Zespół redakcyjny kwartalnika "Studia z Teorii Wychowania" przekazał środowisku nauk społecznych najnowszy numer. Systematyczna debata w redakcji o problemach autorów,
recenzentów, wydawców, ale przede wszystkim naszej dyscypliny naukowej, jaką
jest pedagogika sprawia, że kierowane do nas rozprawy znajdują zainteresowanie wśród czytelników. Jestem przekonany, że spełniają wysoką jakość a
zarazem wspierają studiujących i prowadzących badania empiryczne czy metateoretyczne w poznaniu aktualnego stanu wiedzy naukowej.
Numer
4/2023 ukazał się w kluczowym dla kwartalnika terminie, na dwa tygodnie przed
świętami Bożego Narodzenia. Autorzy i czytelnicy mają zatem świąteczny
upominek, który powinien sprawić satysfakcję każdemu z tych podmiotów. Ostatni
numer kwartalnika w roku 2023 został poświęcony zagadnieniom edukacji
wczesnoszkolnej, a wprowadza do niego wyróżniona "Skrzydłami
Wyobraźni" prof. Dorota Klus-Stańska z Uniwersytetu Gdańskiego tekstem
p.t. "Modele wczesnej edukacji społecznej – rekonstrukcja celów i
założeń".
Zmiana
władz politycznych w naszym kraju powinna sprzyjać dostrzeżeniu i uwzględnieniu
w koniecznych zmianach w zarządzaniu polityką szkolną programowych zaniedbań i
deformacji na najważniejszym etapie zinstytucjonalizowanej edukacji dzieci,
której jakość będzie rzutować na dalsze sukcesy lub porażki młodych pokoleń.
Uczona przybliża cztery modele edukacji wczesnoszkolnej, żebyśmy lepiej
zrozumieli, w jakiej uczestniczą nasze dzieci lub który z nich preferują polscy
nauczyciele.
Polecam uważnej lekturze także ten numer, którego autorami są specjaliści od różnych
sfer kształcenia, wychowania, opieki czy badań dzieci i ich dzieciństwa.
Bogactwo przywoływanych przez nich źródeł i komunikatywna narracja pozwolą na
projektowanie własnych badań czy na włączenie się do dyskusji na temat
zagadnień, które zostały tu przedstawione przez:
Piotra
Błajeta, który pisze o wizji wychowania fizycznego Jędrzeja Śniadeckiego w
perspektywie współczesnej wiedzy naukowej
Beatę Jakimiuk – dociekającej kwestii budowania relacji jako odpowiedzi na kryzys
zaufania w szkole
Hannę Kostyło – o potrzebach dziecka adoptowanego w kontekście edukacji
Tadeusza
J. Zielińskiego – podnoszącego merytoryczne i legislacyjne uwagi do
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1992 r. dotyczącego nauczania
religii i etyki
Wyniki
badań empirycznych relacjonują:
Anna
Perkowska-Klejman – Refleksyjność jako kategoria metodologiczna w badaniach
edukacyjnych
Beata
Bednarczuk – Pedagogika Marii Montessori na Lubelszczyźnie. Trzydzieści lat pracy edukacyjnej i perspektywy rozwoju
Stefan T. Kwiatkowski – Pedeutology and
hermeneutic pedagogy: Encounter between teacher and student in light of the
concept of vocational fit
Monika
Wiśniewska-Kin – Zachować i rozwijać to, co naturalne, czyli o radości z
uczenia się
Urszula
Oszwa, Tomasz Knopik – Teoria autodeterminacji SDT jako inspiracja
edukacyjno-wychowawcza
Eunika Baron-Polańczyk, Barbara Walas –
The media reality of preschool children in the opinion of children, teachers,
& parents
Natalia Walter – Using audiobooks in
elementary education: a study of teacher perspectives
Edyta
Zawadzka – Przedszkole jako środowisko wspierające rozwój dziecka. Analiza
treści polskiej Podstawy programowej wychowania przedszkolnego w perspektywie
koncepcji pedagogizacji jako facylitacji rozwoju dziecka
Marzenna
Nowicka – Przestrzeń życia społecznego dzieci w czasie pandemii – raport z
badań na obszarach wiejskich
Jolanta
Andrzejewska, Bożena Grzeszkiewicz, Ewa Lewandowska – Nauczyciel – architekt
edukacji dziecka w przedszkolu w czasie pandemii Covid
Elżbieta
Strutyńska-Laskus, Magdalena Boczkowska, Maciej Karwowski – omawiają
Kwestionariusz Źródeł Poczucia Skuteczności Nauczyciela: Charakterystyka
psychometryczna polskiej adaptacji
O
edukacji poza granicami kraju piszą:
Arleta
Suwalska i Inetta Nowosad – Wartości w edukacji obywatelskiej oraz
kształtowaniu charakteru w klasach 1-2 szkoły podstawowej. Przykład Singapuru
Patrycja Brudzińska – "School for
learning not for schooling". Konstrukcjonizm a środowisko uczenia się - na
podstawie działalności Darunsikkhalai School for Innovative Learning
Cieszy
skierowana do czytelników przez Pawła Prüfera recenzja książki socjologa Piotra
Sztompki - "Wiarygodność. Sekret dobrych relacji" (Kraków
2023).