Im
bardziej przeważa w społeczeństwie ideologia egalitaryzmu, tym bardziej nasila
się spór o świadectwa szkolnej edukacji. Dopiero w dn.7 lipca 2025 roku
absolwenci szkół podstawowych poznają wyniki egzaminu ósmoklasisty, które
zadecydują o ich szansach w dostaniu się do wybranej na pierwszym miejscu
szkoły ponadpodstawowej. W dn. 8 lipca tego roku wyniki matur poznają tegoroczni
abiturienci.
Bonifikatą za włożony wysiłek, poświęcany czas na własną edukację, za posiadaną wiedzę i umiejętności są, nie dla każdego ucznia, certyfikaty, dowody wyróżniających się osiągnięć dziecka w społeczności szkolnej. Są nimi m.in. medale, dyplomy, ale też świadectwo z (biało)czerwonym paskiem oraz/lub certyfikat uczestniczenia w olimpiadzie przedmiotowej i zajęcia w niej najwyższej lokaty.
Niektórzy domagają się powszechnej likwidacji wyróżnienia z czerwonym paskiem, a jeszcze bardziej ortodoksyjni uważają, że należałoby zlikwidować ocenianie formatywne w formie stopni cząstkowych i końcoworocznych. Jednak polskim kosmonautą zachwycają się tak, jakby każdy mógł nim zostać.
Jestem
od czterech dekad zwolennikiem edukacji bez wystawiania uczniom stopni, ale
tylko i wyłącznie jako jednej z alternatywnych koncepcji kształcenia i
wychowywania młodych pokoleń, które zostaną dzięki takiemu podejściu
przygotowane do rozumienia istoty rywalizacji antagonistycznej i twórczej. Uczniowie w szkole czy klasie bez stopni powinni być przygotowani do życia z sukcesami ale i niepowodzeniami, przed ukończeniem cyklu kształcenia np. w klasie trzeciej czy
siódmej szkoły podstawowej lub trzeciej czy czwartej w szkole średniej
ogólnokształcącej lub technicznej z maturą. Ta umiejętność i odporność na stres rywalizacyjny rozstrzyga w społeczeństwach kapitalistycznych o dobrostanie osoby (także socjalistycznych z wolnorynkową gospodarką np. Chiny), o efektywności
usług publicznych, rozwoju i konkurencyjności krajowej gospodarki itp.
Skoro
w kształceniu elementarnym w klasach I-III szkoły podstawowej wszystkie dzieci
objęte są ocenianiem opisowym, chociaż nie wszystkie nauczycielki czynią to
poprawnie, to jednak powinny przygotować swoich podopiecznych do obowiązującego
w szkole rywalizacyjnego oceniania. Zgodnie z poziomem inteligencji
wielorakiej, ale także zróżnicowaną motywacją uczniów do realizowania zadań
dydaktycznych, odmiennym poziomem ich aspiracji i środowiskiem rodzinnym tylko
część z nich osiągnie najlepsze wyniki, większość ulokuje się na poziomie
średnim z tendencją do wzrostu lub spadku, a część doświadczy niepowodzeń czy
najniższych wyników w procesie kształcenia.
Zapewne
są takie oddziały klasowe, w których nieliczni uczniowie wyróżniają się w
zespole, a nawet chełpią sukcesami, ale od czego jest wychowawca klasy? Czy nie
od tego, by prowadząc odpowiednie gry interakcyjne w czasie godziny
wychowawczej sublimować lub obiektywizować ów popęd mocy, walki, wyniosłości?
Niewątpliwie istotną rolę odgrywają tu ambicje rodziców takich dzieci, ale na
to nauczyciele nie mają już wpływu.
Nie
należy właśnie w duchu egalitaryzmu tworzyć odrębnych oddziałów dla uczniów zdolnych,
utalentowanych, ambitnych, bo ich udział w zajęciach zespołów o zróżnicowanym
zasobie cech osobistych, kulturowych i uwarunkowań środowiskowych jest szansą
dla wielu pozostałych uczniów z motywacją do samodoskonalenia. Odzwierciedla to
zarazem strukturę społeczną w państwie, której edukacja powszechna nie
zmieni.
Typ
A: wysoki poziom wszystkich tych czynników, które łączą się ze sobą i biegną
przez kolejne poziomy edukacji od podstawowego do wyższego. "Przelotne
trudności życia rodzinnego lub szkolnego. w miarę i w czas przezwyciężone, nie
naruszają ciągłości i harmonii w biegu procesu. Problemy pojawiające się w
związku z wyborem typu szkoły średniej oraz uczelni wyższej lub kierunku
studiów były tu zgodne i przychylnie dla autorów rozstrzygane. Jest to typ
drogi do studiów najbardziej samodzielnej i bezkonfliktowej" (Kowalski,
2021, s. 240).
(schemat, s. 241)
Typ
B: dotyczy najczęściej dzieci z rodzin klasy średniej, w których poziom
aspiracji rodziców jest średni, ale w toku uczęszczania dziecka do szkoły
zwiększa się po jego czy obu stronach do aspirowania ku wyższej edukacji.
Pomimo nawet istniejących czy pojawiających się w rodzinie ambitnego dziecka
problemów związanych z relacjami między rodzicami, z ich pracą zawodową itp.,
ono samo dąży do osiągania sukcesów "(...) zdobywając nieraz czołowe
miejsce w klasie, a nawet w szkole - dzięki swoim zainteresowaniom specjalnym,
szczególnie atrakcyjnym: dziewczęta w zakresie czytelnictwa lub działalności
artystycznej (recytacji) podczas imprez szkolnych, chłopcy w zakresie sportu,
nawet wyczynowego, z ambicją zajęcia czołowej pozycji w szkole lub
reprezentowania szkoły na zewnątrz" (s. 242).
(schemat, s. 242)
Typ
C: obejmuje dwie kategorie dzieci. "Jeden z nich reprezentują dzieci
robotników kwalifikowanych lub rzemieślników z wykształceniem więcej niż
podstawowym, przedsiębiorczych i dobrze sytuowanych, nieaspirujących wprawdzie
do kształcenia dzieci na poziomie studiów wyższych, wszakże pozostawiających im
swobodę decyzji w tej sprawie. (...) W tej sytuacji ich kariery szkolne biegły
swobodnie, bez walki o najwyższe sukcesy w dążeniu do zachowania równowagi
między nauką szkolną, minimum zaangażowania społecznego w szkole oraz
uczestnictwem w życiu rówieśniczym" (s.243). Co ciekawe, to właśnie
wychowankowie tej grupy najczęściej aspirują w przyszłości do zawodu
nauczycielskiego, skoro dostrzegają, że nie mają szans na życiowy sukces w
innych dziedzinach aktywności zawodowej.
(schemat, s. 243)
Apel części rodziców, bo przecież nie uczniów, o to, by likwidować świadectwa z (biało-)czerwonym paskiem jest absurdalny. Problem mają rodzice i niektórzy nauczyciele, którzy nie potrafią tak naturalnej formy potwierdzania czyichś osiągnięć włączyć do procesu wychowania społecznego. Dzieci zawsze są ofiarami błędów dorosłych.
O mechanizmach selekcji szkolnej pisali m.in.:
1. Ambrozik W., Dewiacje wychowawcze w
środowisku wiejskim, Wyd. Eruditus, Toruń 1997.
2.
Andrukowicz W., By dziecko było
geniuszem. Wprowadzenie do edukacji komplementarnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza
„Impuls“ 2012.
3. Bednarkowa W., O! Słoń przed
stopniami. Osłoń przed stopniami. O szkolnym ocenianiu, Wydawnictwo Edukacyjne,
Kraków 2000.
4. Bielecka-Prus J., Transmisja kultury
w rodzinie i w szkole. Teoria Basila Bernsteina, WN PWN, Warszawa 2010.
5. Bielecki P., Bony edukacyjne. Granice
urynkowienia edukacji, Warszawa: SGH 2005.
6. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków:
Universitas 2006.
7. Cylkowska-Nowak M., Selekcyjna
funkcja szkolnictwa wyższego w krajach Europy Zachodniej, red. Mirosława
Cylkowska-Nowak, Wydawnictwo Wolumin, Poznań 2004.
8. Domański H., Struktura społeczna,
Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004.
9. Bilińska-Suchanek E., Opór wobec
szkoły. Dorastanie w perspektywie paradygmatu oporu. Studium socjopedagogiczne,
Pomorska Akademia Pedagogiczna w Słupsku, Słupsk 2000.
10. Bogaj A., Kwiatkowski S.M.,
Piwowarski R., Wskaźniki edukacyjne: Polska 2000, IBE, Warszawa 2001.
11. Deptuła M., Odrzucenie rówieśnicze.
Profilaktyka i terapia, Warszawa: WN PWN 2013.
12. Dolata R., Szkoła – segregacje –
nierówności, Warszawa: Wydawnictwo UW 2008.
13. Dubis M., Młodzież wobec wyboru
profilu kształcenia i zawodu. Na przykładzie licealistów z Podkarpacia, Kraków:
Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2010.
14. Dudzikowa M., Mit o szkole jako
miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Eseje etnopedagogiczne,
15. Dyrda B., Syndrom nieadekwatnych
osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych, Impuls, Kraków 2000.
16. Dzieci i młodzież – bariery i szanse
rozwojowe. Materiały z konferencji zorganizowanej przez Rzecznika Praw Dziecka
i Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 31 maja 2006,
Warszawa: Rzecznik Praw Dziecka 2006.
17. Dziecko w kręgu wychowania, red.
Bogusława Jodłowska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002.
18. Edukacja wobec zagrożeń rozwoju i
bezpieczeństwa dzieci, red. Sabina Guz,
Jolanta Andrzejewska, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2008.
19. Edukacja i stratyfikacja społeczna,
red. T. Gmerek, Poznań: Wydawnictwo WOLUMIN 2003.
20. Ekiert-Grabowska
D., Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej, WSiP, Warszawa 1982.
21. Gmerek
T., Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie
Anglii, Hiszpanii i Rosji, Kraków: IMPULS 2011.
22. Gmerek
T., Społeczne funkcje szkolnictwa Finlandii. Studia i monografie Wyższej Szkoły
Humanistycznej w Lesznie, Poznań-Leszno 2007.
23. Gmerek
T., Szkolnictwo wyższe w krajach skandynawskich. Studium z pedagogiki
porównawczej, Wydawnictwo WOLUMIN, Poznań 2005.
24. Selekcyjna
funkcja szkolnictwa wyższego w krajach Europy Zachodniej, red. Mirosława
Cylkowska-Nowak, WOLUMIN, Poznań 2004.
25. Górniewicz E., Trudności w czytaniu i
pisaniu u dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000.
26. Gromkowska-Melosik A., Gmerek T.,
Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej, Kraków:
Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008
27. Hłobił A., Działalność szkoły we
wspomaganiu rozwoju ucznia zdolnego, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2010.
28. Karpińska A., Drugoroczność.
Pedagogiczne wyzwanie dla współczesności, Trans Humana, Białystok 1999.
29. Karpińska A., Niepowodzenia
edukacyjne – renesans myśli naukowej, Białystok: Trans Humana 2011.
30. Krause A., Integracyjne złudzenia
ponowoczesności (sytuacja ludzi niepełnosprawnych), Impuls, Kraków 2000.
31. Kruszewski K., Literacy,
Economy and society. Results of the First International Adult Literacy Survey. OECD, Paris and Statistics Canada,
Ottawa 1995 , Kwartalnik Pedagogiczny
1994 nr 4.
32. Kwieciński
Z., Dynamika funkcjonowania szkoły, PAN, PWN, Warszawa 1990.
33. Kwieciński
Z., Socjopatologia edukacji. Edytor, Warszawa 1992.
34. Kwieciński Z., Tropy-ślady – próby.
Studia i szkice z pedagogiki pogranicza, Wyd. Edytor, Poznań- Toruń 2000.
35. Kwieciński Z., Wykluczanie. Badania
dynamiczne i porównawcze nad selekcjami szkolnymi na pierwszym progu
szkolnictwa,
36. Kwieciński
Z., Nieuniknione? Funkcje alfabetyzacji w dorosłości,
37. Kwieciński
Z., Bezbronni. Odpad szkolny na wsi, wydanie drugie poprawione i rozszerzone,
Wydawnictwo „Edytor”, Toruń 2002
38. Matysiak
M.Z., Integracja środowiska a efekty pracy szkoły, Bydgoszcz 1964.
39.
Musialska
K., Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza
„Impuls” 2011.
40. Nadzieja
na zmianę. Szanse edukacyjne młodego pokolenia ze środowiska wiejskiego, red.
Danuta Waloszek i Krzysztof Wąż, ODN, Zielona Góra 2002.
41. Nalaskowski
A., Przestrzenie i miejsca szkoły, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2002.
42. Nowoczesność w kształceniu i
wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, WSiP, Warszawa 1989.
43. Pawłowska
R., Izolacja społeczna i odrzucenie dziecka przez grupy wychowawcze, Problemy
Opiekuńczo-Wychowawcze, 1994, nr 3.
44. Piwowarski
R., Edukacja z perspektywy lokalnej i międzynarodowej, Warszawa: IBE 2006.
45. Preuss-Kuchta L., Podziały, dobory
uczniów w klasie i szkole. Działania selekcyjne, Edukacja 2004 nr 1.
46. Potulicka E., Rutkowiak J.,
Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2010.
47. Progi szkolne, red. Julian
Radziewicz, IBE, Warszawa 2000.
48. Putkiewicz
E., Zahorska M., Społeczne nierówności edukacyjne – studium sześciu gmin,
Ekspertyzy. Rekomendacje. Raporty z badań, ISP, Warszawa 2001.
49. Radziewicz
– Winnicki A., Synchronizacja rozwoju, ubóstwo i marginalizacja. Wykluczanie
społeczne w bilansie polskiej transformacji (w:) Uniwersytet. Społeczeństwo. Edukacja. Materiały
konferencji naukowej z okazji X-lecia Wydziału Studiów Edukacyjnych
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza Poznań 13-14 października 2003 roku,
50. Reuttowa
N., Dziecko w szkole, WSiP, Warszawa 1985.
51. Rynek
i kultura neoliberalna a edukacja, red. A. Kargulowa, S.M. Kwiatkowski i T.
Szkudlarek, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2005.
52. Sadownik A., Na rozstajnych drogach.
Studium etnopedagogiczne kontrastowych karier szkolnych młodzieży, Wrocław:
Wydawnictwo Naukowe DSW 2011.
53. Sukces jako zjawisko edukacyjne, red.
M. Humeniuk, I. Paszenda, W. Żłobicki, vol. I-II, Wrocław: Instytut Pedagogiki
Uniwersytetu Wrocławskiego 2017.
54. Sowińska
H., Klasa szkolna jako zespół wychowawczy, WSiP, Warszawa 1974.
55. Sowińska
H., Próg szkolny w świetle współczesnej
psychologii rozwoju (w:) Uniwersytet. Społeczeństwo. Edukacja. Materiały
konferencji naukowej z okazji X-lecia Wydziału Studiów Edukacyjnych
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza Poznań 13-14 października 2003 roku,
56. Strzelecka
A., Izolacja społeczna ucznia w klasie szkolnej i jej niektóre konsekwencje
pedagogiczne, "Chowanna" 1981, nr 3.
57. Szymański M.J., Procesy selekcyjne w
szkolnictwie ogólnokształcącym, PWN, Warszawa 1988.
58. Szymański M. J., Selekcyjne funkcje
szkolnictwa a struktura społeczna, IBE, Warszawa 1996.
59. Śliwerska W., Śliwerski B., Edukacja
w wolności, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 1991, ss. 94 (II wyd.
Kraków 1993).
60. Śliwerski B., Edukacja autorska,
Impuls, Kraków 1996
61. Śliwerski
B., Jak zmieniać szkołę,
62.
Wasilewska
M., Selekcje szkolne w latach przemian, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej,
Kielce 2003.
.