"Szkoła separująca i włączająca – między
czasem straconym i perspektywą rozwoju. Uczniowie/osoby z niepełnosprawnością w
szkole". Tak brzmiał tytuł jednej z podsekcji obrad XI Ogólnopolskiego Zjazdu
Pedagogicznego w Poznaniu, który obradował w dn. 20-22 września 2022
roku.
W czasie obrad jeden z przewodniczących, a
znakomity uczony w zakresie pedagogiki specjalnej prof. dr hab. Zenon Gajdzica
wskazywał na szczególny rodzaj sprzeczności, jakie zachodzą w sferze prawa
oświatowego, w tym m.in.:
1. sprzeczność
logiczna/teoretyczna, która zachodzi na podstawie przesłanek uznanych za
prawdziwe, kiedy to rozumując w sposób uważany ogólnie za poprawny, dochodzi
się do negacji jednej z przesłanek lub do koniunkcji dwu sprzecznych
zdań.
W przypadku uczniów ze specjalnymi
potrzebami rozwojowymi owa antynomia wynika ze sprzeczności między obowiązkowym
zestawem celów kształcenia i treści nauczania (Podstawa programowa kształcenia
ogólnego) a zadaniem dostosowania programu nauczania indywidualnego do potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
2. sprzeczność praktyczna, która
ma miejsce wówczas, kiedy warunki realizacji założonych celów wzajemnie się
wykluczają.
W tym samym tygodniu, kiedy odbywały się obrady pedagogów z całego kraju, kuratorka oświaty mgr Barbara Nowak opublikowała tweeta, którego treść stoi w radykalnej sprzeczności nie tylko z polityką MEiN, ale i planowanym wydaniem przez resort kilkunastu miliardów złotych na wdrożenie nowych rozwiązań w zakresie edukacji inkluzyjnej.
Jak informował MEiN:
„Edukacja wysokiej jakości dla wszystkich uczniów –
potrzeby społeczne, założenia oraz szanse i wyzwania związane z ich wdrażaniem”
– Sekretarz Stan w MEiN Marzena Machałek wzięła udział w panelu dyskusyjnym
organizowanym przez Polskie Towarzystwo Pedagogiczne podczas XI Ogólnopolskiego
Zjazdu Pedagogicznego.
Dzień wcześniej pojawił się tweet B. Nowak, który jest przykładem działania sabotującego ów proces. Zarazem jest on klasycznym przykładem antynomii praktycznej.
Oto bowiem od dwóch lat MEiN pracuje z grupą ekspertów-pedagogów specjalnych nad nowelizacją ustawy Prawo oświatowe, by wprowadzić nowe rozwiązania instytucjonalne, programowo-metodyczne w zakresie pracy z dziećmi niepełnosprawnymi i pełnosprawnymi, ale o specjalnych potrzebach rozwojowych. Referowała przebieg działań w resorcie i zaangażowania środowisk nauczycielskich i specjalistycznych (psychologicznych, terapeutycznych) prof. UAM dr hab. Beata Jachimczak.
(slajd wystąpienia prof. UAM B. Jachimczak)
Tymczasem podlegająca resortowi edukacji i nauki urzędniczka-kuratorka
oświaty małopolskiej B. Nowak wyraziła publicznie sprzeciw wobec projektowanej reformy, który jest przejawem nie tylko
swoistego rodzaju "sabotażu oświatowego", ale i przejawem
niemerytorycznej, bo ideologicznej postawy wobec potrzeb rozwojowych dzieci i
młodzieży oraz zabiegającego o profesjonalizm rozwiązań środowiska akademickiej pedagogiki.
Czyżby w ten sposób kuratorka oświaty
postanowiła kosztem dzieci niepełnosprawnych i społecznie oraz systemowo
krzywdzonych zabiegać o znalezienie się na najwyższej lokacie w wyborach do
parlamentu (krajowego lub europejskiego)? Mam nadzieję, że nastąpi wreszcie
jakieś otrzeźwienie w tym resorcie, by łączne wydatkowanie środków publicznych przez
władze MEiN w wysokości 11 mld zł. na tę reformę nie skutkowało kolejną dewastacją polskiego systemu oświatowo-wychowawczego.