Mam nadzieję, że nie wszyscy
dali się nabrać na żart prof. UKW Przemysława Grzybowskiego, który
rozesłał w dn. 1 kwietnia br. tej treści komunikat:
W związku z odwołaniem pandemii przez Ministerstwo Zdrowia i
zniesieniem nakazu noszenia maseczek na terenie instytucji oświatowych,
Minister Edukacji i Nauki wydał rozporządzenie, na mocy którego rektorzy
uczelni wyższych będą mogli ubiegać się o środki finansowe na dofinansowanie
zakupu kosmetyków do (de)makijażu dla osób płci wszelakiej, których wizerunek
ucierpiał w okresie noszenia maseczek.
Jednocześnie poinformowano o uruchomieniu puli grantów w
konkursie „Twoja twarz brzmi znajomo w uczelni”, celem wsparcia badań i
projektów edukacyjnych dotyczących dziedzictwa kulturowego, realizowanych pod
hasłem „Śpieszmy się zapamiętywać twarze ludzi, tak szybko się zmieniają”.
Patronem konkursu oraz fundatorem stypendiów dla najaktywniejszych badaczy i
badaczek stosujących w swej aktywności autoetnografię, jest koncern Lorelaj.
Nie tylko w dzisiejszych czasach potrzebne jest poczucie humoru, by nie
ulegać pesymistycznym, fatalistycznym nastrojom. Internauci świetnie sobie z
tym radzą publikując codziennie nowe memy czy wrzucając na fejsa lub instagram
fragmenty kabaretowych występów. Autor powyższego żartu opublikował z
Katarzyną Marszałek książkę pt. "Harcerska kultura śmiechu w Polsce.
O śmiechu i nie tylko w harcerskim Prawie, edukacji, służbie oraz
twórczości".
To jest bardzo ważna rozprawa, gdyż pokazuje nie tylko
przenikanie do polskiej obyczajowości (także) harcerskiej pedagogiki pozytywnej
twórcy skautingu Roberta Baden-Powella, ale i jej ewoluowania w różnych
dziedzinach aktywności harcerzy i kadr instruktorskich oraz do dokumentów
normujących w tym stowarzyszeniu postawy i zachowania wszystkich jego członków.
Po książkę powinni zatem gremialnie sięgnąć harcerze i ich instruktorzy, gdyż w
rzeczy samej na fundamentalnej dla harcerskiej pedagogii idei optymizmu
konstruowana jest filozofia codziennego życia.
Nie należy analizować tej publikacji z naukowego punktu
widzenia, gdyż jak przyznają się do tego jej Autorzy, ma ona w pierwszej części
charakter popularnonaukowy, by zainteresować miłośników harcerskiej historii
m.in. kulturą śmiechu. Druga część książki zawiera niezwykle bogatą antologię
źródeł harcerskiej wiedzy, norm prawnych i ich wykładni, które posłużyły do
skonstruowania własnej interpretacji, a zarazem mogą być znakomitym źródłem do
dalszych studiów i badań hermeneutycznych.
Przemysław Grzybowski powraca w tej książce do swoich
wcześniejszych studiów z gelatologii, co odzwierciedla kontynuację jego
warsztatu badawczego w nowym dla czytelników, bo przecież nie dla niego,
środowisku socjalizacyjnym. Podobnie Katarzyna Marszałek potwierdza
wartość odsłon źródeł zorientowanych na przedmiot zainteresowań
poznawczych.
Gorąco zatem polecam tę książkę nie tylko środowiskom harcerskim, bez względu na występujące w nich zróżnicowanie organizacyjne, ale przede wszystkim pedagogom społecznym i szkolnym, którzy interesują się uwarunkowaniami efektywności procesu wychowania. Oficyna Wydawnicza "Impuls" udostępnia ten tytuł bezpłatnie.
Zachęcam zarazem do
czytanie rozpraw, które zostały pominięte przez autorów tej książki:
H. Bergson, Śmiech. Esej o komizmie, Kraków 1977;
D. Buttler, Polski dowcip językowy, Warszawa 1968;
J. Bystroń, Polski dowcip językowy, Warszawa 1968;
M. Dudzikowa, Funkcje humoru oraz możliwości wykorzystania w
badaniach zjawisk życia szkolnego, "Forum Oświatowe" 1993 nr 8-9;
M. Dudzikowa, Wiedza przygniotła ich do ziemi? Czyli o
poczuciu humoru nauczycieli w ocenie uczniów, "Studia Pedagogiczne"
t. LXI, 1995.
M. Dudzikowa, Osobliwości śmiechu uczniowskiego, Kraków
1996;
B. Dziemidok, O komizmie, Warszawa 1967;
V. Havel, Anatomia gagu, "Literatura na świecie"
1989 nr 8-9;
M.M. Hurley,
D.C. Dennett, R.B.Jr. Adams, Filozofia dowcipu. Humor jako siła napędowa
umysłu, tłum. Rafał Śmietana, Kraków 2016;
A. Janowski, Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa
1989;
L. Jaxa-Bykowski, Figle i psoty młodzieży szkolnej, Poznań
1933;
L. Kołakowski, Kapłan i błazen, "Krytyka" 1989 nr
28-29;
C. Matusewicz, Humor, dowcip, wychowanie, Warszawa
1976;
P.L. McLaren, Rytualne wymiary oporu - błaznowanie i
symboliczna inwersja w: Nieobecne dyskursy, red. Z. Kwieciński, Toruń
1991;
I. Passi, Powaga śmieszności, Warszawa 1980;
M. Śnieżyński, Przezwiska nauczycieli, Kraków 2003;
Szczególnie dzisiaj warto rozwijać kulturę śmiechu, która ma u podstaw swojego zaistnienia znaczenie światopoglądowe, polityczne,
ideologiczne. W ten bowiem sposób komunikuje się własną prawdę o sobie,
innych czy świecie.