Niezwykle
smutna wiadomość dotarła do mnie w dniu 15 grudnia 2023 roku o odejściu prof.
Elżbiety Marii Putkiewicz, wspaniałej profesor pedagogiki polskiej transformacji
oświatowej przełomu lat 80. i 90. XX wieku oraz pierwszej reformy ustrojowej szkolnictwa w 1999 roku. W ostatnich jednak latach długotrwała choroba wyłączała Ją z
aktywności akademickiej i oświatowej, ale wciąż towarzyszyła nam swoimi
rozprawami naukowymi oraz optymizmem, radością życia i wiarą w moc ludzkiej
sprawczości, kiedy rozumiana i odczuwana jest konieczność zmian także w
edukacji szkolnej.
Kilkanaście lat temu miałem zaszczyt rekomendować Centralnej Komisji Do Spraw Stopni i Tytułów wniosek Rady Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego o nadanie tytułu profesora Elżbiecie Marii Putkiewicz. Jej bogata, piękna droga rozwoju naukowego była poparta wyjątkowym zaangażowaniem w sprawy oświaty publicznej i niepublicznej w Polsce. Współtworzyła bowiem pedagogikę przełomu ustrojowego i paradygmatycznego jako Uczona, ale także wspaniała dydaktyk kształcenia dorosłych, promotorka wspaniałych nauczycieli, otwartych, zaangażowanych, pozytywnie zakręconych pedagogów. Była członkiem założycielem i wiceprezesem Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Polsce.
Elżbieta M. Putkiewicz (ur. 15 stycznia 1948 r. w Grudziądzu) ukończyła studia magisterskie na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego w 1970 roku. W osiem lat później obroniła w Instytucie Badań Pedagogicznych w Warszawie rozprawę doktorską p.t. Efektywność gier symulacyjnych w nauczaniu fizyki, którą przygotowała pod kierunkiem klasyka rodzimej dydaktyki - profesora Wincentego Okonia.
Wraz z Marią Ruszczyńską-Schiller napisała i wydała dla
nauczycieli książkę p.t. "Gry symulacyjne w szkole" (Warszawa, 1983).
Ta publikacja powinna być wyrzutem sumienia większości nauczycieli A.D. 2023,
skoro nie stosują gier symulacyjnych jako metod aktywizujących uczniów w procesie kształcenia.
W 1990 roku E. Putkiewicz habilitowała się na swoim
Wydziale na podstawie m.in. rozprawy p.t. Proces komunikowania się na
lekcji. Analiza wypowiedzi nauczycieli i uczniów. Studiujący
pedagogikę czy przygotowujący się do nauczycielskiej profesji znajdą w tej
książce analizę strategii dydaktycznych, jakie stosują nauczyciele w toku
lekcji, dzięki czemu będą mogli rozpoznać, która z nich jest im bardziej bliska
czy efektywna. Dla pedagogów wczesnoszkolnych ważne są w tej pracy teorie
rozwoju i środowiskowe uwarunkowania kształtowania się języka dziecka.
W 2007 roku odebrała od Prezydenta
RP nominację profesorską. Od 1976 roku przeszła wszystkie etapy
rozwoju naukowego: od stanowiska asystentki (1970-1978), potem adiunkta
(1978-1984) i wreszcie profesora Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie pełniła
funkcję kierownika Pracowni Ewaluacji Instytucji Edukacyjnych.
Polska
pedagogika straciła wspaniałą PEDAGOG, znakomicie wykształconą metodologicznie,
prowadzącą badania z precyzją myślenia i nowatorskim podejściem do
interpretacji danych empirycznych, co niewątpliwie było następstwem Jej
prymarnego wykształcenia w naukach ścisłych.
Pamiętam
E. Putkiewicz jako odważnie i społecznie zaangażowaną w sprawy polskiej
oświaty, o znaczących dokonaniach badawczych w skali międzynarodowej,
przydatnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego kraju. Należała do jednej z
najliczniej cytowanych autorek badań i publikacji naukowych w Polsce oraz poza
granicami kraju. Z Jej ekspertyz naukowych o stanie oświaty korzystali politycy
i przedstawiciele władz resortowych, choć szkoda, że tylko nieliczni, a przy
tym mało refleksyjnie.
Zdecydowana większość prac naukowych pedagog Uniwersytetu Warszawskiego bazowała na badaniach empirycznych, stanowiąc znakomite źródło wiedzy o realiach polskiego szkolnictwa publicznego i niepublicznego, o uwarunkowaniach sprawności lub dysfunkcji jego ustroju oraz o zróżnicowaniu kultur pedagogicznych placówek edukacyjnych. Kierowała zespołami w ramach ogólnopolskich badań nad efektywnością edukacji początkowej czy nad zróżnicowaniem efektywności kształcenia w szkolnictwie publicznym i niepublicznym. Kiedy powstał nowy typ szkoły średniej I stopnia - gimnazjum, E. Putkiewicz włączyła się do pracy zespołowej nad podręcznikiem do matematyki dla gimnazjalistów.
Dzięki
finansowanemu przez Fundację im. Batorego projektowi badawczemu monitorowała
osiągnięcia szkolne uczniów na tle efektywności procedur wspomagających
samorządność oświatową w środowisku lokalnym (Kwidzyn). Dziś mało kto wie, że
na przełomie obu stuleci działał w Polsce Społeczny Monitoring
Edukacji, pełniąc obywatelską kontrolę polityki władz oświatowych. Profesor
E. Putkiewicz była jedną z najważniejszych ekspertek, diagnozując te
działania władzy, które prowadziły do naruszania zasad demokratycznego państwa
prawa, ograniczania wolności i autonomii szkół, nauczycieli, rodziców i
uczniów, naruszania praw człowieka i obniżania jakości edukacji.
W ramach
porozumienia z Ministerstwem Edukacji i współpracy z Instytutem Spraw
Publicznych monitorowała wdrażanie reformy edukacji w latach
2000-2002. Badała bowiem postawy nauczycieli wobec przygotowywanej i
wdrażanej reformy ustroju szkolnego w 1999 roku, weryfikowała różnice w
funkcjonowaniu szkół na wsi i w mieście, analizowała istotność
związku między efektami procesu uczenia się a warunkami rodzinnymi uczniów i
wysiłkami edukacyjnymi szkół.
W wyniku prowadzonych przez E. Putkiewicz prac
badawczych i eksperckich powstały tak autorskie, jak i współautorskie
rozprawy naukowe, które stanowią kanon dla analityków funkcjonowania
polskiej oświaty oraz są podstawą do prowadzenia badań porównawczych w skali
międzynarodowej. Warto do nich powrócić właśnie teraz, kiedy polityka oświatowa
znalazła się w stanie głębokiego kryzysu.
Jej
skupienie się na badaniu procesów, a nie stanów rzeczy, wyprzedzanie
krytycznych zdarzeń w edukacji oraz wieloaspektowość analiz czynnikowych
złożonego systemu edukacji uruchamiała niezwykle potrzebne w naszym
społeczeństwie debaty o stanie oświaty, wyłaniając zarazem coraz to nowsze
jej obszary niedomagań czy resortowych zaniedbań. Niemal każda z jej prac
kończyła się istotnymi rekomendacjami co do sposobu usprawnienia
szkolnictwa.
Nic dziwnego, że niektóre z jej raportów
tłumaczono na język angielski. Znacząca była tu m.in. Jej analiza reform
programowych w wychowaniu przedszkolnym w Polsce (Culture and the Kindergarten Curriculumin Poland)
czy współautorski raport wydany z profesor Anną Wiłkomirską "Problems of teachers
education". Podejmowane przez tę Uczoną badania problemów
oświatowych mają istotne znaczenie dla transformacji
szkolnictwa. Szczególnie ważna jest książka na temat korepetycji jako
szarej strefy edukacji.
W
latach 1990-1993 pełniła funkcję prodziekana na Wydziale Pedagogicznym UW.
Sprawowała opiekę naukową nad programem kształcenia nauczycieli w ramach
Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Alma Mater.
Kształciła kadry naukowe w naukach społecznych. Pod Jej kierunkiem
powstało wiele rozpraw doktorskich, a przecież jeszcze recenzowała osiągnięcia
naukowe w ramach postępowań na stopień doktora habilitowanego i na tytuł
naukowy profesora.
Niezwykle
trudno jest pogodzić się z odejściem tak znakomitej Uczonej. Mogę wyrazić
nadzieję, że kolejne pokolenia pedagogów będą korzystać z doświadczeń i
osiągnięć naukowych zmarłej Profesor Elżbiety Putkiewicz, gdyż zawsze będą
potrzebni tacy jak Ona - mistrzowie wielostronnego zaangażowania w pedagogikę reform
szkolnych. Jej dokonania badawcze i wkład w rozwój współczesnej myśli
oświatowej są dla nas wielkim zobowiązaniem, by nie zostały
zmarnotrawione.
Łączę
się z Rodziną, Bliskimi i Współpracownikami Zmarłej w doświadczanym smutku. Niech spoczywa w
pokoju!