Dla ambitnych uczniów szkół
ponadpodstawowych, dla młodzieży z pasją poznawczą Uniwersytet Łódzki uruchomił
w 2017 roku program pod nazwą: Zdolny uczeń - świetny student.
Istotą tej oferty jest umożliwienie uczniom wybrania uczonego spośród
deklarujących gotowość włączenia ich do współpracy naukowo-badawczej, by mogli
doświadczyć przygody z nauką. Naukowcy z każdego wydziału mogli deklarować
gotowość przyjęcia do swoich zespołów czy projektów badawczych ucznia szkoły
średniej.
Na Wydziale Nauk o Wychowaniu UŁ
zadeklarowało taką gotowość kilku naukowców, jednak to uczniowie wybierają, a
zatem bywa tak, że nie wszyscy są przez nich angażowani. W bieżącym roku
akademickim młodzież zgłosiła gotowość współpracy z naukowcami z
pedagogiki i psychologii. Program cieszy się dużym powodzeniem. Każdy z
gotowych do współpracy uczonych mógł przyjąć maksymalnie 3 uczniów, jeśłi
chciał, żeby władze rektorskie honorowały to redukcją godzin z obciążeń
dydaktycznych. Ja przyjąłem 4 uczniów, jednego z liceum ogólnokształcącego i
trzy uczennice z zespołu szkół ponadpodstawowych.
Uruchomiłem specjalnie dla
nich dwa projekty badawcze, kierując się ich zainteresowaniami
poznawczymi. Jeden z nich, a dotyczący harcerstwa, został już zakończony, zaś
uczeń VIII Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi Minoo Bohatkiewicz miał możliwość
przedstawienia wyników badań. Opublikujemy je w lipcu br. w
"Studiach z Teorii Wychowania", by każdy zainteresowany miał do nich
dostęp.
Podsumowanie tegorocznej edycji prowadził
prorektor UŁ dr hab. Robert Zakrzewski, prof. UŁ.
Problematyka zespołów badawczych była
fascynująca także dla mnie, bowiem mogłem przy tej okazji posłuchać sprawozdań
uczniów z Wydziału Filozoficzno-Historycznego, Wydziału Filologicznego,
Wydziału Prawa i Administracji oraz Wydziału Studiów Międzynarodowych i
Politologicznych. Oto tematy badawcze:
Wydział Filozoficzno-Historyczny UŁ
− Jerzy Mikołaczyk, uczeń XXVI LO im. K.K. Baczyńskiego w Łodzi, temat prezentacji: Jak oczernić władzę, czyli dwór bizantyński według Prokopiusza z Cezarei, opiekun merytoryczny: dr hab. Kirił Marinow, prof. UŁ
− Jakub Żakiet, uczeń XII LO
im. Stanisława Wyspiańskiego w Łodzi, temat prezentacji: Starania
Kazimierza Jagiellończyka o osadzenie synów na tronach Czech i Węgier,
opiekun merytoryczny: dr hab. Tadeusz Grabarczyk, prof. UŁ
− Eryk Wałowski, uczeń I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Łodzi, temat prezentacji: Zderzenie ducha i materii. Marcin Luter a sztuka, opiekun merytoryczny: dr Małgorzata Karkocha.
− Juliusz Ciepłota, uczeń VIII
LO im. Adama Asnyka w Łodzi, temat prezentacji: Echa sporów
religijnych w twórczości niderlandzkiego malarza Pietera Bruegela Starszego,
opiekun merytoryczny: dr Małgorzata Karkocha
− Amelia Malinowska, uczennica
VIII LO im. Adama Asnyka w Łodzi, temat prezentacji: W cieniu
gilotyny. Proces i egzekucja Marii Antoniny (1793) w świetle doniesień „Gazety
Warszawskiej”, opiekun merytoryczny: dr Małgorzata Karkocha
− Julia Chuchler, uczennica
VIII LO im. Adama Asnyka w Łodzi, temat prezentacji: Igłą malowane.
Wielka rewolucja modowa 1900 - 1950, opiekun merytoryczny: dr Ewelina
Maria Kostrzewska
− Dorota Kaczorowska,
uczennica Publicznego Liceum Ogólnokształcące UŁ im. Sprawiedliwych Wśród
Narodów Świata w Łodzi, temat prezentacji: Uchodźcy z Hiszpanii we francuskich obozach
internowania na przełomie lat 30. i 40. XX wieku, opiekun merytoryczny: dr Bartosz Kaczorowski
− Julia Gonera i Wiktoria
Walendziak, uczennice Zespołu Szkół nr 1 w Wieluniu, temat
prezentacji: Efekty specjalne w kinematografii, opiekun
merytoryczny:
dr Joanna Orzeł
− Wiktoria Kukuć, uczennica
XLII Liceum Ogólnokształcące im. Ireny Sendlerowej w Łodzi, temat
prezentacji: W obronie rzeczy: maszyna do szycia z historią/historia
maszyny do szycia, opiekun merytoryczny: dr Anna Brzezińska
Wydział Nauk o Wychowaniu UŁ
− Minoo Bohatkiewicz z
VIII LO im. Adama Asnyka w Łodzi, temat prezentacji: Co młodemu
człowiekowi może dać harcerstwo? − opiekun
naukowy prof. dr hab. Bogusław Śliwerski
Wydział Studiów Międzynarodowych i
Politologicznych UŁ
− Sandra Jaksoń, uczennica II
Liceum Ogólnokształcącego im. G. Narutowicza w Łodzi, temat prezentacji: Wpływ
kultury i historii na mangę i anime, opiekun merytoryczny - dr hab.
Karol Żakowski, prof. UŁ
− Szymon Szyndlauer, uczeń I Liceum Ogólnokształcącego im. Kazimierza Wielkiego w Zduńskiej Woli, temat prezentacji: Wpływ kolektywizmu na społeczeństwo Japonii; opiekun merytoryczny: dr hab. Karol Żakowski, prof. UŁ
− Kacper Woźnicki, uczeń XLII
LO im. Ireny Sendlerowej w Łodzi, temat prezentacji: Przykłady
kontratypów w Statutach Kazimierza Wielkiego, opiekun merytoryczny: dr
Marcin Głuszak
Wydział Zarządzania UŁ
− Jakub Król, uczeń I LO im. Gen. J. H. Dąbrowskiego w Kutnie, temat prezentacji: Analiza strategicznych założeń działalności przedsiębiorstwa z wykorzystaniem koncepcji modelu biznesowego Bissnes Model Canvas, opiekun merytoryczny: dr hab. inż. Marek Matejun, prof. UŁ
Wydział Filologiczny UŁ
− Michał Orzechowski, uczeń Publicznego Liceum Ogólnokształcącego UŁ im. Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata w Łodzi, temat prezentacji: Dramat spotkania, dramat przejścia na podstawie wierszy, opiekun merytoryczny: dr Monika Urbańska
− Oskar Śmiechowicz, uczeń
XXXIV Liceum Ogólnokształcącego im Krzysztofa Kieślowskiego w Łodzi, temat
prezentacji: Rosyjscy sportowcy a wojna na Ukrainie. Analiza mediów
społecznościowych, opiekun merytoryczny: dr hab. Michał Kobierecki,
prof. UŁ
Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ
− Martyna Gromczyk, uczennica
XXIV LO im. Gen. J. H. Dąbrowskiego w Kutnie oraz Jakub Surowiński, uczeń XLII
LO im. Ireny Sendlerowej w Łodzi; temat prezentacji: Ludzkość na
progu katastrofy. Społeczny, polityczny i gospodarczy kontekst zmian klimatycznych
i innych zagrożeń ekologicznych, opiekun merytoryczny: mgr Bartłomiej
Przybylski
− Przemysław Tasarz, uczeń
Zespołu Szkół Elektroniczno-Informatycznych im. Jana Szczepanika w Łodzi, temat
prezentacji: Dychotomiczna natura srebra - perspektywy inwestycyjne
rynku, opiekun merytoryczny: dr Marcin Złoty
− Bartłomiej Śniarowski, uczeń
Zespołu Szkół Elektroniczno-Informatycznych im. Jana Szczepanika w Łodzi, temat
prezentacji: Zmienność różnych grup aktywów inwestycyjnych na skutek
wystąpienia paniki wywołanej pandemią Covid 19, opiekun merytoryczny:
dr Marcin Złoty
− Aleksander Woicki, uczeń I
LO im. J. Dąbrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim, temat prezentacji: Corporatocracy
- czy korporacje międzynarodowe rządzą światem? opiekun
merytoryczny: dr Klaudia Zielińska-Lont.