prof. Agnieszka Cybal-Michalska interesująco pokazuje rolę odpowiedzialności nauki i wobec nauki w kontekście tradycji, uniwersyteckiego etosu i prawdy oraz (wątpliwej) odpowiedzialności tych, którzy nią zarządzają. Warunkiem sukcesu nauki są bowiem uczeni, ich wiedza, postawa, zaangażowanie na rzecz odkrywania prawd naukowych a nie manipulacje i pseudonaukowe kryteria oraz „biurokratyczne mechanizmy” ewaluacyjnej oceny.
Rozdźwięk nie dotyczy już tylko zasad wolnego
rynku oraz zasad dociekania naukowej prawdy, ale także wolności funkcjonowania
uczelni i przedmiotu badań naukowych. Czy służebność wobec nauki i
społeczeństwa może być utożsamiana z naukometrią, parametryzacją czy ewaluacją
w kształcie, który znamy?