Jedyny doktorat wdrożeniowy z pedagogiki uzyskał w
tegorocznej edycji programu "Doktorat wdrożeniowy 2024" finansowanie Ministerstwa
Nauki i Szkolnictwa Wyższego (pozycja 128 na liście rankingowej). Ogromnie
się cieszę z tego powodu, nie tylko dlatego, że akurat powstaje on na Wydziale
Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, ale że nareszcie zrozumiano, jak
ważne jest prowadzenie badań wdrożeniowych, a nie tylko podstawowych w
dyscyplinie pedagogika.
Promotorem
pracy pani mgr Kamili Rzosińskiej na temat: " Strategie
autokreacyjne rodziców jako przesłanki radzenia sobie z wyzwaniami
rodzicielstwa dziecka z ASD" jest prof. UŁ dr hab. Arkadiusz
Wąsiński. Łódzki uczony pracował w ramach wolontaryjnego
seminarium z p. Kamilą Rzosińską przez dwa lata, by mogła ubiegać
się w ramach tegorocznej rekrutacji do Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych
UŁ o prawo do badań wdrożeniowych otrzymując na nie środki finansowe z
Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Może wreszcie coś drgnie w naszym
kraju, by osoby zakorzenione w praktyce zawodowej mogły nie tylko podnosić
własne kwalifikacje i status zawodowy, ale przede wszystkim by weryfikowały lub
falsyfikowały projekty zmian społeczno-wychowawczych, edukacyjnych czy z udziałem
koniecznej terapii - arteterapii, socjoterapii czy psychoterapii.
Pedagogika
jako nauka nie musi być dyscypliną zamkniętą w przysłowiowej "wieży z
kości słoniowej", ale jako także nauka praktyczna, o co upominał się przed
lat prof. Andrzej Janowski, a doskonale włączają się w ten nurt np. pedagodzy
społeczni, andragodzy, ma za zadanie włączanie się w pożądane kulturowo,
edukacyjnie zmiany społeczne. Potrzebny jest tu nie tylko zdrowy rozsądek, ale
przede wszystkim rzetelne badania naukowe. Jak pisał A. Janowski Warszawa,
2002, s. 13):
"(...)skoro
wzrasta rola kształcenia ustawicznego czy permanentnego obejmującego całe życie
człowieka, rozsądne jest, aby refleksją i badaniami objąć także i oddziaływania
nakierowane na starszą grupę wiekową ludzi dorosłych. Ci, których razi nazwa
"pedagogika dorosłych", mogą używać synonimu "andragogika".
Pedagogika jest nauką społeczną".
Tegoroczna edycja programu naszego resortu "Doktorat wdrożeniowy 2024" dowodzi, że z środków na badania stosowane, wdrożeniowe korzystają głównie doktoranci z nauk inzynieryjno-technicznych, nauk o zarządzaniu, nauk o zdrowiu, nauk przyrodniczych, z informatyki, nauk o Ziemi i środowisku, z górnictwa i energetyki, ale i sztuk plastycznych, konserwacji dzieł sztuki, architektury, itp., itd. Tymczasem dla pedagogiki szkolnej, specjalnej i pozaszkolnej istnieje nieograniczona przestrzeń do konstruowania alternatywnych modeli kształcenia, socjalizacji czy wychowania dzieci i młodzieży, których weryfikacja w warunkach eksperymentalnych pozwoliłaby na reformy uwolnione od ideologicznych sporów czy populizmu.
(Na zdjęciu: prof. UŁ A. Wąsiński - źródło: BŚ)