(źródło foto: Oficyna Wydawnicza "Impuls")
Każdy,
kto interesował się polityką oświatową, a szczególnie problematyką kształcenia
i doskonalenia kadr kierowniczych w szkolnictwie, nie mógł nie zetknąć się z
twórczością Profesora dra Lechosława Gawreckiego (1942–2025), wybitnego znawcy
zarządzania oświatą, który odszedł od nas 11 września br. Jego studia, analizy
i publikacje stanowiły przez dekady jeden z najważniejszych punktów odniesienia
dla pedagogów, dyrektorów, badaczy i wszystkich, którzy poszukiwali pogłębionej
refleksji nad funkcjonowaniem polskiego systemu edukacji.
Choć
sam nigdy nie pełniłem funkcji dyrektora szkoły czy przedszkola, to od lat
sięgałem z wielkim zainteresowaniem po artykuły Profesora Gawreckiego, które
ukazywały się w najważniejszych periodykach pedagogicznych: Głosie
Nauczycielskim, Nowej Szkole, Neodidagmacie, Dyrektorze
Szkoły, Horyzontach Edukacji i wielu innych. Publikacje te były nie
tylko diagnozą problemów, ale także źródłem inspiracji i praktycznych wskazań.
Zawsze cechował je ład myśli, rzetelność analizy i głęboka świadomość misji,
jaką pełni edukacja.
Profesor
Gawrecki konsekwentnie podkreślał, że zarządzanie w oświacie nie jest wyłącznie
kwestią techniczną czy organizacyjną, lecz kluczowym warunkiem jakości całego
systemu edukacji. Pisał, że od sposobu, w jaki szkoły są prowadzone, zależy nie
tylko ich sprawne funkcjonowanie, ale i losy kolejnych pokoleń uczniów, a w
konsekwencji – jakość życia społecznego i obywatelskiego. W swojej pracy
badawczej i dydaktycznej nie godził się na redukowanie zarządzania do odrębnych
procedur czy fragmentów – dążył do całościowych opracowań, łączących teorię z
praktyką, refleksję z rekomendacjami, a analizy z troską o człowieka.
W
2018 roku miałem zaszczyt zachęcić Go do przygotowania książki inaugurującej
serię wydawniczą Oficyny „Impuls” zatytułowaną Drogowskazy (w) edukacji.
Naszym wspólnym przekonaniem było, że nauczyciele – pełniący trudną i
odpowiedzialną misję – potrzebują nie tylko wiedzy teoretycznej, ale i
praktycznej, która stanie się wsparciem ich wolności, autonomii i
odpowiedzialności. Profesor Gawrecki podjął to wyzwanie z entuzjazmem i
świadomością, że edukacja wysokiej jakości może istnieć tylko tam, gdzie
nauczyciel odczuwa poczucie sprawstwa, a szkoła staje się wspólnotą twórczej
współpracy nauczycieli, uczniów i rodziców. Efektem była opublikowana w 2021 roku
książka Zarządzanie w oświacie. Podręcznikowy zarys problematyki.
Systematyka – praktyka – rekomendacje, która szybko stała się punktem
odniesienia dla praktyków i badaczy.
Ścieżka
zawodowa Profesora była przykładem konsekwencji, wytrwałości i odwagi w
podejmowaniu nowych wyzwań. Rozpoczynał jako nauczyciel w szkole podstawowej, w
liceum pedagogicznym i studium nauczycielskim, lecz od połowy lat
siedemdziesiątych całkowicie poświęcił się tematyce zarządzania w edukacji.
Jako adiunkt i wicedyrektor kaliskiego Oddziału Instytutu Kształcenia
Nauczycieli prowadził studia podyplomowe dla przyszłych dyrektorów placówek,
współtworząc fundament nowoczesnego kształcenia menedżerskiego w oświacie. Gdy
w 1993 roku IKN został zlikwidowany, Profesor zareagował w sposób, który
świadczy o Jego odwadze i wizjonerstwie: założył pierwszą w Polsce niepubliczną
placówkę doskonalenia nauczycieli – Studium Doskonalenia Menedżerów Oświaty w
Kaliszu. Instytucja ta, od 2004 roku działająca także w Gnieźnie, do 2020 roku
wykształciła ponad dwanaście tysięcy dyrektorów – ludzi, którzy później mieli
wpływ na codzienność setek tysięcy uczniów i nauczycieli.
Na
fundamencie tego doświadczenia Profesor Gawrecki stworzył Gnieźnieńską Szkołę
Wyższą „Milenium”, której przez siedem lat był rektorem, kształtując
jej misję i rozwój. Pracował również na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Kaliszu (1985–2006). Jego dorobek i
autorytet zostały uhonorowane w sposób wyjątkowy – jako jedyny w Polsce doktor
pedagogiki uzyskał tytuł profesora nadzwyczajnego bez konieczności
przeprowadzania habilitacji, przyznany przez Centralną Komisję ds. Stopni i
Tytułów wyłącznie na podstawie ogromnego dorobku naukowego i dydaktycznego.
Był
autorem blisko dwudziestu książek i ponad stu artykułów naukowych i
popularnonaukowych. Jego teksty nie tylko opisywały rzeczywistość, ale ją
współtworzyły – inspirowały zmiany, kształtowały praktykę, stanowiły przewodnik
dla dyrektorów, nauczycieli i studentów. Potrafił pisać językiem zrozumiałym, a
zarazem głębokim; potrafił łączyć analityczny umysł badacza z wrażliwością
pedagoga.
Profesor
Lechosław Gawrecki pozostanie w naszej pamięci jako wybitny ekspert, nauczyciel
i mistrz, człowiek głęboko oddany sprawie edukacji. Dla wielu był przewodnikiem
intelektualnym, dla innych – mentorem, dla jeszcze innych – inspiracją do
podejmowania nowych zadań. Pozostawił po sobie nie tylko imponujący dorobek
naukowy, lecz także rzeszę wychowanków, współpracowników i czytelników, którzy
dzięki Jego pracy zyskali pewność, że edukacja może być przestrzenią wolności,
odpowiedzialności i sensu.
Odszedł
człowiek wielkiego serca i niezwykłej pasji, a zarazem wymagający wobec siebie
i innych, wierny ideałowi służby publicznej. Jego spuścizna będzie żyła w
polskiej pedagogice i praktyce edukacyjnej jeszcze przez długie lata,
inspirując kolejne pokolenia badaczy, dyrektorów i nauczycieli.
Niech
spoczywa w pokoju.
(źródło: Fb)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Nie będą publikowane komentarze ad personam