Mimo wyjątkowego i
tragicznego czasu pandemii prof. Janina Kostkiewicz podjęła się organizacji
zdalnych obrad VI Seminarium Polskiej Myśli
Pedagogicznej w Instytucie Pedagogiki Uniwersytet Jagiellońskiego w
Krakowie, które poświęcone było w tym roku pedagogii katolickiej między
rokiem 1939 a Soborem Watykańskim II. Jak zarysowała w zapowiedzi
debaty, nie jest to temat łatwy, gdyż niesie z sobą wiele kontrowersji.
Właśnie
z tego powodu wymaga namysłu, prób oceny i odczytania jego wychowawczych
efektów, bieżących i dalekosiężnych skutków. Pani
Profesor wyraziła też nadzieję, że wspólnie rozpoczniemy dyskusję sprzyjającą
usystematyzowaniu w środowisku polskich pedagogów myślenia o tej nieodległej
przeszłości, by można było bardziej świadomie projektować nowe kierunki
myślenia o wychowaniu w bliskim nam cywilizacyjnie chrześcijańskim kręgu
kultury.
Seminarium jest (...) przedsięwzięciem
cyklicznym zorientowanym na robocze dyskusje w zakresie zarówno historycznej
jak i współczesnej myśli pedagogicznej. Spotkania seminaryjne mogą służyć
koordynacji prowadzonych badań, wzajemnym konsultacjom, wymianie doświadczeń w
zakresie zapomnianych, a wartościowych obszarów polskiej myśli pedagogicznej,
strategii włączania ich w dyskurs ogólnopolski i europejski.
Inicjatywa
powołania Seminarium pojawiła się na kanwie przekonania, że rodzima myśl
pedagogiczna nie znajduje adekwatnego dla jej wartości miejsca w europejskim, a
nawet krajowym dyskursie naukowym. Spora część tej myśli jawiła się w różnych
okresach polskich dziejów jako niepożądana ze względu na obce wpływy polityczne
w Polsce. Wielość czynników powodowała, że nie dostrzegano jej nowatorstwa,
atrakcyjności – czasami bieg historycznych zdarzeń spychał ją na margines
pedagogiki uprawianej w kraju, czasem czyniliśmy to my sami poprzez
przyjmowanie sugerowanych kompleksów, stereotypów, obcych racji i
wzorców.
Czy
słusznie? Kolejne Seminaria winny przynosić jej głębszą eksplorację,
współczesną diagnozę, rekonstrukcje jej treści, ocenę wartości i rangi w
dziejach rozwoju europejskiego humanizmu i naszej narodowej tożsamości – co
czynimy pierwszym ich celem. Celem kolejnym jest upowszechnianie tej myśli
poprzez włączanie jej w dyskurs krajowy i europejski.
Tegoroczne
obrady toczyły się w piątek, a więc w dniu, kiedy mam dużo zajęć akademickich,
toteż nie mogłem nawet posłuchać, w jakim zakresie zostanie przeprowadzona
dyskusja wokół tak ważnych kwestii, jak:
- Wielcy przedstawicie wychowawczej misji Kościoła katolickiego w Polsce między rokiem 1939 a Soborem Watykańskim II - próba całościowego ujęcia (prof. Janina Kostkiewicz) ;
- Troska o człowieka i ojczyznę – drogowskazy kardynała Augusta Hlonda (1945-1948) - (ks. dr hab. Stanisław Chrobak);
- Pedagogia zmagań Prymasa Tysiąclecia - Stefana Wyszyńskiego z socjalistycznym nazimem w kontekście kryzysu wychowania religijnego w Polsce (prof. Bogusław Śliwerski);
- Vetera et nova w refleksji nad wychowaniem Soboru Watykańskiego II ( ks.prof. Stanisław Dziekoński);
- Pedagogia jako etyka katolicka w tradycji przedsoborowej. Wybrane ujęcia (prof. UP, dr hab. Andrzej Ryk);
- Antropologia II Soboru Watykańskiego: ciągłość czy zerwanie? (dr Wojciech Golonka);
- Wybrane problemy teorii i praktyki wychowania – (prof.Stanisław Palka);
- O różnych znaczeniach i zakresach wychowania katolickiego w polskiej myśli pedagogicznej (1939-1979) [prof. UŚ, dr hab. Marek Rembierz];
- Problemy wychowania i kształcenia katolickiego w latach 1949-1956 we wspomnieniach salezjanów i dokumentach wewnętrznych Zgromadzenia Salezjańskiego (ks. prof. UKSW, dr hab. Dariusz Stępkowski);
- Boskie czy cesarskie? Wychowanie w
rodzinie na łamach „Ateneum Kapłańskiego” w latach 1946-1950 i 1957-1978 (dr
Andrzej Kołakowski);
- Wychowania społeczne w ujęciu przedstawicieli pedagogiki katolickiej po II wojnie światowej; - Wybrane koncepcje pedagogiki katolickiej (Dr Dominika Jagielska);
- Perspektywy wychowania człowieka jako twórczej osoby w wybranych pismach Jerzego Brauna (Prof. UJD, dr hab. Wiesława Sajdek);
- Kultura edukacji Bł. Natalii Tułasiewicz (1906-1945) [dr Kazimiera J. Wawrzynów];
- Scena, ambona, klasa – teatr i wychowanie katolickie (dr Sabina Prejsnar-Szatyńska);
- Pamiętnik jako tekst o wychowaniu (mgr Kinga Sobieszczańska).
- Wychowania społeczne w ujęciu przedstawicieli pedagogiki katolickiej po II wojnie światowej; - Wybrane koncepcje pedagogiki katolickiej (Dr Dominika Jagielska);
- Perspektywy wychowania człowieka jako twórczej osoby w wybranych pismach Jerzego Brauna (Prof. UJD, dr hab. Wiesława Sajdek);
- Kultura edukacji Bł. Natalii Tułasiewicz (1906-1945) [dr Kazimiera J. Wawrzynów];
- Scena, ambona, klasa – teatr i wychowanie katolickie (dr Sabina Prejsnar-Szatyńska);
- Pamiętnik jako tekst o wychowaniu (mgr Kinga Sobieszczańska).
Wymieniłem wszystkich uczestników wraz z
tematami wystąpień, żebyśmy mogli dostrzec, jak wiele jest w historii myśli
pedagogicznej wciąż jeszcze niezbadanych biografii, wydarzeń, dokonań pedagogów
z nurtu pedagogiki katolickiej. Zdarza się, że pytają mnie koledzy, kto mógłby być recenzentem czyjejś rozprawy z powyższej pedagogiki lub
kto podjąłby się sprawowania opieki naukowej nad doktorantem, którego
zainteresowania poznawcze są ulokowane właśnie w powyższym nurcie dziejów
polskiej myśli pedagogicznej.
Sądzę, że zarówno Seminarium prof.
J. Kostkiewicz, jak i Jej liczne publikacje z zakresu pedagogiki katolickiej
oraz wiele publikacji naukowych - historycznych, biograficznych, z teorii
wychowania czy pedagogiki porównawczej i specjalnej - nauczycieli
akademickich, którzy skupieni są od kilkunastu lat w Zespole Pedagogiki
Chrześcijańskiej przy KNP PAN pod kierunkiem ks. prof Mariana Nowaka dobrze służy
odkrywaniu nieobecnych czy wciąż słabo jeszcze analizowanych dokonań wybitnych
intelektualistów, humanistów, społeczników, pedagogów, teologów czy psychologów
tego nurtu.