W tegorocznej edycji Nagrody ŁTN im. Profesor Ireny Lepalczyk w ramach konkursu na najlepszą rozprawę naukową z zakresu pedagogiki społecznej I nagrodę uzyskała monografia autorstwa uczonych z dwóch uczelni: z Katedry Historii Oświaty i Wychowania oraz Pedagogiki Porównawczej Uniwersytetu Opolskiego dr Marzanny Pogorzelskiej i dyrektora Szkoły Doktorskiej Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu - dr hab. Pawła Rudnickiego pt. Przecież jesteśmy! Homofobiczna przemoc w polskich szkołach – narracje gejów i lesbijek (Oficyna Wydawnicza „Impuls” Opole – Wrocław 2020 ss. 240).
Jak
piszą autorzy jest to raport z (...) badań osadzonych w tradycji
pedagogik: krytycznej i emancypacyjnej. Działanie pedagogiczne rozumiem jako
aktywność interwencyjną, która polega na wspieraniu osób prześladowanych,
uciskanych. Aby dokonać zmiany opresyjnych warunków, należy zdemaskować przemoc
i podjąć działania na rzecz jej marginalizacji. Rzetelnie zrekonstruowana
teoria naukowa pozwoliła autorom na opracowanie koncepcji badawczej w paradygmacie badań jakościowych, których wyniki - wprawdzie nie mogą służyć do
wyciągania wniosków o charakterze ogólnym - niewątpliwie odzwierciedlają
egzystencjalne aspekty uczenia się, wchodzenia w relacje społeczne i uwikłania
badanych osób w bardzo trudne i złożone sytuacje życiowe.
Niniejsza
publikacja ma istotne znaczenie dla poznania dziejów pedagogiki społecznej oraz
historiografię instytucji opiekuńczych dla dzieci w wyznaczonym w tytule
okresie działalności placówki, której (...) datę początkową wyznacza
rok powołania Oddziału Łódzkiego Robotniczego Towarzystwa Przyjaciół
Dzieci. (...) geneza Towarzystwa – organizacji nadrzędnej i
konstytutywnej dla oddziałów terenowych, a jednocześnie związanej z CKW PPS –
sięga pierwszych miesięcy po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku, w narracji
odwołano się do wydarzeń poprzedzających utworzenie łódzkiej filii i
nawiązujących do powstania i działalności centrali RTPD. Cezurę
końcową stanowi rok 1939, początek II wojny światowej, przerwanie działań
organizacji i jej lokalnych oddziałów. Monografia została napisana na
podstawie przede wszystkim archiwalnych dokumentów i opracowań a także
wykorzystano bogate źródła czasopiśmiennicze i literaturę przedmiotu.
Zachęcam do lektury. Obie publikacje są dostępne w sieci bezpłatnie.
Gratuluję
wszystkim autorom, którzy zasłużyli na powyższe wyróżnienie.