Kolejny tom z cyklu „Dydaktyka akademicka w uniwersytecie
katolickim" został przygotowany przez profesorów: Krystynę Chałas, Adama
Maja, Krystynę Ostrowską i Annę Badorę. O ile wiodącą kategorią dla poprzedzającego
go tomu była GODNOŚĆ, o tyle w tej monografii autorzy skoncentrowali się na
idei SŁUŻBY jako kluczowej dla realizacji przez szkoły i uczelnie funkcji
kulturowej, edukacyjnej, która powinna sprzyjać rozwojowi intelektualnemu,
moralnemu, społecznemu osób uczących się, studiujących, pracujących nad sobą a
przy tym także kreatywnych i kierujących się w życiu wartościami
chrześcijańskimi.
Rozprawa zawiera oryginalną analizę pojęcia służby w ujęciu
teologicznym, filozoficznym, psychologicznym, socjologicznym i pedagogicznym
oraz pojęcia EDUKACJI PRZEZ SŁUŻBĘ w misji uniwersytetu, w tym katolickiego, w
ramach założonych funkcji: formacyjnej, naukowo-badawczej i dydaktycznej.
Edukacja przez służbę jest przez nich ujmowana jako cel i zadanie nauczyciela
akademickiego oraz stymulowanie przez niego wśród studentów ich samowychowania,
zaangażowania w rozwój wspólnoty uniwersyteckiej w perspektywie ich przyszłej
pracy nauczycielskiej.
Przesłanie dla integralnego podejścia do tego fenomenu
otwiera całość analiz: "Wielkość człowieka wyraża się poprzez służbę
drugiemu człowiekowi" (s.27).
Służebna aktywność zawodowa nie ma nic wspólnego z submisją,
służalczością, gdyż jej istotą jest dobrowolne oddanie się innym przy
zachowaniu własnej tożsamości osobowej. To działalność na rzecz DOBRA
wspólnego, dla której źródłem jest w przypadku katolików pełnienie woli Boga
jako daru siebie dla drugiego (s.41).
Osoby świeckie lub innych wyznań będą kierować się innym źródłem
respektowania i bezinteresownego przejawiania we własnej aktywności wartości
altruizmu. "W pedagogice społecznej pojęcie służby wiąże się z
pomocniczością, samopomocą, woluntaryzmem, dobroczynnością, filantropią i
działalnością charytatywną, poczuciem solidarności międzyludzkiej"
(s.61).
Edukacja przez służbę może być realizowana w szkole, klasie
szkolnej, grupie uczniowskiej, stowarzyszeniu dziecięcym i organizacji osób
dorosłych, we wspólnotach akademickich, religijnych, kulturowych,
gospodarczych, politycznych itp., przyjmując w nich postać moralnego
imperatywu.
W końcowej części książki przedstawiono założenia i przebieg realizacji
projektu budowania internetowej wspólnoty wiedzy wśród studentów pedagogiki
przedszkolnej i wczesnoszkolnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana
Pawła II. Dzięki temu mamy wgląd nie tylko do teorii, ale i praktyki akademickiej
edukacji przez służbę.