Ucieszyła
mnie informacja o organizowanej w Uniwersytecie Rzeszowskim konferencji studentów
i doktorantów na temat: Teoretyczne
i praktyczne inspiracje dla edukacji muzycznej. Nie wiedziałem o tej
inicjatywie, bo mógłbym zachęcić moją seminarzystkę do udziału w tej debacie. W
minionym roku akademickim pisała bowiem pod moim kierunkiem pracę magisterską
studentka pedagogiki, która poświęciła ją właśnie roli muzyki w rozwoju dziecka
na przykładzie Orkiestry Dętej OSP Kłomnice. Studiując pedagogikę postanowiła w
ramach seminarium magisterskiego zbadać, czy jej dotychczasowe doznania,
doświadczenia jako członkini tej orkiestry potwierdzają istotną rolę nie tylko
w jej życiu i rozwoju, ale także pozostałych muzykantów. Czy może tylko złudne
jest przeświadczenie, że muzyka w postaci gry na instrumencie dętym może mieć
znaczenie w rozwoju dziecka?
Temat
jej pracy został zainspirowany wydarzeniami biograficznymi oraz osobistymi
przeżyciami związanymi z członkostwem w Orkiestrze Dętej i grą na instrumencie.
Ma za sobą tysiące godzin poświęconych grze na instrumencie, ale i uczestnictwu
w różnego rodzaju wyjazdach na koncerty czy udziałowi w konkursach orkiestr,
które sprzyjały doświadczaniu niezwykłej atmosfery współpracy oraz służyły
silnej integracji z zespołami, które nigdy wcześniej się nie widziały i nie
słyszały.
Jak
pisze Ewa Katarzyna Woszczyńska-Depta we wstępie do swojej dysertacji
dyplomowej: Muzyka jest uniwersalnym językiem komunikacji między
ludźmi. Wielu z nas wykorzystuje muzykę na różne sposoby, by złagodzić ból,
stres, ułatwić sobie zasypianie lub po prostu się zrelaksować. Jako dorośli
często wiemy, kiedy i czego posłuchać, aby poprawić sobie humor. Jednak czy jako
dzieci też mieliśmy tę umiejętność? Czy możliwe jest, aby muzyka wpływała na
nas już dużo wcześniej niż nam się wydawało?
Do
naukowego rozpoznania roli muzyki w rozwoju dziecka Magistrantka dokonała
analizy teoretycznych podstaw pedagogiki kultury oraz edukacji artystycznej.
Poznała zatem historię powstania tej subdyscypliny nauk pedagogicznych i jej
praktycznej aplikacji w postaci edukacji artystycznej oraz dociekała znaczenia
tych nauk w rozwoju edukacji muzycznej i rozwoju artystycznym umiejętności
dziecka.
Przytoczę
zatem chociaż fragment danych o objętej badaniami Orkiestrze, bo może wynikami
swoich badań absolwentka studiów podzieli się z czytelnikami wybranego przez
siebie czasopisma pedagogicznego, do czego będę zachęcał.
Orkiestra
Dęta Kłomnice, czy inaczej: Młodzieżowa Orkiestra Dęta OSP Kłomnice, jest
zespołem muzycznym zrzeszającym ludzi w każdym wieku – od dzieci, przez
młodzież aż po osoby dorosłe. Orkiestra istnieje w obecnej formie od 1994 roku,
a jej kapelmistrzem od 2007 roku jest Pan Marcin Gała. Na Orkiestrę
składają się dwie grupy – tzw. Mała Orkiestra oraz Duża Orkiestra.
Mała
Orkiestra jest mniejszym zespołem, w którym grają mniej doświadczeni, dopiero
uczący się grać członkowie, którzy grają już na tyle sprawnie na swoim
instrumencie, że próbują swoich sił w zespole na poziomie podstawowym, mniej
zaawansowanym – zespół ten pracuje na łatwiejszych utworach, prostszych nutach,
aby powoli, ale sukcesywnie się rozwijać. Obecnie zespół ten liczy 20 członków.
Gdy członek Małej Orkiestry gra już wystarczająco dobrze na swoim instrumencie,
staje się członkiem Dużej Orkiestry.
Duża
Orkiestra jest zespołem zaawansowanym, w którym grają osoby z większym
doświadczeniem – grają bardziej zaawansowane, wymagające utwory, w trudniejszym
zapisie nutowym. Ponadto zespół ten bierze udział w różnego rodzaju występach,
konkursach oraz festiwalach orkiestr – zarówno krajowych jak i
międzynarodowych. Duża Orkiestra obecnie liczy 42 członków, jednak wciąż się
rozwija – obecnie w trakcie nauki gry na instrumencie jest 8 kursantów, którzy
dopiero zaczynają swoją przygodę, nie grają jeszcze w Małej Orkiestrze.
Nad
ciągłą pracą i rozwojem członków orkiestry czuwają instruktorzy –
profesjonaliści, którzy prowadzą zajęcia indywidualne oraz sekcyjne, na których
uczą kursantów gry na instrumencie od podstaw. Ponadto Orkiestra regularnie
ogłasza nabory, w trakcie których wydelegowani członkowie Orkiestry wraz z
instruktorami i kapelmistrzem prezentują na spotkaniach z dziećmi instrumenty
na żywo, aby zachęcić je do wstąpienia w swoje szeregi. Dzieci mogą podczas
takiej prezentacji zobaczyć, dotknąć, posłuchać brzmienia instrumentu oraz
spróbować na nim zagrać. Orkiestra posiada swój oficjalny fanpage na portalu
społecznościowym, gdzie można na bieżąco śledzić ich sukcesy oraz działania.
Orkiestra
ma na Facebooku oficjalny fanpage. Muzyka łagodzi obyczaje,
przynajmniej w dziecięcym świecie artystycznego życia.
(źódło fotografii: wskazany w tekście fanpage Fb)