Rada ds. Szkolnictwa
Wyższego i Nauki przy Prezydencie Miasta Łodzi przyznaje symboliczne
WYRÓŻNIENIE-STATUETKĘ za wybitne osiągnięcia naukowe, techniczne,
i artystyczne, które w poprzednim roku zostały wyróżnione na forum
międzynarodowymi lub krajowym. Celem wyróżnienia jest promocja twórców (lub
zespołów), działających na rzecz rozwoju Łodzi jako ośrodka naukowego
i akademickiego.
Do wyróżnienia zgłaszane mogą być wybitne osiągnięcia nagrodzone na
arenie międzynarodowej i krajowej w roku poprzedzającym przyznanie
wyróżnienia (nagrody PAN, nagrody ministerialne, wyróżnienia i medale
zagraniczne, wynalazki i patenty o znaczeniu międzynarodowym, wystawy,
festiwale, nagrody i wyróżnienia w konkursach lub inne znaczące osiągnięcia).
Ogromnie się cieszę, że tegorocznymi laureatkami w kategorii osiągnięcia
zespołowego zostały autorki wdrażanego już do praktyki w edukacji przedszkolnej
- nowatorskiego projektu pod nazwą "SKUTECZNE ZDZIWIENIE WYZWALAJĄCE
MYŚLENIE" - panie: prof. UŁ dr hab. Monika Wiśniewska-Kin i mgr
Weronice Kisiel. W zespole znaczącą rolę w zakresie wizualizacji środków
dydaktycznych, które zachwyciły światowych jurorów i budzą podziw polskich
nauczycieli wychowania przedszkolnego jest artystka Anna Gwardyś-Skuza. O międzynarodowym sukcesie tej innowacji pisałem wcześniej w blogu.
W przypadku łódzkiego Wyróżnienia byłbym skutecznie zdziwiony, gdyby
znakomity zespół nie uzyskał uznania wśród jurorów "Łódzkie Eureka
2020". Gratuluję sprawczyniom alternatywnego podejścia do edukacji dzieci,
która otwiera przedszkolakom przestrzeń wolności i rozbudzonej wyobraźni jako
kluczowych w ich indywidualnym rozwoju.
Nie mogę przy tej okazji nie wspomnieć o moich Koleżankach z Katedry Teorii
Wychowania UŁ, które zostały wyróżnione Medalem Komisji Edukacji Narodowej,
gdyż jest to niewątpliwie ukoronowanie ich pięknej służby dla dobra polskiej
oświaty, w tym w zakresie kształcenia nauczycieli. Przywołam tylko krótkie noty
o ich dokonaniach (w układzie alfabetycznym). Dziennikarze poszukując ekspertów do analizy
współczesnych problemów oświatowych nie zawsze wiedzą, do kogo warto się z tym zwrócić.
1. Dr Małgorzata Kosiorek ma za sobą ponad dwudziestoletnią służbę w
oświacie i dla oświaty oraz w środowiskach akademickich łódzkiego regionu i
kraju kształcąc kandydatów do nauczycielskiej profesji w zakresie pedagogiki
twórczości a ostatnio edukacji demokratycznej. Pracowała m.in. z młodzieżą w Liceum Umiejętności Twórczych w Łodzi, zaś
w l. 2015-2018 współtworzyła w Wojskowym Centrum Kształcenia Medycznego w Łodzi
Wydział Wychowania. Wydana przez nią książka pt. Pedagogika
autorytarna. Geneza, modele, przemiany (Kraków: Impuls 2007)
stanowi niezwykle cenne i aktualne źródło wiedzy uwrażliwiające przyszłych i obecnych
pedagogów oraz nauczycieli na procesy humanizacji kształcenia dzieci i
młodzieży oraz rozwijania świadomości norm i wartości jako naczelnych celów
wychowania w społeczeństwie zamkniętym vs otwartym.
2. dr Joanna Leek kierowała dwoma międzynarodowymi projektami
edukacyjnymi oraz uczestniczyła w trzech kolejnych, w tym m.in. w
projekcie finansowanym w ramach Narodowego Programu Rozwoju
Humanistyki „Etyka w systemie edukacji w Polsce i w wybranych krajach
świata zachodniego (Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania, Portugalia, Francja,
USA, Norwegia, Finlandia)" we współpracy z uczonymi Katedry Etyki,
Instytutu Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego. W ramach tego grantu prowadziła
badania w zakresie angielskich doświadczeń w nauczaniu etyki i kształcenia
nauczycieli etyki. Jej badania dotyczyły w szczególności analizy programów
nauczania, dokumentów ministerialnych określających zadania etyki oraz
kształcenia nauczycieli etyki w Anglii. Wyniki badań opublikowane zostały w 2017 w
artykule „Ethics education in England and Poland - differences and commonalities”
(Europa-Forum-Philosophie, Tom 66, 2017). Obecnie realizuje
badania dotyczące funkcji kształcenia w szkołach europejskich z programami
International Baccalaureate w Polsce.
3. prof. UŁ dr hab. Alina Wróbel - dziekan Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ kadencji
2019-2023 jest doświadczoną badaczką w zakresie pedagogiki ogólnej, teoretycznych i filozoficznych podstaw
wychowania oraz kształcenia, znakomicie łącząc pracę na rzecz nauki z
aktywnością dla dobra społeczności akademickiej i kształcenia kadr dla innych
uczelni. Jest autorką podoktorskiej rozprawy naukowej, która została
wydana także w Republice Czeskiej jako podejmująca ważną dla każdego
społeczeństwa wychodzącego z ustroju totalitarnego problematykę manipulacji (Wróbel
A., Wychowanie a manipulacja, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006; Wróbel
A., Vychova a manipulace, tłum. Filip Koky, Grada Publishing,
Praga 2008) oraz monografię habilitacyjną pt. Problem
intencjonalności działania wychowawczego. Studium teoretyczne, Wydawnictwo
Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.
4. Uroczystość dozłociła psycholog z naszej Katedry dr Lidia
Janiszewska, która - nie zdradzając młodego wieku a obdarzając optymizmem - znakomicie kształci
nauczycieli i kandydatów do tak pięknego zawodu w zakresie kompetencji
miękkich, psychospołecznych, uwrażliwiając ich na egzystencjalne i psychofizyczne
uwarunkowania codziennego życia. Za edukacyjną służbę dla oświaty została
wyróżniona Złotą Odznaką UŁ, gdyż Medal KEN otrzymała w 2015 r.