Cieszyn, jesień 2025 roku. W kameralnej sali Cieszyńskiego Ośrodka Kultury „Dom Narodowy” rozbrzmiały w dniu wczorajszym słowa uznania, wdzięczności i symbolicznego braterstwa akademickiego. Profesor Ewa Ogrodzka-Mazur, badaczka z Uniwersytetu Śląskiego, została uhonorowana tytułem Doktora Honoris Causa Kijowskiego Uniwersytetu Metropolitalnego im. Borysa Hrinczenki w Ukrainie. Uroczystość była połączona z inauguracją roku akademickiego Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji UŚ, a miała wyjątkowy charakter, nie tylko naukowy, akademicki, lecz także głęboko humanistyczny.
Decyzja
Rady Naukowej Kijowskiego Uniwersytetu im. Borysa Hrinczenki z 27 marca 2025 roku była jednomyślna.
Jak zapisano w uzasadnieniu, profesor Ogrodzka-Mazur została wyróżniona za wieloletnią
owocną współpracę, znaczący osobisty wkład we wzmacnianie potencjału naukowego
Uniwersytetu, realizację wspólnych polsko-ukraińskich projektów naukowych oraz
rozwój edukacji wielokulturowej i międzykulturowej.
Nie
sposób nie dostrzec, że te słowa brzmią dziś jak credo współczesnej pedagogiki międzykulturowej jako nauki o dialogu, otwartości i empatii. W czasach, gdy granice bywają
szczelniejsze niż kiedykolwiek, to właśnie współpraca akademicka między Polską
a Ukrainą staje się mostem łączącym nie tylko uczelnie, lecz także ludzi i
wartości.
Profesor Ogrodzka-Mazur od lat rozwija koncepcję edukacji międzykulturowej, badając, jak w wieloetnicznych regionach Europy Środkowej kształtuje się tożsamość młodych ludzi. Od ponad 30 lat prowadzi badania naukowe na pograniczach naszego państwa, przez projekty wspierające edukację dzieci ukraińskich w Polsce, po publikacje międzynarodowe, które tworzą wspólną przestrzeń rozumienia i solidarności.
Kijowski
Uniwersytet Metropolitalny im. Borysa Hrinczenki, którego senat nadał powyższą godność polskiej Uczonej, to
instytucja o imponującej tradycji i nowoczesnej wizji. Powstał z połączenia
Uniwersytetu Kijowskiego i Kijowskiej Akademii Sztuk Pięknych w 2024 roku,
kontynuując ponad 120-letnią historię kształcenia nauczycieli, humanistów i
artystów.
Jego
misja brzmi krótko, ale zobowiązująco: służyć jednostce, społeczności i
społeczeństwu. To nie jest slogan, ale filozofia przywództwa służby społeczeństwu (servant
leadership), zakorzeniona głęboko w kulturze akademickiej uczelni. Tak fundamentalne wartości powyższego Uniwersytetu, jak odpowiedzialność, duchowość, zaufanie, różnorodność i
profesjonalizm wybrzmiewają w działalności jego kadry akademickiej i studentów.
Dziś
studiuje tam ponad dziewięć tysięcy osób, a programy studiów na Wydziale Pedagogicznym obejmują zarówno
pedagogikę wczesnoszkolną, jak i edukację korporacyjną, coaching, projektowanie edukacyjne czy
pedagogikę szkoły wyższej. Uczelnia jest członkiem Magna Charta
Universitatum, International Association of Universities oraz European
University Association. Współpracuje z ośrodkami z całego świata, w tym m.in. z Finlandią, Izraelem, Portugalią i Polską. Aktywnie uczestniczy w
programie Erasmus+.
To właśnie w tym kontekście współpraca z Uniwersytetem Śląskim nabiera szczególnego znaczenia. W czasie, gdy Ukraina walczy o przetrwanie i europejską przyszłość, partnerstwo akademickie jest nie tylko gestem naukowym, lecz także aktem solidarności. Rektor Uniwersytetu Śląskiego, prof. Ryszard Koziołek, pisał w liście do kijowskich przyjaciół: Chcielibyśmy wyrazić nasz stanowczy sprzeciw wobec inwazji na Wasz kraj i zapewnić o naszej pełnej solidarności. Dołożymy wszelkich starań, by utrzymać współpracę i zaoferować wszelką potrzebną pomoc.
Patronem Kijowskiego Uniwersytetu jest Borys Hrinczenko (1863–1910), który był kimś więcej niż pisarzem czy
pedagogiem. Służył swoją twórczością Ukrainie, bo uwierzył, że prawdziwa
niepodległość zaczyna się w umysłach i sercach obywateli. Był autorem pierwszego Słownika
języka ukraińskiego, redaktorem gazet i czasopism, nauczycielem i etnografem, a więc uosabiał ideał służby narodowi poprzez edukację.
W
młodości, za szerzenie zakazanej literatury w języku ukraińskim, został
aresztowany i pozbawiony prawa do nauczania. Nie zrezygnował, ale uczył w wiejskich
szkołach, pisał podręczniki, tworzył baśnie i opowiadania, które stały się
fundamentem ukraińskiej literatury dziecięcej. Wierzył, że kto „trzyma w
dłoniach edukację, może zmienić oblicze Ziemi”.
Borys Hrinczenko zmarł przedwcześnie we włoskim Ospedaletti, ale jego duch służby, pokory i miłości do narodu przetrwał w uniwersytecie, który nosi jego imię. Nie jest przypadkiem, że to właśnie taki uniwersytet, z misją służby i dążenia do doskonałości wyróżnił polską Uczoną, która również widzi w edukacji przestrzeń spotkania, zrozumienia i przemiany.
Wręczony naszej Profesor doktorat honorowy nie jest tylko gestem uznania. Jest też symbolicznym znakiem
ciągłości między pokoleniami pedagogów, między narodami, między wizją i
rzeczywistością. Cieszyn i Kijów spotkały się w tej ceremonii nie tylko na
mapie akademickiej, ale przede wszystkim w przestrzeni idei.
W świecie zranionym przez wojny i podziały, pedagogika, ta cicha, często
niedoceniana nauka, przypomina, że budowanie mostów zaczyna się od rozmowy, dialogu, wspierających spotkań i współpracy naukowej.
Profesor Ewa Ogrodzka-Mazur, kontynuując tradycję dialogu i zrozumienia,
udowadnia, że można być uczonym i humanistą zarazem, kimś, kto „służy, by inni
mogli wzrastać”.
Tytuły i stopnie
naukowe:
Instytut Badań
Edukacyjnych w Warszawie, 12.10.1993, doktor nauk humanistycznych w zakresie
pedagogiki, temat rozprawy doktorskiej: Znaczenie małych form teatralnych w
pobudzaniu twórczego rozwoju dziecka w młodszym wieku szkolnym, promotor: prof.
zw. dr hab. Maria Jakowicka.
Uniwersytet Śląski
w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii, 26.02.2008, doktor habilitowany
nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, temat rozprawy habilitacyjnej:
Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze
środowisk zróżnicowanych kulturowo.
Profesor nauk
społecznych, 9.02.2017, temat głównego nurtu badań i studiów: Szkoły z polskim
językiem nauczania w zróżnicowanej kulturowo Europie oraz tożsamość kulturowa
postrzegana z perspektywy społeczności tych szkół (uczniów, ich rodziców i
nauczycieli). Między etnicznością a integracją
Problematyka
zainteresowań badawczych dotyczy:
pedagogiki
wczesnoszkolnej, w tym działań pedagogicznych stymulujących podmiotowość
dziecka w procesie edukacji oraz kulturowych i poznawczych kontekstów
wczesnoszkolnej pedagogiki międzykulturowej,
edukacji wielo- i
międzykulturowej, a w szczególności problematyki funkcjonowania szkół z polskim
językiem nauczania w Europie i na świecie oraz tożsamości kulturowej
postrzeganej z perspektywy społeczności tych szkół (uczniów, ich rodziców i
nauczycieli),
potrzeb,
możliwości i ograniczeń współczesnej edukacji aksjologicznej dzieci i
młodzieży,
teorii i modeli
badań międzykulturowych.
Członkostwo w
organizacjach i stowarzyszeniach naukowych
Członek Komitetu
Nauk Pedagogicznych PAN w kadencji 2020-2023.
Zagraniczny
Członek Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy od 2019 roku.
Zagraniczny
Członek Ukrainian Academy of Acmeology od 2018 roku.
Członek Sekcji
Pedagogiki Kultury i Edukacji Międzykulturowej KNP PAN od 2004 roku.
Członek Sekcji
Teorii Wychowania KNP PAN od 2008 roku.
Członek Sekcji
Pedagogiki Społecznej KNP PAN od 2016 roku.
Członek
Stowarzyszenia Wspierania Edukacji Międzykulturowej (2008-2012 – członek
komisji rewizyjnej, 2012-2016 – sekretarz).
Członek Polskiego
Towarzystwa Filozoficznego – Oddział w Cieszynie od 2001 roku.
Członek
Polsko-Czeskiego Towarzystwa Naukowego od 2007 roku.
Członek Komisji
ds. Stosunków Polsko-Czeskich i Polsko-Słowackich PAN Oddział w Katowicach – od
2012 roku.
Członek Polskiego
Towarzystwa Pedagogicznego – Oddział w Cieszynie od 2019 roku.
Członek
Stowarzyszenia Nauczycieli Edukacji Początkowej od 2001 roku.
Była prodziekanem
na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie Uniwersytetu Śląskiego
Redaktor naczelna czasopisma „Edukacja Międzykulturowa”.
Autorka, współautorka i współredaktorka naukowa 9 monografii, 78 prac pod redakcją oraz 228 artykułów.
Współredakcja
naukowa serii wydawniczych: „Edukacja Międzykulturowa” (33 tomy, seria ukazuje
się od 1992 roku); „Edukacja Małego Dziecka” (18 tomów, seria ukazuje się od
2010 roku); „Pedagogika a etnologia i antropologia kulturowa: wspólne obszary
badań” (5 tomów, seria ukazuje się od 2011 roku); „W kręgu myśli Profesora Jana
Szczepańskiego” (7 tomów, seria ukazuje się od 2015 roku).
Działania
organizacyjne w szkole wyższej i poza nią
Sekretarz naukowy
i organizacyjny 26 konferencji organizowanych przez Zakład Pedagogiki Ogólnej
Uniwersytetu Śląskiego w latach 1993-2022 z cyklu „Edukacja Międzykulturowa”, 7
konferencji z cyklu „Edukacja małego dziecka”, zorganizowanych w latach 2009-2022,
5 konferencji z cyklu „Pedagogika a etnologia i antropologia kulturowa: wspólne
obszary badań”, zorganizowanych w latach 2010-2019, przewodnicząca i członek
komitetu organizacyjnego Wolnej Szkoły Nauk Humanistycznych i Społecznych im.
Profesora Jana Szczepańskiego (IX edycji w latach 2014-2022).
Członek komitetu
naukowego 48 krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych.
Harmonogramista
zajęć dydaktycznych na kierunku wychowanie przedszkolne i edukacja
wczesnoszkolna (1986 1994).
Organizator i
opiekun śródrocznych i wakacyjnych praktyk pedagogicznych dla studentów
Uniwersytetu Śląskiego – Filia w Cieszynie w placówkach oświatowych na terenie
Cieszyna i Jastrzębia (1997-2002).
Organizator Kursu
dla kandydatów na wychowawców w placówkach wypoczynku dzieci i młodzieży (1999,
2000, 2001, 2002).
Organizator
studenckich wycieczek naukowych do ośrodków dydaktyczno-wychowawczych i
opiekuńczych oraz bibliotek naukowych (Bielsko-Biała, Katowice, Kraków,
Warszawa).
Organizator i
opiekun studenckich obozów naukowych (Cieszyn, Sárospatak – Węgry, Graz –
Austria).
Wykłady i
warsztaty metodyczne z zakresu kształcenia zintegrowanego dla nauczycieli klas
I-III szkół podstawowych na Śląsku Cieszyńskim (1994-2009).
Wykłady nt.
„Granice i pogranicza – czynniki integracji kulturowej regionu. Przykład Śląska
Cieszyńskiego” dla studentów Akademii „Artes Liberales” (od 2002 roku).
Wykłady nt.
„Międzygeneracyjny przekaz wartości – specyfika Pogranicza i szkół dla dzieci
polskich” dla studentów Uniwersytetu Trzeciego Wieku (od 2005 roku – Cieszyn,
Jastrzębie).
Opinie 18
programów autorskich przeznaczonych dla przedszkoli i szkół podstawowych.
Członek Rady
Naukowej Społecznej Szkoły Podstawowej nr 1 w Cieszynie (1991-1999).

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Nie będą publikowane komentarze ad personam