Z okazji uchwalenia przez Sejm
Rzeczypospolitej Polskiej roku 2022 Rokiem Marii Grzegorzewskiej Rektor
Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie prof.
APS Barbara Marcinkowska opublikowała List, który chociaż skierowany jest
do społeczności APS, to jednak dotyczy akademickiej pedagogiki w naszym
kraju, szczególnie pedagogów specjalnych, ale także pedagogów społecznych,
leczniczych, pedeutologów, arteterapeutów czy pedagogów
opiekuńczo-wychowawczych.
Przytoczę poniżej jego
treść ciesząc się, że społeczność akademicka APS przygotowuje się do 100
rocznicy działalności nie tylko macierzystej Akademii. Całe środowisko
pedagogiki specjalnej będzie mogło zwrócić uwagę na głęboko humanistyczną myśl
pedagogiczną Marii Grzegorzewskiej, jej dokonania oraz kontynuatorów w Uczelni,
która przechodziła transformacje ustrojowe z Polskiego Instytutu Pedagogiki
Specjalnej, poprzez Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej, dalej - Wyższą
Szkołę Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, aż po stan dzisiejszy,
jakim jest Akademia Pedagogiki Specjalnej nosząca imię wybitnej Uczonej.
List JM Rektor APS:
Słowa Marii
Grzegorzewskiej, że "dobrze wiedzieć, że są tacy
mocarze ducha [...] tacy tytani pracy, którzy wszystko potrafią podporządkować
sprawie, której służą", bo "są jak gdyby busolą naszą, naszym
drogowskazem. Zupełnie nie dlatego, żeby się starać im dorównać, … ale żeby
stanąć na tej właśnie płaszczyźnie działania co oni, to znaczy na płaszczyźnie
pracy rzetelnej i dobrego rozumienia, na czym jej istotna wartość polega”[i],
my w Akademii od zawsze odnosiliśmy do samej ich Autorki. Dla nas Maria
Grzegorzewska była i jest pod każdym względem busolą i drogowskazem.
Mamy nadzieję, że dzięki ustanowieniu roku 2022 rokiem Marii Grzegorzewskiej
jej działalność ma szansę stać się w naszym kraju powszechnie znana.
Marii Grzegorzewskiej zawdzięczamy
przede wszystkim stworzenie pedagogiki specjalnej w Polsce -
pedagogiki koncentrującej się na osobach ze szczególnymi potrzebami
edukacyjnymi. Należy podkreślić, że Patronka naszej Uczelni uczestniczyła w
działaniach na rzecz rozwoju tej dyscypliny zarówno w kraju, jak i na
świecie. Była orędowniczką solidnego przygotowania nauczycieli do pracy z
dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnościami i trudnościami zakłócającymi rozwój
i funkcjonowanie w społeczeństwie.
Choć jej misja nie znajdowała początkowo
dużego zrozumienia w społeczeństwie, to Maria Grzegorzewska konsekwentnie
realizowała swoje cele, zaczynając od organizacji kursu dla nauczycieli
przygotowującego do pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami, przez dwuletnie
studia prowadzone w założonym przez siebie w 1922 roku Państwowym
Instytucie Pedagogiki Specjalnej. Instytut ten z czasem został
przekształcony w Państwowe Studium Pedagogiki Specjalnej, później w Wyższą
Szkołę Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej aż po obecnie działającą
Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Maria Grzegorzewska była znana z tego,
że potrafiła jak nikt inny łączyć działalność naukową z praktyką.
Jej postawa dlatego tak mocno oddziałuje, że pracy teoretycznej
towarzyszyło wybitnie humanistyczne podejście do drugiego człowieka, osobiste
zaangażowanie i niespotykana życzliwość wobec wychowanków i wychowanek -
zarówno nauczycieli, jak i dzieci i młodzieży. Tę postawę dostrzeże każda
osoba, która sięgnie po lekturę "Listów do Młodego Nauczyciela".
Mamy nadzieję, że rok 2022 - Rok Marii
Grzegorzewskiej będzie inspirował nas wszystkich do refleksji i działań - z
jednej strony na rzecz rzeczywistego docenienia codziennej pracy specjalistów
wspierających osoby o różnych potrzebach, a z drugiej strony - na rzecz
nieustannej dbałości o jakość prowadzonych badań naukowych oraz jakość
działalności dydaktycznej.
Barbara Marcinkowska