Koniec
roku szkolnego i zmierzająca do końca sesja letnia w szkolnictwie wyższym
sprawiły, że postanowiłem odroczyć na nieco wolniejszą chwilę podzielenie się z
czytelnikami naszym pedagogicznym Dobrem, jakim jest twórczość naukowa i
oświatowa profesor pedagogiki wieku dziecięcego Edyty
Gruszczyk-Kolczyńskiej. To prawda, że wielu naszych naukowców bada problemy
zdolności dzieci i młodzieży, powstają liczne prace dyplomowe i artykuły na ten
temat, ale... wszystko to jest wtórne w stosunku do oryginalnego, twórczego
wkładu naszej Profesor w diagnozowanie i rozwiązywanie problemów dzieci
matematycznie uzdolnionych.
Od kilkudziesięciu lat Profesor konsekwentnie publikuje wyniki swoich badań, ale i wspomaga prowadzenie diagnoz przez doktorantów, doktorów, młodych naukowców, by potrafili wyjść poza dostarczone informacje i poza fazę badań naukowych. Trzeba umieć upowszechniać wynikające z diagnoz wnioski, pisać rzetelne recenzje i ekspertyzy.
To, że mogą się one komuś wydawać rozpaczliwym wołaniem o lepsze traktowanie naszych dzieci w szkołach, dla uczonej z pasją nie ma znaczenia. Kiedy wzmocni się dzieci metodami wspomagania ich rozwoju, to chociaż nie ma orderów i odznaczeń, nie ma 200 punktów za artykuły, to jest coś, czego nie doświadcza większość uczonych - dziecięca pamięć i wdzięczność za obdarzenie je zaufaniem, autentyczną troską. Kształcąc nauczycieli i będąc w przedszkolach z dziećmi Profesor pokazuje, że w zabawie, ćwiczeniach, grach, radości uczenia się można wnieść wkład w edukowanie przyszłej polskiej inteligencji.
(fot. Dziecięce listy z podziękowaniami dla prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej)Dzięki
autorskiemu, oryginalnemu i wyjątkowemu w skali nie tylko naszego kraju
modelowi edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym, wspieraniu w jego
aplikacji nauczycieli i rodziców, przekraczające próg szkoły maluchy są
przygotowane do pracy umysłowej oraz do zarządzania własnym kapitałem
rozwojowym. Korzyści edukacyjne eksperymentu pedagogicznego są trwalsze, bo zapisane w dziecięcych
sercach i umysłach, stanowiąc fundament na ich całe życie.
Podejście
prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej do edukacji matematycznej małych dzieci jest
największych darem polskiej pedagog dla kolejnych pokoleń, które mogą czerpać z
odejścia od negatywnego, konserwatywnego, tradycyjnego, zewnątrzsterownego formowania dzieci. Zaistniał wreszcie paradygmat edukacji
wewnątrzsterownej, zorientowanej na niepodważalny już fakt posiadania przez
dzieci zadatków uzdolnień matematycznych. Szkoła zaś jest od tego, by ten potencjał rozwijać a
nie tłumić, wygaszać czy ograniczać do wąskiej grupy uczniów.
Innowacyjna
koncepcja edukacji matematycznej została określona przez E.
Gruszczyk-Kolczyńską mianem "Dziecięcej matematyki". Po wielu
latach eksperymentów pedagogicznych Profesor miała już pewność, że główną
przyczyną dziecięcych niepowodzeń w nauce matematyki jest dysonans pomiędzy
wymaganiami w szkolnej edukacji a możliwościami umysłowymi dzieci.
Ten
pierwszy czynnik zakładał, że dzieci nie posiadają zadatków, potencjału, toteż
trzeba go dopiero w nich rozwinąć. Jednak w systemie penitencjarnie
organizowanej edukacji szkolnej, bazującej na selekcji i instrumentalnym
ocenianiu aktywności umysłowej dzieci, zamiast sukcesów szkolnych powiększało się
grono uczniów doświadczające niepowodzeń. Jeżeli przed
rozpoczęciem nauki w szkole co czwarte dziecko można zaliczyć do wybitnie
uzdolnionych, to po kilku miesiącach nauki w szkole do tej grupy należał tylko
co ósmy mały uczeń.
W
czasie uroczystego posiedzenia Senatu Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii
Grzegorzewskiej w Warszawie emerytowana już Profesor tej Uczelni została
odznaczona MEDALEM MARII GRZEGORZEWSKIEJ. Pięknie, że doświadczyła uznania tego, czego
dokonała w swojej wieloletniej a codziennej pedagogicznej działalności naukowej i
oświatowej.
UCHWAŁA
NR LIV/859/22 RADY MIASTA OLSZTYNA z dnia 14 grudnia 2022 r. Rada Miasta
Olsztyna uchwaliła, co następuje:
§ 1. Nadaje się Przedszkolu Miejskiemu nr 39 w
Olsztynie przy ul. Dworcowej 24A imię Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej.
§ 2. W związku z nadaniem imienia nazwa przedszkola
brzmi: Przedszkole Miejskie nr 39 im. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej w
Olsztynie.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi
Olsztyna.
Profesorka
jest pierwszą w kraju uczoną-pedagog, której imię za życia nosi powyższa
placówka przedszkolna. Uroczystość nadania imienia odbyła się 12 maja
2023 roku.
Gratuluję naszej
Pani Profesor powyższych wyróżnień.
Studentkom
pedagogiki wczesnej edukacji polecam:
Ø
Gruszczyk-Kolczyńska E., Niepowodzenia
w uczeniu się matematyki u dzieci z klas początkowych. Diagnoza i terapia, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego nr 553,Wydawnictwo Uniwersytetu
Śląskiego, Katowice 1985 .
Ø
Gruszczyk-Kolczyńska
E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza zajęcia
korekcyjno-wyrównawcze, WSiP,
Warszawa 1992 i 9 następnych wydań.
Ø
Gruszczyk-Kolczyńska
E., Dzieci matematycznie uzdolnione: Wyniki badań, interpretacje i
wnioski, [w:] Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E., Treliński G.,
Bugajska-Jaszczołt B., Czajkowska M., Matematyczna edukacja
wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce
2015.
Ø
Gruszczyk-Kolczyńska
E., Problemy edukacyjne matematycznie uzdolnionych dzieci: wyniki
badań, wnioski i działania naprawcze, w: Edukacja
wczesnoszkolna w warunkach zmiany społecznej i kulturowej, red. E.
Skrzetuska, M. Jurewicz, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2016.
Ø
Gruszczyk-Kolczyńska E., (red.) Raport z badań
zrealizowanych ze środków na naukę w latach 2006-2009 w ramach
projektu nr H01F 083 30 „Wspomaganie rozwoju umysłowego wraz z
edukacją matematyczną dzieci w klasie zerowej i w pierwszym roku
nauczania szkolnego”
Ø
Gruszczyk-Kolczyńska E., (red.) Wiadomości i umiejętności
oraz zarysowujące się uzdolnienia matematyczne starszych
przedszkolaków i małych uczniów. Podręcznik,
narzędzia diagnostyczne oraz wskazówki
do wspomagania rozwoju umysłowego i edukacji uzdolnionych dzieci. Niepublikowany raport z realizacji projektu nr R1700603 Rozpoznawanie i
wspomaganie rozwoju uzdolnień do uczenia się matematyki u starszych
przedszkolaków i małych uczniów zrealizowany w latach 2007 - 2010 ze środków na naukę.
Ø Gruszczyk-Kolczyńska E.,
(red.) O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i
nauczycieli, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2012.
Ø Gruszczyk-Kolczyńska
E., ( red.) Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla
rodziców i nauczycieli. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i
pedagogiczne oraz opisy zajęć z dziećmi, Wydawnictwo CEBP,
Kraków 2014.
Ø Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska
E., Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i
nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997.
Ø Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska
E., Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody,
interpretacje i wnioski, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2013.
Ø Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca
matematyka – dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców, Wydawnictwo
CEBP, Warszawa 2015.