Dzięki pobytowi na jednym z uniwersytetów w Niemczech mogłem dowiedzieć się, które rozprawy z subdyscypliny nauk psychologicznych, jaką jest pedagogiczna psychologia polityczna, są godne uwagi pedagoga.
W
kraju nie ma wyraźnie identyfikujących się z psychologią polityczną uczonych,
ale można dostrzec jej obecność w tego typu nurcie badań prace m.in.
Janusza Reykowskiego, Zbigniewa Zaborowskiego (1926-2006), Bogdana
Wojciszke czy Michała Bilewicza. W pedagogice zaś badania w tym zakresie
prowadzili/-ą i publikowali/-ują m.in. Kazimierz Przyszczypkowski, Andrzej
Olubiński, Zbigniew Kwieciński (1941-2024) czy Aleksander Nalaskowski. Także
moje badania jednoznacznie wpisują się w tę subdyscyplinę, która wykorzystuje
do analiz polityki, w tym także edukacyjnej wiedzę z nauk o polityce,
nauk prawnych, socjologii i filozofii polityki.
Jak
jest w Niemczech i w krajach niemieckojęzycznych?
Znakomicie
oddaje to wieloautorska monografia pod red. Rolfa Frankenbergera, Siegfrieda
Frecha i Daniela Grimma pt. "Polityczna psychologia i polityczne
kształcenie. Na 65 urodziny Gerda Meyera". Zbiorowe dzieło fenomenalnie
łączy obie nauki, bo przecież także pedagogikę w jej subdyscyplinie, jaką jest
polityka oświatowa, toteż wymaga syntetycznej informacji o autorach i
zawartości. Być może są w Polsce badacze poszukujący źródłowych uzasadnień
dla własnych projektów badawczych czy akademickich wykładów lub własnych
rozpraw. Autorami dwudziestu ośmiu artykułów są psychologowie
pedagogiczni, socjolodzy polityki, teolodzy i pedagodzy.
Redaktorom
tomu zależało na odniesieniu ekspertów do takich kwestii, jak: Jaki
jest związek między życiem społeczeństw a funkcjonowaniem w nich polityki? Dlaczego
codziennie dowiadujemy się o konfliktach i przemocy? Jak można konstruktywnie
radzić sobie z konfliktami? W jakim stopniu możemy uczestniczyć w społecznych i
politycznych procesach czy nawet je współkształtować?
Jaką
rolę odgrywają wartości, normy, zasady w życiu indywidualnym i społecznym? Czy
charakteryzuje się demokratyczna osobowość"? Dlaczego postawy ludzi
warunkowane są z jednej strony przez solidarność i poczucie odpowiedzialności
wobec innych osób, a z drugiej strony pewne osoby wykluczamy ze społeczeństwa,
stygmatyzujemy? Jak dochodzi do ukształtowania się struktur władzy i
podległości, do bezprawnych decyzji w polityce i społeczeństwie oraz dlaczego
są w nim podtrzymywane?
"Wszystkie te kwestie zajmują centralne miejsce w polityce
oświatowej, których nie można analizować bez korzystania z wiedzy psychologów
politycznych. Polityczna psychologia zajmuje się właśnie związkami pomiędzy
psychologicznymi, społecznymi i politycznymi procesami. Jako dyscyplina
naukowa zajmuje się powiązaniami między subiektywnymi orientacjami, motywacjami
i gotowością do zaangażowania a społecznymi postawami panowania i postaw
władczych" (s.12)
Zbiór
rozpraw ma trzy części (w nawiasie podaję autorów):
I
część: Podstawowe pojęcia psychologii politycznej:
- sprawiedliwość (Leo Montada),
- osoba, sytuacje lub interakcje jako ponadczasowe kontrowersje (Manfred Schmitt, Anna Baumert, Wilhelm Hofmann),
- wpływ władzy na zachowania osób i grup (Hans-Werner Bierhoff),
- polifoniczne, heterogeniczne JA (Helga Bilden),
- odwaga cywilna (Silvia Osswald, Dieter Frey, Tobias Greitemeyer, Daniela Grimm).
II
część: Koncepcje i aspekty psychologii politycznej
- Postmodernistyczne społeczeństwo i jego charakter (Rolf Frankenberger),
- Działanie polityczne w postmodernizmie (Seddik Bibouche, Josef Held),
- Prawicowy ekstremizm, ksenofobie a edukacja polityczna (Ulrich Dovermann),
- Obywatelskie nieposłuszeństwo (Theodor Ebert),
- Decydujące władztwo (Friedrich Schorlemmer),
- Wiedza dzieci o ich prawach oraz edukowanie ich w tym zakresie jako podstawa rozumienia praw człowieka (K.Peter Frotzsche).
III
część: Edukacja, projekty i ewaluacja
- Kształcenie polityczne, zarządzanie oświatą i ich następstwa (Michael Hollaender),
- "The Road Not Taken...", "Czego można się nauczyć z działalności cichych bohaterów w czasach nazistowskich" (Peter Krahulec),
- Konstruktywne podejście do rozwiązywania konfliktów (Guenther Gugel),
- Odwaga cywilna w szkole? Tylko demokratyczny nauczyciel może demokratycznie wychowywać (Kurt Singer),
- Przemoc i prewencja przemocy w szkole (Siegfried Frech),
- Stosujmy
psychologię polityczną w praktyce. Ewaluacja treningu odwagi cywilnej (Andreas Hirseland, Katrin Hirseland;
Theresa Lempp),
- Pozaszkolna edukacja polityczna młodzieży - model zarządzania jakością i model autoewaluacji (Christina Zitzmann),
- Przemiany w badaniach naukowych z zakresu psychologii politycznej (Juergen Plieninger).
Książka
ukazała się w 2007 roku, toteż przydałoby się jej nowe, zaktualizowane wydanie
ze względu na zmieniające się podejścia badawcze i problemy
społeczno-polityczne. Osiemnaście lat różnicy powinno zachęcać do uwzględnienia
nowych wyników badań, gdyż na postawy dzieci, młodzieży i osób dorosłych bardzo
silnie rzutuje zmieniająca się nie tylko polityka w kraju, także w ramach
stosunków międzynarodowych, polityka na świecie, geopolityka, ale także
zmieniają się zachowania polityczne ludzi, polityków. Zmieniają się także
generacje nauczycieli, pedagogów oraz ich podejście do demokracji jako jednego
z ustrojów politycznych.
Ciekawe,
czy w Polsce powstałaby taka praca łącząca wyniki badań psychologów i pedagogów
zajmujących się polityką i jej upełnomocnieniem w życiu jednostek oraz
polskiego społeczeństwa, a uwzględniająca politykę oświatową, edukację szkolną
i pozaszkolną?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Nie będą publikowane komentarze ad personam