(foto: BŚ - prof. Zygmunt Wiatrowski 14.04.2018)
W
dniu wczorajszym zmarł prof. dr hab. Zygmunt WIATROWSKI, dhc, nestor polskiej
pedagogiki pracy, współtwórca tej subdyscypliny nauk pedagogicznych, która
łączy w sobie wiele innych subdyscyplin jak andragogika, pedagogika społeczna,
polityka oświatowa oraz czerpie wiedzę z innych nauk społecznych (psychologia
pracy, socjologia pracy, zarządzanie zasobami ludzkimi itp.), humanistycznych
(filozofia) i teologicznych (teologia pracy).
Zygmunt Wiatrowski urodził się 14 kwietnia 1928 r. w Zagórowie, powiat Konin (aktualnie Słupca), w wielodzietnej rodzinie robotniczo-rzemieślniczej. Był z wykształcenia matematykiem, bowiem studia na tym kierunku ukończył w Szkole Pedagogicznej w Gdańsku w 1951 r. oraz pedagogiem, gdyż drugi stopień studiów ukończył na tym właśnie kierunku w 1961 r.
Dla nauczyciela akademickiego kształcącego przyszłych nauczycieli istotne jest
własne doświadczenie zawodowe w tej profesji. Dotyczy to wybitnego Uczonego, który rozpoczął swoją pracę właśnie w zawodzie nauczycielskim: od 1951 r. w Liceum
Pedagogicznym w Ośnie Lubuskim, poprzez Wojewódzki Ośrodek Szkolenia Partyjnego
w Zielonej Górze, Licea Ogólnokształcące w Żarach i w Sulechowie (w zasadzie
zawsze jako nauczyciel matematyki) oraz od 1961 r. jako wizytator ds. liceów
pedagogicznych, studiów nauczycielskich i szkolnictwa zawodowego, w Kuratorium
Okręgu Szkolnego w Toruniu i od 1965 r. w Bydgoszczy.
Pracę w Kuratorium Bydgoskiego Okręgu Szkolnego (do końca 1968 r.) traktował jako sprzyjającą okazję do prowadzenia badań naukowych, niezależnie od wykonywanych zadań oświatowych. Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki uzyskał w styczniu 1969 r. na podstawie dysertacji: „Kształcenie nauczycieli szkół zawodowych w Polsce” (promotor - prof. Ludwik Bandura). Okres przygotowywania rozprawy doktorskiej (1964–1968) zaważył znacząco na wykształceniu się u Niego pierwszego nurtu zainteresowań badawczych, tj. zainteresowań nauczycielem szkoły zawodowej.
W powyższym zakresie Z. Wiatrowski opublikował kilka pozycji zwartych oraz
rozpraw, studiów i artykułów. Nawiązał pierwsze kontakty naukowe, głównie z
Zakładem Kształcenia Zawodowego Instytutu Pedagogiki w Warszawie, a szczególnie
z prof. Tadeuszem Nowackim - twórcą teorii kształcenia zawodowego w Polsce. Od
stycznia 1969 r. jako świeżo wypromowany doktor nauk humanistycznych nadal
pracował jako nauczyciel matematyki w Zaocznym Technikum
Mechaniczno-Elektrycznym w Bydgoszczy, co - mimo wszystko - dało okazję do
zainteresowania się problemem powodzeń i niepowodzeń szkolnych osób
pracujących.
W latach 1972–1974 Z. Wiatrowski został pracownikiem naukowym Instytutu Kształcenia Zawodowego w Warszawie, który współorganizował oraz gdzie kierował Zakładem Teorii Kształcenia Zawodowego i Metodologii Pedagogiki Pracy. Okres pracy w Instytucie był krótki, bowiem trwał tylko dwa lata (brak mieszkania), lecz bardzo owocny w płaszczyźnie dalszego rozwoju naukowego. Od lipca 1974 r. rozpoczął systematyczna i etatowa działalność nauczycielską w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Bydgoszczy (do 1999 r.), a także w innych uczelniach.
Współpracując na co dzień z prof. Tadeuszem Nowackim współtworzył Ogólnopolskie Seminarium Pedagogiki Pracy (1970–1984), rozwijając trzeci nurt zainteresowań badawczych, którym stała się nowa dyscyplina pedagogiczna - pedagogika pracy. W codziennej praktyce szkolnej pojawił się drugi nurt zainteresowań badawczych Jubilata, który skutkował w 1975 r. wydaniem dysertacji habilitacyjnej pt. „Powodzenia i niepowodzenia szkolne pracujących” - oraz uzyskaniem stopnia naukowego doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki pracy i andragogiki.
Od tego czasu Zygmunt Wiatrowski związał się z naukami pedagogicznymi w pełnym wymiarze, podejmując się badań w zakresie teoretycznych i metodologicznych podstaw pedagogiki pracy. Ten nurt zainteresowań i badań naukowych oraz analiz teoretycznych stanowił przez lata siedemdziesiąte XX w. i następne, oraz stanowi po dzień dzisiejszy, dominujący przedmiot Jego aktywności naukowej.
Już w latach osiemdziesiątych XX w. Profesor wydał liczące się w skali kraju, a także za granicą, podręczniki akademickie z pedagogiki pracy i pedeutologii. W latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych wyłonił się czwarty z kolei nurt Jego zainteresowań naukowo-badawczych - problemy naukoznawcze w kontekście specjalizacji, integracji i globalizacji w naukach pedagogicznych. Punktem wyjścia dla analiz teoretycznych i porównawczych w danym obszarze problemowym stały się sformułowane przez Z. Wiatrowskiego już w 1975 r. kryteria wyodrębniania i samodzielności dyscyplin naukowych.
W 1988 r. otrzymał tytuł profesora nadzwyczajnego nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Na stanowisku profesora zwyczajnego w WSP w Bydgoszczy został zatrudniony w 1991 r. a po przejściu na emeryturę kontynuował swoją akademicką pasję w WSHE we Włocławku. W latach 1976 do 1998 r. kierował Zakładem (Katedrą) Pedagogiki Pracy, a od 1988 r. Pedagogiki Pracy i Andragogiki w Bydgoszczy.
W
2007 r. prof. Z. Wiatrowski otrzymał tytuł doktora honoris causa - nadany przez
Akademię Nauk Pedagogicznych Ukrainy.
(Na zdjęciu: prof. N. Nyczkało i prof. Z. Wiatrowski; wyk. BŚ, 2018)
Ważnym osiągnięciem Profesora w powyższym nurcie analiz i badań naukowych okazała się nowa klasyfikacja nauk pedagogicznych, obejmująca około 30 subdyscyplin pedagogicznych, ale także uprawomocnienie wielu subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk o pracy. W stopniu znaczącym potwierdził również swój aktywny udział w obszarze piątym, dotyczącym myślenia i działania twórczego w obszarze ogólnopedagogicznym, a zatem dotyczącego podmiotowości człowieka, powinności człowieka, europejskiego wymiaru edukacji i innych.
Warto zarazem dodać, że Profesor przez wiele lat zajmował się z dużym powodzeniem
badaniami naukowymi i edukacyjnymi w dziedzinie filatelistyki, będąc m.in.
współzałożycielem i przez ponad 10 lat prezesem Polskiej Akademii
Filatelistyki oraz organizatorem i przez 20 lat kierownikiem Studium
Filatelistyki Polskiego Związku Filatelistów. Prof. Z. Wiatrowski był prezesem
honorowym Polskiej Akademii Filatelistyki, a także członkiem honorowym
Europejskiej Akademii Filatelistyki.
Zmarły Profesod był OSOBĄ-INSTYTUCJĄ jak powiada się o niezwykle
zaangażowanych nauczycielach i naukowcach, którzy nie tylko sami są mistrzami
dla innych, ale i prowadzą szerokoprofilową aktywność w różnych dziedzinach
życia społecznego, oświatowego, eksperckiego oraz inspirują innych do pracy na
najwyższych obrotach. On sam był niezwykle pracowity, perfekcjonistyczny w
każdym działaniu edukacyjnym i wysoce odpowiedzialny za to, co jest przedmiotem
własnego zaangażowania społecznego oraz profesjonalnego.
Profesor
wydał 19 pozycji zwartych, autorskich (i współautorskich), wśród których cztery
mają wiele edycji. Opublikował ponadto ponad 30 pozycji zwartych, redakcyjnych
(i współredakcyjnych), ponad 500 artykułów, rozpraw i studiów naukowych w
czasopismach ogólnopolskich oraz zagranicznych, a także w licznych
opracowaniach zbiorowych, głównie pokonferencyjnych. Wypromował 20 doktorów
nauk humanistycznych w dyscyplinie pedagogika.
Do
najważniejszych rozpraw Profesora można zaliczyć:
W
nurcie pierwszym: Pedeutologia ze szczególnym uwzględnieniem problematyki
nauczycieli szkół zawodowych i pedagogów pracy:
-
Kształcenie nauczycieli szkół zawodowych w Polsce, WSiP-BKZ, Warszawa 1971
(współautor Michał Godlewski),
-
Nauczyciel szkoły zawodowej, WSiP-BKZ, Warszawa 1982, wyd. 2 – 1987.
- Nauczyciel szkoły zawodowej - dawniej–dzis–jutro, WSP, Bydgoszcz 1990. (wyd.
2 – 1993).
W
nurcie drugim: Powodzenia i niepowodzenia szkolne oraz zawodowe pracujących:
-
Powodzenia i niepowodzenia szkolne pracujących, PWN, Warszawa 1975,
-
Powodzenia i niepowodzenia zawodowe, WM, Olecko 2002.
W
nurcie trzecim - Podstawy teoretyczne i metodologiczne pedagogiki pracy:
-
Pedagogika pracy, WSiP, Warszawa 1978, wyd. 2 - 1980 (współautor Wanda
Rachalska),
- Pedagogika pracy w zarysie, WSP, Bydgoszcz 1980 (skrypt uczelniany),
- Pedagogika pracy w zarysie, PWN, Warszawa 1985 (skrypt akademicki),
-
Rola służby pracowniczej w realizacji polityki kadrowej w przedsiębiorstwie
przemysłowym,
WSP, Bydgoszcz 1990 (współautor Ryszard Gerlach),
- Podstawy pedagogiki pracy, WSP, Bydgoszcz 1994, wyd. 2 - 1997, wyd. 3, zmienione i poszerzone - 2000, wyd. 4 - zmienione - 2005, podręcznik akademicki,
W nurcie czwartym: Społeczne i naukowe problemy filatelistyki:
-
Zarys metodyki pracy filatelistycznej w kole młodzieżowym PZF, ZG PZF, Warszawa
1969,
-
Filatelistyka wśród dzieci i młodzieży, MAW, Warszawa 1988,
-
Myśli i działania filatelistyczne, PZF, Bydgoszcz–Ciechocinek 2002,
-
Podstawy wiedzy o poczcie i filatelistyce, PZF, Bydgoszcz–Ciechocinek–Warszawa
2008 (redakcja, współredaktor P. Drzewiecki).
Za
swoją działalność naukową, dydaktyczną i społeczną był odznaczany i wyróżniany
m.in. Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Krzyżem Oficerskim Orderu
Odrodzenia Polski, Medalem Komisji Edukacji Narodowej i Medalem „Zasłużony
Nauczyciel”, Medalem: „Zasłużony dla Bydgoszczy”, „Zasłużony dla Województwa
Bydgoskiego”, „Zasłużony dla Województwa Pilskiego”, "Za Zasługi Dla
Rozwoju Polskiej - Pedagogiki", Medalem Ministerstwa Nauki i Oświaty
Ukrainy „Zasłużony dla Oświaty i Nauki”, Złotą odznaką Ministerstwa Łączności
„Zasłużony Pracownik Łączności”, Złotą odznaką Ministerstwa Kultury „Zasłużony
dla Kultury”, Złotym Medalem Europejskiej Akademii Filatelistyki, Medalem Prof.
Lorentowicza „Zasłużony dla Ciechocinka” i in. Rada Miasta Ciechocinek nadała
Profesorowi tytuł Honorowego Obywatela Ciechocinka.
To rzadkość i szczęścia zarazem doświadxzali ci, którzy mieli szansę zdobywania akademickich czy nauczycielskich szlifów u boku takiego Mistrza. Akademicka pasja Profesora w połączeniu z empatią, troską o sprawy ludzkie, a zarazem rzetelnością i jej egzekwowaniem od innych w nauczycielskiej służbie sprawiały, że było do kogo odnosić własne kryteria ocen i sposoby podchodzenia do profesjonalnych powinności.
Profesor przekazał tajemnice własnej mądrości, dzielił się swoim doświadczeniem pozostawiając ślad, po którym będą iść kolejni badacze tak ukochanej dla Niego pedagogiki pracy. Mimo przejścia na emeryturę był w stałym kontakcie z środowiskiem akademickiej pedagogiki pracy, niezależnie od sił, zdrowia i związanych z tym trosk.
Takim Go zapamiętamy, korzystając z rozpraw, których ponadczasowa wartość będzie służyć kolejnym pokoleniom badaczy kształcenia zawodowego i kadr dla gospodarki, rzemiosła, usług publicznych i kultury w naszym kraju.
Niech
spoczywa w pokoju!